Reklama

Reklama

Akta Pentagon: Skrytá válka

  • USA The Post (více)
Trailer 1
USA / Velká Británie, 2017, 116 min

Scénář:

Josh Singer, Liz Hannah

Hudba:

John Williams

Hrají:

Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson, Bob Odenkirk, Tracy Letts, Bradley Whitford, Bruce Greenwood, Matthew Rhys, Alison Brie, Carrie Coon, Jesse Plemons (více)
(další profese)

Film líčí příběh novinářů deníků The Washington Post a The New York Times, kteří zveřejnili tajnou zprávu označovanou jako Pentagon Papers o angažovanosti americké vlády během války ve Vietnamu. Snaha o ututlání skutečností trvající čtyři prezidentská období donutila první americkou vydavatelku Kate Graham (Meryl Streep) a ambiciózního šéfredaktora Bena Bradleeho (Tom Hanks) z deníku The Washington Post vyhlásit vládě bezprecedentní válku o zveřejnění tajné vládní zprávy Pentagon Papers. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (25)

Trailer 1

Recenze (435)

Matty 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem, že The Post bude dobrý film. Nečekal jsem, že bude takřka bezchybný. Lze na něm obdivovat mnohé, obzvlášť při vědomí, že projekt byl ohlášen v březnu 2017 a v prosinci šel do kin, ale nejvíc mě bavilo, jak se v něm na rovině vyprávění i stylu neustále střetávají různé subsvěty (rodina a práce, muži a ženy, kamarádi a kolegové, The Washington Post a The NY Times), což filmu z větší části založenému na tom, že se pár lidí v místnosti probírá obrovským množstvím dat nebo o něčem zásadním rozhoduje, dodává dynamiku a vrstevnatost. ___ Odlišnost světů, mezi nimiž se postavy pohybují, si přitom uvědomuje zejména díky Kamińského kameře a dokonalé režijní kontrole předkamerového prostoru. Skoro zde není záběru, který by něco nesděloval svou kompozicí, rozmístěním herců, samozřejmostí, s jakou si postavy podmaňují určité prostředí (Kay se lépe cítí doma, Ben v redakci), kontrastem dění v předním a zadním plánu, rychlostí a směrem pohybu kamery... Nikdy to přitom nepůsobí návodně, ale naopak jako něco zcela přirozeného a organického. Třeba vnučky pobíhající v pozadí na zahradě během pracovního rozhovoru Bena a Kay nebo prostý švenk kamery na portrét hrdinčina otce visící na sloupu, okolo kterého dotyčná prochází dodávají scénám mimořádnou emocionální hloubku, aniž by to vyznělo sentimentálně a zpomalilo vyprávění. ___Přestože se na nás hlavně v první polovině, pokrývající několik dní, neustále valí množství informací (v té druhé je pole možností, jak se může vyprávění dál vyvíjet, výrazně zúžené a odehrává se z velké části během jediného dne, takže je ještě napínavější), díky přehlednosti, s jakou je film natočen, se v nich bez problému orientujete a víte, oč komu běží.___Tematicky jde jednak o prequel Všech prezidentových mužů, jednak o další spielbergovský příběh o absentujícím otci, rodině (hlavně kvůli ní je důležitý noční rozhovor s dcerou, byť ten bude pro mnohé iritujícím důkazem, že Spielberg nezvládá konce) a občasné nutnosti obejít některá pravidla, abyste udrželi demokracii naživu. Teprve potřetí u Spielberga (po Purpurové barvě a Obrovi) ve středu dění stojí ženská hrdinka, ke které se všechny dějové a motivické linie - boj s vládou, společenskými očekáváním, vlastní sebedůvěrou - sbíhají (prvně se přitom protnou zhruba v polovině filmu - do té doby Kay do obsahu novin nezasahuje).___ The Post je tak relevantní nejen coby kritika neomezené moci a obhajoba svobodných médií, ale také jako vyprávění o ženě, která musí vše riskovat, aby mužům předvedla, že je stejně schopná jako oni a dosáhnout tak na individuální rovině téže svobody, o kterou usilují noviny, aby mohly bez postihů psát o pochybných vládních aktivitách (právě scény, ve kterých se Meryl Streep nachází v obklíčení mužů, kteří jí v doslovném i přeneseném významu brání v pohybu a kterým se nejdříve podřizuje a postupně se jim naučí čelit, patří k těm nejsilnějším).___ Spielbergova novinka to pro svou zdánlivou neakčnost (zejména pro toho, kdo kromě slov nebude věnovat pozornost i tomu, co film sděluje obrazem) především u neamerických diváků nebude mít snadné, ale jestli se vám líbil Lincoln, z The Post byste měli být nadšeni, ač jde o ještě méně okázalou podívanou (nejepičtější scéna zachycuje tisk a distribuci novin). 90% () (méně) (více)

classic 

všechny recenze uživatele

Rýchla práca sa nevypláca, aspoň teda podľa môjho najväčšieho svedomia a vedomia. Legendárny americký režisér Steven Spielberg sa nedržal tohto pravidla, aj keď popritom dobre viem, že bol schopný v jednom roku nakrútiť dva navlas rovnocenné snímky, tak ako tomu bolo pred dvadsiatimi piatimi rokmi... Novinárske filmy sú akurát v kurze, len nedávno triumfoval SPOTLIGHT, ktorý po veľmi dlhých rokoch uspel na odovzdávaní Oscarov, a to iba s filmom a scenárom, ale jeho téma pedofilných kňazov bola natoľko aktuálna, že tým pádom zvíťazil. „Rozprávkar” si povedal, že to vyskúša i on. Zvrátených vymenil ešte za zvrátenejší Vietnam, dokumenty o ňom unikli do novinových redakcii, najprv do The New York Times, ktorí ako prví zverejnili tieto tajné, štipľavé informácie, a teraz týchto načas odstavili, pričom následne sa k tomu dostáva redakcia The Washington Post, čiže scenáristi spísali v kdejakej krčme scenár, na ktorého základe režisér nakrútil veľmi podpriemerný film. / K ďalšej spolupráci si opätovne prizval svojich osvedčených pracovníkov, ako sú strihač Kahn, kameraman Kaminski, či hudobný skladateľ Williams. Obsadzuje kamaráta Hanksa, alebo herečka Meryl Streep prichádza so svojou X -tou nomináciou na prestížnu filmovú cenu. Ako režisér, tak aj táto výnimočná nástupkyňa Katharine Hepburn, musia mať v Hollywoode určitý vplyv a samotný LOBING prichádza už akosi automaticky. To by som ani neveril, aký otravný dokáže byť tento miláčik Ameriky, ktorý mi tak neuveriteľne liezol na nervy, že som ho mal počas pozerania totálne v zuboch, a normálne by som ho najradšej roztrhal na franforce, až taký bol neznesiteľný, aký je vlastne tento nepríliš podarený film sám ! Tak neprehľadný, tak chaotický, tak roztržitý, tak filmovým strihom a filmovými scénami televízne pôsobiaci snímok, že by sa skôr hodil do akéhokoľvek NETWORKU, ako na plátna kín, kde v podstate nemá ani čo pohľadávať ! Vôbec najhoršie na filme sú jeho nedobré scény, ktorými sa to tu len tak doslova hemží, a ja som mal počas toho, čo robiť, aby som sa ovládol. Spielberg mal zrejme chvíľu voľného času, a tak narýchlo nakrúca film, ktorý by si zaslúžil väčšiu starostlivosť, akú dostali Všetci prezidentovi muži, a ich Aféra Watergate. Posledný záber tohto filmu nadviaže práve na tento perfektný politický snímok Alana J. Pakulu z roku 1976, ktorému nesiaha ani po členky ! Možno ak by režíroval kvalifikovane odborný Oliver Stone, ešte trebárs niekedy v 90. rokoch, 20. storočia, tak by vznikol minimálne revolučný politický thriller. / Chýbalo mi tu väčšie napätie, lepšia práca s hercami, ktorí sa iba stále prehrávajú, ako obohrané gramofónové platne, alebo aspoň jedna poriadna filmová sekvencia, akú som videl hneď na začiatku vo Vietname. Potom sa to stočí na klasický kolotoč samých kecov, kecov, a ešte raz kecov !!! I Lincoln bol ukecaný, ale mal po ruke majstrovského Lewisa, tuná vskutku nie je vôbec nikto majstrovský. Pozrel som si nový snímok Stevena Spielberga, od ktorého som čakal oveľa VIAC, a pevne verím, že READY PLAYER ONE mi konečne zlepší mienku o ňom... () (méně) (více)

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Skvělá kamera a navýsost aktuální téma. V době, kdy se globálně na západ od Donbasu a lokálně všemi směry od Oválné pracovny či např. od "našeho" Hradu pozoruhodným způsobem šíří nedůvěra až nenávist vůči médiím, která si dovolí být kritická k mocným & vlivným, a kdy současně tamtéž roste bezedná víra v no-name servery s podivnou historií, které mocným slouží - efektivně užívaje pavlovovských principů -, je tato Spielbergova oslava pravé žurnalistiky tou nejlepší odpovědí na tento trend, jakou filmař může světu dát. Důraz na tradici, ověřování faktů, síla novinářské solidarity, vážení trilemat mezi morálkou novináře, ekonomickými tlaky investorů a politickými tlaky mocných... To jsou fenomény platné jak pro Nixonovu dobu, tak pro dny aktuálně žité, bez ohledu na to, že tiskařskou čerň a rotačky neúprosně vytlačují bity a pixely. A Spielberg toto všechno efektně a s řemeslnou dokonalostí vměstnal do příjemných dvou hodin, které možná pro někoho začínají nudně a pomalu se vlečou k prvním náznakům gradace, ale není to tak vlastně i s "velkými kauzami"? Na počátku je unik jakýchsi nudných dokumentů nebo nenápadné vloupání do budovy ústředí jedné politické strany, kterým věnuje pozornost jen pár náruživých čtenářů denního tisku, no a na konci... Drama jak z filmu. S povinnou špetkou patosu, zato s jasným připomenutím toho, že mocní vždycky jednou padnou, ale kvalitní novinařina tu bude vždy. A že stojí za to ji bránit. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg je profi filmař a umí sexy i záběr s tiskárny a starou ruční sazbu novin a opravdu po celý film předvádí dokonale vyspělou filmařinu. Co je to ale platný, když příběh narvaný dialogy až po okraj mně poměrně nudil. Navíc film mluví především k americkému publiku. K publiku bohužel mluví především kino Lucerna a fakt, že filmové projekce ruší hudbou z klubu pod kinem, je to snad každá projekce v tomto kině, větší arogance od provozovatele kina snad ve světě neexistuje. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Seňor Spielbergo nastavil opět brutální tempo a servíruje nám dva filmy ročně. Dříve jsem viděl jeho podstatně opulentnější Ready Player One, které mě absolutně pohltilo a zajímalo mě, jak se vlastně popral s tématem, zpracovaným podobně jako Spotlight nebo jeho starší Bridge of Spies. A jednasedmdesátiletý Steven asi chytil druhou mízu, při jejímž udržení bych se nebál ani toho proklamovaného pátého Indyho a ve své páté spolupráci s jako vždy vynikajícím Tomem Hanksem nám servíruje napínavé drama z doby těsně před WaterGate (povinně nakoukat Všechny prezidentovy muže), o které jsem toho doposud moc nevěděl a informačně mě to tedy zásadně obohatilo. A co více, zde mě bavila dokonce i Meryl Streep, která mi jinak absolutně vadí a všechny její filmy s ní víceméně nemám moc rád, ovšem tady se mi, možná díky určité zranitelnosti její postavy (která zpravidla nebývá na místě) celkem dost líbila a v kombinaci s dalšími kvalitními herci mi to sedlo na jedničku. Dvě hodiny jsou tak akorát, rozhodně jsem se nenudil, ale po dokoukání přecejen převládl pocit, že jsem již viděl podobně zásadní témata zpracovat o něco tíživěji a napínavěji, takže ten stupínek přecejenom ubrat musím. PS : Možná jen ten Mark Rylance tomu chybí.. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (27)

  • Steven Spielberg usiloval o to, aby byl snímek co nejdříve uveřejněn kvůli silné paralele mezi hlavním tématem filmu a kauzou „fake news“, která v té době silně otřásla USA. (jezurka42)
  • V mnohých scénách byly jako rekvizity použity skutečné dokumenty, které byli zveřejněni roku 1971 v kauze Pentagon Papers. (jezurka42)

Související novinky

Spielberg, DiCaprio a generál Grant

Spielberg, DiCaprio a generál Grant

20.05.2018

Steven Spielberg se rozhodně nefláká. Loni vytasil novinářské drama Akta Pentagon, letos dorazila jeho sci-fi Ready Player One a příští rok se pochlubí Indiana Jonesem 5. Co režisérská legenda chystá… (více)

75. Zlaté glóby - výsledky

75. Zlaté glóby - výsledky

08.01.2018

V losangeleském hotelu Beverly Hilton byly uděleny 75. Zlaté glóby, kterými Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu oceňuje každý rok nejlepší filmové a televizní počiny. Nejúspěšnějším filmem… (více)

PF 2018

PF 2018

24.12.2017

Začíná se nám finalizovat žebříček TOP 10 nejlepších celovečerních filmů, uvedených v české a slovenské distribuci v roce 2017: 1. Thor: Ragnarok, 2. Wind River, 3. Logan, 4. Paddington 2, 5. Dunkirk… (více)

Na Zlaté glóby vyrazí Spielberg i Nolan

Na Zlaté glóby vyrazí Spielberg i Nolan

11.12.2017

Jak určitě víte, filmové ceny většinou není zas tak těžké předpovídat. Letošek ale bude jiný, jelikož zatím nemáme žádného velkého favorita, což názorně předvádějí nominace na 75. Zlaté glóby. Kdo se… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno