poster

Příběh služebnice

  • anglický

    The Handmaid's Tale

  • německý

    Die Geschichte der Dienerin

  • slovenský

    Služobníčkin príbeh

Drama / Sci-Fi

USA / Německo, 1990, 109 min

  • Anderton
    ***

    Nechcem povedať, že dnes nevznikajú dospelé dystopické sci-fi, ale tvrdím, že s podobným námetom, čiže ženskou hrdinkou vzdorujúcou systému, určite nie. Ak by dnes ponúkol niekto podobný scenár ľubovolnému štúdiu, ihneď by sa sem dosadila hrdinka v teen veku, odstránilo by sa znásilňovanie, popravy by boli snímané viac z diaľky a temnota by sa navodzovala špinavými kulisami. Schlondorf umne aktualizuje tému na dobu vzniku, je to akási reakcia na rozrastajúcu sa emancipáciu predovšetkým vo vyspelom západe a zároveň extrémna reakcia mužstva na ňu. Teda okrem tej kritiky pochybných náboženských skupín. Mne sa páči, že táto blízka budúcnosť vyzerá presne ako súčasnosť počiatku 90. rokov, pretože tým viac odkazuje na problémy súčasnosti a režisér upozorňuje iba na podstatu témy a nie na opulentný vizuál, ktorý by zbytočne na seba upriamoval pozornosť. Film sám o sebe však mohol byť lepší. 70%.(14.1.2015)

  • sportovec
    *****

    Dystopická sci-fi je osobitým Schlöndorffovým "předpostmodernizačním" vkladem do diskusí o budoucnosti civilizace, jak byly vedeny na přelomu druhé a třetí třetiny minulého století. Více než k Zamjatinovu románu MY ukazuje k Londonově ŽELEZNÉ PATĚ nebo Čapkově BÍLÉ NEMOCI a evidentně pracuje s myšlenkovým světem stále současné americké náboženské fundamentalistickí pravice, která v některých ohledech připomíná postupy a techniky militantního islámu (např. KKK). Herecké výkony odpovídají zvolenému žánru, tj. více hrají do dějových linií než do individualizovaných postav, což je v případě tohoto žánru specifická nutnost. Svěže odvyprávěný děj směřuje k odhadnutelnému závěru a viditelně naznačované naději. V dějinách sci-fi jde o jedno z jejích standardních témat, v dějinách kinematografie hraného filmu o nadprůměrně odvedenou koprodukční práci, z pohledu diváka o nevšední podívanou na téma, jež je dnes opravdu aktuálním nevšedním diváckým zážitkem.(12.5.2011)

  • slunicko2
    ***

    Teokratická dystopická diktatura jako alternativa dnešního vývoje. 1) Ve srovnání se seriálem je film rychlejší, pořád se něco děje. Seriál je naproti tomu výrazně propracovanější v detailech a lépe u diváka vyvolá pocit bezútěšnosti. 2) Zaujal mě 30letý Aidan Quinn (řidič Nick) a 28letá Elisabeth McGovernová (lesbická Moira). 3) V titulcích je uveden rok výroby 1989.(15.11.2017)

  • gudaulin
    ****

    Tenhle filmový kousek si zaslouží srovnání s mnohem slavnějším pozdějším filmem Potomci lidí. Tahle výborná sci-fi měla slabší literární předlohu, ale Cuarón dokázal z materiálu vyždímat maximum a natočil barvitou fresku z postkatastrofického světa, která měla obrovskou atmosféru, styl a napětí. Příběh služebnice je adaptací románu vynikající kanadské autorky Atwoodové a tenhle román patří k jejím nejlepším pracím. Kdyby se Schlöndorfovi povedlo přenést myšlenku a zasadit ji do napínavého dobrodružného příběhu, byl by to skvělý biják. Jenže Schlöndorf to pojal příliš akademicky, málo okořenil, takže vznikla nemastná neslaná podívaná. Za ledascos může nejpíš rozpočet, ale režisérova vina je nesporná. Natasha Richardson není špatná, ale dovedl bych si představit i charismatičtější herečku v hlavní roli. Velmi dobré jsou ve vedlejší úloze naopak Elizabeth McGovern a Faye Dunaway. Schlöndorf natočil evropský film, který v podmínkách amerického trhu ani nemohl dobře zabodovat a tak nějak vyšuměl. Celkový dojem: 70 %.(18.6.2006)

  • tomtomtoma
    ***

    Příběh z budoucnosti, který se hodí jako charakteristika jakéhokoliv státu diktátorského ražení, v přeneseném slova smyslu pak dokonce i na stát jakýkoliv. Marná snaha nespokojenců o útěk, přeměna chycených plodných žen na mašiny plození potomků prominentních manželských neplodných párů. Nemožnost volby, vymívání mozků, lámání těla a ducha ve prospěch a udržení státu. Jedna taková Služebnice Kate, později zvaná Offred (Natasha Richardson), je umístěna do rodiny nejprominentnějšího páru. Zažívá ponižování při obřadném páření, naivní lásku, kontakt z odboje, zabití svého velitele a ploditele ve jménu svobody a nečekané vysvobození a získání nové naděje a světlé budoucnosti. Z dalších rolí: Katin Velitel (Robert Duvall), jeho žárlivá žena Serena Joy (Faye Dunaway), jejich loajální řidič Nick (Aidan Quinn), ze kterého se vyklubal diverzant a povstalec, a Katina kamaráda z předělávacího tábora Moira (Elizabeth McGovern), ze které nakonec byla udělána prostitutka na prominentní párty pro vyvolené, kteří měli povoleno i zákázané věci. Příběh je zajímavý, leč nevyužitý ve svém možném rozsahu.(2.4.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace