Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ****

    „Násilie vyriešilo v histórii ľudstva viacej problémov, než ktorýkoľvek iný faktor.“ V polovici 90. rokov plnilo Touchstone Pictures („dospelá“ pobočka Disneyho) sen fanúšikov akčného žánru. Obrovské rozpočty, vzrušujúce zápletky (prezidentov letecký špeciál unesený teroristami, vymenené tváre medzi zločincom a agentom FBI, znovuotvorený Alcatraz, väzenské lietadlo pod nadvládou najhorších väzňov Ameriky...), skvelé herecké obsadenia a silné režisérske osobnosti. V roku 1997 dostal kontroverzný Holanďan Verhoeven, v minulosti sa presláviaci tým, že nechal Arnoldovi Schwarzeneggerovi vybuchnúť hlavu a ukázal nám číču Sharon Stone, fajnový 105-miliónový rozpočet na sfilmovanie slávnej knižky. Z tej si nakoniec vzal iba boj ľudstva s gigantickými chrobákmi, ale vlastne nikoho to nijako extra netrápilo a v kinách z toho urobili hit (ktorý sa bohužiaľ dočkal viacerých dosť blbých sequelov). Vesmírna pechota je čosi medzi vojnovým fašististický filmom, RoboCopom (satirické spravodajstvo), Beverly Hills 902 10 a Votrelcami (finále v podzemí). Nechutné a krvavé - fakt nechápem, ako toto mohlo vzniknúť za také ťažké prachy, za bežných okolností by sa všetko "závadné" povystrihovalo a do kín by sa poslalo neškodné torzo pre deti a tínedžerov. Verhoeven však veľmi dobre vedel, čo si môže dovoliť a ako bonus brutálne skombinoval dobre vyzerajúce a strašne hrajúce televízne hviezdičky s najmodernejšími počítačovými trikmi. Verhoeven bol ostatne v USA vždy najlepší, keď nakrúcal sci-fi. Kino Považan NMnV 1998(12.12.2004)

  • Lateef
    ****

    Shlédnout Hvězdnou pěchotu je jako navštívit bizarní museum budoucnosti, přičemž v prvním patře jsem narazil na sbírku přeproteinovaných bezobratlých členovců, ve druhém poschodí budiž v krvavých lakunách vystaveny usekané a utrhané lidské končetiny a trupy s ohromnými dírami, a o další patro výš jsem se octnul přímo uprostřed kolosálních vesmírných plavidel, stanic a výsadkových modulů. Tahle výstava působí nechutně, monstrózně, zábavně a jedinečně zároveň, protože jejím autorem, stejně jako vrátným, který mě do tohoto světa vpustil, není nikdo jiný než Paul Verhoeven. Jeho spektakulární sci-fi podívanou zaplavily hordy arachnidů s klepety a makadly ostrými jako břitva, obří brouci s těly inkrustovanými pancířem a bojové turbovážky, a proto není nic triviálnějšího než proti nim postavit vyzbrojenou leteckou i pozemní pěchotu plnou prkenných herců. Detailní porcovaná může začít, kromě hlav padají ultradrsné hlášky a celé to je neskutečně zábavné a oslnivými vizuály skutečně velkolepé. 105 miliónů dolarů(rozpočet)/121 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)(20.5.2006)

  • Kaka
    ****

    Neskutečně zábavná parodie na vše, co se Verhoevenovi postavilo v danou dobu do cesty. Geniální internetové prostřihy, brutální a nebývalé krvavé akční scény - prakticky dotažené k dokonalosti, sympaticky přitroublí hlavní hrdinové, výtečné hlášky, absolutní drsňák Ironside a fantasticky vypadající brouci. Takhle má vypadat akční pecka, která brilantně střídá napětí s odlehčením. Obdivuji režiséra, který se opravdu nebál použít velké množství krve a právě tím zabodoval. Když už nic, tak alespoň i ti škarohlídi si kvůli těm všem usekaným končetinám a hlavám tento snímek zapamatují. Brilantní zábava a výtečný ost Basila Poledourise.(7.5.2005)

  • Traffic
    *****

    Co má společného Hvězdná pěchota s 300: Bitvou u Thermopyl a proč by se Goebbelsovi líbily Hvězdné války, aneb malé zamyšlení na téma fašismus a propaganda v pohyblivých obrázcích. ______ Na diváckém přijetí Verhoevenovy Hvězdné pěchoty je možné výstižně demonstrovat, jak málo lidí dokáže při sledování filmu odvozovat jeho význam ze samotné filmové řeči, aniž by přitom byli ve svém úsudku značně ovlivněni svými předsudky, očekáváními atd. Marigold například píše "Satira ostrá jako bič, nebo film skutečně tak debilně militantní, jak se okatě tváří? Hlasuju pro to první. Protože Verhoeven není dle mého druhého extrému schopen, odporuje to jeho naturelu." a přiznává, že rozhodujícím prvkem ve čtení filmu není film samotný, ale jméno jeho režiséra a zřejmě určitá zkušenost s ním a jeho mediální prezentací. Jako kdyby Hvězdná pěchota najednou přestala být satirou, kdyby ji režíroval třeba Michael Bay nebo někdo úplně neznámý. A jak je vůbec možné, že tolik lidí, včetně kritiků, přehlédlo nebo marginalizovalo onen všudypřítomný satirický podtón, který nenacházíme jen ve fiktivních propagandistických spotech (Would You Like To Know More?), ale takřka v každém filmovém políčku, důmyslným castingem počínaje a kostýmní stylizací konče? Samozřejmě je tu ten problém s předlohou. Heinleinova Hvězdná pěchota sice možná přímo neoslavuje fašismus, ale minimálně jej předkládá jako uspokojivou variantu státního zřízení a určitě není jeho kritickou reflexí. Způsob, jakým poté Verhoevenův film sledujeme, tedy záleží na tom, jestli dokážeme připustit, že jako adaptace se může vůči knize a její ideologii satiricky vymezovat a nebýt pouze jejím doslovným přepisem. Hvězdná pěchota (film) přitom z předlohy vybírá řadu scén i dialogů (např. proslov jednorukého učitele ve třídě na téma všeřešícího násilí), které obsahově nechává totožné, ale ryze filmovými nástroji (herecký projev, mizanscéna, řazení scén za sebe) je posouvá akorát o ten potřebný malý kousek za hranici, která jim už dává komediální nádech. Stejně přitom funguje Snyderova "Třístovka", kde narážíme na podobný vztah mezi komiksovou/knižní předlohou a následnou filmovou adaptací. Zatímco Millerův komiks bere fašistické smýšlení Sparťanů jako fakt a nesnaží se jej zesměšňovat, film využívá už existujícího subjektivizujícího rámce nespolehlivého vyprávění a do perské armády vpašovává fantastická monstra, a odhaluje tak dehumanizující podstatu fašismu. Ostatně, brouci jako nepřátelé lidstva ve Hvězdné pěchotě se Verhoevenovi náramně hodí do krámu, protože z fašistického pohledu symbolizují typickou představu podřadné havěti, kterou je třeba vymýtit stůj co stůj. Absurdně vyhrocená rétorika filmu "My vs. Oni", která oprávněnost vojenského zásahu ospravedlňuje právě pouze příslušností k (té správné) rase, je tím, co stojí v základu jakéhokoli fašizujícího hnutí a po 11. září získává ve vztahu k USA ještě víc zneklidňující rozměr. V každém z nás je něco hluboce pudového, co nás nutí v krizových situacích zaujmout naprosto iracionální černobílá stanoviska, kde zjevné konstrukty jako "národ" a "občanství" jsou najednou dostatečnou záminkou pro válku a sebeobětování. Ve skutečnosti z těchto pudů vychází celá řada akčních filmů, kdy především vlivem působivých obrazů jednoty, oddanosti a militarismu v kombinaci s vlastní identifikací s kladnými hrdiny jako diváci zažíváme slast ze zprostředkovaného spojení s tou "správnou" rasou/skupinou, která vždy vítězí. Co si pak myslet například o slavné závěrečné scéně z Hvězdných Válek: Nové naděje , která bezpochyby vizuálně čerpá z (nechvalně) proslulého, nacistického Triumfu vůle Leni Riefenstahlové? Když už ani pohádkoví rebelové bojující proti Impériu neuniknou fašistickému chování a obraznosti, jak si můžeme být jisti sami sebou? Právě to, že nás Hvězdná pěchota v podstatě nutí identifikovat se s těmi vymydlenými, dokonalými hrdiny (Casper van Dien a jeho absurdně hranatá čelist se narodili pro tuhle roli) ať už dělají, co dělají, protože jejich neúspěch by znamenal totální konec veškerého lidstva, je tím, co z ní dělá dokonalý kus subverzivní satiry. Recepce filmu je v tomto případě součástí jeho sdělení a celého toho "vtipu", tedy že 1) fašismus zcela inflitroval naši populární kulturu 2) velice snadno a často nevědomky podléháme jeho vlivu. Je varovné a humorné zároveň, že jakákoli zmínka o Hitlerovi nebo zobrazení nacistické symboliky/holokaustu ve většině lidí vyvolává silné odmítavé reakce, ale přitom ta podstata, odproštěná od konkrétních jmen, obrazů a symbolů, se v různých převlecích objevuje zcela běžně v různých filmech a jiné fikci, nebo je i součástí zpravodajství, či dnes už spíš infotainmentu. Jak moc se liší Fox News nebo Nova od Federal Network?(28.6.2011)

