Reklama

Reklama

Jeremiah Johnson

Trailer

Obsahy(1)

Jeremiáše Johnsona civilizace neláká. Zahořklý civilizačními neduhy a válkami se v polovině 19. století rozhodne pro zálesácký život, stane se horalem, vyhledávajícím samotu v nedotčené divočině, jejíž neposkvrněnost nikdy nezpochybňoval. První zima prožitá ve Skalistých horách však Jeremiáše málem sklátí. Vyhladovělý a napůl zmrzlý nachází útočiště u starého prohnaného trapera, který jej učí nejrůznějším způsobům přežití, včetně přímého souboje s grizzlym. Jeremiáš je dobrým žákem, a tak když se opět vydává za svým cílem, lze říci, že z někdejšího zelenáče je ošlehaný muž, kterého drsností může předčit jenom velkolepá a hrůzu nahánějící příroda. (Warner Home Video CZ)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (281)

laik_60 

všechny recenze uživatele

zaujímavý film, v nádhernom prostredí točený, trocha smutný ... redford sa v nom ukázal v plnej paráde ... troska ma mátožila iba myslienka co žrali tie kone a mulice v horách plných snehu :), ale nebránilo mi to dat filmu plný počet bodov . A nemýľte si to .. western .. nie je film iba plný kovbojov, strielačiek a pästných súbojov v saloone. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeremiah Johnson není jenom film o jednom z amerických mýtů, je to film o tom, jak moderní mýty a legendy vznikají, že mají obvykle reálný základ, který je možná zajímavější než to, co z něj na konci vyrobí popkultura. Sledujeme postavu osamělého muže, který se bez zkušeností, ale s velkým odhodláním, vydává v polovině 19. století na stále ještě divoký americký Západ a postupně se stává tvrdým zkušeným zálesákem, jedním z průkopníků bílé civilizace. Zároveň se stává pro své okolí hrdinou a hlavní postavou vyprávění od táborových ohňů. Dnes můžeme v Johnsonovi vidět prototyp opravdového muže, takoví už dnes nejsou, protože není dostatek divočiny, samoty a odhodlání snášet hlad, zimu a absenci moderní medicíny. Snímek zároveň zajímavým způsobem popisuje vztah bílého lovce a původních indiánských obyvatel. Po dlouhé desítky let americké westerny podávaly obraz krutých divochů, kteří brání pokroku moderní civilizace a nejpodlejším způsobem ohrožují křesťanské osadníky. Od 70. let pak postupně tenhle obraz vystřídal pocit multikulturního studu, který naopak líčí Indiány jako oběť bezohlednosti a hrabivosti rozpínavé bílé civilizace. V Polockově filmu jsou tyhle ideologické pohledy potlačené, režisér je zkrátka líčí jako logický konflikt dvou odlišných civilizací, kdy ani jedna z nich nepředstavuje nějaké zlo nebo dobro podle dnešního hodnotového žebříčku. Obě strany se zkrátka snažily hájit své zájmy a jednat podle svých tradic a zkušeností. Zvítězila logicky ta, která byla přizpůsobivější, dynamičtější a technologicky vyspělejší. Polock svůj film natočil jako pomalu plynoucí baladu, kde dává naplno vyniknout krásám amerických hor a vzdává hold chlapskému přátelství, kdy setkání dvou lovců v divočině se obejde bez přehnaných emocí a jen s nejstručnějšími proslovy, ze kterých je ale cítit velká vzájemná úcta. Redford svého trapera zahrál s obvyklou profesionalitou a režisér náležitě využil jeho sympatický vzhled. Nevím, jestli přesně odpovídá Polockův pohled realitě Skalistých hor oné doby, ale přinejmenším divoký Západ tak vypadat mohl. Celkový dojem: 90 %. ()

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

Filmová opera, ale nikoliv v hanlivém slova smyslu. Zatímco operní tvůrce promlouvá hudbou a zpěvem, Pollack využívá obraz a hudbu. Nezastírá, že ilustruje mytologii, nikoliv skutečnost. Muž přichází z města, opouští zkaženou společnost vyvražďující se nesmyslně mezi sebou, protože před ním stojí příroda (nepatrný člověk proti horským velikánům), kterou muž v čele rodiny miluje a zároveň s ní bojuje na život a na smrt. Nachází pomoc, protože i zde není sám (lovec medvědů) a zaplétá se do složité sítě vztahů, ať už přátelských a milostných (Crazy women, her son, Swan, Del Gue), či nepřátelsky přátelských (jiná indiánská kultura). ()

Paldini 

všechny recenze uživatele

Robert Redford se v roli legendárního lovce mstí indiánům za zavražděnou ženu. Ovšem Jeremiahova pomsta se musí vidět. Redford je v tomhle filmu absolutní vražedná mašina, která likviduje několikanásobné přesily nepřátel. Zdá se mi, že si z tohohle filmu vzal taky dost Mel Gibson do své slavné tomahawkové scény v Patriotovi. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Lovec, traper a horal s úsměvným jménem Džerymája Džonsn v prostředí téměř opuštěné divočiny Skalistých hor. Filmová 70. léta byla úrodná na netradiční westerny a tenhle je jeden z nejlepších z té doby - díky šarmu Roberta Redforda, scénáři s minimem dialogů v citlivé poetické režii Sydneyho Pollacka a příjemné kytarové hudbě. Příběh muže, který chtěl žít v přírodě v klidu a míru, ale nebylo mu to souzeno. Pocitově něco mezi Tancem s vlky, Malým Velkým Mužem a Eastwoodovými westerny. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (13)

  • Plešatý zálesák měl při společné cestě s Johnsonem (Robert Redford) na koženém obleku ozdobné pásky (od ramen k hrudi) ve světlých barvách - bílá, modrá, červená. V další scéně byly pásky celé v tmavě modré a za chvíli opět ve světlých barvách. Vše se odehrálo během jedné jízdy v horizontu zhruba dvou hodin. (bearmeedek)
  • V Itálii byl film uváděn pod názvem Rudá Vráno, můj skalp nedostaneš. (džanik)
  • Johnstonova žena (v té době zrovna těhotná) byla ve skutečnosti zabita náhodnou nájezdní skupinkou Černonožců a ne oplátkou za narušení indiánských pohřebišť. (džanik)

Reklama

Reklama