Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (134)
Vidláci útočí! Cravenovy první Hory jsem si dlouho nechal unikat v obavě, že bizarnost a křepčení jsou v zásadní přesile nad vším ostatním. Měl jsem totiž zkušenost s katastrofálním druhým dílem. Naštěstí se mé obavy ukázaly jako liché a Hory mají oči byly příjemným překvapením. Craven svou rodinku degenerovaných kanibalů naštěstí nestylizuje jako soubor šklebících se klaunů ze špatného cirkusu a těch pár přebujele rozjařených dementních výstupů se dá v pohodě odpustit. Pozvolna vzrůstající míra syrové krutosti sice nikdy nedosáhne na maximum, přesto celý film prostupuje až nepříjemná atmosféra primitivního zla, které chápe pojem milosrdenství doslovně, tedy jako chutné srdce osmahnuté na cibulce. Představa podobného zážitku spolehlivě děsí. Prostě ano, tohle se může stát i vám, stačí špatně odbočit v Beskydech. ()
Tady byl Craven ještě ve výborné formě a natočil mix exploitation a slasheru. Klasické téma teroru nic netušící a nechápající nevinné skupinky lidí primitivními, agresivními domorodci je v rámci žánru vyloženě typický. Máme zde násilí, znásilnění, vraždy, napětí, akci. Ale je to vyloženě béčková záležitost, která si své místo na slunci vydobyla zřejmě celkovou nenáročností na diváka. Prostředí je neokoukané a Craven docela ještě drsný. Ovšem až Aja z tohoto starého grindhousového flicku udělal kult... /60%/ ()
Přiznám se, že jsem to sledoval jen tak zběžně. Vůbec mě to totiž nebavilo. Herecké výkony mizerné (zprvu jsem se při pohledu na rodinku nemohl zbavit dojmu, že sleduji Gilliganův ostrov), zrůdy směšné (občas jsem si kladl otázku, zda se nejedná o nějakou parodii) a atmosféra se tu objeví jen výjimečně. Jestliže je Hooperův originální Texaský masakr první ligou tohoto žánru, pak Cravenův film patří někam do okresního přeboru...ženského okresního přeboru. A přitom ten příběh měl takový potenciál ... ()
Tak ja som tiez najprv videl rymejk od Aju a az toho roku som sa doklepal k povodnemu filmu. A ono fakt ako Wes Craven bol hororovy guru. Vyborny film plny strasidelnej atmosfery, nasiliaa pravej vybornej hororovej rezie. Chvilu trva zoznamovanie sa s postavami, ale ako prisli do puste tak zacala prava hororova jazda "se vsim vsudy". nejsem upir takze nejdem vypisovat, ze sa mi pacili krvave sceny, ale masky su proste vyborne a dej hodne strhujuci s kvalitnym tempom. Dojde tu aj na vybuchy a prestrelku, takze za mna vyborny horor : 77 % ()
Pro starší horory opravdu slabost nemám. Nijak zvlášť jsem nebyl odvázaný z Texaského masakru, Pátku třináctého ani Vřískotu. A ani další hororová legenda-Hory mají oči není výjimkou. Přitom začátek byl celkem slibný (nebo spíše ne úplně debilní). Rodinka si vyrazí na výlet a kvůli nehodě zůstává v divočině, kde je akorát starý pumpař a občas jim nad hlavami proletí nějaké vojenské letadlo (je tu totiž vojenská základna). Budování napětí a děsu zpočátku celkem ušlo. Pes štěká jak pominutý, páníčkovi se něco nezdá, do toho hraje napínavá hudba. A divák začíná tušit, že se něco chystá. Pak ale film, přibližně od druhé půlky filmu začne být hrozně bizardní, hloupý a místy to spadá do úplné parodie na horor. K bizarnosti: Například scéna, kdy otec vejde na benzínku, nikdo nikde a pak najednou se objeví ten starý, vyděšený pumpař s brokovnicí a vystřelí po něm. Netrefí se, a tak jde otec za ním a už vidí pumpaře, jak se chystá oběsit. Pochybuju, že by normálně uvažují člověk takto jednal a proč by to dělal (jestli se chtěl vyhnout vězení, nebo byl sužován depresemi, nevíme). A takových momentů je celá řada. Další problém je takový tradiční, že se postavy chovají hloupě, což je věc, který se objevuje u většiny hororů. Postavy i přes varování chodí kam nemají, dělají absurdní věci, i přes to, že jim jde o život. Hlavní záporáci, což jsou takový divní lidé v kožešinách (jeden vypadá jako Sacha Baron Coen z Chicagského tribunálu a druhý jako Obr ze snů Dale Coopera z Městečka Twin Peaks) jsou kapitolou samou pro sebe. Jsou poměrně retardovaní, ale zároveň ne úplně dementní jelikož ke komunikaci používají vysílačky a občas mají sofistikovaný plán, jak přepadnout karavan. Z filmu ale není vůbec jasné, kde se vzali, co jsou zač (ačkoliv pumpař mluví něco o svém podivném synovi) a hlavně jak vůbec přežívají v lokalitě, kde široko daleko nic není. Jejich hrůza má vyplývat z jejich krvelačnosti, děsivé vizáže a hrůzostrašného křičení (ostatně v tomto filmu se většinou někdo křičí, nebo nebo štěká a kdyby to člověk sestřihal, určitě by to dalo solidních 40 minut). Kdyby to měla být nějaká parodie, nebo studentský film asi bych byl mírnější. Ale za mě fakt ne a vůbec nechápu smysl toho, že to někdo natočil a proč se snímek řadí mezi hororovou klasiku 3/10 ()
Reklama