Reklama

Reklama

Knick: Doktoři bez hranic

(seriál)
  • USA The Knick
Trailer 3
USA, (2014–2015), 18 h 5 min (Minutáž: 43–58 min)

Hrají:

Clive Owen, Eve Hewson, André Holland, Eric Johnson, Juliet Rylance, Chris Sullivan, Cara Seymour, Zuzanna Szadkowski, Lucas Papaelias, Suzanne Savoy (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(20)

Obsahy(1)

Knick: Doktoři bez hranic je nový dramatický seriál z produkce Cinemaxu od oscarového režiséra Stevena Soderbergha. Odehrává se v centrálním New Yorku roku 1900 a soustředí se na legendární nemocnici Knickerbocker Hospital, kde na začátku dvacátého století pokrokoví lékaři, zdravotní sestry a všechen ostatní personál posouvali hranice medicíny v době, kdy úmrtnost lámala rekordy a antibiotika neexistovala. Clive Owen ztvárňuje hlavní roli doktora Johna Thackeryho, skvělého chirurga, jenž je průkopníkem nových metod v oboru, navzdory své vážné závislosti na kokainu. Thackery vede tým lékařů, který zahrnuje jeho chráněnce Dr. Everetta Gallingera, mladého Dr. Bertieho Chickeringa a Algernona Edwardse, nadějného chirurga, který byl Thackerymu nedávno vnucen. Dalšími zajímavými postavami v nemocnici jsou: Cornelia Robertsonová, dcera patrona nemocnice; mrzoutský řidič sanitky Tom Cleary; Lucy Elkinsová, sestra, jež nedávno přišla z venkova; nečestný ředitel Herman Barrow a Sestra Harriet - jeptiška, které nečiní potíž říci svůj názor.

Cinemax uvádí druhou řadu dramatického dobového seriálu, nominovaného na cenu Emmy®, od oscarového režiséra Stevena Soderbergha. Clive Owen se vrací v hlavní roli jako John Thackery, vynikající chirurg v newyorské nemocnici na počátku 20. století, který navzdory své závislosti na drogách posouvá hranice medicíny, morálky i rasové rovnoprávnosti. Nemocnice Knick, jak se The Knickerbocker Hospital zkráceně nazývá, je od začátku druhé řady zmítána dramatickými otřesy, jelikož nepřítomnost Thackeryho (je hospitalizován v Nové Anglii kvůli závislosti na kokainu), nedostatek bohatých pacientů a četné finanční přešlapy dovedly představenstvo k rozhodnutí přemístit legendární nemocnici z centra města na jeho okraj. Jak plány na stěhování postupují, Algernon Edwards (André Holland) - nadaný chirurg černé pleti, jehož milostný románek s patronkou nemocnice Cornelií Robertsonovou (Juliet Rylanceová) skončil potratem a Corneliiným sňatkem se zámožným bílým dědicem - se snaží zaujmout Thackeryho pozici hlavního chirurga. Ostatní lékaři, zdravotní sestry, jeptišky a správcové se mezitím potýkají s řadou problémů jak v profesním, tak v soukromém životě. (Cinemax)

(více)

Videa (53)

Trailer 3

Recenze (396)

