poster

Anthropoid

  • Velká Británie

    Anthropoid

  • Francie

    Opération Anthropoid

  • Slovensko

    Operácia Anthropoid

Historický / Thriller / Válečný / Životopisný

Velká Británie / Česko / Francie, 2016, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • flanker.27
    ****

    Nemohu se samozřejmě vyvarovat srovnání se Sequensovým Atentátem. Hned na začátku budiž tedy řečeno, že Atentát není překonán. Leč Anthropoid nakonec získává čestné druhé místo a je to lepší film, než jsem čekal. Pojetí je samozřejmě jiné, zjevně bližší západnímu smyslu pro drama, city a líčení dějin. Je to intimnější, mnohem větší pozornost získává soukromí Gabčíka a Kubiše, zejména jejich vztah, překvapivě se ženami. Oproti tomu je ořezané plánování, více prostoru dostanou spory o smysl akce a podobně. Téměř vynechán je Londýn, od kterého pouze dostáváme zprávy. Největší vadou filmu pak je, že nevidíme ani německou stranu. Drama by si žádalo nějaký protiklad, tak jako měl Brutus svého Caesara. Heydrich citelně schází. Mluví se o něm stále, ale narozdíl od Atentátu, kde Heydricha vidíme většinu filmu a víme, proti komu parašutisté stojí, zde je to především jméno, dokonce i při scéně atentátu ho vidíme hlavně ve švencích, snad jen jeden záběr je statický. A teď mi nejde o historii, poučený divák minimálně u nás ví, co byl zastupující protektor zač (pravda, ty reakce na upoutávky v zahraničí, kde si diváci to jméno gůglí, trochu děsí), ale ubírá to na vyhrocenosti. Je laciné říci, že je to cimrmanovský Hamlet bez Hamleta, ale trochu to tím zavání. Druhý nedostatek je nic moc atmosféra protektorátu. Tedy jednotlivé scény, kdy členové odboje nebo parašutisté spolu s Moravcovými rokují o smyslu akce, ty atmosféru mají a jsou dobře vyhrocené, ale mám na mysli zbytek. V Atentátu a jiných filmech té doby (Vyšší princip) člověk ví, co je to atmosféra strachu, co je to obava se ohlédnout přes rameno, udělat podezřelé gesto, nevhodně na sebe upozornit. To jsem zde necítil. A pak čengličtina. S tou jsem se nesmířil celou dobu. Stále stojím na tom, že když to nechtěli dělat česky, měli mluvit normální angličtinou. Takhle mám obavy, že ani Angličané občas nebudou hercům rozumět, nadto česká jména zde vyslovovaná znějí vyloženě hrozně. A ještě jeden postřeh. Na Hradčanském náměstí v jednom záběru vlezla kameramanovi do záběru Masarykova socha, která je tam sotva pár let. A teď to dobré. Navzdory tomu, že samotná scéna atentátu je na můj vkus trochu moc divoká a vůbec celý film je dost silnou autorskou licencí (scéna na začátku v lovecké chatě třeba), tak k natočení nemám moc výhrad, Cilian Murphy je famózní (Dorman hraje vedle něj druhé housle), pochvalu zaslouží v mých očích i Harry Lloyd, nakonec jsem neměl potřebu ho srovnávat s charismatem Brzobohatého. Geislerovou jsem kupodivu snesl, ale nejvíc k srdci mi přirostla Mihulová coby Moravcová. Když není gestapák spokojen s její odpovědí a jen tak mimochodem ji... no zkrátka, pokud by měl někdo pochybnosti o smyslu jakéhokoli odporu proti nacistům, tak tenhle moment byl přesně ten důvod, který odporu smysl dává. Aby si žádný gestapák už nikdy nemohl nic takového dovolit k obyčejné (no obyčejné, moc statečné a přesto obyčejné) ženské. P. S. Díky uživatelce jezinka.jezinka za odkaz na zprávy SS a Gestapa o útoku na kostel.(30.9.2016)

  • mzss1
    *****

    |90%| Viděno v kině. Neměl jsem v plánu na to zajít do kina, ale nakonec jsem se rozmyslel. Ve výsledku jsem ohromně spokojen. Krásně zahraný film s dobře napsanými postavami, dobrým dějem. Filmu snad nic výrazného nechybělo. Napětí, strach, atmosféra, postavy, hudba, i ta akce, pár scének s hnusnými nacisty, které mučili onu rodinu atd. První půlka filmu se rozjíždí, ale má to docela rychlý spád. Veškeré scény, dialogy mě baví. Hlavně postavy – každá mě svým způsobem zaujala. Hlavní dvojice Cillian Murphy a Jamie Dornan byla prostě skvělá. Každý byl odlišný. Murphy byl chladnější, cílevědomější, zato Dornan měl trochu slabší povahu. Ostatní herci mě též bavili. Bylo trochu zvláštní, že české postavy mluvili anglicky. Ale když to bylo teda takhle zvláštně v koprodukci natočeno, tak se to dá pochopit a vůbec mi to nevadilo. Scéna, kdy proběhne ne moc zdařilý útok na Heydricha byla skvělá. Minuty, vteřiny před útokem jsem pocítil hluboké napětí. Konečné bránění kostela a následná relativně dlouhá akce neměla chybu. Nebyla natočena úplně prvotřídně, ale větší problém jsem s tím neměl. No, myslím, že není co dodávat. O plném hodnocení nepochybuji, těším se na další shlédnutí.(2.10.2016)

  • POMO
    ****

    Jasne, že by sme to radšej od Spielberga či Polanskeho, s ich elegantnou optikou a umeleckým autorským dotykom. Anthropoid nič také nemá. Ale buďme radi, že z neho Ellis urobil aspoň obstojný akčný thriller. Na to, že im scenár nedáva moc čo hrať, sú herci fajn, a atmosféru doby film zachytáva dobre. Ellis mu tiež - ako síce mechanický, ale dynamiku a plynulosť dobre ovládajúci kameraman - dodáva potrebný spád. Finále v katedrále je uspokojivo dlhé a precízne vygradované. A to hlavné: pri sledovaní Anthropoidu som bol na chvíľu hrdý, že pochádzam z Československa.(5.10.2016)

  • Spiker01
    *****

    Skvěle napsaná a zrežírovaná válečná jednohubka, která uchvátí nejen závěrečnou přestřelkou, ale vlastně nenudí během těch dvou hodin ani na chvíli. Hodně se mi líbí ta česko-anglická, resp anglicko česká koprodukce, jelikož takhle by to u nás nikdo nenatočil a nejspíš ani nezahrál (určitě nikdo z mladších 40ti let) a ani by do toho nikdo nenasolil tolik peněz. Naprosto jsem zíral, jakou atmosféru se talentovanému Seanu Ellisovi podařilo navodit a do jak moc propracovaných kulis film zasadili. Skvostné a po tom co jsem po Varech o film ztratil zájem jsem rád, že jsem rest dohnal...9/10(21.10.2016)

  • kulyk
    ****

    Komentář numero osmičento a mně se toho dere na klávesnici tolik, že nevím jak zabránit nesouvislému drmolení či pětistránkové délce. Eh... Tak takhle. Je zjevně dobře, že se látky chopili inostránci. Za a. umí dělat filmy, z b. se vyhnuli všelijakým pupendovským pičusiádám. Nevím, jestli podnět ku zpracování dal zase Milda (stejně jako u Husa), ale (na rozdíl od Husa) je výsledek velice obstojný. Neuškodí jednou za čas, obzvláště, když je dílo dle notoricky známé události, vyzdvihnout psychologickou stránku střelce (byť na svou dobu perfektně vycvičeného), jdoucího na smrt. To, že chlapci nevlítli do křižovatky s párátkem v koutku úst, za drsných hlášek nevykostili protektora a pak s úsměvem na rtech neodcválali zapadající Palmovce vstříc, je nesporné plus. Nyní hnidy - budu si muset přepočítat, zda zde v kostele padlo skutečně jen těch čtrnáct nácíčků, (ano, zraněných bylo skoro po strop), jak uvádí knihovna Holocaustu. Geislerka, více netřeba. Tedy - hrát vcelku umí, naštěstí však byla zastřelena, že? Ano, ten atentát, to bylo dobré rozhodnutí! Chňá a hihň. Z historického hlediska tedy. Slovy tety Kateřiny - chtěl bych vidět toho smělce, co by si dovolil v dnešní změkčilé době spatra odsoudit Čurdu, či naopak zlehčovat hrdinství všech, co skokanům podali byť jen užmoulanou skývu. No. A stejně to je změť slov, je mi líto. Tak už jen na závěr a definitivně bokem - blbečkům, co bloumají s kytarou v podpaží Prokopákem a hrají si na indiány, nebo cože, jsem se vždycky posmíval. A gurua dnešních trampů, Jendu Vyčítalů, do toho počítám obzvláště. Královské reggae - nekrálovské reggae. Ale po většinu filmu mi v uších zněla kdysi slyšená https://www.youtube.com/watch?v=2y16ThiVc6A&ab_channel=czgamesnik a nemůžu se jí od té doby zbavit. Bez dovolení si půjčím kousíček - Silver A, Silver B, holky krásněj', válka-neválka, vzpomínám na ta jména - Bublík, Hrubý, Opálka, Silver A, Silver B, smrťák roztočil už osudí, it's a long way to Tipperary, kov na spánku zastudí.(16.1.2017)

  • - Jeden ze členů odporu používá pistoli Frommer Stop. (Maulincio)

  • - Poměrně dobře natočená scéna po seskoku zoufale neodpovídá historické realitě. Skutečný hajný Šmejkal byl hrdinou a parašutistům poskytnul neocenitelnou podporu. Pes, který ho v 5. minutě filmu doprovází, nejenže není lovecký, což je samo o sobě podivné, ale jedná se konkrétně o plemeno australského honáckého psa, jehož výskyt v tomto prostředí v Čechách oné doby hraničí s nesmyslností. Těžko uvěřitelný je i telefonní přístroj v bizarním rozpadajícím se srubu - hájovny snad výjimečně mohly být už tehdy telefonizované, ale vypadaly (i za války) jaksi „méně primitivně“. (Daligor)

  • - Jan Kubiš (Jamie Dornan) použil pro atentát speciálně upravený protitankový granát No. 73 Mk. I. (Maulincio)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace