poster

Knick: Doktoři bez hranic (TV seriál)

  • USA

    The Knick

Drama / Historický

USA, 2014 - 2015, 18 h 5 min (Minutáž: 20x52 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Momo_desu
    ****

    Pomaly ale isto sa blížim ku koncu tak by som teda mohla začať pracovať na ďalšom mojom neduchaplnom komentovaní. Neočakávala som toho veľa, len veľa krvi. Splnené. Ale okrem toho sa mi zo seriálu dostalo do hlavy i veľa informácií ako napr. čo je to aneuryzma a takisto i veľa pocitov. Na všelijaké nechutnosti som zvyknutá ani tu som neodvracala zrak ale tá koža z ruky, prišitá na nos. Vždy keď to vidím alebo si na to spomeniem svrbí ma nos. Či už New York alebo Londýn toto obdobie je plné zaujímavostí, no nikdy som sa až tak nezaujímala o lekárov. Na ich začiatky. To nadšenie v The Knick z obyčajného gramofónu, ktorý nahrával zvuk či ako to vlastne pomenovať alebo nadšenie z X-ray prístroja. Bola to sranda sledovať, kedže my to berieme ako samozrejmosť. Chcela by som zažiť ten pocit z čoho by som bola tak nadšená ako oni. 6. epizóda bola vážne fajnová. Zatiaľ sa mi páči práve táto najviac. Čo si cením na The Knick je ten nenásilný humor, nesnaží sa to byť vtipné, ale je to vtipné. Som zvedavá na poslednú časť, že čím prekvapí. Trošku ma sklamalo, že posledné časti boli skôr také o vzťahoch. Až tak ma to nebralo. Dala by som tomu aj 5 ale no nedala. A posledná časť a posledná scéna tak to fakt stálo za to! Som zvedavá na druhú sériu. Možno to hodnotenie zmením k lepšiemu.(15.10.2014)

  • Matty
    *****

    Lékařský seriál, po jehož skončení máte potřebu smýt ze sebe zasychající krev a zpoza nehtů si vyškrábat zbytky tlustého střeva a placenty. Soderbergh nás do víru systematizovaného šílenství vtahuje pomalu, důkladně a bez ohledu na to, kolik diváků opustí představení po prvních pěti minutách, kdy si společně s rasistickým misogynem šlehneme dávku kokainu, projedeme se newyorskou ulicí, kde v bolestech dodýchává černý kůň a budeme svědky smrti matky i s jejím právě narozeným dítětem. ___ V navozování pocitu nevolnosti a dojmu časoprostoru, v němž vás od smrti neustále dělí jen krůček a kde byste tudíž rozhodně nechtěli skončit s vážnější nemocí než s nachlazením, je Soderberghovy kromě hudby a přirozeného (tedy ponurého) svícení nápomocna především kamera. Ta se stává nervóznější společně s postavami a od pečlivě komponovaných, přehledných celků, dávajícím jatkám na operačním stole punc civilizovanosti, přechází k bezprostřední fly on the wall observaci a viscerálním, ručně snímaným detailům. K plynulosti vyprávění a dojmu neustálého běhu událostí přispívá „štafetové“ sledování postav, kdy kamera svou pozornost odpoutá od jednoho herce a v rámci téhož záběru hladce pokračuje sledováním herce jiného. ___ Nemocnice zde představuje komplexní organismus, k jehož bezproblémovému fungování je potřeba zkoordinovat několik pomyslných chapadel a zkrotit ega jednotlivých, neboť právě o ně se zde bojuje v prvé řadě, ne o životy pacientů. Zatímco Thackery volí k uvolnění napětí kokain a Barrow návštěvy bordelů, Edwards si nemožnost veřejného naplnění maskulinní role kompenzuje stejně jako hrdinové Klubu rváčů sebedestruktivními bitkami. Většinu postav spojuje téma variované v celé Soderberghově filmografii – neschopnost či nemožnost vřadit se do světa, v němž žijí, a z toho plynoucí emocionální vyprahlost, pocit odcizení a osamělosti. Díky pestrosti jednotlivých figur a konfliktů, ke kterým mezi nimi dochází (přičemž Thackery vyzývá rovnou Boha) se Soderberghovu průřezu morálně zkorumpovanou společnosti daří pokrýt tak pestrou paletu témat, jako jsou rasová segregace, sociální stratifikace, prolínání třídního a rasového napětí, korupce, migrace, drogy a církev. Snahou o rovnoměrnou dělbu pozornosti se Knick blíží více dokumentujícímu než dramatizující rozplétání komplexní sítě známému z počinů Davida Simona (The Wire, Treme). ___ Čtvrtá epizoda, kdy jdou ústřední postavy v dříve rozehraných partiích tvrdě do sebe, je srovnatelně dynamická jako pilot. Neděje se toho přitom tolik a tak rychle, dynamizující jsou především neustálé a pro Soderbergha charakteristické změny hledisek, výborně zužitkovávající proměnlivou hloubku pole. Z mnoha střetávajících se perspektiv přitom není žádná privilegovaná, což odpovídá snaze tvůrců nikoho nesoudit a klinickým pohledem, bez příkras i bez předsudků, ukázat, jakou devalvací mezilidských vztahů na pouhý obchod byl již před sto lety vykoupen vědeckotechnický rozvoj (technofetišistické detaily všelijakých patentů jsou stále častější). Podrobněji k celému seriálu zde. 90%(11.8.2014)

  • DaViD´82
    *****

    Nemocnice na (po)kraji dvacátého století v autorském seriálu, ve kterém je největší výhoda zároveň i největší slabinou (no, spíše "slabinou"), protože jak vzal Soderbergh veškerá klišé seriálů z lékařského prostředí a velmi důsledně, chladně, nekompromisně a až cynicky je převrátil naruby, tak to zároveň v důsledku toho tratí na momentu překvapení, jelikož ať se otevře jakýkoli motiv či linie, tak ji stačí obrátit o stoosmdesát stupňů oproti zvyklostem a přesně víte, jak se odehraje. Každopádně tato výtka poněkud bledne ve světle všeho ostatního; výpravou a důrazem na znepokojivé dobové detaily (rozhodně nic pro romantické nostalgiky "tehdá bejvávalo líp") počínaje a hereckými výkony konče (zajímalo by mě, zda je Thackery inspirován W. S. Halstedem). Čistě po filmařské stránce jde o špičku (nejen) seriálového peletonu. Ovšem když nic jiného, tak samotné operace se zmínit prostě musí. Soderbergh zdejší syrovou řezničinu podává natolik naturalisticky, bez příkras, intenzivně a svébytně (ta rytmizace záběrů!), že blahé paměti nepamatuji, kdy jsem u něčeho tak pravidelně odvracel zrak kvůli nepříjemným pocitům; a není to ani zdaleka pouze o nebývalé explicitnosti záběrů jako i díky tomu, že je to celé podané tak chladně pragmaticky, až je to díky tomu mnohem působivější, než kdyby se tu operovalo s citovým vydíráním. A speciální dík patří jako již tradičně Martinezovi, jehož zdánlivě nepatřičný a dobově až nevhodný hudební podkres pro seriál dělá první poslední.(12.10.2014)

  • maddy
    ****

    Pohotovosť pre masochistov. K Knick som napriek režisérskej persóne, ktorá si seriál vzala na paškál pristupoval pomerne s opatrnosťou. Predsa len vychovaný na otravných nemocničných seriáloch z 90. rokov ma ďalší podobný námet veľmi nepriťahoval. Viac som sa však mýliť nemohol. Medicínska tematika tu je totiž zobrazená diametrálne odlišným spôsobom a Knick ma tak na míle ďaleko od toho, čo doteraz televízia z podobného prostredia vyprodukovala. Ako hlása jeden zo sloganov „Modern medicine had to start somewhere / Moderná medicína niekde začať musela...“ a presne toho sa seriál do bodky pridržiava. Neohuruje prvoplánovou brutalitou, avšak šokuje explicitnými, ale zároveň reálne hrozivými zábermi operácii pomocou nástrojov, ktoré boli len predchodcami modernej medicíny ako ju poznáme dnes. Ruka v ruke s nepríjemnými zábermi na ľudské mäso (aj fanúšikovia televízneho Hannibala – radím sa k nim – nebudú pripravení na takúto „mäsiarčinu“, pri tomto seriály sa rozhodne neoplatí večerať) však ide aj temná atmosféra seriálu. Ulice dobového New Yorku na začiatku 20. storočia sú vykreslené až nepríjemne reálnym spôsobom plným špiny, kde sa to chorobami hemží v každej druhej splesnenej budove. Pohľad na život hlavnej postavy (vynikajúci Clive Owen) dotvára ťažké, depresívne pocity a psychológia postáv tu pôjde s pribúdajúcimi epizódami určite poriadne do hĺbky. Náladu dodáva aj netradične, avšak veľmi trefne zvolená jemná elektronická hudba, ktorá prekvapivo k podobnému seriálu odohrávajúcemu sa pred vyše 100 rokmi dokonale sedí. V úvodnej hodinke sa Soderberghovi navyše podarilo priam bravúrne predstaviť slušnú plejádu postáv, kde diváka zaujíma každá z nich a do budúcna sa s nimi ako ho poznáme maznať určite nebude. Nie tu sa skutočne nebojím, že toto by mohlo stratiť s ďalšími deviatimi epizódami prvej série čoby len kúsok z prvotriednej kvality. Tú piatu hviezdičku na začiatok neudeľujem len z ostražitosti, ale v podstate som už teraz presvedčený, že plný počet si seriál v závere zaslúži všetkými desiatimi. Kontroverzný, nekompromisný, ale zato kruto reálny, presne taký je KNICK. Nie je to seriál, ktorý strávi každý, ale inak neskutočne fajnšmekrová záležitosť. Tento rok je celkovo na tie najoriginálnejšie seriály za posledné roky až neskutočne bohatý. Či už je to satirická krimi dráma Fargo od FX, netradičná detektívka zo starej školy True Detective od HBO, prípadne „arabský“ politický Tyrant a teraz aj kontroverzný lekársky The Knick od Cinemaxu. Na záver len jedno veľké WOW a pokiaľ kvôli tvorbe takýchto lahôdok odišiel na nejaký čas Soderbergh z Hollywoodu, tak už teda vôbec neľutujem, že v dohľadnej dobe nenatočí žiaden film. SEASON 1: 4* (8/10)(14.8.2014)

  • Traffic
    *****

    Soderberghův seriál lze obdivovat z mnoha důvodů, ať už je to nápaditý způsob, jakým jsou inscenované dialogové scény, kdy se kamera často fixuje jen na jednu z postav a sleduje její reakce, nebo svěží kontrapunkt historického realismu a moderního elektronického soundtracku. Okouzlující styl, který podstatnou měrou vychází z promyšleného, esteticky ladného zacházení se světlem, kontrastem a barvami, ale z Knicku nedělá pouze jednu ze seriálových událostí roku. Je stejně tak důkazem, že příliv autorských tvůrců s osobitým rukopisem slibuje další významnou změnu v soudobé televizní produkci. Víc v textu na webu Cinepuru.(13.12.2014)

  • - Postava Algernona Edwardse (André Holland) je inspirována americko-ghanský sociologem, historikem, spisovatelem, politickým aktivistou a bojovníkem proti rasismu W. E. B. Du Bois. (MLazi)

  • - Cinemax k seriálu vytvořil i stránku, kde ke každé epizodě nabízí zajímavé informace, který historický detail, průběh operace, symptomy atd. odkud čerpal, co si  tvůrci přikrášlili a co naopak vychází z doložitelných pramenů (včetně dobových fotek apod.). (DaViD´82)

  • - Scenáristé Jack Amiel a Michael Begler se v jednom z rozhovorů nechali slyšet, že si dali záležet na tom, aby prostředí i samotné operace v seriálu odpovídali dobovým a zaznamenaným skutečnostem. (Nach)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace