Reklama

Reklama

Kmotr III

  • USA The Godfather: Part III (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)

(více)

Recenze (751)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Kmotr I i Kmotr II nastavili laťku velmi, velmi vysoko. Po 15 letech čekání a vysokých očekáváních se tak dá těžce divit tomu, že Kmotr III v době svého vydání mnoho lidí zklamal a i z dnešního pohledu se na něj nevzpomíná s takovou láskou jako na původní dva filmy. Francisu Fordu Coppolovi se ovšem musí nechat alespoň to, že v roce 1990 trilogii Kmotr zakončil důstojně a Al Pacinovi tenkrát potřetí a naposledy utekl Oscar za jeho životní roli. Laťka ovšem přeci jen zůstala nastavena vysoko, i přes neskutečný potenciál šel z Kmotra III již cítit lehký závan nastavované kaše a samotná zápletka není tak vtahující, jako v případech prvních dvou filmů. Přesto to ovšem neznamená, že by Kmotr III neměl mnoho kvalitních aspektů.   Už závěr Kmotra II naznačil stezku pokání Michaela Corleoneho, Kmotr III v tomto případě zašel o dost dál. 60-letý Michael Corleone s výčitkami za svou chladnokrevnost a vraždu svého vlastního bratra se snaží o formu vykoupení a má mnohem blíže k tomu Michaelu Corleonovi, který kdysi odmítal mít cokoliv společného s rodinným byznysem. Kmotr III tak v tomhle ohledu může působit jako charakterní studie, k jejímu naprostému pochopení je ovšem potřeba vidět oba předchozí díly Kmotra, bez nich Kmotr III nemůže fungovat tak silně.   Z Michaela Corleoneho se stal muž, který si definitivně uvědomuje své chyby, scénář Francise Forda Coppoly a Maria Puza dohromady utváří příběh, který má několik velmi silných a působivých momentů, kdy to celé je opět neskutečně půvabné natočené, hudba Carminea Coppoly výrazně napomáhá emocím a především Al Pacino i potřetí dokáže Michaela Corleoneho zahrát naprosto famózně a zase trochu jinak. Právě fakt, že můžeme tuto postavu sledovat po delší době a sledovat, jak se vyrovnal s následky závěru Kmotra II je jeden z těch důvodů, proč si Kmotr III dokáže obhájit svou existenci. Kmotr II přitom dokáže fungovat sám o sobě a jeho finále samo o sobě dokáže naprosto vyznít mentální rozpoložení, ve kterém se v ten daný moment Michael Corleone nachází, Kmotr III ovšem přeci jen zachází tak trochu dál. A i díky silnému finále, které zakončuje příběh jedné z nejtragičtějších filmových postav všech dob se Kmotra III v rámci maratonů rozhodně nevyplatí ignorovat.   Michael ovšem především potřeboval nástupce, proto musel přijít na scénu Vincent Mancini, syn Sonnyho Corleona. Dle samotného Coppoly měl Vincent ztělesňovat všechny stěžejní vlastností mužských příslušníků Corleonovy rodiny. Vincent je díky tomu stejně lstivý jako jeho dědeček Vito, chladnokrevný jako jeho strýc Michael, citlivý jako jeho strýc Fredo, veskrze loajální jako jeho strýc Tom Hagen i divoký jako jeho otec Sonny. Andy Garcia podal famózní výkon (nominace na Oscara tehdy byla naprosto zasloužená) a především vytvořil postavu, která by bez problémů mohla utáhnout další díly Kmotra. I proto zamrzí, že na chystaného Kmotra IV (kde měl být život Vincenta inspirován životem Pablo Escobara, po vzoru Kmotra II poté mělo dojít na separátní příběh s mladší verzi Vincentova otce Sonnyho v podání Leonarda DiCapria) nedošlo kvůli smrti Maria Puza v roce 1999. Kmotr III možná smyslně uzavírá příběh samotného Michaela Corleoneho, původní plány pro Kmotra IV ovšem mohli s velmi tragickým nádechem zakončit celý příběh rodiny Corleonů. I proto se dá o Kmotrovi IV mluvit jako o jednom z nejzajímavějších filmů, které nikdy nevznikli.   Nejvíce výtek v rámci Kmotra III šlo ovšem přeci jen na účet Sofie Coppoly, dceři režiséra Coppoly, která si ve filmu zahrála Mary Corleone, dceru Michaela Corleoneho. Nešlo přitom o protekční casting. Mary si původně mohla zahrát Julia Roberts, kterou následně nahradila Winona Ryder, ta ovšem na poslední chvíli projekt opustila a Sofia Coppola tak v tomto případě byla krabičkou poslední záchrany. Její výkon přitom skutečně není nejsilnější, což zamrzí především proto, že je postava Mary v celém příběhu Kmotra III i Michaela Corleoneho stěžejní. Ani romance mezi ní a jejím bratrancem Vincentem přitom dvakrát nefunguje a to i přesto, že základ pro umístění této romance do scénáře dává smysl. Alespoň se o pár let později díky Ztraceno v překladu ukázalo, že je Sofia Coppola alespoň velmi dobrá režisérka.   Stěžejní úlohu poté dostala Talia Shire (sestra Francise Forda Coppoly) jako Michaelova sestra Connie (Robert Duvall jako Tom Hagen úplně chybí kvůli vysokým nárokům na honorář), představil se zde Eli ´´ Tuco ´´ Wallach jako Don Altobello a svůj prostor i silou úlohu zde opět dostává Diane Keaton jako Kay Adams. Právě i její účast dopomáhá utvrdit tragičnost příběhu Michaela Corleoneho a dokáže ještě více umocnit jeho výčitky.   Stěžejní je i informace, že v roce 2020 na počest 30. výročí Kmotra III vytvořil Francis Ford Coppola zcela nový sestřih The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone. Ten je nejen o 10 minut kratší oproti původní verzi (původní verze trvá 162 minut), ale představuje i nový úvod a závěr. Závěr poté titulní smrt Michaela Corleoneho přesouvá do metaforické roviny, kdy Michael Corleone umírá vnitřně. Což se do jisté míry dá odvodit i z celého děje Kmotra III, kdy se Michael Corleone na stará kolena snaží svými výčitkami vyrovnat účty. Kmotr III je v součtu imponující právě v tom, že je víceméně odlišný od prvních dvou filmů, přitom Coppolův um zůstává prakticky nepozměněn. Jen je bohužel pravdou, že k dokonalosti tomu tentokrát přeci jen něco chybí, zápletka je až příliš roztahaná a ten film prostě chyby má. Přesto jako zakončení jedné z nejslavnějších a nejuznávanějších trilogií všech dob funguje důstojně.   To, že se Kmotr III sem tam pořád objevuje na seznamu největších zklamání v historii kinematografie vlastně dává naprostý smysl. Neznamená to ovšem, že by Kmotr III nebyl velmi kvalitní film. Celé to napojení zápletky na církev je možná na pováženou a na rozdíl od předchozích dvou filmů je to celé až příliš roztahané a dlouhé, kdy se to přitom nemůže chlubit tím, že by tempo byla naprosto fascinující a dokázalo by si udržet pozornost po celou dobu. I kvůli zdrcujícímu finále a uvědomění si, jak fascinující příběhovou mozaiku trilogie Kmotr jako celek tvoří si Kmotr III své uznání naprosto zaslouží...... () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Ve třetím díle ságy chybí mně nejbližší postava právníka Roberta Duvalla a vůbec chemie mezi členy klanu, kterého byl právě on stmelujícím prvkem. A Pacinův Michael Corleone je hodně jiný - neřekl bych, že od předcházejícího filmu uběhlo osm let, ale spíše dvacet. Přesun na rodnou Sicílii a dealování s církví pro vstup do nejvyšších mocenských sfér je ale úrodnou půdou pro další panoptikum zkorumpovaných grázlů, a Michaelova reflexe vlastního života s ničivou tíhou výčitek svědomí z filmu dělá důstojné uzavření trilogie. A taky nejemocionálnější. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Oscar 7 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec VR - Andy Garcia, Kamera, Výprava, Střih, Píseň - "Promise Me You'll Remember" ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Al zestárl do ještě větší démoničnosti, Diane je pořád standardně dobrá, přibyl skvělý Andy Garcia (který až na ten nos a výšku je mladému Alovi i podobný) a bohužel také Sofia Coppola, která je mnohem lepší režisérkou než herečkou. Ve výsledku jde o něco málo horší film než předchozí dva díly, ale pořád hodně slušný nadprůměr... 4,333* ;-) ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Odchod Michaela Corleona ze scény je i odchodem největší mafiánské ságy všech dob, a je odchodem velmi důstojným. Nastupující generace v čele s Andy Garciou se předvádí ve výborném světle a konečně někdo doplivnul až do Vatikánu. Co víc k tomu dodat? Snad už nic kromě toho, že je úžasné jak se podařilo Coppolovi dát znovu dohromady tu sestavu úžasných hvězd, která z velké části udělala Kmotra tím čím je a už navždy bude. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nejdiskutabilnější díl trilogie by mohl nést podtitul „pokání“. Měl vzniknout? Neměl? Film jako by se lámal do dvou odlišných polovin. Ta první, situovaná do New Yorku, je plná zbrklých střihů, nevhodného humoru a nesympatických nových postav. Ve druhé, sicilské polovině nesympatické tváře zůstávají, ale Coppola se vrací k osvědčené soustředěné režii a budování atmosféry za pomoci dlouhých záběrů a Pacinova charismatu. Tento vnitřní boj mezi moderní režií a snahou o návrat ke kořenům vrcholí nejdelší a nejlepší gradací ze všech Kmotrů. Předposlední scéna, kdy je za pomoci několika flashbacků naposledy zdůrazněn symbol ženy-trpitelky, patří k těm nejlepším z celé trilogie. Všemi (právem) kritizovaná Sofia vystupuje jako snaživá holčička, která se chce mermomocí zavděčit tatínkovi – jenom chuděra neumí vůbec hrát. O něco talentovanější Andy Garcia svou nejasnou hereckou polohou korzuje mezi několika hereckými typy, ale nejblíže má k nevydařené kopii svého filmového otce Sonnyho aka Jamese Caana. Návrat ke kmotrovské tématice po mnohaleté pauze mohl dopadnout hůř, pravdou ovšem zůstává, že Kmotr a Kmotr 2 by klidně mohli existovat bez Kmotra 3. 85% Zajímavé komentáře: Legas, wipeout, pjotr76, MadBigMax ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Kmotr je s definitivní platností nejlepší (respektive nejlépe hodnocená) filmová sága, která mne nechává naprosto chladným. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Velkolepé zakončení mafiánské ságy , Francis Ford Coppola dokazál po dobu mnoha let udržet neuvěřitelnou kvalitu, kterou sledujeme s napětím od první minuty prvního dílu až do poslední minuty dílu třetího, tak jak jsem to sledoval já.FFC mě dal možnost stát se na necelý den členem rodiny Corleonů a já mu za to nesmírně děkuji . Nemohu se ještě nezmínit pochválit Andy Graciu, jedním slovm fámozní. A Al Pacino?? snad jen PAN AL PACINO! ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Slabší než předešlé dva díly, ale stále ještě na velmi vysoké úrovni. Naprosto úžasný Andy Garcia zastiňuje i Al Pacina, a to už je co říct. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Zakončení mafiánské ságy na totální úrovni. Není, co vytknout. Příběh sám o sobě je neuvěřitelně silný a možná je i fajn, že si na třetí díl Francis Ford Coppola dal tak načas. Závěr celé série je jak ze snu. Když epicky, tak se vším všudy, a tak třeba i s operou. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $54miliónovTržby USA $66,666,062Tržby Celosvetovo $136,766,062 ║ Pre mňa tento film ostáva z veľkým otáznikom, aký zmysel malo točiť aj tretie pokračovanie, keď už pri druhom to nebolo ono. Tu sa absolútne vytráca silná forma zdobiaca prvé dva, tu to všetko vyznie jasne pre odchod na nevyhnutný nudný rozťahaný mafiánsky dôchodok. Film je len zbytočným múteným prevarenej vody, kde už ani Al Pacino nestačí na to aby svojou postavou upútal, jediné plus tu je Andy Garcia ale ani ten nezachráni topiaci sa príbeh v nevýraznosti. Na celej ploche príbehu poteší len posledný úsek filmu, odohrávajúci sa v divadle ináč to je len také pomalé doznievanie smerujúce ku konečnému odpočinku veľkého mafiána, ktoré nemá potrebnú hĺbku na to aby to mohol byť dôstojný odchod. Trošku na silu mi prišlo aj pretlačenie herečky Sofie Coppoly do príbehu, hoci je aspoň sympatická o tom niet pochýb, po hereckej stránke to nebola sláva, za čo samozrejme môže aj scenár, lebo v konečnom dôsledku jej postava bola strácajúca sa v kontexte filmu, vedľa Garciu bola skoro neviditeľná. Slabinou filmu sa stáva aj zbytočne dlhá minutáž, lebo keď sa to zhrnie, nemá to ani švih ani poriadnu tému čo by udržala pozornosť diváka na takejto ploche. Pre mňa je tento film sklamaním, čakal som určite veľkolepejšie zavŕšenie tejto série, tento posledný film série nemá už čo dohromady ponúknuť. /60%/ (umiestnenie v TOP 200-ke filmov mi pride dosť prehnané) ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nevím proč, ale třetí díl mám hodně rád. Je pravda, že jednička a dvojka jsou o něco lepší, ale na 100% to není o hvězdičku. Trojka má opět skvělý konec a jednu z nových důležitých postav hraje mladý Andyho Garcia (zasloužená nominace na sošku). Možná by Coppola do filmu nemusel dát tolik svých tajných oblíbenců a členů rodiny, ale je z filmu patrné, že jeho kvality jako režiséra se nevytratí ani za několik let. Herecky jde o nejslabší díl, ale celý třetí díl působí trochu jinak než předešlé filmy. Mladě, svěže a méně tradičně. F.F.Coppola dokončil skvělou sérii. Neukončil jí dech beroucím dílem, ale nic nejde udělat po třetí a stejně ;-) ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Po vyborne dvojce jsem si rikal, ze trojka uz nemuze udrzet vysoky standard. Tento predpoklad se sice potvrdil, ale 90 % film je porad vybornej film. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Mario Puzo, Francis Ford Coppola .. Už trochu zbytečné rozvedení osudů, které naštěstí drží výtečný Al Pacino, ale také nová herecká krev jakou je Andy Garcia. Zajímavé je sledovat jaký zvolil Coppola odlišný režijní přístup, kterému by ovšem slušel odvážnější prostřih, který by ještě pozvedl tempo. Jelikož však hodnotící škála CSFD nedovoluje více manévrování, musím dát (slabších) 5* i poslednímu partu. 90%. ()

larelay 

všechny recenze uživatele

Dostojne zakoncenie serie, ale pre mna bohuzial velmi, velmi slabe. Koniec to trosku zachranil, ale inak som obrovsky sklamana... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Real power can't be given. It must be taken." Je návrat k látce po šestnácti letech mlácením prázdné slámy? Ne, není. Ač se Kmotr III nemůže svým předchůdcům rovnat, tak je stále o tolik lepší než drtivá většina ostatní filmové produkce, že mu nelze neudělit maximální hodnocení. Závěrečná půlhodina je vůbec nejlepší pasáží celé trilogie. Skvostné (a opět nezapomenutelné) uzavření jedné rodinné ságy. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Do třetice všeho dobrého, a to doslova. Na filmu jsou již přece jen cítit trendy pozdních osmdesátých let, ale v žádném případě mu nejsou ke škodě. Možná nejlepší kamera ze všech tří dílů. Al Pacino se propracoval k nejvytříbenější roli své kariéry. Co tam ale zatraceně dělá ta Coppolova dcera? Ta by mohla hrát v teleshoppingu nebo v nějaké průměrné telenovele, ale v Kmotrovi? V prvním a ve druhém díle jsem ji celkem toleroval, snad proto , že hrála mužské role, ale tady představovala velice rušivý element. Coppola má rozhodně vynikající cit, ale s jeho soudností je to asi horší. PS: Ještěže se Sofia nakonec dala na režii, v této oblasti si na skoupost genů stěžovat rozhodně nemůže. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tento díl jsem plně docenil, až po druhém shlédnutí. Je to opět geniální a velice silný filmový zážitek, tentokráte oživený brilantním Andy Garciou. Skvělé, skvělé, skvělé neznám snad žádnou jinou sérii, která by si držela tak vysoký standart jako právě Kmotr. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Zdá se, jako by celá kmotrovská trilogie nevykazovala výkyvy. Odlišuje tedy jednotlivé díly něco? Odlišuje je pohyb po politickém spektru z extrémní pravice ke středu. Zatímco jednička se klonila skrz metaforu kapitalismu až k fašismu geneticky vyvolených mafiánů a dvojka směřovala do méně vyhraněného pravicového konzervatismu, trojka je ještě umírněnější. Chce legalizovat mafiánství, je sebereflexivnější, poznamenaná stařeckým nadhledem (Al Pacino zabíjet odmítá, hledá lásku a odpuštění) a především podvratně sekulární tím, jak si vyměňuje roli s církví a přenechává ji roli těch špatných. Z církevních hodnostářů se tudíž stávají mafiáni a z mafiánů papežové. ____ Celý film je střídmý, pomalý, přitom tak hutný a sebejistě uchopený. Coppola je patrně nejlepší v tom, jak skrývá předstírané pravděpodobnosti a dělá je samozřejmými. Zemité dialogy, ač nikterak důmyslné, vyznívají díky hereckým výkonům a kompaktnímu rámci trilogie jako poučky z Platónových Listů. ____ Třetího Kmotra pokládám za famózní dílo a z celé trilogie si ho považuji nejvíce. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Rozhodně nejlepší Kmotr! Z Michaela se vytratila ona chladnost, začíná bilancovat svůj život, kaje se, je mi mnohem bližší než v předchozích filmech a vzbuzuje mnohem větší emoce. Hodně dělají i Andy Garcia a Sofia Coppola, nastupující generace. Flashbackové provázání s předchozími díly je velmi působivé, kruh se uzavírá a zároveň začíná další, stejné chyby....poslední půlhodina je úchvatná! ()

Související novinky

Dočkáme se čtvrtého Kmotra?

Dočkáme se čtvrtého Kmotra?

05.12.2020

Přestože to zní neuvěřitelně, studio Paramount Pictures se podle všeho nebrání pokračování legendární mafiánské trilogie Kmotr. Ano, čtete správně. Zpráva přichází jen pár dní před premiérou nové… (více)

Třetí Kmotr se dočká nové verze

Třetí Kmotr se dočká nové verze

04.09.2020

Studio Paramount se rozhodlo vydat nejen obnovenou, ale také kompletně přestříhanou verzi třetího Kmotra režiséra Francise Forda Coppoly. Cílem je umožnit tvůrcům dosáhnout své původní vize pro závěr… (více)

Reklama

Reklama