Carol Pifková 

všechny recenze uživatele

Pomaly ale isto sa blížim ku koncu tak by som teda mohla začať pracovať na ďalšom mojom neduchaplnom komentovaní. Neočakávala som toho veľa, len veľa krvi. Splnené. Ale okrem toho sa mi zo seriálu dostalo do hlavy i veľa informácií ako napr. čo je to aneuryzma a takisto i veľa pocitov. Na všelijaké nechutnosti som zvyknutá ani tu som neodvracala zrak ale tá koža z ruky, prišitá na nos. Vždy keď to vidím alebo si na to spomeniem svrbí ma nos. Či už New York alebo Londýn toto obdobie je plné zaujímavostí, no nikdy som sa až tak nezaujímala o lekárov. Na ich začiatky. To nadšenie v The Knick z obyčajného gramofónu, ktorý nahrával zvuk či ako to vlastne pomenovať alebo nadšenie z X-ray prístroja. Bola to sranda sledovať, kedže my to berieme ako samozrejmosť. Chcela by som zažiť ten pocit z čoho by som bola tak nadšená ako oni. 6. epizóda bola vážne fajnová. Zatiaľ sa mi páči práve táto najviac. Čo si cením na The Knick je ten nenásilný humor, nesnaží sa to byť vtipné, ale je to vtipné. Som zvedavá na poslednú časť, že čím prekvapí. Trošku ma sklamalo, že posledné časti boli skôr také o vzťahoch. Až tak ma to nebralo. Dala by som tomu aj 5 ale no nedala. A posledná časť a posledná scéna tak to fakt stálo za to! Som zvedavá na druhú sériu. Možno to hodnotenie zmením k lepšiemu. ()

Othello 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

The Knick rozhodně není seriálovou revolucí, jak mnoho kritiků i diváků hlásá, ale rozhodně je to důkaz o nadřazenosti autorského seriálu, zejména díky tomu nakolik je formálně konstatně znejišťující a uzavřený ve svém nevlídném světě. Sodenbergh výborně maskuje nemnoho lokací (jedna ulice a cca 15-20 místností) tím, že stále mění úhly snímání, využívá často nízké hloubky ostrosti, čímž uzamkne trpící postavy od okolního světa, před kterým každá něco skrývá a v dlouhých nepřerušovaných záběrech proplouvá místnostmi a chodbami, čímž se vysvětluje i celková potemnělost, protože za takových okolností není téměř možné scénu uměle nasvítit. A takový Clive Owen udělá prakticky jakoukoli epizodku jenom tím, že v ní je. Kdyby to nebyl herec s tak nepolevujícími kvalitami prakticky kdekoli se objeví, rozhodně by se dalo mluvit o životní roli. The Knick však strádá tou svou trochu unavenou dikcí "nikdo není takový jaký se zdá a všichni jsou tak trochu protipólem toho, čím se jeví býti". V kombinaci s opětovným (stále a stále) tepáním do současných společenských témat tak trochu zapomíná, že ten vtip je o něm, protože jak si mám pak vysvětlit, že po mně film chce, abych byl šokovaný tím, že jeptiška může být zároveň porodní bábou, renovovaný doktor prvotřídní kedrou či černoch dobrým doktorem? Navíc The Knick nemá cíl, je to jen sled vztahových epizod a personálních dilemat na pozadí problematické doby, kde se za maskou gentlemanství, překrásných oděvů a zdobených štítů domů skrývají potratové kliniky, ilegální operační sály, opiová doupata a kanceláře lichvářů. Jak vtipně nějaký uživatel zde poznamenal "Ordinace v Růžové zahradě pro lepší lidi". Přesto se do onoho temného, zamlženého světa plného trýzně a neštěstí rád ponořím i v druhé sérii. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Lékařský seriál, po jehož skončení máte potřebu smýt ze sebe zasychající krev a zpoza nehtů si vyškrábat zbytky tlustého střeva a placenty. Soderbergh nás do víru systematizovaného šílenství vtahuje pomalu, důkladně a bez ohledu na to, kolik diváků opustí představení po prvních pěti minutách, kdy si společně s rasistickým misogynem šlehneme dávku kokainu, projedeme se newyorskou ulicí, kde v bolestech dodýchává černý kůň a budeme svědky smrti matky i s jejím právě narozeným dítětem. ___ V navozování pocitu nevolnosti a dojmu časoprostoru, v němž vás od smrti neustále dělí jen krůček a kde byste tudíž rozhodně nechtěli skončit s vážnější nemocí než s nachlazením, je Soderberghovy kromě hudby a přirozeného (tedy ponurého) svícení nápomocna především kamera. Ta se stává nervóznější společně s postavami a od pečlivě komponovaných, přehledných celků, dávajícím jatkám na operačním stole punc civilizovanosti, přechází k bezprostřední fly on the wall observaci a viscerálním, ručně snímaným detailům. K plynulosti vyprávění a dojmu neustálého běhu událostí přispívá „štafetové“ sledování postav, kdy kamera svou pozornost odpoutá od jednoho herce a v rámci téhož záběru hladce pokračuje sledováním herce jiného. ___ Nemocnice zde představuje komplexní organismus, k jehož bezproblémovému fungování je potřeba zkoordinovat několik pomyslných chapadel a zkrotit ega jednotlivých, neboť právě o ně se zde bojuje v prvé řadě, ne o životy pacientů. Zatímco Thackery volí k uvolnění napětí kokain a Barrow návštěvy bordelů, Edwards si nemožnost veřejného naplnění maskulinní role kompenzuje stejně jako hrdinové Klubu rváčů sebedestruktivními bitkami. Většinu postav spojuje téma variované v celé Soderberghově filmografii – neschopnost či nemožnost vřadit se do světa, v němž žijí, a z toho plynoucí emocionální vyprahlost, pocit odcizení a osamělosti. Díky pestrosti jednotlivých figur a konfliktů, ke kterým mezi nimi dochází (přičemž Thackery vyzývá rovnou Boha) se Soderberghovu průřezu morálně zkorumpovanou společnosti daří pokrýt tak pestrou paletu témat, jako jsou rasová segregace, sociální stratifikace, prolínání třídního a rasového napětí, korupce, migrace, drogy a církev. Snahou o rovnoměrnou dělbu pozornosti se Knick blíží více dokumentujícímu než dramatizující rozplétání komplexní sítě známému z počinů Davida Simona (The Wire, Treme). ___ Čtvrtá epizoda, kdy jdou ústřední postavy v dříve rozehraných partiích tvrdě do sebe, je srovnatelně dynamická jako pilot. Neděje se toho přitom tolik a tak rychle, dynamizující jsou především neustálé a pro Soderbergha charakteristické změny hledisek, výborně zužitkovávající proměnlivou hloubku pole. Z mnoha střetávajících se perspektiv přitom není žádná privilegovaná, což odpovídá snaze tvůrců nikoho nesoudit a klinickým pohledem, bez příkras i bez předsudků, ukázat, jakou devalvací mezilidských vztahů na pouhý obchod byl již před sto lety vykoupen vědeckotechnický rozvoj (technofetišistické detaily všelijakých patentů jsou stále častější). Podrobněji k celému seriálu zde. 90% () (méně) (více)

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jednoznačne udalosť sezóny, ale samozrejme aj seriál, na ktorý sa vyplatí pozrieť aj s niekoľkoročným odstupom. Pre Owena ide zrejme o životnú úlohu, jeho Thackery je tou správne ambivalentnou postavou, ktorú budete milovať takú, aká je. Veľkým plusom je, že si obľúbite aj postavy prevažujúce na vážkach ľudskosti na tú horšiu morálnu stránku. Možno je to aj v tom, že doba bola iná a rasizmus, xenofóbia či šovinizmus boli jej súčasťou. Každý má ale to svoje maslo na hlave. Výprava nemá žiadnu chybu, každý diel pôsobí doslova filmovo, scenáre sú prepracované, dej nedrhne v žiadnej epizóde. Osobne by som skúsol aj tretiu sériu, čisto len zo škodoradostného hľadiska by som chcel napríklad sledovať riaditeľa, ako prežíva utrpenie naznačené v samotnom finále. ()

maddy 

všechny recenze uživatele

Pohotovosť pre masochistov. K Knick som napriek režisérskej persóne, ktorá si seriál vzala na paškál pristupoval pomerne s opatrnosťou. Predsa len vychovaný na otravných nemocničných seriáloch z 90. rokov ma ďalší podobný námet veľmi nepriťahoval. Viac som sa však mýliť nemohol. Medicínska tematika tu je totiž zobrazená diametrálne odlišným spôsobom a Knick ma tak na míle ďaleko od toho, čo doteraz televízia z podobného prostredia vyprodukovala. Ako hlása jeden zo sloganov „Modern medicine had to start somewhere / Moderná medicína niekde začať musela...“ a presne toho sa seriál do bodky pridržiava. Neohuruje prvoplánovou brutalitou, avšak šokuje explicitnými, ale zároveň reálne hrozivými zábermi operácii pomocou nástrojov, ktoré boli len predchodcami modernej medicíny ako ju poznáme dnes. Ruka v ruke s nepríjemnými zábermi na ľudské mäso (aj fanúšikovia televízneho Hannibala – radím sa k nim – nebudú pripravení na takúto „mäsiarčinu“, pri tomto seriály sa rozhodne neoplatí večerať) však ide aj temná atmosféra seriálu. Ulice dobového New Yorku na začiatku 20. storočia sú vykreslené až nepríjemne reálnym spôsobom plným špiny, kde sa to chorobami hemží v každej druhej splesnenej budove. Pohľad na život hlavnej postavy (vynikajúci Clive Owen) dotvára ťažké, depresívne pocity a psychológia postáv tu pôjde s pribúdajúcimi epizódami určite poriadne do hĺbky. Náladu dodáva aj netradične, avšak veľmi trefne zvolená jemná elektronická hudba, ktorá prekvapivo k podobnému seriálu odohrávajúcemu sa pred vyše 100 rokmi dokonale sedí. V úvodnej hodinke sa Soderberghovi navyše podarilo priam bravúrne predstaviť slušnú plejádu postáv, kde diváka zaujíma každá z nich a do budúcna sa s nimi ako ho poznáme maznať určite nebude. Nie tu sa skutočne nebojím, že toto by mohlo stratiť s ďalšími deviatimi epizódami prvej série čoby len kúsok z prvotriednej kvality. Tú piatu hviezdičku na začiatok neudeľujem len z ostražitosti, ale v podstate som už teraz presvedčený, že plný počet si seriál v závere zaslúži všetkými desiatimi. Kontroverzný, nekompromisný, ale zato kruto reálny, presne taký je KNICK. Nie je to seriál, ktorý strávi každý, ale inak neskutočne fajnšmekrová záležitosť. Tento rok je celkovo na tie najoriginálnejšie seriály za posledné roky až neskutočne bohatý. Či už je to satirická krimi dráma Fargo od FX, netradičná detektívka zo starej školy True Detective od HBO, prípadne „arabský“ politický Tyrant a teraz aj kontroverzný lekársky The Knick od Cinemaxu. Na záver len jedno veľké WOW a pokiaľ kvôli tvorbe takýchto lahôdok odišiel na nejaký čas Soderbergh z Hollywoodu, tak už teda vôbec neľutujem, že v dohľadnej dobe nenatočí žiaden film. SEASON 1: 4* (8/10) ()

Galerie (421)

Zajímavosti (12)

  • Bývalý americký prezident Barack Obama v časopisu People označil Knick: Doktory bez hranic za svůj oblíbený seriál. (Sweepy)
  • Přenašečka břišního tyfu ze seriálu skutečně existovala. Jednalo se o "Tyfovou Mary" (Typhoid Mary), irskou imigrantku, která pracovala jako kuchařka. Byla první osobou ve Spojených státech, u níž bylo zjištěno, že je skrytou bezpříznakovou přenašečkou břišního tyfu. Nakazila přibližně 50 lidí, z nichž tři zemřeli. Její jméno je synonymem pro vědomé či nevědomé šíření něčeho nežádoucího či nebezpečného. (markyzgero)

Související novinky

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2014

Mezi za oceánem nejlépe hodnocenými filmy roku 2014 je hodně těch menších, nezávislých, které k nám ještě nedorazily - Inherent Vice, Birdman, Slídil, Whiplash, Hon na lišku, Kód Enigmy nebo Teorie… (více)

Reklama

Reklama