Režie:
Sam RaimiScénář:
Alvin SargentKamera:
Bill PopeHudba:
Danny ElfmanHrají:
Tobey Maguire, Kirsten Dunst, James Franco, Alfred Molina, Rosemary Harris, J.K. Simmons, Donna Murphy, Daniel Gillies, Dylan Baker, Bill Nunn, Willem Dafoe (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Tobey Maguire je tu opět coby Spider-Man, který jako jediný může zachránit New York. Skvělý fyzik, dr. Otto Octavius (Alfred molina), se nešťastnou náhodou promění v zuřivé, osmiramenné monstrum, Doc Ocka. Superinteligentní robot s chapadly na jeho zádech ovládá jeho mysl a nic nemůže zastavit práci na silném elektrickém zdroji. Město volá svého hrdinu na pomoc, ale Spidey nikde není! Být dál Spider-Manem je pro Petera Parkera (Tobey Maguire) téměř nemožné a on se musí rozhodnout, jestli opustí studium a lásku svého života, MJ (Kirsten Dunst). Jenže když Doc Ock unese MJ, aby se dostal ke Spider-Manovi, Peter Parker nemá jinou možnost. Vrací se zpátky do akce plné dobrodružství a vzrušení, jaké ještě sám nezažil. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (765)
Kvalitná komixovka, ktorú ešte vylepšujú humorné scény typu "výťah", "práčovňa" alebo uvádzač Bruce Campbell. Ani šéfredaktora J. Jonaha Jamesona a jeho telefonátov s manželkou nikdy nie je dosť, on je postava za milión! Komické scény a súkromný život PP som si užívala najviac. Aj Spajdyho depky sa mi páčili, mohla som ho tak žensky poľutovať. Superhrdina, ktorý v súkromnom živote vôbec nie je dokonalý, skôr melancholický smoliar, občas doslova bitý zákonom schválnosti - to je super superhrdina :-) Správne to vytušil Stan Lee a vie to aj Sam Raimi. Spider-man je silný i krehký zároveň a tým aj veľmi ľudský, čo ho odlišuje od mnohých iných komixových hrdinov, ktorí sú len samé BUM!!! PRÁSK!! ŽUCH! ()
Raimi opět překvapil a místo tak trochu jiného prvního dílu naservíroval divákům film, který naopak připomíná zrcadlový odraz toho předešlého (rychlá „jednička“ vs. pomalá „dvojka“; špatné akční scény vs. fenomenální comicsové orgie; přehrávající záporák vs. podehrávající záporák; mdlé finále vs. překombinované finále). Všechno je zkrátka větší, bombastičtější a dražší. Bohužel se v tom nánosu novot ztratil ten fascinující a skutečný Peter Parker, který předtím jako by vyšel ze stránek comicsů a ovládl filmové plátno. Maguire je sice pořád výborný, vlastně kdykoliv se pere s vlastním smolařstvím a hrdinským údělem, bohužel mu nohy podkopávají nekonečné emocionálně vypjaté sekvence. Zatímco minule jich Raimi používal střídmě a dokázal jimi film trefně ozvláštnit, nyní je nechává vyniknout v celé jejich zrůdnosti a prvoplánovitosti, takže pokud mě zrovna neštval vztah Peter/Mary Jane, přišly vztahy Peter/Teta May, Peter/Harry, Peter/běžní lidé, atd. Nudily mě a ničily jinak nadprůměrný film, nehledě na závěr, který opravdu patří mezi ty hodně přeplácané. Ještěže má Raimi i smysl pro humor a napěchoval snímek tunami menších či větších fórků a geniálních detailů. Jinak bych mu ty tři hvězdičky dal. A nestyděl se za to... a po letech mu ty tři hvězdičky opravdu dávám. A nestydím se za to. ()
Už od chvíle kdy Spider-Man odskočil od americké vlajky vstříc kameře na konci prvního Spider-Mana bylo jasné, že v případě úspěchu pouť Petera Parkera v podání Tobeyho Maguiera nekončí (i přesto, že se Tobey zranil při natáčení Seabiscuit a tak chvíli hrozilo, že bude přeobsazen Jakem Gyllenhaalem- který si následně o 15 let později zahrál Mysteria ve Spider-Manovi: Daleko od domova). První Spider-Man si jenom v USA došel pro 403 milionů dolarů, což bylo ještě doplněno 418 miliony dolarů ze zbytku světa a tudíž bylo odklepnutí pokračování ve kterém by režisér Sam Raimi dostal větší rozpočet a udělat tak akční stránku Spider-Mana 2 ještě velkolepější než u prvního Spider-Mana. To se ve finále i opravdu stane a ze Spider-Mana 2 se stává opravdová akční jízda, Spider-Man 2 je ale jinak i přesto, že se zde definitivně bojuje o osud New York především pořád psychologickým dramatem o strastech a osudech Petera Parkera spojeného se soužitím jeho alter ega Spider-Manem, jeho citech k lásce M. J., kvůli svému alter egu radši odstrčil a jeho vztahu s nejlepším přítelem Harrym, který paradoxně začíná nabourávat Harryho nenávist ke Spider-Manovi a žití v tom, že právě Spider-Man zabil svého otce. Přitom všem musí Peter zvládat svůj superhrdinský, pracovní i studentský život, což prostě dohromady nefunguje. Ve finále tak není divu, že Peter uvažuje nad tím s alter egem Spider-Mana seknout, což následně způsobuje i to, že Peter začíná o své schopnosti přicházet. Zatímco první Spider-Man byl film o tom zvyknout si na své nové dary a zároveň si uvědomit, že s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost, druhý Spider-Man je filmem o tom jak tyto dary nejsou tou největší výhrou a o tom, že své dary Peter Parker nutně využívat nemusí a jako každý má možnost volby. Bravurní konec prvního Spider-Mana je zde využíván napříč celým filmem, při kterém si Peter Parker uvědomuje, že jeho rozhodnutí odmítnout Mary Jane byla chyba i přesto, že to udělal z dobrých důvodů. Jeho nejlepší kamarád začíná Petera nenávidět stejně jako Spider-Mana, protože ví, že fotí Spider-Mana (a ani trochu netuší kdo je celou dobu skutečně pod maskou) a především na něj padá fakt, že co se týče vedení Oscorpu není takový jako jeho otec. Zároveň má scénář smysluplné využití i pro tetu May a všechny zásadní přeživší předchozího filmu tak dostávají smysluplné linky a důstojný prostor. Stejně jako u předchozího filmu sice platí, že je hlavním záporákem muž s mechanickými chapadly, který potencionálně může zničit celý New York s pomocí jakéhosi super ničivého MacGuffinu, Spider-Man 2 se pořád drží víceméně realistického světa, kde hlavní hrdina musí řešit takové klasické problémy jako je dovezení pizzy na brigádě včas nebo sehnání peněz na činži. Většina lidí by automaticky schopnosti Petera Parkera brali jako dar z nebes, pro něj se ale spíš dál tím více stávají prokletím kvůli kterému si nemůže dovolit normální život. Občas mu tyhle schopnosti sice též mohou pomoct (úvodní sekvence dokazuje jak se elegantně vyhnout dopravní špičce a donést Pizzu v teple napříč oblaky), Peter Parker je ale pořád dobrák od kosti, který si sice uvědomuje, že nemůže zachránit každého, po tragickém momentu smrti strýčka Bena se o to ale snaží, i přesto, že takový Daily Bugle ho pořád pošpiňuje co to jde a Peterovi se tak jeho hrdinství skutečně moc nevyplácí a skutečně to tak jenom podtrhuje jeho uvažování nad tím, že je možná čas říct Spider-Manovi ahoj. Režisér Sam Raimi je přitom všem obdarován opět úžasným scénářem, který tentokrát místo Davida Koeppa napsal Alvin Sargent, který ale naštěstí skvěle vystihl všechny postavy stejně jako v prvním filmu a zásadně nezměnil jejich charakterní vlastnosti. Především byl ale do role hlavního záporáka opět vybrán úžasný herec a tentokráte jde i o skvěle napsaného padoucha s nějakou uvěřitelnou motivací- Alfred Molina je jako Otto Octavius a jeho pozdější zlé alter ego Doctor Octopus naprosto charizmatický a podobně jako v předchozím filmu Norman Osborn pro Petera představuje idol. Octavius vlastně vůbec není zlý a jeho základní myšlenka se naopak snaží světu pomoct, po tragickém incidentu, při kterém ztratí svou ženu a svůj sen a navíc se mu do hlavy čím dál tím více dostává mysl jeho mechanických chapadel se z něj stává Doctor Octopus, který funguje jako reálná hrozba, při jehož konfrontacích se Spider-Manem nechybí osudovost a pocit, že tentokrát by možná Spidey mohl skutečně prohrát. Opět je tu skvělá romantická linka mezi Peterem Parkerem a M. J., která ze Spider-Mana 2 dělá až netypický komorní film, jenž je jen občas nahrazen parádními akčními sekvencemi, při kterých má Sam Raimi nejen možnost předvádět vrcholné atrakce, které v sobě navíc pořád mají hlubší smysl (viz celá sekvence s vlakem), ale především zde i dostává možnost vrátit se ke svým hororovým kořenům (viz celá sekvence na operačním sále, která by nakopala prdel snad všem vyvražďovacím scénám ze všech možných slasherů ať už z pohledu atmosféry, drsnosti nebo husí kůže- A to jde pořád o film s ratingem PG-13!). Raimi doslova přeskakuje mezi akcí, dramatem, hororovými elementy či vtipnými momenty a daří se mu to. Je tu spousta bravurních vizuálních nápadů (bitka Spider-Mana a Doctora Octopuse volným pádem), hrdinské cameo Stana Lee či bravurně prodané zásadní dějové elementy. Tohle všechno navíc doprovází parádní soundtrack Dannyho Elfmana, který celou tu epičnost a osudovost prodává ještě víc. Jde prostě opět o ukázku velkého blockbusteru, který zároveň dokáže prodat psychologii postav, zapojit sem strasti obyčejných lidí, skvěle pracovat se svým protagonistou a dodat mu nějaký vývoj, vytvořit důstojného a funkčního záporáka a přitom všem samozřejmě servírovat kulervoucí akční sekvence ať už se bavíme o souboji s lupiči ve městě, konfrontaci v bance, konfrontaci ve vlaku nebo finále v přístavu. Funguje to, Raimi všechny trumfy v rukávu nevysypal už v prvním filmu a jde opět o vrcholnou ukázku toho jak udělat velký komiksový film, který je zároveň neskutečně komorní a osobitý a představuje skutečně jednu z nejlepších romantických linek všech dob. Spider-Man 1 nebo Spider-Man 2? Spider-Man 1, ale je to jako vybírat si mezi Temným rytířem a Temným rytířem povstal. A Spider-Manovi 1 minimálně chybí ta neuvěřitelná vlaková sekvence, která je opět zakončena silným emocionálním momentem. Spider-Man 2 je prostě ukázkovou prací toho jak kombinovat prvky z komiksového média s prvky realistického světa............ () (méně) (více)
Hodně povedené pokračování, které řadím na stejný stupínek jako první díl. Jen mi tu chyběl Willem Defoe a jeho Green Goblin, který mi přišel charizmatičtější než Dr. Octopus. Maguire ani Kirsten Dunst nezklamali a opět se na ně velmi pěkně kouká. Celkově jsem se dobře bavil a jít na to do kina, tak bych tohle pokračování docenil jiste ještě víc...... ()
No nevím, je třeba uznat, že druhý Spider-Man nechal první díl daleko za sebou. Je mnohem nabušenější, příběh je zajímavější a záporák není jen směšná loutka, i když jeho monolog je opravdu nepovedený. Na druhou stranu přibyla spousta zbytečností, které snímek spíše poškozují, než aby mu pomáhaly. Například neustálé omílání ztráty schopností, přičemž ten přihlouplý zvuk vylétavajících pavučit Peterovi zůstal. Tento díl se také mnohem více věnuje psychologii jednotlivých postav, i když stále nejde nijak do hloubky. Většina pocitů je nám vysvětlena buď trapným monologem nebo nějakým únavným snem, což rozhodně není správný přístup. Pokud bych se měl ještě k něčemu vyjádřit, tak je to úroveň humoru, kterž je opět velmi pokleslý a nefunkční, i když Spider-Man ve výtahu legrační opravdu byl - nejspíše nejlepší scéna z obou dílů. Obrovským zklamáním pak byl Alfred Molina, který opět ukázal, že s herci do Spider-Manovských to nebude nijak snadné. Nechci psát, že neumí hrát, ale tohle mu prostě nevyšlo. Stejně tak souboje s ním nejsou dehberoucí podívanou, ale jen obyčejným skotačením na věži, respektive střeše vlaku. Celé je to táhlé a odehrává se to bez větších emocí a překvapivých zvratů. Pokud však bude třetí díl pokračovat ve vzestupném trendu čeká nás opravdu úžasná podívaná. 60% ()
Galerie (172)
Zajímavosti (109)
- Chlapci, kteří ve vlaku podají Spider-Manovi (Tobey Maguire) jeho masku, jsou nevlastní bratři Tobeyho Maguira. (HellFire)
- Na jednom z plakátů k divadelní hře „Jak je důležité míti Filipa“ je napsáno „J. Frazier is especially effective!“ John Frazier dohlížel na speciální efekty filmu. (HellFire)
- Zvažovalo sa, že názov filmu bude mať podtitul Spider-Man: No More, Spider-Man Lives alebo Spider-Man: Unmasked. (Greenpeacak)
Reklama