poster

Anthropoid

  • Velká Británie

    Anthropoid

  • Francie

    Opération Anthropoid

  • Slovensko

    Operácia Anthropoid

Historický / Thriller / Válečný / Životopisný

Velká Británie / Česko / Francie, 2016, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • H34D
    ****

    Pro našince musí být úsměvné, když známý brit anglicky prohlásí, že je Honza z východní Moravy. Jinak je ale historické zpracování významné československé události zpracováno vcelku důstojně. Větší nedostatek spatřuji v tom, že film se skoro vůbec nevěnuje historickému kontextu Heydricha (co provedl) a vlastně film ani příliš netěžil ze samotného atentátu. Taky trest směřovaný na Lidice je odbyt dvěma větami. Na vykreslení toho pravého zla přijde až při hledání viníků, a tam film začíná bodovat. Nejde jen o nacistickou krutost, ale o úzkost a obrovský strach z mučení, kdy nejdůležitější je "hlavně se stihnout včas zabít". Beznaděj při posledním odporu v kostele by se také dala krájet. V tomto konečně Anthropoid funguje jako válečný film, který zachycuje kus historie, na kterou by se nemělo zapomenout... 8/10(4.12.2016)

  • misterz
    ****

    Musím čestne priznať, že sa mi to páčilo o chlp viac ako československá verzia z r. 1964. V porovnaní s ňou to bolo živšie, malo to lepší spád, žiadne prestoje (vrátane samotného úvodu, kde je divák priamo hodený do vody). Z toho plynulo aj menej nudy a zbytočných konšpiračných rečí. Len tá romantika mi tam trochu vadila. Záver sa tiež podaril, síce tam bolo cítiť niečo málo sentimentu, ale nebolo to nič hrozné. Čo sa týka samotného atentátu, oslovil ma hlavne ten záber na prederavené čalúnenie v tom aute, len škoda, že bez ďalšieho komentára to bežnému divákovi nič nepovie. Heydricha totiž zabili baktérie, ktoré sa tam nachádzali. Priebeh atentátu bol ale zrekonštruovaný veľmi presne, čo je ďalším plusom. Nadpriemer. 75/100(2.10.2017)

  • flanker.27
    ****

    Nemohu se samozřejmě vyvarovat srovnání se Sequensovým Atentátem. Hned na začátku budiž tedy řečeno, že Atentát není překonán. Leč Anthropoid nakonec získává čestné druhé místo a je to lepší film, než jsem čekal. Pojetí je samozřejmě jiné, zjevně bližší západnímu smyslu pro drama, city a líčení dějin. Je to intimnější, mnohem větší pozornost získává soukromí Gabčíka a Kubiše, zejména jejich vztah, překvapivě se ženami. Oproti tomu je ořezané plánování, více prostoru dostanou spory o smysl akce a podobně. Téměř vynechán je Londýn, od kterého pouze dostáváme zprávy. Největší vadou filmu pak je, že nevidíme ani německou stranu. Drama by si žádalo nějaký protiklad, tak jako měl Brutus svého Caesara. Heydrich citelně schází. Mluví se o něm stále, ale narozdíl od Atentátu, kde Heydricha vidíme většinu filmu a víme, proti komu parašutisté stojí, zde je to především jméno, dokonce i při scéně atentátu ho vidíme hlavně ve švencích, snad jen jeden záběr je statický. A teď mi nejde o historii, poučený divák minimálně u nás ví, co byl zastupující protektor zač (pravda, ty reakce na upoutávky v zahraničí, kde si diváci to jméno gůglí, trochu děsí), ale ubírá to na vyhrocenosti. Je laciné říci, že je to cimrmanovský Hamlet bez Hamleta, ale trochu to tím zavání. Druhý nedostatek je nic moc atmosféra protektorátu. Tedy jednotlivé scény, kdy členové odboje nebo parašutisté spolu s Moravcovými rokují o smyslu akce, ty atmosféru mají a jsou dobře vyhrocené, ale mám na mysli zbytek. V Atentátu a jiných filmech té doby (Vyšší princip) člověk ví, co je to atmosféra strachu, co je to obava se ohlédnout přes rameno, udělat podezřelé gesto, nevhodně na sebe upozornit. To jsem zde necítil. A pak čengličtina. S tou jsem se nesmířil celou dobu. Stále stojím na tom, že když to nechtěli dělat česky, měli mluvit normální angličtinou. Takhle mám obavy, že ani Angličané občas nebudou hercům rozumět, nadto česká jména zde vyslovovaná znějí vyloženě hrozně. A ještě jeden postřeh. Na Hradčanském náměstí v jednom záběru vlezla kameramanovi do záběru Masarykova socha, která je tam sotva pár let. A teď to dobré. Navzdory tomu, že samotná scéna atentátu je na můj vkus trochu moc divoká a vůbec celý film je dost silnou autorskou licencí (scéna na začátku v lovecké chatě třeba), tak k natočení nemám moc výhrad, Cilian Murphy je famózní (Dorman hraje vedle něj druhé housle), pochvalu zaslouží v mých očích i Harry Lloyd, nakonec jsem neměl potřebu ho srovnávat s charismatem Brzobohatého. Geislerovou jsem kupodivu snesl, ale nejvíc k srdci mi přirostla Mihulová coby Moravcová. Když není gestapák spokojen s její odpovědí a jen tak mimochodem ji... no zkrátka, pokud by měl někdo pochybnosti o smyslu jakéhokoli odporu proti nacistům, tak tenhle moment byl přesně ten důvod, který odporu smysl dává. Aby si žádný gestapák už nikdy nemohl nic takového dovolit k obyčejné (no obyčejné, moc statečné a přesto obyčejné) ženské. P. S. Díky uživatelce jezinka.jezinka za odkaz na zprávy SS a Gestapa o útoku na kostel.(30.9.2016)

  • xxmartinxx
    **

    Anthropoid zabil Heydricha moc brzo. Předtím nestihl věnovat dostatek času plynulému ději a potom už neměl o čem vyprávět. Šílené přízvuky vyvolávají dojem cizích lidí na cizím místě, ne domácího odboje. Bohužel to nevyšlo, přitom jsem moc chtěl, aby vyšlo. Ale nic v tom filmu nedrží pohromadě, nic nedává smysl. Emoce se přepínají každou vteřinou, vztahy vznikají během jedné věty. A ten konec? Asi jsem neměl chtít, aby parašutisti umřeli co nejdřív...(2.7.2016)

  • Shakers
    ****

    Nedýchal som v závere. Jozef Gabčík a Ján Kubiš boli skutočný hrdinovia a som rád, že sa tento príbeh podaril preniesť na plátno vo veľkom štýle. Výborný herci, ale aj skvostné prostredie Prahy, či samotná sila príbehu, to všetko nahráva Ellisovy do kariet. Podaril sa hlavne záver, kde akcia nestráca tempo a hlavne napätie. 85% - 4*(21.11.2016)

  • - Poměrně dobře natočená scéna po seskoku zoufale neodpovídá historické realitě. Skutečný hajný Šmejkal byl hrdinou a parašutistům poskytnul neocenitelnou podporu. Pes, který ho v 5. minutě filmu doprovází, nejenže není lovecký, což je samo o sobě podivné, ale jedná se konkrétně o plemeno australského honáckého psa, jehož výskyt v tomto prostředí v Čechách oné doby hraničí s nesmyslností. Těžko uvěřitelný je i telefonní přístroj v bizarním rozpadajícím se srubu - hájovny snad výjimečně mohly být už tehdy telefonizované, ale vypadaly (i za války) jaksi „méně primitivně“. (Daligor)

  • - Převážně v prvních scénách filmu odehrávajících se na ulicích, si lze všimnout modrých značek na dlažbě označujících současné modré parkovací zóny v Praze. (Calwen22)

  • - Při obléhání a útoku na kostel jsou němečtí vojáci vybaveni samopaly MP28/II a MP40, puškami Karabiner 98k, kulomety MG34 a granáty Model 24 Stielhandgranate. (Maulincio)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace