Režie:
Wes CravenScénář:
Wes CravenKamera:
Eric SaarinenHudba:
Don PeakeHrají:
Suze Lanier-Bramlett, Robert Houston, Martin Speer, Dee Wallace, Russ Grieve, John Steadman, Virginia Vincent, Michael Berryman, Lance Gordon, Peter Locke (více)Obsahy(1)
Tuctová americká rodina s novorodeniatkom a dvoma psami si to hasí skrz vyprahnutú púšť do Kalifornie. Naskytnú sa problémy, minivan musí zaparkovať a naši hrdinovia sa ocitajú mimo civilizáciu, v zapadnutej plošine, pripomínajúcej mesačnú krajinu. Ide o priestor pre vzdušné cvičenia vojenských stíhačiek. A hlavne... brúsi si na nich zuby rodina domorodých kanibalov, žijúca v poblízkej jaskyni. Nízkorozpočtový horor, natočený za 230 tisíc amerických dolárov sa stal prekvapivým hitom. (POMO)
(více)Videa (1)
Recenze (134)
5/10 Ako keby Roger Corman chcel narýchlo zbúchať prísavku na Texas Chain Saw Massacre. Cítiť tam ten exploatačný teror, ale celé je to krotké a miestami smiešne. Vyprahnutá púšť nie je takmer vôbec využitá, Wes Craven nevie nasvietiť nočné scény a postavy sú extrémne nesympatické a správajú sa ako dementi. Ale zase názov to má parádny. A: You don't like dog anymore? B: I like it. A: Maybe dog's too good for a runaway slut like you. ()
Pět let trvalo, než Wes Craven po dodnes znepokojujícím The Last House on the Left natočil druhý film. Stejně jako svůj debut, i Hory mající oči nejen režíroval, ale také k nim napsal scénář a sám si je sestříhal. Fabule by nemohla být jednodušší: americká střední třída je uprostřed pouště konfrontována s něčím, čeho existenci si v bezpečí svých domů nepřipouští. Rodinu republikánů (což se projevuje jejich vřelým vztahem ke zbraním a pokryteckou vírou v Boha) čeká intimní seznámení s rodinou zdegenerovaných kanibalů. Film je o poznání méně šťavnatý a zneklidňující než námětově podobný Texaský masakr motorovou pilou. Chybí mu zejména ošuntělost Hooperova kultovního hixploitation, dokonce i kanibalové zde vypadají v nejlepším případě jako banda loupežníků z české televizní pohádky. Nejde z nich strach a z jimi konaného násilí toho tolik nevidíme. Není důvod se bát, v důsledku čeho Hory fungují lépe v „nastavování zrcadla“ společnosti než v navozování pocitu hrůzy. Za pozornost stojí, že Craven neužil tradiční rozdělení na společnost technologickou a před-technologickou, neboť moderní technologie používají i divoši. Jednoduše se naučili ovládat civilizační vymoženosti, jakkoli sami civilizovaní nejsou. V užívání technologií navíc dosahují lepších výsledků než hrdinové, jež jindy spolehlivé hračky opakovaně zrazují, nejvíce v okamžiku, kdy jimi chtějí někoho zabít. To se jim podaří až s použitím barbarštějších prostředků vyžadujících bezprostřední fyzický boj tělo na tělo (sekera, dýka). Jinými slovy, chceš-li přežít v divočině, musíš se sám stát divochem. Právě v okamžiku odhalení tohoto monstra uvnitř nás, v okamžiku přímého útoku na kameru, psychoanalyticky hutný (ztráta otce, matčin strach z hadů, Plutova frustrace po odepření sexu) snímek končí. Žádný doslov, který by navrátil status quo. Poper se s tím, jak umíš, milý diváku. Hlavní obětí, zbaveno stejně jako celá filmová rodina pocitu bezpečí, jsme nakonec mi. Velmi zneklidňující, velmi cravenovské. 65% Zajímavé komentáře: tron, Mr.Apache ()
Naozaj som nevedel, že Hory majú oči z rokov 2006 a 2007 sú iba remaky starších filmov. Až vďaka tipu od kamaráta som sa rozhodol, že si pozriem nielen pôvodné verzie, ale pre porovnanie hneď pozriem aj novšiu verziu. Takže hodnotenie Hory majú oči 1 (1977) je nasledovné. Výborne zvolené prostredie, ktoré pôsobí rovnako pochmúrne ako v druhom pokračovaní Mad Maxa , herci svoje úlohy celkom dobre zvládli, horšie to však už je zo samotným príbehom. Niektoré rozhodnutia postáv sú viac ako nepochopiteľné a dej občas pôsobí dosť nesúrodo. Ak k tomu prirátam hysterické vrieskanie žien pri útoku na karavan a zvláštny koniec tak filmu viac ako 65% dať nemôžem. Na horor je to však stále pomerne slušné číslo. ()
Zhodnotím to z opačnej strany. Alexandre Aja sa pri svojom remaku, až na nejaké tie výnimky, celkom verne držal tejto predlohy. Avšak zavalil ju ešte prašnejšou a horúcejšou atmosférou, drsnejšími a brutálnejšími scénami a nápaditejšími postavami ústredných mäsiarov. Táto pôvodná verzia tieto vecičky podáva v miernejšom podaní, zachováva si však znepokojujúci pohľad a intenzitu, ktorá vo svojej dobe mala určite viacnásobný účinok. Podobne ako TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU. ()
Většina kultovních filmů Wes Cravena prostě není pro mě. Dokážu pochopit, že ve své době to musel být hit a něco ne zrovna obvyklého, ale nezlobte se na mě, zestárlo to. A to teda pořádně. Spíš to ve mě vyvolávalo smích a strašnou nudu než cokoli jiného, protože vzhled a jednání kanibalů prostě už v současnosti působí pitomě a atmosféra zde neexistuje hlavně kvůli tomu, že ji není moc na čem stavět. I ten Texaský masakr motorovou pilou působil promyšleněji, tohle je obsahem jen další klasický zástupce z řady hororů typu "parta lidí někam jede a musí strávit noc uprostřed ničeho". Ani to v sobě nemá moc překvapujícího, umírá se přesně tak jak člověk očekává a absolutně se tu nepovedlo u mě vyvolat jakýkoli zájem o osudy postav, naopak, všechno mi bylo lhostejné, zvlášť když se tu všichni chovají tak pitomě. Pár zajímavých nápadů a scén v tom sice je, ale na víc jak dvě hvězdy to nevidím. Stejně jako u Vřískotu a Posledního domu nalevo... 2* ()
Galerie (18)
Zajímavosti (27)
- Wes Craven původně ve filmu chtěl nechat malé dítě zabít. Svůj názor přehodnotil když zjistil, že je celý štáb proti. (Chatterer)
- Janus Blythe, která hraje Ruby v tomto filmu, měla původně hrát Lynne Wood. (Chatterer)
- Film byl zařazen na 41. místo v anketě "Bravo's 100 Scariest Movie Moments". (Chatterer)
Reklama