  • B!shop
    *****

    Dalsi vostrej film od Paula Verhoevena. Je to takova zabavna uchylarna plna cernyho humoru, ktera misty sklouzava k parodii a neodpusti si ani nejakou tu kritiku. Pribeh je sice trochu jednodussi, ale komu by to vadilo. I kdyz se prvnich zhruba 40 minut prakticky nic nedeje, film stejne plyne ve sviznym a vtipnym tempu a pomalu, ale jiste, smeruje k zacatku valky. Navic, misto aby se Verhoeven zatezoval s nejakym vysvetlovanim deje, misto toho si asi rek: "Kde se lidi dozvi nejvic veci?". Ve zpravach. Takze sem soup zpravy, ktere prubezne vysvetlujou o co go a muze se pokracovat v rezbe. Ktera je zvlast v druhy polovine hodne vostra. Triky sice uz misty krapet pokulhavaj, ale brouci jsou udelany fakt perfektne, vypadaj jak mix mezi Cernocernou tmou a Vetrelcema a to co nezvladaj triky, Verhoeven hezky zamaskoval litrama slizu a krve, vnitrnostma, mrtvolama a utrhanejma koncetinama. Verhoeven obsadil vice mene druhorade herce, ale snazi se a jejich vykony nepusobi nijak rusive a maj i velice nadprumerny momenty. Navic tu je krasna Denise Richards a perfektne hustej Michael Ironside. To vse dohromady vytvari skvelou, misty napinavou akcni zabavnou podivanou se skvelou hudbou, ktera se radi mezi ty velice nadprumerny sci-fi filmy.(7.10.2006)

  • - Ve scéně, kdy Johnny Rico (Casper Van Dien) získává vlajku protivníků, odhazuje na rampu svoji zbraň. Poloha zbraně se mezi záběry mění, jednou míří hlaveň směrem nahoru po rampě, poté pro změnu dolů. (Terva)

  • - Ve filmu bylo údajně vystříleno víc nábojů než v jakémkoli jiném snímku vzniklém před Hvězdnou pěchotou. (hippyman)

  • - Hudbu složil Basil Poledouris, jeho dcera Zoë si ve filmu zahrála zpěvačku a obě písně i sama napsala. (JohnSmith)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace