Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá do kabiny stíhačky a přistane po stominutovém vzrušujícím letu. Vzhůru do tmavomodrého nebe startovali z anglických polních letišť českoslovenští váleční piloti, kteří chtěli svým dílem přispět k porážce fašistického Německa. Válečná léta nebyla pouze časem vzdušných soubojů. Byla i dobou pro lásku a kamarádství. Drama vojáků, jejichž boj válkou neskončil. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (726)

Melies 

všechny recenze uživatele

9 / 10 Bratia Češi, mám úprimnú radosť z toho, že sa u vás točia takéto perfektné snímky, ktoré sa s americkými zlátaninami ála Pearl Harbour, či Deň nezávislosti nielenže nemôžu vôbec porovnávať, ale si s nimi ešte aj s prehľadom vytierajú zadnicu. Na Tmavomodrom svete ma fascinuje, s akou istotou a profesionalitou bol urobený - či už hovoríme o vynikajúcom scenári od klasika českej filmovej scény Zdenka Svěráka, presvedčivých hereckých výkonoch, alebo zručnej réžií Svěráka juniora - to všetko tu pôsobí úplne prirodzene, akoby sa takéto filmy natáčali v Európe celkom bežne. Lietadlové súboje sa plynule striedajú s osobnými problémami našich / vašich pilotov a celý film je zavŕšený jedným z najkrajších koncov, aké som kedy videl - paráda! Štve ma len jedna vec - ide o ďalší z mnohých snímkov, ktorý sa opäť montuje v nami už dobre známej minulosti - viem, bola to pohnutá doba, ale tým, že sa o nej natáča jeden film za druhým, stráca svoje nostalgicko-tragické kúzlo. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Určitě absolutní respekt Janu Svěrákovi za to, že stále točí filmy po staru, to znamená s klasickým českým kumštem. Natočit film o Češích v britském letectvu se dvěma letadly, je bezpochyby kumšt. K tomu Ondřeje Vetchého a máme tady kvalitní film, bohužel pro mne s né moc kvalitním scénářem. Za to hvězdičky dolů. Ovšem těžký osud některých letců, kteří se bohužel vrátili do Československa jako zrádci, protože za války utekli na špatnou stranu, jak se říká, je zde vylíčen opravdu silně. ()

Reklama

sepp 

všechny recenze uživatele

Zase jdu proti vetsine, ale Tmavomodry svet je podprumerny. Bohuzel cil proklamovany jeste pred natacenim - ziskat Oscara - nemohl zapusobit jinak nez negativne. Namet je proflaknuty a v roce Pearl Harboru nemel sanci na uspech. Navic milostny trojuhelnik je vice nez neverohodny a dej celkove plytky. Jedna zajimavost: uz si to presne nepamatuji, ale nejvetsi a nejdrazsi scena z celeho filmu - znicujici nalet na vlak - musel byt tocen 2x, podruhe z penez pojistovny. Pri finalnim zpracovani na Barrandove totiz nejaka uklizecka prave material s touto scenou nejak znicila ;) ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Co říkal?" - "Neco vo opicích.“ Jan Svěrák mal po trháku Kolja ťažký život. Že mal príbeh starého muža a ruského chlapčeka komerčný úspech, to by neprekážalo. Naopak. Lenže ten film mal niečo horšie – Oscara za najlepší neanglicky hovorený film. Pred Janom sa zrazu otvorili desiatky dvier a to ako doma, tak v zahraničí. Mohol režírovať Pravidlá muštárne alebo Čokoládu... ale všetky ponuky odmietol a zahrabal sa doma. Mohol robiť všetko, ale nakoniec nerobil nič. Až päť (!) rokov po Koljovi nakrútil nový film, Tmavomodrý svet. Pôvodne chcel robiť film komplet v angličtine, ale urobil ústupok a nakrútil klasický český film, ale s výrazným medzinárodným pozadím (scenár s presahom o univerzálnej vojenskej téme, masívna koprodukcia). V kaste sa mu okrem renomovaných českých hercov objavilo aj pár zahraničných. Čo o to, Dr. Clemens z Votrelca 3 je fajn, ale tváriť sa, že je to medzinárodná hviezda je proste troška trápne. Skutočný herecký koncert tu obstaráva snáď len Oldřich Kaiser. Svěrák sa snaží hrať na zahraničné veľkoprodukcie, ale s nedostatočným rozpočtom bol nakoniec rád, že dokázal dať dokopy aspoň nálet na vlak - scénu vyzerajúcu dobre, ale ak je TOTO najveľkolepejšia scéna vášho filmu, je to úsmevné. Zaujímavé je, že približne v rovnakom čase Michael Bay nakrútil relatívne podobný Pearl Harbor a Svěrák svojho času naznačoval, že práce na Bayovom veľkofilme sa začali až po tom, čo v Touchstone Pictures čítali Svěrákov scenár. Na Tmavomodrom svete sa relatívne negatívne podpísali aj ďalšie veci. Napr. to, že bol pod obrovským tlakom samého seba (dokážem sa dôstojne vyrovnať Koljovi?) i otca (po Koljovi sa medzi nimi začali rodiť problémy, ktoré vyvrcholili takmer umeleckým rozchodom, zaceliacim sa až VRATNÝMI FĽAŠAMI). Nakoniec bol ale Tmavomodrý svet pomerne úspechom a mne sa páčil už v kine. Je vážny, smutný, dospelý, kvalitne nakrútený a dobre obsadený. Svěrákovi sa nás na konci darí úspešne dojímať (dvojzmyselný rozhovor o cestách). Každopádne, moja šálka kávy to nie je. Kino Považan 2001 ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Opravdu velký projekt na české poměry, ale jako obhajoba našich letců v RAF, kde naši piloti ztrácejí jedno letadlo za druhým, je to bída. Na druhou stranu oproti americkým superhrdinům je to přeci jenom reálnější obraz. Vždyť dobře spadnout s letadlem je vlastně také umění. Tmavomodrý svět chtěl ještě trochu přisolit a opepřit. 4 hvězdičky dávám, protože mám slabost pro letecké filmy. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (103)

  • Typický zvuk kulometu Spitfiru si musel mistr zvuku Zbyněk Mikulík vytvořit sám. Ještě než se do toho pustil, vysvětloval proč: "Divák musí na první poslech poznat, kdo střílí, a proto je třeba vytvořit typický zvuk kulometů Spitfiru, který se bude výrazně lišit od kanonády Messerschmittu. Publiku to umožní snadnou orientaci v leteckých soubojích. Filmový zvuk je, stejně jako celý film, iluze, kterou je třeba sestavit krok za krokem tak, aby nakonec působila věrohodněji než skutečnost. Někdy je ta nadsázka opravdu veliká, například iluze průstřelu kabiny se naplnila ve chvíli, kdy jsem k ní mimo jiné přidal i výstřel z děla tanku, nahraný z minimální vzdálenosti. Abych vytvořil nový charakteristický zvuk kulometu Spitfiru, vezmu jeden jediný výstřel z obyčejného kulometu, přidám k němu úplně jinou explozi a ještě třeba zvuk nějaké malé destrukce. Spojím to dohromady, upravím a tenhle jediný ideální filmový výstřel pak v pravidelném intervalu nakopíruji a vytvořím si tak vlastní kulomet, který není reálný, ale dokonale naplňuje iluzi." (NIRO)
  • Píseň „V širém poli studánečka“, kterou si nejprve ve filmu zpívá Jura Sysel (Radim Fiala) na podkladě gramofonové nahrávky a která posléze zazní na jeho pohřbu, není lidová, ale zlidovělá píseň. Napsal ji František Hřebačka alias Fanoš Mikulecký v roce 1936. Nahrána byla až v roce 1953 v podání Boženy Šebetovské a Jožky Severina a není tedy příliš pravděpodobné, že by ji piloti v zahraničí mohli znát. (Pedro72)
  • Německý herec Hans Assman (doktor Blaschke) se naučil svou roli foneticky. Slovo "podplukovník" trénoval celý den. (NIRO)

Související novinky

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

18.07.2018

Mezinárodní festival filmové hudby a multimédií SOUNDTRACK Poděbrady 2018 navazuje na úspěch předchozího ročníku, který navštívilo přes třicet tisíc fanoušků nejen filmové hudby. Ti měli možnost… (více)

Na Anděla Páně 2 už přišel milion diváků

Na Anděla Páně 2 už přišel milion diváků

12.01.2017

Na prvního Anděla Páně vyrazilo do kin 188 138 diváků, takže Jiří Strach rozhodně nečekal, že jeho pokračování rychle zaútočí na milion. Právě tahle cifra ale padla v šestém týdnu promítání, čímž se… (více)

Krev a mlíko za tvrdou měnu

Krev a mlíko za tvrdou měnu

27.04.2006

Už i Slováci (plus my, Briti, Rakušani a Maďaři a o spolupráci uvažovali ještě Němci, Turci a Italové) mohou říci, že mají vysokorozpočtový velkofilm a to ještě o spoustu milionů dražší (10 milionů… (více)

Reklama

Reklama