poster

Vetřelci

  • USA

    Aliens

  • Velká Británie

    Aliens

  • Československo

    Votrelci

  • Slovensko

    Votrelec 2

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller

USA / Velká Británie, 1986, 137 min (SE: 154 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jara.Cimrman.jr
    *****

    ¨"Možná, že jsi nesledoval poslední události, ale dostali jsme na prdel, kámo." Atmosféra strachu z neviděného přerostla ve strach z viděného. Za každým rokem totiž klapou hladové čelisti, mariňáci si nemohou stěžovat na nedostatek terčů a troufalá snaha o přežití nápadně připomíná skvělý akční nářez, který mne dokáže kdykoli uspokojit.(23.7.2011)

  • JFL
    *****

    Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“(10.6.2012)

  • POMO
    *****

    Zatiaľ čo v jednotke Scott postavil bezbranných výskumníkov proti „neviditeľnej hrôze,“ v jej pokračovaní Cameron postavil po uši vyzbrojených mariňákov proti hejnu hrôz, od prvej scény viditeľných od hlavy až po päty. Odzbrojujúci strach a napätie vystriedala odzbrojujúca adrenalínová akcia. Filmu by sa možno v kontexte s jednotkou dalo vytknúť „duchovné prázdno“, ale to tu našťastie Cameron kompenzuje jemu vlastnou technickou dokonalosťou. Dať tomuto filmu v rámci jeho žánru menej ako 5* je barbarstvo. P.S.: Director’s Cut verzia, v ktorej sledujeme obyvateľov základne ešte pred pristátím Ripleyovej posádky na planéte, filmu rozhodne neuberá na napínavosti a tajuplnosti („Čo sa tu preboha stalo?“), akurát ich štylizuje do inej polohy („Čo sa s nimi preboha stalo?“). A navyše dodáva mnohým dejovým súvisostiam širší význam.(27.5.2002)

  • Segrestor
    *****

    Pro mnohé možná, ale pro mě určitě nejlepší film z vetřelčí trilogie. Čtvrtý díl Vzkříšení a nástavby AVP prostě nepočítám. Tohle jsou zlatý osmdesátý. Akční sci-fi jako dosud nepřekonaný mustr. Zrod hrdinky a vznik mysteria zvané Alien. Film, který má vynikající gradaci, film, od kterého by se měli všichni učit, když by chtěli točit o mariňácích na emzáky osídlené planetě. Vlastně nechápu, proč všechny další vetřelčí filmy byly mermomocí jiné. No, není to škoda, když je tu tak dokonalá předloha? AVP 2? Výsměch.(20.5.2014)

  • Fr
    *****

    po návratu na Zemi se Ripley setkává s kocourem Jonesem a dozvídá se, že by měla s jednotkou námořní pěchoty, podniknout další misi za ,,starým přítelem". HODNĚ VETŘELCŮ, HODNĚ ZÁBAVY! zejména pátrání na planetě vás musí vtáhnout do děje. a vůbec, celej tenhle film je proklatě dobrej. funguje zde naprosto všechno! zvuk? paráda! hlavně ty přesuny vetřelců! a S.Weawer? slušný výkon na člověka!(20.4.2006)

  • - Výkřiky vetřelce jsou výkřiky paviána pozměněné v postprodukci. (Don_Salieri)

  • - James Cameron si na jednu stranu vážil pečlivosti pomocných profesí z Pinewood Studios, ale moc se mu nelíbilo jejich nasazení a "pouze standardní" přístup k práci. Například nenáviděl, když musel přerušit natáčení kvůli přestávce na čaj, kterou nařizují britské odbory filmových zaměstnanců. (kriplozoik)

  • - Bill Paxton (Hudson) často improvizoval a odchyloval se od scénáře. Příkladem jeho invence je fráze: "Hra skončila, chlape! Hra skončila!" (Don_Salieri)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace