poster

Bourneovo ultimátum

  • USA

    The Bourne Ultimatum

  • Německo

    Das Bourne Ultimatum

  • Francie

    La Vengeance dans la peau

  • Španělsko

    El Ultimátum de Bourne

  • Slovensko

    Bournovo ultimátum

Akční / Thriller

USA / Německo / Francie / Španělsko, 2007, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    Jakkoli jsou pokračování úspěšných snímků většinou jen nastavovanou kaší nebo přinejmenším přes veškerou snahu nedosahují úrovně prvního dílu, v Bourneově trilogii je tomu přesně naopak. Trojka, která dějově bezprostředně navazuje na dvojku, je nejdynamičtější a stylově nejvybroušenější částí série. Velmi dobrý scénář, bezchybné herecké výkony, dokonalá choreografie bojových střetnutí, přesně vybrané hudební pozadí, zběsilé tempo, které diváka pohltí a rychlá kamera, která spolu s častým střihem vytváří zdánlivě chaotickou změť pohybů a nutí diváka pozorně sledovat obraz. Snad jen poněkud klišovitá scéna na závěr budí obavy z dalších pokračování, kdy nevěřím, že by se podařilo nasazenou laťku zachovat. Celá trilogie tvoří logický rámec, který se završí když se Bourne střetne se svým stvořitelem a pochopí, že nejtěžší souboj musí svést sám se sebou. Celá trilogie tvoří absolutní špičku akčního žánru v tomto desetiletí.Celkový dojem 95 %(26.8.2007)

  • Nathalie
    ****

    Kdopak to nemluvi?... Muž, který nikdy nechodí pozdě, (poněvadž běhá jak Zátopek),zběsile hledá pod terminátorovskou hroší kůží sám sebe. Tam, kde průměrný Američan zalehne na gauč a podrobí regresní hypnóze, démon Damon hopsá z okna do okna, šrotuje luxusní přibližovadla a rozmazává protivníky po zdech. Žůžo, že, chlapci?:)) Greengrass si z tučného prasátka uspořádal mezikontintentální olympiádu-všudybyl Jason sprintuje, skáče, hází, vrhá, předvádí bojové chvaty, plavecké techniky i gymnaastické kejkle. Jen lov na bobříka mlčení si mohl odpustit. A nejen to. Epileptická kamera rozechvívá rvavé scény dosyrova, ale při té brilantní zabíjačce zapomněli na jednu maličkost. Nejen masem živ je člověk. Co naplat, že čas letí jak splašený mustang, že všichni herci hrají jak z partesu, že hudební podkres drtí bubínky, když hlavní postava kvůli své robotické konstrukci vzbuzuje jen vlažný zájem a takřka nulové emoce? Surreálný hrdina v reálném prostředí. Ale já dávám přednost buldočímu Bondovi z Casina Royale. Po akční stránce se svému opěšalému kolegovi vyrovná, díky suchému humoru a mokré scéně ve sprše ho předčí. Protože je to celý muž, Bourne je jen osvalené torzo, které to umí famózně roztočit...(9.9.2007)

  • Douglas
    *****

    Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu.(5.9.2007)

  • Cervenak
    *****

    Totálny meganámrd! ;-) Áno, je to "len" zdokonalená dvojka, áno, naháňačka v New Yorku (inak excelentná!) mohla byť kľudne o tri minútky dlhšia, aby mal človek pocit podobne dobre vygradovaného adrenalínu ako v dvojkovej Moskve, a áno, ďalší diel v tomto štýle už nechcem a prípadné pokračovanie ma zaujíma len v podaní iného režiséra. Ale to sú všetko zbytočné námietky, pretože je to aj tak jeden z najlepších akčných filmov vôbec (a určite akčná bomba roka), navyše šikovne napísaný, plný nápadov, napínavý a s drvivou bojovou choreografiou. A Matt Damon? Niežeby podával nejaký oscarový výkon, ale aj tak je obdivuhodné, ako sa zaparkoval do tej úlohy. Kým v jednotke som mal problém mu toho killera veriť, po trojke mám dojem, že by zlámal väzy nielen Huntovi, Craigovmu Bondovi alebo trebárs Stathamovi, ale asi by si poradil aj s nasratým Megatronom. ;-) Napokon, Greengrass jediným ledabolo odpľutým chrchlom urobí do Baya dieru ako brokovnica kalibru 12.(30.8.2007)

  • Marius
    ***

    To kúpite príslovečnej epileptickej opici ručnú kameru, potom zabehnete do cestovky a kúpite pre ňu cestu okolo sveta. Na nej bude filmovať svojho ošetrovateľa ako behá a strieľa. Potom natočený materiál nastriháte na zábery nepresahujúce dve sekundy a voilá „najprogresívnejší“ film roka 2007 je na svete a v TOP 50 CSFD. 6/10(2.1.2008)

  • - V tomto 3. díle zazní oproti předchozím dvoum dílům speciální rozšířená verze skladby "Moby - Extreme Ways (Bourne's Ultimatum)", kterou Moby nově přezpíval právě pro tento film. (T-enter)

  • - U všech tří dílů série zazní u závěrečných titulků skladba "Extreme Ways" od Mobyho. Samotná píseň pochází z alba 18, které bylo téměř celé prodáno do reklam. (dukeman)

  • - Mezi dokumenty, které Bourne vytáhne z trezoru je i fax s fotkou agenta. Je na ní herec Richard Chamberlain, který hrál Jasona Bourna ve filmové verzi (1988). (don corleone)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace