poster

Záhada Blair Witch

  • USA

    The Blair Witch Project

  • Slovensko

    Záhada Blair Witch

  • Velká Británie

    The Blair Witch Project

Horor / Mysteriózní

USA, 1999, 86 min

Kamera:

Neal Fredericks

Hudba:

Antonio Cora

Producenti:

Robin Cowie, Gregg Hale

Scénografie:

Ben Rock
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Renton
    ****

    Scénář: Daniel Myrick, Eduardo Sánchez .. Dokonale promyšlený marketing zabral a reklamní fáma, že se jedná o nalezený studentský dokument se nejen dostal téměř ke každému, ale mnohé také vytáhl do kina. Byl jsem jedním z nich a pamatuji si, jak na nás všechny tento snímek zapůsobil. Někteří poté odmítali chodit do lesa apod. Blair Witch Project zapůsobil i na mne a to je co říct, protože neholduji klasickému hororu. Tady byly ovšem strach a nervozita navozovány zcela jinou formou a dlužno říci, že velice nápaditou. Amatérská roztřesená kamera, špatný obraz, žádná hudba, jen zvuky a rozhovory protagonistů. K opravdové dokonalosti překáží jen fakt, že je to film. Sice zatraceně originální, inovativní a velice působivý, přesto jen (naštěstí) film. Než jsem si tento fakt z medii potvrdil, což bylo až několik dnů po inkriminované návštěvě kina, ležel mi snímek v hlavě a jakýkoliv výlet do lesa mne opravdu nelákal ještě o něco déle!..(29.3.2006)

  • Gilmour93
    ***

    Kdopak mi tu loupe perníček..? S mystifikačními dokumenty typu Záhada Tony Blair Witch mám problém. Zatížen skutečnostmi o "nalezeném materiálu" se prostě nedokážu oprostit a vidím štáb aranžující větvičky do tvaru pentagramu, popíjejíc přitom vychlazený světlý ležák od cateringu (i když při tom rozpočtu, kdo ví).. No a napětí je tatam. Ale na druhou stranu - posledních 30 sekund je skvostných!(31.10.2008)

  • Aluska88
    ****

    O tom, že prostředí hlubokých lesů je velmi vděčné a účinné strašidelné téma, mě již několik snímků dostatečně přesvědčilo. Počínaje norským Villmark či Raimiho Evil Dead a konče právě Záhadou Blair Witch. Lidé vnímají strach různě, což je také nejspíš důvod zdejšího, docela rozporuplného hodnocení i komentářů. Zde jsem si uvědomila, že to, co člověka nejvíce děsí, a nejen ve filmech, je ten hrozný strach a svíravý pocit z neznáma. Z toho, co nevidíme, ale dokážeme silně cítit a vnímat. Z toho, že nevíme, kdy a jak se něco může přihodit. Z našich vlastních představ. Z toho, že to všechno nedokážeme ovlivnit a tím nás to postupně může ničit a zatemňovat náš zdravý rozum. Protože nejhorší, je to NĚCO. To neviděné. A kde končí skutečnost a začíná paranoia? A obráceně. A co když se obojí vlastně prolíná dohromady? V lesích Burkittsville nepobíhá šílený maník se sekyrou a špinavýma montérkama, který po vás jde, a vy víte, že když někde zašustí listí, že je to on. Není to ani armáda rozpadajících se zombíků. Je to něco, co ve filmu vlastně ani nespatříte. A právě to mě dokázalo po celou dobu spolehlivě děsit. Náznaky, symboly, smích kdesi z dáli, šustění listí, noční záběry kamery, tma, stupňující se tíživá atmosféra a rostoucí beznaděj a hysterie mezi postavami. Závěr filmu je "creepy as hell." Než jsem šla večer spát, lekla jsem se i žárovky, která se s zablikáním začala rozsvěcovat v pokoji. Celý snímek je dokonale sugestivní, s maximálně vybudovanou atmosférou, také právě díky autentické kameře, která silně umocňuje celý děj a výkony hlavních hrdinů. Herci mi byli sympatičtí a já už jen musím smeknout před tím, co všechno se dá vytvořit s amatérským zázemím, pár tisíci dolary, tísnivým a tajemným prostředím a především originálním nápadem s dokonalou mystifikací. Průkopník a v podstatě zakladatel žánru "Found Footage," který dal filmařům náměty na dlouhá léta dopředu a dodnes z něj spousta hororů těží. Stále častějším používáním tématu ruční kamery a nalezených záběrů se však vytrácí kouzlo, které pramenilo z inovátorských postupů, originality a také doby vzniku tohoto filmu. A vy všichni, co se v komentářích vyjadřujete vulgárně či s despektem, zamyslete se nad tím, jestli byste tohle sami zvládli a frajersky dokázali přečkat i jen první chladnou noc uprostřed nekonečné tmy podzimního lesa. Jestli byste se odvážili to sami prožít. "Jasně, to nic není, v pohodě, to by zvládlo i dítě, nejsem poseroutka..." Až byste se tam ale ocitli, padal soumrak a odevšad by se ozývaly různé zvuky, pak byste možná uvažovali jinak. Klidně bych vzala kameru, pár lidí a něco podobného by šlo stvořit. Ale pouze za denního světla, nočním lesům bych se vyhla obloukem.(8.1.2011)

  • Malarkey
    ****

    Horor je možná jediný typ filmů, které zas tak s radostí na tváři vidět nemusím, možná hodnotný jako některý německý romantický snímek, co si nechají na nedělní odpoledne na Primě a ještě na něj nedají ani jednu upoutávku. Jenže je tu jedna jediná změna a tou je právě Záhada Blair Witch. Očekával jsem masakr a řekl bych, že jsem ho koneckonců dostal. Tento film je dle mého nejnápaditějším filmem za posledních pár let dozadu. Teď ho dokáže překonat maximálně tak Cloverfield. Ona reklamní kampaň, která donutila na divákovi snést fakt, že všechno se stalo, že všechno co se zde odehrává je vlastně z videokazet, které se našly v samotném lese je opravdu pozoruhodná. Šel jsem do tohoto filmu s tou myšlenkou, že uvidím dokument, který navždy změní můj život a musím dodat, že se to tak stalo. Autoři dokázali nemožné. Za málo peněz hodně muziky, ale tak moc muziky, že to ani oni sami nemohli čekat. Celý autentický příběh je natolik zajímavý, že nejde od filmu odtrhnout oči. A samotný konec přinutí diváka přemýšlet. Přemýšlet nad tím vším. No a přitom je odpověď na něj už v samotném začátku filmu. Jen to chce pořádně poslouchat. Upozorňuji, že jsem film viděl s tím, že to je opravdu skutečnost, že se to opravdu stalo. Žádná fikce. Byl jsem autory neskutečně oklamán, ale jsem za to rád. I když i to je málo. Znám případ, který na tento film šel do kina, letního, které se v našem městě nachází uprostřed lesa. Jakmile film skončil, šel s rozporuplným pocitem SÁM lesem domů. Prošel si peklem, věřím tomu. Už já jsem si jím prošel, když jsem, to, všechno viděl v pohodlí domova. Tejden jsem nemohl usnout...Až tak mě tento film poznamenal. Jediný opravdový horor, u kterého jsem se nedokázal smát, jen tupě zírat a mít strach z každého pohybu větve. Když si to tak uvědomuju, já jsem z toho filmu vlastně byl docela dost slušně na prášky. Přitom se to nezdá, ale pochybuju, že by o něm někdo něco neslyšel.(20.1.2008)

  • hirnlego
    *****

    Tohle je exemplární příklad filmu na jedno zkouknutí. Poprvé jsem Blair Witch viděla ve věku, kdy jsem ještě rozhodně nebyla nijak otrlý divák. Chytrá mystifikace určitě ještě zvýšila nápor na nervy, ale myslím, že i bez toho by na mě film spolehlivě zafungoval, co se hnusného pocitu strachu z neznámého týče. Výhrou je v tomhle případě kompletně amatérská kamera (2 kamery) - bez toho by zdaleka tak nevynikla ta tíživá lesní atmosféra. Naproti tomu prohrou jsou kapánek nepříjemní aktéři filmu (kterým jsem snad tu smrt i přála) - ovšem to na mém hodnocení vcelku nic moc nemění. Atmosféra pro mě byla rozhodující (tehdy jsem dokonce všude rozhlašovala, že je to nejlepší horror, jaký jsem kdy viděla).(30.3.2006)

  • - V průběhu projektu se nejvíce 'štěkly' postavy Joshuy a Heather, ale tvůrci materiál sestříhali tak, že se ještě méně v lásce mají Heather a Mike a že Mike a Joshua nacházejí společnou řeč v kritizování Heather. (kriplozoik)

  • - Produkční společnost Haxan si vypůjčila název z dokumentu o čarodějnictví Häxan (s podtitulem: Čarodějnictví v průběhu věků) od Benjamina Christensena z roku 1922. Dokument zobrazuje i jistý prvek, který je použit později ve filmu. (kriplozoik)

  • - Režiséři herce děsili uprostřed noci, aniž by je předtím upozornili. Reakce a strach jsou tak v některých nočních scénách zcela autentické. (oje)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace