Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Ondřej Vetchý, Kryštof Hádek, Tara Fitzgerald, Charles Dance, Oldřich Kaiser, David Novotný, Linda Rybová, Jaromír Dulava, Lukáš Kantor, Radim Fiala (více)Obsahy(1)
Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá do kabiny stíhačky a přistane po stominutovém vzrušujícím letu. Vzhůru do tmavomodrého nebe startovali z anglických polních letišť českoslovenští váleční piloti, kteří chtěli svým dílem přispět k porážce fašistického Německa. Válečná léta nebyla pouze časem vzdušných soubojů. Byla i dobou pro lásku a kamarádství. Drama vojáků, jejichž boj válkou neskončil. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (726)
Úchvatný film, ktorý je emotívny a estetický zároveň. Nevnucuje sa divákovi, ale prirodzene dojíma čistotou a jednoduchosťou príbehu, každodenným hrdinstvom bežných ľudí aj veľkoleposťou a poetikou leteckých záberov, ktoré dokonale ladia s celkovou atmosférou. Jeho uveriteľnosť a ľudská krása je spečatená odmietnutím definitívnych, priamočiarych happyendov. Tam, kde by sa pri porovnateľne monumentálnej produkcii takí Američania nezaobišli bez aspoň dvoch šťastných vyvrcholení, bozkávania, objímania a plaču, tam Svěrák ľahučkými ťahmi filmárskeho štetca namaľuje dokonalý obraz, plný obyčajnej ľudskosti, poskladaný z lásky, priateľstva, statočnosti aj strachu, nádeje i beznádeje a ukáže nám niekoľko (ne)obyčajných osudov niekoľkých obyčajných ľudí spomedzi miliónov. Pretože nie všetci umrieme v posteli a nie každému hrdinskému činu je umožnené zapísať sa do dejín, aj keď ich všetky pomáhajú vytvárať... ()
Scénář stvořil jeden z nejlepších scenáristů, které znám. Velmi dobrého herce Ondřeje Vetchého režíroval schopný režisér Jan Svěrák, na filmu se koprodukčně podílely evropské země. Tak proč to, ksakru, vypadá jako americký snímek? Někdo namočil dobře sající hadr, zřejmě froté osušku, ve vaně plné sladkobolného sentimentu a fláká nás s ním celý film po držce. Kvalitativně naprosto nesouměřitelné s Nebeskými jezdci. ()
Můj nejoblíbenější český film, který až neuvěřitelným způsobem zraje. I proto mě mrzí, že mu časem přistála nálepka vykalkulovaného či nevěrohodného pokusu. Svěrákovic životní dílo totiž i při desáté projekci působí silně. Ať už díky nepřekonatelnému výkonu celého chlapského ansámblu či tklivé a přesně zacílené Soukupově hudbě. V Tmavomodrém světě se budu ještě mnohokrát dojímat či naopak trnout. ()
Ano, je to velký film. Ano, je o vážných věcech. Ano, udělal na mě hluboký dojem. Ale ten byl během pár dní pryč a já si z ničeho nic uvědomil, že to zas tak geniální a hluboké nebylo... a po televizní premiéře jsem už viděl jen ta slabší místa, sentiment a patos... jednotlivé scény jsou perfektní, ale spojené v celek sa mi privela nepozdávají, neptejte se proč... ()
Doufám, že zjitřené emoce zhrzených už odvál čas a konečně si to můžeme říct - Tmavomodrý svět je průměrný film. Pro mě řadový snímek z armády tříhvězdičkových. To znamená, že všichni zůčastnění do toho dali vše, disciplinovaně naplnili očekávání formálních kvalit a není na místě se jim posmívat. Ale ani naopak. Když budeme hodnotit filmy podle toho, co chtěli tvůrci "dokázat", jakou měli "vizi" a co "zymýšleli", tak to tady rovnou můžeme zabalit, protože ČSFD ztratí smysl. Kouzlo filmu je přece právě v tom, co má navíc pro vás osobně. Ne jestli našemu sebevědomí udělá dobře, že scéna s výbuchem vlaku stála jako celý Kolja, že film je o "závažných věcech" (to ostatně nepopírám) a že je technicky dokonalý. V tom to není. 60 % ()
Galerie (55)
Zajímavosti (103)
- Střihač Alois Fišárek, který s Janem Svěrákem pracoval už od Obecné školy (1991) komentoval "šéfovo" sezení na dvou židlích: "Teď je zároveň režisér a producent, což není žádná legrace. Každý se ho totiž na všechno ptá. I já, když jsem potřeboval půjčit kousek natočeného negativu, jsem musel žádat přímo jeho. 'A proč já?' zeptal se mě rozmrzele. 'Jsi producent, ty to musíš rozhodnout.' - 'No jo,' zamyslel se Honza, 'tak v tom případě ne.' Oba jsme věděli, že jako režisér by mi ho klidně půjčil. Jako producent si ale uvědomil, že negativ je vzácná věc, kterou nesmí pustit z ruky." (NIRO)
- Ve filmu si vedle Ondřeje Vetchého (František Sláma) zahrál i jeho pes, šestiletá fenka kokršpaněla Barča. (zuza99)
- Podle střihače Aloise Fišárka režisér Jan Svěrák původně vůbec nechtěl, aby střižnu navštěvoval scenárista Zdeněk Svěrák: "Argumentoval, že on tátovi taky nekoukal do počítače, když měl text ještě v hrubé verzi a byl plný pochybností. Nakonec tátu pozval a hned po vstupu ho uvítal slovy: 'Tady si sedni a mlč!' Zdeněk Svěrák se ale choval skvěle. Při projekci vůbec nemluvil, byl dojatý a pak jen chválil." (NIRO)
Reklama