poster

Maratón

  • USA

    The Marathon

Komedie / Drama / Válečný

Československo, 1968, 100 min

Režie:

Ivo Novák

Kamera:

Václav Hanuš

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Jana Brejchová, Vladimír Menšík, Karel Höger, Zdeněk Štěpánek, Petr Kostka, Bohuš Záhorský, Ivan Mistrík, Svatopluk Matyáš, Radoslav Brzobohatý, František Peterka, Přemysl Kočí, Josef Langmiler, Josef Větrovec, Jan Cmíral st., Oldřich Šmalcl, Vít Olmer, Svatopluk Beneš, Štěpán Bulejko, Ivo Niederle, Jaroslav Mareš, Jan Skopeček, Čestmír Řanda st., Jaroslav Moučka, Lubomír Kostelka, Zdeněk Kryzánek, Miloš Hlavica, Jiří Steimar, Marie Brožová, Rudolf Pellar, Miloš Willig, Gustav Opočenský, Jindřich Narenta, Jiří Pleskot, Taťána Vavřincová, Jorga Kotrbová, Jaroslav Satoranský, Jaroslav Mařan, Lubomír Bryg, Arnošt Faltýnek, Ivo Gübel, Zdeněk Braunschläger, Miroslav Homola, Zdeněk Hodr, Ivan Vyskočil, Karel Hábl, Vilém Besser, Václav Fišer, Jaromír Spal, Josef Kemr, Zdeněk Kutil, Jiří Zahajský, Jiří Krampol, Vladimír Hrabánek, Otto Lackovič, Rudolf Jelínek, Jan Pohan, Jindřich Heidelberg, Petr Svojtka, Aleš Helcelet, Ladislav Trojan, Zdeněk Ornest, Jan Diviš, Jan Faltýnek, Stanislav Zindulka, Václav Sloup, Karel Hlušička, Stanislav Litera, Ladislav Čermák, Karel Hovorka st., Eduard Dubský, Ladislav Potměšil, Bohumil Koška, Jan Kotva, Zdeněk Najman, František Marek, Eva Jandáčková, Ivona Nováková, Jan Jílek, František Hruška, Miloslav Šindler, Jiří Cimický, Karel Engel, Jiří Kasík, Antonín Kryl, Otakar Rademacher, Jindřich Sejk, Oldřich Semerák, Josef Schneider, Jiří Svárovský, Jan Váňa, Karel Vítek st., Ludvík Wolf, P. Stejskal, Karel Kryška, Miloslav Novák, Viktor Oktábec, Josef Šulc, Antonín Molčík, Jan Víšek, Norbert Chotaš, Václav Štekl, Petr Sedláček, Jiří Sedlmajer, Jiří Štěpnička, Jaroslav Toms, Vlasta Chramostová, Eliška Konopisková, Zdeňka Tichá, Eva Vlachová, Karel Pavlík, Jaroslav Tomsa, Václav Vondráček, Miloš Vavruška, Vladimír Linka, Jiří Wimmer, Vladimír Zoubek, Jan Libíček, Vladimír Hrubý
(další profese)
  • Matty
    ***

    Ojedinělý, ale nepříliš funkční pokus skloubit novovlnově tragikomické příhody malého českého člověka s výpravným filmem o osvobození Prahy Rudou armádou. Deheroizující nadhled první linie se nehodí k patosu té druhé a opačně. Prostříhávání mezi liniemi navíc nepomáhá rytmizaci, ale spíše přispívá k našemu nezájmu o hrdiny a dojmu, že vznikly dva filmy, teprve dodatečně slepené dohromady. Pozornost je jedné z hlavních postav (Menšík a Hanzlík) vždy věnována tak dlouho, že mezitím zapomeneme, kde jsme opustili tu druhou. Herci nemají šanci na omezeném prostoru hrubě načrtnuté charaktery oživit. Nejvíce na jednorozměrnou typologii doplácí nesamostatná, přihlouplá a vystrašeně pobíhající Karla, právem se obávající, že ji partner bude celý život konfrontovat s tím, jak je blbá. Zásluhou neocenitelného humoru a ochoty přiznat, že slavná revoluce mohla místy připomínat absurdní komedii, jde o nejsnesitelnější film věnovaný Pražskému povstání (pakliže nepreferujete neředěný poválečný patos Němé barikády). Z větší části ne díky kouzlu nechtěného. 60%(11.2.2015)

  • folťas
    ***

    3,5* - fraška, která působí jako film k popukání pokud odhodíte předsudky vůči ahistoričnosti a tehdejší idealogii.. právě v tu chvíli se můžete uvolnit a začít se smát němcům, co se snaží zahrabat do země, když kolem nich projíždí tanková divize generála Rybalka.. v druhém plánu si můžete užívat civilní příběh mladé dvojice takříkajíc formanovsky novovlný..(14.1.2010)

  • Tommassi3
    ****

    "Ale nestrčíš ke mně do postele ani ruku, ani nohu !!" - "Ne !! Přísahám !!" - "Ty můžeš tak přísahat !! V životě jsi nebyl v kostele !!" - "Jak to můžeš vědět ?? Náhodou.. Jednou jsem v kostele byl !! Brácha mě tam vzal.." ;)(10.2.2015)

  • flanker.27
    ****

    Další rest, film, který stále zapomínám okomentovat. Dá se říct, že jde o dva filmy v jednom, každý dost jiný a dle mého každý docela podařený. Linie s Rybalkovými tanky, Högerem a Vladimírem Menšíkem je až překvapivě podařený klasický válečňák, navíc s jistými znaky 60. let (Němci tu např. nejsou vždycky nelidské bestie, pěkná je scéna kapitulace dělostřelecké jednotky). Naproti tomu druhý příběh s Hanzlíkem a Brejchovou je pro naše prostředí mnohem typičtější, navíc je pěkně ztvárněný rozpor mezi obyčejným lidským příběhem a "velkými dějinami" kolem. Mně se tenhle film vždycky hodně líbil.(12.2.2015)

  • Anderton
    **

    Dve odlišné línie sú príjemným spestrením vojnového žánru v našich vodách. Tá bojová sa síce môže pýšiť bohatou výpravou, ale čo z toho, keď je v nej použitá hudba, vyvolávajúca dojem nechcenej paródie, budovateľnosti, až trápnosti. Romantická linka v meste sa pýši sympatickým párom 18 a pol a 19 ročných detí, ktoré sa musia skrývať pred guľkami, ale ak vojna v Čechách a romantika, tak jednoznačne Romeo, Julie a tma. Postavy v československej, ruskej aj nemeckej armáde rozprávajú česky a sú vo všetkých troch prípadoch zastúpené známejšími českými hercami, takže je ťažké sa v tom vyznať a znova to pôsobí mierne parodicky. Záver bol tak trochu ranou pod pás, ktorý by ale v lepšie fungujúcom filme mohol perfektne fungovať.(11.2.2015)

  • - Poprvé společně ve filmu Arnošt Faltýnek a jeho syn Jan Faltýnek. (M.B)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)

  • - Režisér Ivo Novák získal za film Cenu Víta Nejedlého. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace