Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Recenze (394)
Výborná atmosféra postapokalyptického Manhattanu, skvelý herecký ansámbl zlatých osemdesiatok. Kurt Russell na vrchole svojich síl. Veľmi príjemne strávená hoďka a pol aj dnes, po viac ako dvadsiatich rokoch. ()
Vynikající Carpenterův kopanec do pozadí všech možných mocipánů a pro diváka spousta atmosférického pokoukání v občas dost lacině vypadajícím balení. Mistr režisér (nikoliv ovšem Mistr scénárista), sází vedle sebe postavy, které jsou všelijak divné a mají mezi sebou ještě divnější vztahy, a nechá je proplouvat scénkami, které v řetězu za sebou mají nemalou WTF složku, nejsnáze označitelnou asi jako grotesknost. Divák to ovšem bez problémů omluví výměnou za zážitky ze skvěle temné a bezútěšné atmosféry, z originální práce s postavami (a zejména výběrem toho, kdo, kdy a taky jak skončí) a samozřejmě z jak p*del drsného a bez ustání hláškujícího Snakea Russella. Americký prezident Donald Pleasance a jeho nízkost člověka odhalující etuda táhnoucí se celým Útěkem jsou už jen prémií, která mi ulehčuje rozhodnutí udělit další mooooc spokojenou osmdesátku. ()
Slavná Carpenterova béčková kultovka, no mně úplně nesedla. Atmosféru to má fajn, Russell je drsnej jako šmirgl, ale už jenom ten námět o vězení na Manhattanu (které tam bylo zřízeno bůhví proč) je strašně blbej. Je mi jasný, že pátrat v tomhle typu filmu po logických souvislostech je nesmysl, ale zrovna v Útěku z NY mě všechny ty nesrovnalosti bily do očí až příliš silně. ()
Politici svůj charkter něměni ani v temné budoucnosti, tentokrát to má odskákat Snake Pilsken, akce může začít. ()
Typický osobitý Carpenter, tak jak to umí jen on. Nízký rozpočet, a s ním spojený minimalismus, postačuje k tomu, aby rozehrál solidní béčkovou etudu o jednom drsňákovi, který se postavil všem a taky jim všem natrhl… Kurt Russell je borec par excellance, jemuž k uspokojení obdobně naladěných fandů stačí málo – nasraný výraz, synťáková hudba a hodinu a půl trvající sled namakaných scén, které dneska bohatě popíší několik stránek žánrových učebnic. 4 a ½. ()
Víc než slušný béčko s tvrďákem Russelem. Solidní zábava. Dnes už klasika, která však nemusí sednout každýmu. ()
║Rozpočet $6miliónov║Tržby USA $25,244,626║Tržby Celosvetovo $39,800,000║ Opäť žiadna sláva od Johna Carpentera, natočil len nevýrazné béčko z nudným príbehom, kde sú ako tak slušné triky na tú dobu samozrejme a vytvorenie zázemia pre zničený - zdevastovaný Manhattan slúžiaci ako väzenie tiež spravilo svoje temné čaro, len škoda toho planého príbehu, ktorý fakt nemá čo ponúknuť. /40%/ ()
Béčko, ale to nevadí přesto výborné :) ()
Většina pecek z osmdesátých let mě v dětství záhadně minula (plaché dítko, netoužící po násilných filmových zážitcích :) a o to víc si je užívám teď, když je nakoukávám zpětně. Tenhle malý výlet Snakea Pliskena možná vypadá levně, ale naprosto to vyvažuje vším ostatním. Drsný hlavní hrdina, barvité vedlejší postavy, hutná atmosféra, vynikající hudba... no pecka :) ()
Povedený obrázek Manhattanu v roce 1997. Jedinou chybou je asi to, že průměrná délka vlasů v tomto roce byla přibližně o 20 centimetrů kratší, než jak si ji představoval Carpenter. ()
Carpenterovi vždycky šla atmosféra a tady je to stejné. Všechno je takové ponuré a špinavé, zvlášť útok somráků z kanálu se mi líbil. Hodně se mi líbilo, že tu není ani miligram patosu. Kurt Russel je velice cool. Pro fanoušky postapokalyptických filmů ala "Šílený Max" solidní zážitek. ()
Spatřuji v tomhle filmu podobnou rétoriku jako u G. Romera, tj. omezení vizuálních slastí pro diváka, zato přemíra snahy vyjadřovat se k soudobé společnosti, konkrétně k Watergateu (Snyderův Úsvit mrtvých na to šel přesně obráceně – vynikající akční survival, ovšem bez snahy něco říkat). Příznačný a zároveň trochu kuriózní je pak fakt, že většina lidí vidí v Útěku z New Yorku béčko, jímž není třeba se hlouběji zabývat. Přitom právě béčka nebo horory nabízejí alternativní čtení proti systému. Lidé si jinými slovy vytvářejí skrze zjednodušená žánrová označení (viz zdomácnělý terminus „akčňák“ nebo „krvák“) přezíravá stanoviska k tomu kterému filmu, aby nemuseli brát jeho idee příliš vážně. To samé se týká třeba nedávného Wanted (2008), který byl rovněž kolektivně označen za ptákovinu a blbůstku pro pobavení, přestože nabízel velice nepřijatelnou ideologickou agendu čerpající své závěry z noetických nebo sociologických komentářů rozházených napříč celým filmem. Hlavní hrdina Wanted v sobě objevil skryté síly, překonal hranice člověka, a tím narušil řád. A řádu se to nelíbí. Lze tady vysledovat paralelu s primární příčinou, proč je zatajováno UFO - pokud připustíme jeho existenci, pak nelze vyloučit, že kontakty s ním jednou přerostou ve skutečné rozsáhlé setkání, které by dalekosáhle ovlivnilo naši civilizaci. Primárním důvodem strachu z mimozemšťanů není, že jsme vůči nim bezmocní, ale že jsou vůči nim bezmocní ti, co jsou při moci. Střetnutí s mimozemšťany odhaluje slabost Vůdce, podkopává naši víru ve všemocnost Moci. Zkušenost „prázdného trůnu“ by vyvolala paniku. Proto, když už se podobné téma dere na plátno, je třeba ho uchopit jako béčko, nikoliv jako seriózní dílo - to by studia, která jsou této moci součástí, nepřipustila. ()
rozpočet : ? tržby americke : $25,244,626 ()
Další sci-fi nízkorozpočtová Carpenterovka po Temné hvězdě, kterou jsem měl tu čest vidět, se mi již zdobným písmem do srdéčka nezapsala. Pár bizarních šlehů, které upomenou na vtip onoho kosmického zmaru, se tu sice nachází, leč ne v úplně dostatečné míře. Prostředí rozpadlého New Yorku přeměněného na obří vězení, v němž vězni zvící neandrtálských punkerů a středověkých nájezdníků budují postiženou civilizaci, jež dokonce produkuje "umění", v němž se na ulici válí sesle lákající k "drsnému posezení" u ohýnku, též všudypřítomnému - to prostředí člověka uhrane. Napětí proložené pobaveným úšklebkem "Bože to je ale blbina", což je myšlenka, která napadne každého soudného člověka při vědomí, že jde o záchranu prezidenta USA z krimlu jménem New York předrsnělým jednookým mariňákem, který neumí mluvit jinak než... no jako tvrďák. Zápletka předznamenává i styl, který jakoby vypadl z oka first (či third) person střílečkám, jež se odehrávají v zanedbaných metropolích a dobře k němu sedí 80. šlágry. Silné ***. ()
„Nájdite si nového prezidenta.“ ÚTEK Z NEW YORKU teoreticky nie je príliš dobrý film. Scenár je v lepšom prípade priemer, herci sú síce fyzicky výrazní, ale o klasických výkonoch nemôže byť reč. Akčné scény sú drsné, ale je ich málo, film o nich skoro vôbec nie je a prejavuje sa na nich typicky mizerný carpenterovský (ne)rozpočet. Prečo teda až 4*? Pretože sa treba nechať unášať báječnou atmosférou 80. rokov, kedy sa rogalami pristávalo na mrakodrapoch, ženy sa s vami ihneď vyspali a v poslednej chvíli ste, ťažko zranení, zachránili prezidenta USA, hoci si to pravdepodobne nezaslúžil. A Kurt Russell. ()
Problem je, ze jsem nejdriv videl Utek z L.A., kterej me perfektne bavil a jelikoz ma skoro polovicni hodnoceni nez tohle, cekal jsem nakou pecku. A ona se nedostavila. Pribehove to je stejny jako druhej dil, jenze dvojka se bere vic s nadhledem, tohle se jeste bere celkem vazne, je tu min akce a Kurt prakticky nehazi zadny hlasky. Takze i kdyz to je docela slusny becko s perfektnim obsazenim, proste me to buhvijak nebavilo a nema to vlastne nic moc co nabidnout. ()
Tenhle film mne naprosto minul. Nikdy jsem jej neviděl, jen jsem o něm často četl a slyšel. Po tom, co vyšel v trafikách na dvd jsem jej s radostí shlédl a byl jsem vyloženě nadšen. Carpenter mi opět dokázal, že je PAN režisér... Spolu s Halloweenem (1978) či Mlhou (1980) se jedná v podstatě o nadčasový film, technicky dokonale zvládnutý, atmosférický, napínavý a celkově prostě nadmíru kvalitní. Osobně nemusím moc filmy s tématem postapokalyptických vizí, ale tento mi vyloženě (podobně jako série Mad Max 1 - 3) sedl. Už samotný "vizual" filmu je úžasný. Špičková kamera zabírá každý záběr jako obraz. S každým záběrem jako by si tvůrci vyloženě detailně vyhráli, ty detaily jsou opravdu úchvatné. Použití zastaralé počítačové grafiky (vektorů ...) příjemně nostalgicky "zašimrá". Pomalý a dosti neurčitý rozjezd, kdy Russell pobíhá po NY je výborný sám o sobě, divák si může aspoň vychutnat to prostředí. Pak se film samozřejmě rozjede až začne být napínavý na samé hranice. Kurt Russell je zde skutečný tvrďák, moc toho nenamluví, ale vyloženě mu člověk musí fandit od začátku do konce. Opravdu nádherný film, bavil jsem se od začátku do konce. ()
Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. ()
"Co když se nevrátím? - Nebude Hardfordský summit a nebude Snake Plissken." Neodolatelná nabídka je položena na stůl, neuspokojivé vysvětlení poskytnuto a jednooký bouchač může vyrazit zachránit prezidenta mezi hromadu týpků, kteří v sobě objevili svůj zvířecí původ. To je v pořádku, taková béčka mám rád. Mám prostě slabost pro snímky, které potvrzují, že v přímočarosti je síla, hlášky přitom zavánějí suchostí a hrdina dává jasně najevo, kdo je nezpochybnitelným vládcem Manhattanu. Nicméně ta zábavnost, kterou jsem v tomto útěku kdysi viděl, se s přibývajícími léty nějak vytratila a to mě nutí sáhnout jen po průměrném hodnocení. ()
Celý film připomíná videohru, u jakých jsem trávil dětství v pojízdných automatech. Maník, co má nepravděpodobnej úkol na nepravděpodobným místě, kde se vyskytuje nejrůznější lůza. Každou chvíli ho někdo přepadne, každou chvíli někoho zastřelí. Stupidní, ale leckdy zábavné. ()
Reklama