poster

Maratón

  • USA

    The Marathon

Komedie / Drama / Válečný

Československo, 1968, 100 min

Režie:

Ivo Novák

Kamera:

Václav Hanuš

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Jana Brejchová, Vladimír Menšík, Karel Höger, Zdeněk Štěpánek, Petr Kostka, Bohuš Záhorský, Ivan Mistrík, Svatopluk Matyáš, Radoslav Brzobohatý, František Peterka, Přemysl Kočí, Josef Langmiler, Josef Větrovec, Jan Cmíral st., Oldřich Šmalcl, Vít Olmer, Svatopluk Beneš, Štěpán Bulejko, Ivo Niederle, Jaroslav Mareš, Jan Skopeček, Čestmír Řanda st., Jaroslav Moučka, Lubomír Kostelka, Zdeněk Kryzánek, Miloš Hlavica, Jiří Steimar, Marie Brožová, Rudolf Pellar, Miloš Willig, Gustav Opočenský, Jindřich Narenta, Jiří Pleskot, Taťána Vavřincová, Jorga Kotrbová, Jaroslav Satoranský, Jaroslav Mařan, Lubomír Bryg, Arnošt Faltýnek, Ivo Gübel, Zdeněk Braunschläger, Miroslav Homola, Zdeněk Hodr, Ivan Vyskočil, Karel Hábl, Vilém Besser, Václav Fišer, Jaromír Spal, Josef Kemr, Zdeněk Kutil, Jiří Zahajský, Jiří Krampol, Vladimír Hrabánek, Otto Lackovič, Rudolf Jelínek, Jan Pohan, Jindřich Heidelberg, Petr Svojtka, Aleš Helcelet, Ladislav Trojan, Zdeněk Ornest, Jan Diviš, Jan Faltýnek, Stanislav Zindulka, Václav Sloup, Karel Hlušička, Stanislav Litera, Ladislav Čermák, Karel Hovorka st., Eduard Dubský, Ladislav Potměšil, Bohumil Koška, Jan Kotva, Zdeněk Najman, František Marek, Eva Jandáčková, Ivona Nováková, Jan Jílek, František Hruška, Miloslav Šindler, Jiří Cimický, Karel Engel, Jiří Kasík, Antonín Kryl, Otakar Rademacher, Jindřich Sejk, Oldřich Semerák, Josef Schneider, Jiří Svárovský, Jan Váňa, Karel Vítek st., Ludvík Wolf, P. Stejskal, Karel Kryška, Miloslav Novák, Viktor Oktábec, Josef Šulc, Antonín Molčík, Jan Víšek, Norbert Chotaš, Václav Štekl, Petr Sedláček, Jiří Sedlmajer, Jiří Štěpnička, Jaroslav Toms, Vlasta Chramostová, Eliška Konopisková, Zdeňka Tichá, Eva Vlachová, Karel Pavlík, Jaroslav Tomsa, Václav Vondráček, Miloš Vavruška, Vladimír Linka, Jiří Wimmer, Vladimír Zoubek, Jan Libíček, Vladimír Hrubý
(další profese)
  • fragre
    ***

    Kdyby ten film zůstal jen u toho příběhu náhodně se setkavší dvojice, která kličkuje vzbouřenou Prahou, byl by to hodně dobrý film. Bohužel tam byla přidána ta linie velkých dějin, která celý film sráží, byť je někdy nechtěně legrační. To je prostě najednou jako jiný film - plný schematismu ve vyprávění, falšování dějin a ideologických klišé, která bych čekal ve filmu o pět let starším či o pět let mladším. Škoda.(30.12.2012)

  • gudaulin
    ***

    Když před několika lety kulminovala éra laciných dvd (nejen) v Levných knihách, obchodně méně úspěšné kousky se objevovaly ve stáncích ve výprodejích, kde uplatňovaly nabídku typu dvou či tří filmů v jednom balení. No nekup to za tu láci. Posléze se sice téměř pravidelně ukazovalo, že mizerný odbyt nebyl způsobený nepochopením nepřejícího publika a měl mnohem přízemnější důvody, nic to ale nemění na faktu, že jako komerční strategie to fungovalo slušně. Stejnou filozofii 2v1 zjevně zastávali tvůrci Maratónu, když divákovi nabídli dva paralelně se odvíjející příběhy z posledních dnů války. Co na tom, že do sebe vlastně vůbec nezapadaly a oba jako by točil jiný režisér a jiný štáb. Příběh mladičkého vězně osvobozeného z pankrácké věznice, který během čtyř dnů květnového povstání stihne zúčastnit se se zbraní obrany Prahy i najít osudovou lásku, zapadá aspoň trochu do obrazu české kinematografie 60. let sázející na herecké výkony a intimitu okamžiku. Druhá linie ukazuje vítěznou sovětskou armádu, jak "spěchá na pomoc Praze", a tahle linie má zřetelně propagandistický rozměr a zapadá do tváře normalizované kinematografie 70. let. Patos, tragika lidské oběti na samém konci války, usměvavé tváře unavených sovětských vojáků a nekonečné kolony vojenské techniky vítězící armády. Je to průhledné a neuráží mě to už proto, že film, ať je jaký chce, dokáže aspoň v některých scénách zlidštit tvář protivníka a vyvolat úsměv na tváři. Na druhou stranu mě ale v žádném případě tenhle kousek nenaplňuje jakýmkoli obdivem. Velký, resp. hluboký, film vypadá úplně jinak a vyvolává jiné emoce. Celkový dojem: 50 %.(25.2.2015)

  • Matty
    ***

    Ojedinělý, ale nepříliš funkční pokus skloubit novovlnově tragikomické příhody malého českého člověka s výpravným filmem o osvobození Prahy Rudou armádou. Deheroizující nadhled první linie se nehodí k patosu té druhé a opačně. Prostříhávání mezi liniemi navíc nepomáhá rytmizaci, ale spíše přispívá k našemu nezájmu o hrdiny a dojmu, že vznikly dva filmy, teprve dodatečně slepené dohromady. Pozornost je jedné z hlavních postav (Menšík a Hanzlík) vždy věnována tak dlouho, že mezitím zapomeneme, kde jsme opustili tu druhou. Herci nemají šanci na omezeném prostoru hrubě načrtnuté charaktery oživit. Nejvíce na jednorozměrnou typologii doplácí nesamostatná, přihlouplá a vystrašeně pobíhající Karla, právem se obávající, že ji partner bude celý život konfrontovat s tím, jak je blbá. Zásluhou neocenitelného humoru a ochoty přiznat, že slavná revoluce mohla místy připomínat absurdní komedii, jde o nejsnesitelnější film věnovaný Pražskému povstání (pakliže nepreferujete neředěný poválečný patos Němé barikády). Z větší části ne díky kouzlu nechtěného. 60%(11.2.2015)

  • Anderton
    **

    Dve odlišné línie sú príjemným spestrením vojnového žánru v našich vodách. Tá bojová sa síce môže pýšiť bohatou výpravou, ale čo z toho, keď je v nej použitá hudba, vyvolávajúca dojem nechcenej paródie, budovateľnosti, až trápnosti. Romantická linka v meste sa pýši sympatickým párom 18 a pol a 19 ročných detí, ktoré sa musia skrývať pred guľkami, ale ak vojna v Čechách a romantika, tak jednoznačne Romeo, Julie a tma. Postavy v československej, ruskej aj nemeckej armáde rozprávajú česky a sú vo všetkých troch prípadoch zastúpené známejšími českými hercami, takže je ťažké sa v tom vyznať a znova to pôsobí mierne parodicky. Záver bol tak trochu ranou pod pás, ktorý by ale v lepšie fungujúcom filme mohol perfektne fungovať.(11.2.2015)

  • Posheidon
    ****

    Jedno je jisté, film s tak obrovskou výpravou už u nás nikdo nikdy nenatočí, neboť by to stalo neskutečný balík peněz a hlavně by do něj musela byt zapojena vojenská technika snad „celé“ naši armády. Neustále zde někdo střílí, něco vybuchuje, něco přejíždí či poletuje a přitom i dějová linka má spád a rozhodně nenudí. Mladická naivita hlavních dvou protagonistu je úsměvná, ale uvěřitelná a naštěstí i povedený závěr filmu nesráží jeho celkové hodnocení. Kvalitu filmu sráží nepříliš padnoucí hudební doprovod. Někdo by mohl filmu vytknout, že k větší autenticitě by mohlo přispět, kdyby jednotlivé postavy hovořili svým rodným jazykem, já osobně tohle to nepovažuji za až tak podstatné neb filmů s válečnou tématikou, které „předabují“ komplet všechny postavy je celá řada.(11.2.2015)

  • - Režisér Ivo Novák získal za film Cenu Víta Nejedlého. (M.B)

  • - Poprvé společně ve filmu Arnošt Faltýnek a jeho syn Jan Faltýnek. (M.B)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace