Reklama

Reklama

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

  • Austrálie Furiosa: A Mad Max Saga (více)
Trailer 16

Obsahy(1)

Svět se rozpadá a mladá Furiosa (Anya Taylor-Joy) je unesena z Green Place a končí v rukou velkého motorkářského gangu vedeného Dementem (Chris Hemsworth). Když si prorazí cestu Pustinou, dorazí k Citadele, ve které velí Immortan Joe. To způsobí bitvu mezi oběma vůdci a v této válečné zóně bude muset Furiosa přežít mnoho zkoušek při hledání cesty domů... (Magic Box)

(více)

Videa (5)

Trailer 16

Recenze (623)

mzss1 

všechny recenze uživatele

[30%] Původní trilogie o Šíleném Maxovi s Gibsonem mě moc neuchvátila, ale co se týče verze z r 2015 s Tomem Hardym? Tak to už je jiná. Tam mě zaujala špičkově natočená akce, hezky vytvořený post apo svět apod. Jenže zde ? V tomto filmu Furiosa? Jako ani trailer mě až tak moc nesebral, ale čekal jsem to teda o dost lepší. Asi jsem zde moc kritický, ale já se nehorázně nudil, několikrát jsem si musel dát pauzu. Ještě, že jsem tohle neviděl v kině. Vůbec mě to nebavilo. Téma pomsty? To jako vážně? Snímek byl tvořen kapitoly a to mi taky nepřišlo jako dobrý nápad. Akce natočená sice dobře jen, ale je absolutně bez náboje. Snad jediná sekvence s cisternou nebyla špatná, ale to je asi tak vše. Hemsworth je zde jako takový bláznový Thor vizuálem, ale vůbec mě nebavil. Ani ta ústřední  Anya Taylor-Joy.  Asi je chyba ve mně, moc dobře to nechápu, že mi to tak nesedlo. No, co se dá dělat … ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Nejúžasnější věc, jakou jsem v kinech viděl za dlouhá léta. Asi od Fury Road, který se díky Furiose stává ještě lepším filmem a přirozeným akčním i pocitovým vyvrcholením osobní odysey i přesahující pětačtyřicetileté ságy, již Hardyho šichta znovu nakopla jako jistý legacy sequel. Tehdy ještě nešlo o budování ságy v tradičním měřítku, například po vzoru Star Wars, kde se přelévají rodinné vztahy a reference k minulému dění utváří přesahující komplexní příběh. Max i Furiosa byli nositeli traumatu, s nímž přistupovali k vlastní budoucnosti. Protagonista stejně jako v trilogii nedokázal ochránit své milované a odevzdal se základnímu instinktu přežití. I pro částečnou rezignaci na vlastní iniciativu se Max ocitl v pasivní pozici, vláčený událostmi skončil na tahači s uprchlicemi, jež byly hlavními hybateli příběhu. Přímočará cesta tam a zase zpátky čerpala z tradice carsploitation filmů, v nichž jsou hlavními atrakcemi automobilové honičky a související brutální kolize. V kinematografii přitom těžko najdeme důmyslnější vyprávění v neustálém pohybu, kdy stačíme přimknout k postavám a kochat se nelítostnou náturou okolního světa, který je protagonistům těsně v patách… Furiosa je prequelem, jejichž komunikačním specifikem je to, že pokračují v tvorbě zavedeného světa a současně se dějově vrací před film či filmy, které jsou jejich pokračovateli. Miller tuto vazbu na Zběsilou cestu řeší procesem často nezištného zrcadlení, jímž utváří hutnou ságu na úrovni worlbuildingu, vyprávění i emoční identifikace. Dospívání hrdinky by mohlo být z pocitového hlediska a nálože traumatu i Maxovým originem, Furiosa proto obstojí možná ještě lépe jako plnokrevná úvodní kapitola. Miller nás tradičním prologem vhodí do světa zbaveného naděje, v jehož pustinách se každý chytá jiného stébla a tíhu zármutku snáší jinak. Dementus je do jisté míry antitezí Maxe, neboť vlastní trauma vyvažuje krutostí a rozvrácením veškeré křehké rovnováhy. A to i politické, již tři kolonie pod palcem spřízněných padouchů udržují v rámci vlastního přežití a také utlačování nezbytných pracovních sil. Postavy se do jistých podmínek zkrátka narodí a přijímají je. Zrcadlí se (opět v porovnání s FR) nejen úloha samotné Citadely, která je jakožto politováníhodné doupě plné bídy, znásilňování a drastických sociálních rozdílů v součtu nejschůdnějším životním prostředím, ale také historie lidských konfliktů obecně. Nepoučitelná či naopak morálně uvědomělá lidská povaha se přitom vztahuje na jednotlivce. Furiosa tak potká i svého mentora, jenž opět reflektuje Maxe – jen s tím rozdílem, že Pretorián Jack, jehož rodiče stejně jako v případě Maxe bojovali za správnou věc, odmítá přijmout úděl věčného samotáře. Vztah Furiosy a Jacka buduje vůbec nejsilnější základy pro emoční oblouk, který se klene i přes Zběsilou cestu. Šílený Max obecně není ságou, již bychom si spojovali s niterními emocemi, což však Furiosa zásadně mění. Prahnutí po pomstě za ztracené dětství, domov i matku funguje jako archetypální dějotvorná pohnutka, s níž však Furiosa nemůže dojít vnitřnímu míru stejně jako Dementus. Jsou to právě pozitivní emoce směrem k dřívější rodině a Jackovi, jež hrdinku zásadně formují a předesílají její činy ve Zběsilé cestě. Stejně jako někdy v reálném životě, ve zubožené Pustině lidé dvojnásob pociťují osamocení a nemožnost věnovat druhým ty nejhlubší city. Při opakovaných projekcích Zběsilé cesty si tudíž můžete vztah mezi Maxem a Furiosou, dvěma nepředstavitelně zatvrzelými trosečníky, rázem zasazovat do mnohem pocitovějšího rámu. O to víc, že Miller si ve Furiose neodpouští krátké Maxovo cameo, během něhož mytologický hrdina v podstatě ještě víc zikoničtí a utuží své vazby k silné hrdince, již posléze nabídne klíčovou oporu. Právě v těchto vztazích vězí unikavá naděje světa ovládaného šílejícími muži… Furiosa se tímto dílem, které exploatační tradice podřizuje epickému narativu o dějinné zacyklenosti a potřebě neustáleho boje za dobrou věc, stává jednou z největších ženských hrdinek kinematografie. A také nejemotivnějších, neboť nevyřčená slova a zatlačované slzy mnohdy vydají za tisíce dojímavých frází. Je přitom nešťastné stavět hodnocení Furiosy na srovnávání se Zběsilou cestou, neboť ojedinělé kvality a dominanty obou filmů nejlépe fungují v pocitovém tandemu. Akční inferno s Hardym a Theron je součtem dějinných příkoří uvalených na postavy v průběhu celé Millerovy ságy a současně jedinou odpovědí na rozsáhlejší přemýšlení o světě v tomto prequelu, jenž opravdu dokázal nemožné – je tak výjimečný, že ještě povyšuje a ozvláštňuje už tak výjimečný a zcela unikátní film. 95 % () (méně) (více)

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

„VÍTEJ V PUSTINĚ. DEJ TOMU ČAS A UDĚLÁM Z TEBE BOJOVNICI SILNIC…“  Jo, jo, svět „Mad Maxe“ je Millerovo dítě. A obdivuju, že ještě furt dokáže přicházet v akčních scénách s novejma nápadama. Navíc Taylorka je skvělá! Takže ve finále jsem vlastně překvapenej, jaká je to parádní akčňárna!    /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Natáčení akční sekvence „přepadení War Rig“, trvalo 78 dní, přičemž na ní denně pracovalo téměř 200 kaskadérů. 2.) Aby bylo stárnutí Furiosy dokonalé, byla použita umělá inteligence, která spojovala tváře Taylor-Joy a A. Browne. 3.) Jde o nejdražší australskej film. 4.) Thx za titule „Martin Petřík“. ///                         PŘÍBĚH  ****  HUMOR  ne  AKCE  *****  NAPĚTÍ  * ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Furiosa byla ještě dítě, když ji unesli z domova. Vyrůstala obklopená násilím a šílenstvím, nikdy ale nepřestala toužit po pomstě. V pustině se schyluje k válce mezi dvěma armádami brutálních diktátorů. A Furiosa hodlá být v první linii. George Miller se vrací do krutého postapokalyptického světa, ale trochu jinak, než byste možná čekali. Akce je pořád hodně a v jedné jediné scéně je tolik nápadů, že by z toho ostatní hollywoodské blockbustery mohly žít několik let. Prim tu však tentokrát hrají komplexnější postavy a především větší snaha o ponoření se do světa plného chaosu a objevování, že i ten má svůj řád. Miller natočil další ze svých vizuálně opulentních a nekompromisních vizí a ví, že si může dovolit nejít naproti divákům, kteří očekávají jen víc toho, co dostali minule. ()

T2 

všechny recenze uživatele

║Rozpočet $168miliónov║ Tržby USA $67,475,791║ Tržby Celosvetovo $172,775,791▐  Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║   George Miller sa zas zbláznil a utrhol z reťaze. Je to o niečo iné než zbesilá vypeckovaná hi-tech Fury Road ale tu to má zas rozsiahlejší dejový rozptil a obohacuje to ságu. Detailnejší pohľad na pochmúrne životy kmeňov ako sa pretĺkajú, živia, spolupracujú či likvidujú. Ani na chvíľu to nestratilo moju pozornosť a neustále som to hltal. Možno herecky  Chris Hemsworth nie je žiadny veľký ťahúň ale po Thorovi mu toto v celku sadlo.  Zas Anya Taylor-Joy ako mladá Furiosa je skvelá. Technicky opäť brilantné, dokonalé a ten slušný rozpočet tam je cítiť. /100%/ ()

Galerie (44)

Zajímavosti (35)

  • Charlize Theron byla sice zklamaná, že si Furiosu nemůže zahrát sama, nicméně vyjádřila souhlas s tím, aby ji nahradila Anya Taylor-Joy, kterou v jednom rozhovoru označila za „jednu z nejlepších hereček“. (Johnny.ARN)
  • S délkou 148 minut (2 hodiny 28 minut) se jedná o dosud nejdelší film o Šíleném Maxovi. (Johnny.ARN)

Související novinky

13. Filmový víkend ČSFD (2.-4. srpna)

13. Filmový víkend ČSFD (2.-4. srpna)

25.06.2024

Drazí ČSFĎáci, s velkou radostí vás tento rok opět zveme na Filmový víkend ČSFD, který se dočká již 13. ročníku. Náš vlastní malý filmový svátek se bude konat od pátku 2. srpna do nedělního rána 4.… (více)

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

31.05.2024

Sympatický rodák z Austrálie se stále vehementně snaží vymanit se ze škatulky marveláckého Thora. Nejspíš si je velmi dobře vědom toho, že ze slávy boha hromu se věčně žít nedá, proto se snaží… (více)

Reklama

Reklama