Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    *****

    X-MEN: BUDOUCÍ MINULOST je nejlepším příspěvkem do x-menovského universa a zároveň nejlepším snímkem ve filmografii původně indie režiséra Bryana Singera. Mohl bych následující řádky věnovat vymezení díla vůči jiným (předchozím mutantským dobrodružstvím, předešlé Singerově tvorbě), abych extatické hodnocení předchozí věty prokázal._____ Pak bych nejspíš psal, že BUDOUCÍ MINULOST je povedenější než PRVNÍ TŘÍDA. Na rozdíl od ní se vypravěčsky nerozpadá, postavy mají svou jasnou funkci v celkovém systému a významově se zvládá vztahovat jak k uměleckým dílům (reflexe žánrových schémat a stylistických postupů období, do kterého je příběh zasazen), tak i skutečnosti (hnutí za občanská práva ostrakizovaných společenských skupin). V porovnání s X-MEN 2 má BUDOUCÍ MINULOST vyrovnanější tempo a není natolik významově návodná (viz často citovaná věta "Zkoušel jsi nebýt mutant?" jakožto doklad toho, že jde o gay film a mutanti jsou zástupným symbolem pro homosexuály)._____ Především je ale z hlediska stylu nesmírně opojná, přestože předchozí filmy režírované Singerem až na několik montáží (každému nejspíš utkvěl v paměti závěr OBVYKLÝCH PODEZŘELÝCH a NADANÉHO ŽÁKA, že?) nebyly nijak výrazné. V tomto se přitom v úvodní čtvrthodině vytváří návaznost napříč časem a prostorem na základě podobných prvků v záběrech, později se mění formáty i kamery (užití šestnáctky) a stylizace koresponduje s tím, jak dle vzpomínek vypadala americká kinematografie 70. let._____ Byla by ale při vší komparaci škoda nevyjádřit se k nejčastější výtce, která na adresu mutantské týmovky padá. Je pravda, že první dva díly dopomohly k docenění komiksových adaptací jakožto svébytného žánru, jenž si zaslouží uznání. Stály mimo jakékoliv vývojové trendy, a tak je poněkud od věci vytýkat tento fakt BUDOUCÍ MINULOSTI. Už proto, že zapadá do obou dominujících poetik spojených s komiksovými adaptacemi. Je jak "marvelovkou", protože je místy sebeironickou pastiší jiných uměleckých děl a dobových postupů, tak "nolanovkou", zakládající si na vztažení komiksu k uznávanějším žánrům (politický thriller, útěkářské drama ad.) a vyjadřující se ke společenské problematice._____ BUDOUCÍ MINULOST je v linii v (ehm) minulosti zasazena do 70. let, kdy probíhaly protesty o zrovnoprávnění diskriminových skupin, a to zejména žen a homosexuálů. Obojí přitom kongeniálně spojuje do osoby Mystique (jíž se podřizuje i vyprávění, protože dílčí i větší strukturní body jsou odvíjeny od ní), jež prochází vývojem, který má mít obecnou platnost vzhledem k současnosti. Je to poprvé, co X-Meni nejsou filmem pro buzeranty vyznávajícím politiku asimilace (začlenění do společnosti, první dva díly se k tomuto přikláněly), ale queer snímkem stavícím se na stranu progresivnějšího a radikálnějšího názorového spektra žádajícího afirmaci (uznání jinakosti). A je to poprvé, co některý z příspěvků do x-meního universa není "gay", ale - v nejlepším slova smyslu - queer. Možná tato evoluce série je tím, co vadí spíš než údajná poetická vykořeněnost.(28.5.2014)

  • KarelR
    ****

    Až na jedinou větší výtku (k té se dostaneme) krásná práce. Bryan Singer se k X-Menům vrátil nejen s patřičnou pompou, ale především s důrazem na postavy a vztahy mezi nimi, díky čemuž tak dobře fungují první dva díly. Jeho důkladná dramatická péče je bez okolků zpátky a zužitkovává výborně rozehranou zápletku (depresivní skoro-terminátoří úvod nemá chybu), ve které má každá z postav své pevné místo a nikdy tudíž nebudete řešit, že by někdo měl dostat víc nebo míň prostoru. X-Meni se svižně hýbou kupředu díky vymakaným menším akcím (Quicksilver!!!) a ještě zajímavějším dialogům, které nikdy nejsou jen vatou před další potyčkou. Singer vás tak víceméně nechává zapomenout na blockbusterové parametry a s velkou chutí prostě točí provázaný příběh, který se nepotřebuje zaštiťovat ani zbytečnou nadmírou humoru nebo digitálních atrakcí. Triky jsou navíc až na pár záběrů brilantní (těch 260 mega je vážně vidět), důležitější ale je, že tu pro tupý spektákl zkrátka nikdy není místo. Singer ze sebe naopak vydal překvapivě dospělou a dějově ambiciózní podívanou, která umně využívá snad všechny předchozí filmy a dokáže naštvat jedinou věcí: Když v závěrečné půlhodince poleví v tempu, přepískne to s dialogy a nedokáže příliš vygradovat finále, které určitě fungovalo na papíře, ale na plátně táhne o poznání méně. Poslední minuty nicméně vykouzlí nejeden fanouškovský úsměv a trochu tohle selhání napraví, takže tu pořád máme velice silnou comicsovou adaptaci, při jejíchž opakovaných zhlédnutích se budete těšit na spoustu scén. Já se druhé projekce nemůžu dočkat už teď! (8/10)(16.5.2014)

  • J*A*S*M
    ****

    Uznávám jisté objektivní nedostatky z hlediska profilace postav a jejich vzájemných interakcí, kdy ne vždy je přesvědčivě osvětleno, proč někdo dělá, to co dělá. Film ale dokáže být dostatečně zábavný, napínavý a strhující, že jsem se nad podobnými výtkami začal zamýšlet až po příchodu z kina. V kinosále výborná nerušená zábava. Zkrátka velmi příjemně strávený čas se starými (i novými) známými, potěšil áháesácký Evan Peters coby Quicksilver, toho tam mohlo být klidně víc, scény s ním mají nadhled a vtip. Celkově jsem se bavil víc než u (imho) přechválené First Class.(30.5.2014)

  • B!shop
    *****

    Jasne, je to super, to kazdej cekal, ale stejne mam dojem, ze to mohla bejt jeste vetsi jizda. Po spickovym uvodu, kterej ale trochu vypada jak budoucnost z Terminatora s robotama z Thora, se totiz dej presune do minulosti, coz by rozhodne nevadilo, problem je, ze to zacne bejt tak trochu moc ukecany. Jasne, furt se neco deje, kdyz dojde na akci, tak je skvela, ale proste to mohlo bejt akcnejsi. Navic Wolverine, kterej tu je v podstate za hlavni postavu, nedostane moc prostoru a co si budem povidat, ty jeho kosteny drapy jsou o nicem. Co se tyce samotnyho pribehu, aby se nam tu potkala mlada a stara sestava, tak to asi jinak neslo, ale moc se nad tim cestovani v case nebo dalsima vecma nesmi premyslet, obcas to zacne pusobit skoro az usmevne. Nastesti nechybi spousta hlasek a narazek, ktery to trochu odlehci. Jinak neni moc co dodat, herci jsou skvely, triky taky, hudba taky, takze za me spokojenost, ale doufam, ze priste to Singer rozjede jeste o fous vic.(4.10.2014)

  • nunka
    ****

    Definitivny zanik generacie X-Menov? Banda uzasnych bytosti s vynimocnymi schopnostami sa tentokrat stretava ako partia starych dobrych priatelov, ktori sa spolocnym usilim snazia zvratit zlo namierene proti nim. Aj bez vyrazneho zaporaka dej funguje a herecke zoskupenie vytvara krasny esteticky zazitok:-) Trikovo a vizualne to nie je uplne prva trieda, za to iste sceny (najma ta ''kuchynska,,) sa zapisu do mojej kinematografickej pamati na dlhy cas.(25.5.2014)

  • - Keď sa v lietadle Charles Xavier (James McAvoy) a Erik Lehnsherr (Michael Fassbender) medzi sebou rozprávajú a hrajú šach, má Erik šatku tak, že mu je vidieť časť hrude. V ďalšom zábere ju už má upravenú. (Hudakfilms)

  • - Prvá snímka zo série filmov o X-Menoch, ktorá bola nominovaná na Oscara, konkrétne za vizuálne efekty. (Laslo)

  • - Režisér Bryan Singer vytvořil postavu Bolivara Traska (Peter Dinklage) na základě Adolfa Hitlera: "Tak jako Hitler využil židy jako obětní beránky k upevnění temných koutů Evropy, tak Trask využil mutanty." (cihlenka)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace