poster

Bathory

  • maďarský

    Báthory - A legenda másik arca

  • anglický

    Bathory

Drama / Historický / Životopisný

Slovensko / Česko / Maďarsko / Velká Británie, 2008, 138 min

Režie:

Juraj Jakubisko

Hrají:

Anna Friel, Karel Roden, Hans Matheson, Vincent Regan, Franco Nero, Deana Horváthová-Jakubisková, Michaela Drotárová, René Štúr, Jiří Mádl, Robbie Kay, Lucie Vondráčková, Andrej Hryc, Bolek Polívka, Jiří Korn, Monika Hilmerová, Míra Nosek, Táňa Radeva, Eva Elsnerová, Zdeněk Podhůrský, Marek Vašut, Karel Dobrý, Petr Jákl, Marek Majeský, Beata Greneche, Ladislav Ondřej, Jan Vlasák, Rudolf Stärz, Sandra Pogodová, Pavel Kočí, Hana Vagnerová, Vladimír T. Gottwald, Jiří Krytinář, Jiří Maria Sieber, Jan Unger, Anthony Byrne, Václav Upír Krejčí, Kristýna Maléřová-Podzimková, Taťjana Medvecká, Marian Roden, Marie Viková, Karel Bělohradský, Marie Boková, Jana Geišbergová-Oľhová, Pavel Skřípal, Zuzana Frenglová, Bára Fišerová, Zuzana Stivínová, Jiří Pomeje, Jan Dolanský, Jaromír Meduna, Jan Maxián, Jan Šťastný, Jaroslav Kaňkovský, Jan Vondráček, Milan Slepička, Miloš Vávra, David Štěpán, Petr Meissel, Zdeněk Maryška, Jiří Hajdyla, Jan Pavel Filipenský, Martin César, Radek Balcárek, Ester Honysová, Pavel Mádl, Jiří Švejda, Josef Vondráček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ***

    Bathory bohužel dokazuje, že z kdysi tak suverénního a originálního Juraje Jakubiska zbyl už jen pouhý jeho stín. Zachoval sice ještě cosi ze svého pojetí vizuálna (kamera a výprava filmu jsou excelentní, pan F. A. Brabec odvádí skutečně vynikající práci), ale umělecky už Jakubisko zhola nic nenabízí. Kde je jeho symbolické vyjadřování, osobitý magický realismus, příslovečná Jakubiskovská poetika, mysticko-filosofické přesahy, historicita a její reflexe...? Zbyl jen vizuálně komunikující velkofilm s plochou a historicky mystifikační zápletkou s tak přemrštěnou stopáží, že v druhé půlce filmu silně nudí... Navíc je dlouho před koncem jasné, jak vše dopadne, tudíž ani složka napětí nefunguje. Vůbec Jakubiskův velkofilm nemá šmrnc, nedovede vtáhnout do děje, válečné scény jsou plané a celé mi to připadalo, jako by to bylo natočeno před patnácti lety... Jenže právě v tomhle žánru ušel filmový vývoj nejdelší cestu, což Jakubisko právě moc nereflektuje. Jeho verze příběhu o Čachtické paní nudí a hluše fabuluje. Škoda, očekávání byla veliká...(10.7.2008)

  • tron
    ****

    „Čím viac legiend, tým menej dôkazov.“ Vyčítať opulentnej BATHORY slabé akčné scény je pri jej minutáži 140, kde akciu tvorí desať minút, úsmevné. Majster Jakubisko (PERINBABA, TISÍCROČNÁ VČELA) rozohráva veľkú šachovú partiu, ktorá mohla mať zaujímavejší scenár (ale to je diskutabilné), ale je tu jedno veľké plus. Sú ním manželia Jakubiskovci, ktorí ako kone utiahli gigantický rozpočet, do nepríčetnosti blížiaciou sa premiérou vyhecované publikum a nemalé ambície (zaplatiť taký veľký rozpočet nie je žiadna maličkosť, dvojnásobne v našich zemepisných podmienkach, kde ide na film do kina 5,5 človeka). Mäsitá BATHORY je odvážny a drzý film. Nebojí sa spochybňovať, mystifikovať, oponovať, klamať, zavádzať, zvádzať, pýtať sa, provokovať, znepokojovať, liezť na nervy (halucinogénne pasáže), znechucovať, experimentovať, baviť, ohurovať, dráždiť, sexovať - a naznačovať. Nie je to horor, „ženská“ melodráma, historický film ani politický triler. Je to všetko z toho a ešte niečo navyše, vrátane dvoch bláznivých ecovských mníchov (Polívka, Mádl), silných hereckých osobností (Roden, evidentne aj Frielová, ktorá nezaprie, že je životnou partnerkou skvelého Davida Thewlisa) a titulnej pesničky Katky Knechtovej. Škriekanie pávov. Kino Považan 2008(23.8.2008)

  • 3DD!3
    **

    Kde je ten masakr o ženské, která se koupala v krvi? Prý bylinky... pche. Nuda, žádná atmosféra, žádná věc hodná zapamatování. Příběh nedrží pohromadě a z herců opravdu vyniká jen Roden, ti ostatní nepředvádí nic zvláštního, ale ani se kupodivu neztrapňují (dokonce i Upír Krejčí do té minirole seděl :-). Hlavně jsem měl pocit, že je ten film měl spíš tak tři a půl hodiny. Nikdy víc.(13.12.2009)

  • Cervenak
    **

    Na prvý pohľad rozšafný kostýmový epos, ktorý je svižne zostrihaný, lahodí oku a nešetrí krvou a nahotou. Tá epika je však bezzubá a len zúfalo přežúva príliš veľké sústo, ktoré si Juraj na staré kolená odhryzol. Výpravné scény sú smiešne, dobová atmosféra nulová, kamera väčšinou televízna, emócie z čachtickej pôdy nevydolujete ani bágrom. Frielka a Roden sa snažia, ale ostatní herci sú v lepšom prípade do počtu, v horšom vyslovene otravujú. Dôsledkom toho všetkého je, že divák ani na okamih neprijme filmovú realitu. Sledovanie Bathory sa tak mení na 2 hodiny pozorovania televízne nasnímaných hercov v smiešnych parochniach (Vašutove vrkoče vládnu) a pestrofarebných, vypratých kostýmoch, ako pobehujú po skanzenoch ľudovej architektúry a interiéroch pamätihodností, z ktorých niekto na chvíľku odstránil tie kovové stojany s červenými povrazmi a ceduľkami „Zákaz vstupu“. A niekde v rohu tesne mimo záber netrpezlivo postáva zámocký strážnik, štrkoce kľúčmi a čaká, kedy tí filmári konečne vypadnú a on sa bude môcť vrátiť na vrátnicu dopozerať futbal.(11.7.2008)

  • Jossie
    **

    Strašně dlouho jsem přemýšlela, co tomu dám, ale těch negativ je tam na můj vkus příliš mnoho : Polívka s Mádlem a jejich trapné vynálezy (proboha to měla být jako vtipná vložka nebo co?), strašně rušivé "snové sekvence", velmi umělá maketa hradu, hrozně dlouhá stopáž a samotné pojetí hraběnky. Mně by to všechno nevadilo, ale kdyby mě to alespoň bavilo, jenže já se nemohla dočkat konce. Pochválím alespoň kostýmy, které jak se zdá, se nikomu nelíbily a Annu Friel, která je nejen krásná, ale velmi dobře to zahrála.(13.7.2008)

  • - Místo skutečného sněhu byla několikrát použita pěna, jelikož jedním ze sponzorů byli i hasiči (sahe)

  • - V závěru filmu je možné všimnout si, že má Lucia (Lucie Vondráčková) odřeninu na levé tváři, avšak ve scéně, kdy je nalezena mrtvá, má odřeninu na tváři pravé. (Kroup4)

  • - Celkem se natáčelo na 42 lokacích, z toho 20 hradech s zámcích. V Čechách se nádvoří hradu, šibenice, podzemí Čachtického hradu, vstup do hradu, hradby, Černá věž a exteriéry natáčely na Točníku, renesanční zahrada, nádvoří zámečku Alžběty a komnaty Alžbětina zámečku v Dvoulebech, hradní příkop, hradní nádvoří s děly, hradby čachtického hradu, silueta věže hradu byl filmován na Sovinci, katolický klášter kardinála Forgáče (Tim Preece), arkády a kaple na Zvíkově, renesanční komnaty Šárváru - Alžběty, Ferencovy (Vincent Regan ) komnaty a ložnice, kaple, komnaty krále Matyáše (Franco Nero), zahrada Šárváru, interiéry domu tureckého obchodníka, nádvoří vídeňského zámečku a nádvoří v Bytči v Telči. V okolí Telče se pak natáčely zimní exteriéry jízdy se saněmi. Chodby a komnaty Čachtického hradu, vstup do podzemí, schodiště hradu a malé hradní nádvoří bylo natočeno na Pernštejně, komnaty Alžbětina zámečku, vězení hradu, Darvuliina (Deana Horváthová) černá kuchyně a renesanční sál pro Monteverdiho operu v Jindřichově hradci, zahrada palatinova sídla - transylvánského hradu ve scéně šachové partie v Lednici, komnaty vídeňského zámečku, interiéry Šárváru - Nádasdyho (Tatjana Medvecká) sídla, nádvoří Šárváru, bytčianský soud, zahrada v Bytči a komnata s klavichordem ve Velkých Losinách, interiéry gotického palatinova sídla v Rumunsku - transylvánský hrad knížete Zikmunda byl nafilmován na Křivoklátě, turecké vězení, nádvoří tureckého vězení, útěk Thurza (Karel Roden ) a Nádasdyho, černá kuchyně Darvulie, ložnice Pála (Derek Dimir), chodby hradu a vstupní hala pochází z Buchlova, tajný východ z hradu byl natočen na Žebráku, bitevní scény pochází z Mělníka u Prahy, kostel sv. Barbory a interiér vídeňského chrámu se ve skutečnosti nachází v Kutné Hoře, vypalování vesnice bylo natočeno ve skanzenu v Řeporyjích, Thurzova ložnice byla natočena v pražském ateliéru Three Brothers. Dále se v České republice natáčelo v obci Růžená. Na Slovensku se natáčela úvodní scéna a „současnost" natáčela v Čachtickém hradu, stavba hospody včetně kuchyně, pokoje mnichů a exteriéry Čachtické vesnice čítající náměstí a kostel a interiéry kostela pochází z skanzenu Pribylina, gotické komnaty, část podzemní hradu jako tajné chodby, podzemní Alžbnětina zámečku, krvavá lázeň pitevní komnata a mučírna se filmovala v Bratislavě v ateliérech Koliba, konspirační schůzka na Dunaji byla natočena v Bratislavě  u Dunaje, dobývání uherských měst, benátská scéna a ulice Budína byla v Bratislavě – Miloslavov, exteriéry Alžbětina panství se pak z části ve Vysokých Tatrách. (Cucina_Rc)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace