Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Recenze (266)
O tomto filmu jsem kdysi četl a hrozně jsem ho chtěl vidět. Konečně se poštěstilo a zážitek to byl vskutku výborný [LFŠ2017] ()
Film, který pomalým tempem nabízí pohled do "zákulisí" nějakého sídla v Anglii, zabývá se víc nevyslovenými pocity a který navíc trvá víc jak dvě hodiny by měl zaručeně nudit ! Tenhle film Jamese Ivoryho má ovšem do nudy velmi daleko ! Jak to udělal nevím, ale po (v amerických filmech nečekaném) zakončení jsem zůstal jako opařený a ještě dost dlouho to celé ve mně doznívalo a doznívalo..... Vynikající výkon jednoho z nejlepších herců současnosti a u mě podobně ceněné Emmy Thompson dodávají příběhu zdánlivě "o ničem" takovou hloubku, že se na něj nedá zapomenout..... Skvělé dílo ! ()
Pomalý, decentný komorný príbeh nenaplnenej lásky, sfilmovaný s toľkým citom a pozornosťou, až sa tají dych. Psychologické majstrovské dielo, dokonalé každou sekundou, každým zachvením, každým gestom alebo pohľadom medzi Anthony Hopkinsom a Emmou Thompson. ()
Oscar 8 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Anthony Hopkins, Herečka HR - Emma Thompson, Výprava, Kostýmy, Hudba, Scénář - A ()
Subtilní film pro dospělého diváka. Zřejmě to nejlepší od dvojice Merchant&Ivory. 80% Zajímavé komentáře: kitano, PALINO, Triple H ()
Film stojí a padá na hereckých výkonech a atmosféře. Historické události sice proplouvají kolem, ale nejsou zase až tak důležité, snad jen ve chvílích, kdy se děj filmu přesouvá do padesátých let. Z vedlejších herců podal dobrý výkon Peter Vaughan v roli Stevense staršího. ()
Excelentní Anthony Hopkins v roli muže, jenž se své schránky majordoma nedovede vymanit ani na okamžik. Vedle Hopkinse září i Emma Thompson, které tahle role sedla jako ulitá. V jedné z posledních "pohyblivých" rolí se zde objevuje i Christopher Reeve. Film je postaven hlavně na hereckém mistrovství hlavních postav, nezakládá si příliš na budování zápletky ani vykreslování atmosféry, ale prostě a přímo se snaží zobrazit charaktery zúčastněných a na jejich základě poté rozehrát děj, nijak zvlášť komplikovaný, ale s o to důraznějším dopadem. ()
Ano, Anthony Hopkins byl ve filmu božský. Emma Thompson taktéž. Hugh Grant jakbysmet a nesmím opomenout ani Christophera Reeve. Jenže to vše je v příběhu, tak solidně pomalém a nudném, jak jenom anglická nátura může být. ()
║Rozpočet $15miliónov║Tržby USA $23,237,911║Tržby Celosvetovo $64,000,000║ Anthony Hopkins brilantne ovláda postavu majordoma, celé to je intenzívne, vypäté, anglicky chladné všetko tu sedí ako má, dokonca to napätie vzťahov medzi Hopkinsom a Emmou Thompson je neskutočne silné a v závere ani nehovoriac /75%/ ()
Scénář: Ruth Prawer Jhabvala .. Komorní komornická odysea. Dokonalý Anthony Hopkins v roli škrobeného a profesně tak upjatého komorníka na venkovském anglickém sídle, který ač má velký přehled v dění kolem sebe, jakoby až nechtěně přehlížel to nejdůležitější.. 90%. ()
Anthony je prostě génius a můj nejoblíbenější herec. Tak ukázněný projev, kdy své city spíše tají než vyjadřuje, to se jen tak nevidí. Emma je také dokonalá a tvoří spolu perfektní dvojku. Film je dlouhý a víceméně o ničem a vůbec jsem se nenudil - hlavně díky Hopkinsovi. (Ne že by Hanks byl ve Philadelphii špatný, ale Oscara měl tehdy dostat Anthony). ()
Svěrací kazajkou společenských rolí sešněrované emoce, konec starého nespravedlivého světa a počátek nového, který plodí stejný nedostatek štěstí jako ten dřívější. Film plný šerosvitu slov, kterými se lidé v automatismu frází daných rolí marně pokouší říci cosi jiného. Služba je důležitější než vlastní život, minimálně ve společnosti, která určuje každému jeho neměnnou pozici. Někdo je sluha, někdo pán. Obětí zkostnatělé doby je ovšem jeden každý na obou stranách vazalství. Výborná režie. Bravurní herectví. Výjimečný film... ()
Politika appeasementu pohledem (ne)romance, kde vilné pohledy, věty vzájemné náklonosti či jakékoli přiznání citů nepřichází v úvahu. Veškerá pnutí vytvářející smyslnost se skrývá v prostých osloveních "pane/slečno" a distingovaných poklonách dobře odvedené práce. O co lépe napsaná, o to lépe zahraná charakterová studie jedince zdánlivě bez názorů, emocí a osobního života. Jedince, jehož osobností je "jsem tu, abych sloužil". Scénář lepší předlohy; byť i ta je nesporně vynikající, tak je vyprávěna Stevensem čili se ztrácí aura fasády nepřístupnosti ústřední postavy. Sofistikovaný a utlumený "jen tak mimoděk" pohled na velká životní i historická témata. Navzdory zdánlivé chladnosti (či díky ní?) je to předně o živoucích postavách a vroucích emocích. A to, paradoxně, bez jakýchkoli emocí; natož vroucích. ()
Excelentní herecký výkon Anthonyho Hopkinse. Tenhle film měl naprosto skvělou atmosféru. ()
Moc, moc pěkný emotivní příběh, přestože o citech se zde nemluví, ty zde postavy skrývají. Jedna z nejlepších rolí Anthony Hopkinse. Emma Thompsonová je taky skvělá. ()
rozpočet : ? tržby americke : $23,237,911 ()
Maličkosti, které dojímají, pohledy, které vidí až do nejhlubších zákoutí duše a jediné gesto, které schází k pocitu štěstí. Dokonalá hlavní herecká dvojice posouvá Soumrak dne do těch nejpůsobivějších výšin, odkud ho nestáhne ani absence finální gradace. ()
Osem nominácií na Oscara? Wow. Skvelý film s parádnou dobovou atmosférou (nielen kostýmy, či výprava a zvyky spoločenstva, ale tiež vojna čoraz intenzívnejšie zasahujúca do každodenného života) a najmä excelentnými výkonmi. Samozrejme prím hrajú božský Hopkins a skvelá Thompsonová (stretli sa už o rok skôr v inej dráme a to v Rodinnom sídle), ale výborní sú i ostatní (Grant, Reeve, Fox a najmä Peter Vaughan). Je to smutné, občas veselé, ale skôr s takou tou horkastou pachuťou na podnebí, než vyložene komediálne. Ako roky utekajú, mení sa svet okolo nich, ale samotné sídlo akoby zostávalo istým spôsobom zamrznuté v čase. A nakoniec zostanú tými najdôležitejšími vecami veci nedopovedané alebo len opatrne naznačené s dúfaním, že druhá strana si najpodstatnejšie domyslí. O to, aký „herecký“ tento film je, sa možno do istej miery postarala prítomnosť uznávaného dramatického režiséra Mikea Nicholsa (Absolvent, Hlava 22), ktorý sa postaral o produkciu. Trochu divne na mňa pôsobí razantný vekový rozdiel medzi Hopkinsom a Thompsonovou (viac ako dve desaťročia), ale jednak život píše rôzne príbehy, jednak Súmrak dňa nie je romantika a jednak čo je 22 rokov v porovnaní s 39 (viď. Sean Connery a Catherine Zeta-Jones v Pasci). Ishiguroova kniha vyšla aj v slovenčine. ()
Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. ()
Soumrak přichází pomalu a nepozorovaně, aby se pak ujal vlády s mocí absolutistického tyrana. Soumrak přichází do starobylého sídla, aby rozmetal všechny dosud bezpečně působící hodnoty. A soumrak se vkradl do duše těm, kdo celý život zapírali vlastní city. Kdyby se mě někdo ptal na děj a zápletku, shrnula bych je ve dvou větách nebo ani nedokázala odpovědět. Stejně tak nedokážu odpovědět na to, proč mi Soumrak dne vzal slova z úst. Ale stalo se. Soumrak přijde, ať chcete nebo ne, a vysvětlování je k ničemu. ()
Reklama