poster

Vetřelci

  • USA

    Aliens

  • Velká Británie

    Aliens

  • Československo

    Votrelci

  • Slovensko

    Votrelec 2

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller

USA / Velká Británie, 1986, 137 min (SE: 154 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TheDarKnig
    *****

    Viva la Jim!! to snad ani nejde tocit jeden bezchybny film za druhym. James Cameron, nenapadny, ne prilis prubojny (aspon na pohled a taky chovanim) clovek, puvodem ridic kamionů... No kdo by od neho cekal tolik geniality, tolik skvelych napadu, zlepsovaku a nejuzasnejsiho vizualu.. Aliens tedy rozhodne nejsou vyjimkou, dokonce me dostali jeste vice nez Scottuv uvodni atmosferak.. Asi me proste bavi vic tvrda, drsna, hlaskujici armada proti hordam tech nejhorsich nocnich mur ve vesmiru nez komorni dusivy snimek odehravajici se v jedne lodi s jednim alienem.. ne ze by byl Ridleyho opus nejak vyrazne horsi, ale nezaujal tak jako tohle. Podle mne totiz Aliens jsou nejlepsi akcni film vsech dob, nikdy sem nevidel tak precizne zvladnute sceny, atmosferu a take samozrejme skvele zahrane role. Weaver je tezka bad-ass, hlavne finalni souboj je naprosto skvely, dale mne nejvice bavil neustale vydeseny chudak vojin a pak samozrejme Bishop.. Cameron dokazal i z jednoduchych vojenskych scen udelat prehlidku perfektne zvladnute vojenske prehlidky a alieni jsou neskutecne dokonali, scena jak se hrnou na Biehna, je uplne best. Nechybi ani poradna zapletka, desive odpocitavani casu zbyvajiciho do smrti a take mnohem vice objasnuje tenhle film zvyky a obyceje monster.. proste dokonale(21.7.2009)

  • Hellboy
    *****

    Nepovažuji Cameronovy Vetřelce za jakýkoliv protiklad Scottova Vetřelce. Oba filmy zaujímají k danému tématu odlišný (ne opačný) postoj, v obou případech naprosto výborný. Cameron natočil vojenský film o tlupě zelených mozků využívající všemožné klišé, bez kterých to snad ani nejde. Přesto je tu obrovská míra ozvláštnění. Používání radarů lokalizujících pohybující se objekty je skvěle využito, stejně jako faktu, že každý voják má na helmě miniaturní kameru - což částečně předznamenává využití "kamer" v Cameronově (a Bigelowové) filmu Strange Days z roku 1995.(28.10.2010)

  • JFL
    *****

    Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“(10.6.2012)

  • Kaka
    *****

    Zcela jednoznačně nejlepší díl slavné série. Cameron už zde potvrdil neskutečný talent a vizuální cítění a vtiskl snímku svůj jedinečný režijní rukopis. Akce je fantastická, syrová (v rámci žánru) a "opravdová". Stejně tak charaktery jsou na takovouto scifi nezvykle hutné a propracované. Komando mariňáků je jedna velká cool banda hláškující rychleji, než střelba z jejich kulometů. Konečně taky vidíme obávaného predátora ve své plné kráse a síle a není to už jen ten "týpek v převleku". Sigourney je zde ještě více sympatická a především její proměna v průběhu filmu z bojácné poradkyně v ostřílenou vojandu je geniální. Hudební doprovod minimalistický a Android Bishop dnes již doslova legendární. Společně s Blade Runnerem jasně nejlepší scifi osmdesátých let.(1.11.2003)

  • Isherwood
    *****

    James Cameron je velmi moudrý a chytrý muž. Způsob, jakým dokázal elegantně přemostit ze Scottova hororu (časový odstup 57 let, noční můry, kolonizace planety) na vlastní vizi setkání s mimozemšťany, je obdivuhodný. Impozantní akční jízda, která nemá široko-daleko konkurenci napříč všemi váhovými kategoriemi, postavená na důmyslné práci střihu, (dnes už legendárnímu) zvuku a samozřejmě partičce mariňáků, kteří mají po ruce krom úžasného arzenálu taktéž pořádný balík hlášek, které by se měli tesat do nejdražšího mramoru, prostě fascinuje i po více než dvaceti letech. Dodneška si říkám, jak je možné něco takového vůbec natočit… pro mě nejlepší film Jamese Camerona a myslete si o tom, co chcete, ale to je tak všechno, co zmůžete.(3.3.2009)

  • - Spoiler: Při scéně, kdy Ripleyová (S. Weaver) utíká s již záchráněnou Newt (Carrie Henn) před Královnou a nastoupí do výtahu, je jasně vidět, že pulsní puška M41 je pouze plastiková nefunkční maketa. Můžeme si toho všimnout ještě několikrát v jiných scénách, nejvíce však při této scéně a následně při jízdě výtahem. Plastikové maketa byla zvolena, protože byla lehčí než originální M41, aby se s ní Weaver nemusela tahat. (SsgtJira)

  • - Postroj a upevnění zbraně, kterou nosila Vasquezová (Jenette Goldstein), je založeno na tzv. steadicamu, který se používá pro odpružené uchycení kamery. (kriplozoik)

  • - Jedno z vetřelčích vajec je nyní vystaveno v Smithsonian Institute ve Washingtonu. (Don_Salieri)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace