• Isherwood
    *****

    Jistě, paktovat se s čerty je sice nemorální, ale když je to sebranka těch největších sympaťáků v čele s (doslova) démonickým Karlem Heřmánkem, není těžké na pravidla této pohádky přistoupit. Hynek Bočan režíruje s přehledem, výprava je působivá (peklo zvláště), skvělé triky účelné a celá nálada snímku se nese v příjemně odlehčeném duchu, kde česká herecká elita cedí božské hlášky, což filmu otevírá cestu k vrcholu česko/slovenské pohádkové tvorby.(26.11.2006)

  • Ištván87
    *****

    Jedna z nejlepších pohádek, jaké kdy u nás vznikly, ne-li ta vůbec nejlepší. Kdykoliv se ve filmu objeví Karel Heřmánek, mám chuť tleskat. A nejen on, v tomhle filmu nenajdete jedinou slabou postavu, resp. slabě zahranou postavu. Grandiózní výkony tu kromě Heřmánka podávají všichni, od Vladimíra Dlouhého a Ondřeje Vetchého, až po skvělé duo grázlů pánů Nárožného a Preisse. "Líbí se vám některý?" "Ale který z nich je nejbohatší?" "Prý který z nich je nejbohatší." "No ale který je nejbohatší?" "Který z va......?..." Není nad to zjistit, že 12 let na vojně se rovná doživotí. :D(27.1.2009)

  • swamp
    *****

    Dlouho mi trvalo, než jsem se k tomuhle českému pohádkovému skvostu dostal. Důvod? Jako dítě jsem si několikrát spletl právě tuhle pohádku s Hrátkami s čertem..a když jsem zjistil, že se jedná o něco jiného, se zklamáním jsem televizi vypnul. Naštěstí jsem se po dlouhých dvaceti letech k tomuto hezkému počinu Hynka Bočana dostal, zanechal předsudku a téměř vítězoslavně jsem pohádku zhlédl. Ztvárnění pekla v čele s luciferem Karlem Heřmánkem nemá v českém (a to minimálně v českém..) filmovém světě obdoby. Nemůžu než souhlasit s názorem monologovým o tom, že pohádky byly kdysi dětem tak blízké, protože byly autory brány jako jim rovné..oproti dnešním trendům, kdy jsou děti - bohužel - považovány za jednoduchá stvoření. :( Proto vivat čertům jako je Ondřej Vetchý, mlynářům jako je Vladimír Dlouhý, ale i záporňákům v podobě Viktora Preisse či Jaroslavy Kretschmerové..(23.5.2007)

  • sportovec
    *****

    Často se žehrává na to, že obraz společnosti, nabízený lidovými pohádkami z doby prvních sběrů - tj. zhruba první poloviny předminulého století - , je nadsazený: útlak, byl-li jaký, se dal snést, vrchnost, nešlo-li o zvrhlíky, byla víceméně lidumilná a společnost jako celek, až na politováníhodné nečetné výstřelky, vlastně - zvláště ve srovnání se současností - idylicky vyvážená. Nejidyličtější a nejnešťastnější česká spisovatelka Božena Němcová nejen zde prokazuje opak. Zoufalství a beznaděj, v níž žil "dělný lid robotný!, poddaní, byly často nezměrné a jejich přežívání víc než než nesnadné. Zpochybňovalo se tím všechno, co se do nevzdělaných lidových vrstev horem pádem cpalo (v Němcové najdeme tento rys asi nejvýrazněji v DIVÉ BÁŘE), zpochybněn byl nejednou sám všemocný Bůh, který tomu všemu měl přihlížet z výsosti nebes, kde údajně strměl jeho pomyslný trůn. Čert, ďábel a peklo, splývající v tomto vnímání s přirozeným strachem z neodvratné smrti, chápané jako jediná doložitelná spravedlnost, se za těchto okolností měnili ve svůj opak: ve své druhu boží pomocníky (koneckonců se beztak jednalo také o anděly, byť padlé, tj. čest a mravnost před tváří boží ztrativší). Z tohoto myšlenkového pozadí o to více oceníme jak čerstvost předlohy Němcové, tak nenásilné aktualizace (zpodobení pekla ve filmu ne náhodou připomíná základní znaky pozdní normalizace) neméně pozoruhodného filmového zpracování. Dva nadějní, tehdy začínající herci Ondřej Vetchý a Vladimír Dlouhý tu dostali - a beze zbytku také využili - mimořádně cenné příležitosti. Česká klasická filmová pohádka a její škola tu dosahují jednoho ze svých výsostných vrcholů. Tvůrcům filmu (spoluautorem scénáře je divadelní historik a kabaretiér Jiří Just známý i svou polistopadovou ekologickou publicistikou) se dařilo a daří k vytržení opakovaně přivádět již druhou a třetí diváckou generaci. Myslím, že není pochyb o tom, že generace nikoliv první a nikoliv poslední.(27.1.2008)

  • flanker.27
    *****

    Nejpeklovatější Peklo filmového plátna. "A tatínek vám vyhlásí válku." Koho jmenovat? Preiss ("Ne ne ne, to nemuselo být"), Nárožný ("Já přijdu"), Kretschmerová ("A je to. Baba"), všichni ti padouši jsou tak krásně padoušský, že jim člověk chtě nechtě musí fandit. A Heřmánek coby kníže pekel ("Jsi drzý čert"), král tmy Lucifer XIV., to je pošušňání (komu došla ta hříčka s Ludvíkem XIV.?). "Ať už peklo bylo nebo nebylo, vymyšleno bylo dobře. Když se kolem sebe podíváme, uvidíme, že spoustě lidí Peklo chybí." U nás zkrátka nejsou kladný pámbíčkáři ale čerti. BTW jako bylo mi asi sedm když jsem to viděl v kině a u první cesty Kocoura do pekla jsem se dost bál.(30.11.2005)

  • - Ve scéně, kdy správce (Viktor Preiss) ukazuje knížeti (Josef Kemr) železnou kouli a snaží ji odtrhnout od kamene, nemá koule žádný vliv na brýle v ruce knížete. O chvíli později je však již koule přitahuje. (Jeldi)

  • - Aby mohl Vladimír Dlouhý, který ztvárnil Petra, natočit všechny šemířské scény sám, věnoval se před natáčením tréninku se skupinou historického šermu Regius. (Mr.Hudson)

  • - Jedním z válčících knížectví, která proti sobě na začátku válčí, je podle praporu i Bavorsko, to ale bylo vévodství a císařem Napoleonem Bonapartem povýšeno na království (Teimei)