Reklama

Reklama

Bigbít

(seriál)
  • Slovensko Big Bít
Dokumentární / Hudební
Česko, 1998, 42x60 min

Scénář:

Vojtěch Lindaur

Hudba:

Petr Skoumal

Hrají:

Vladimír Mišík, Jiří Černý, Radim Hladík st., Petr Janda, Michal Prokop, Jan Rejžek, Jaromír Tůma, Gustáv Husák (a.z.), František Ringo Čech, Viktor Sodoma (více)
(další profese)

Legendární seriál, věnovaný historii bigbítu, čili počátkům rockové hudby v Čechách i na Slovensku od konce 50. let po sametovou revoluci. Vedle dobových archivních materiálů poskytuje cyklus velký prostor pro vyjádření pamětníkům. Mnohý z těch, kteří přispěli svými vzpomínkami, už není mezi námi, nabízí se tak unikátní možnost poslechnout si, co vyprávějí o hudebních začátcích svých i svých kolegů Miki Volek, Jeňýk Pacák, Pete Kaplan, Jiří Brabec, Miloslav Šimek, Karel Černoch, Petr i Pavel Novák, ale i řada žijících pamětníků, zakladatelů populární písničky u nás jako je Jiří Suchý. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších a nejucelenějších televizních dokumentárních projektů na česko(slovenských) obrazovkách. Jeho rozsáhlost a kompaktnost z něj dělá svého druhu televizní encyklopedii. Škoda že k ní není přístup v jiném než televizním formátu, řekněme na DVD. Ale jinak obrovská poklona tvůrcům v čele s producentem Čestmírem Kopeckým a režiséry Zdeňkem Suchým a Václavem Křístkem... Uctivě smekám! ()

gizi 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem zatím první dva díly a jsem nadšen. Viz komentář Radek99. Bylo by také zajímavé uvést, co dělaly a dělají bývalé hvězdy kapel poté, co se jejich slavná tělesa rozpadla. 100%. Vracím se k hodnocení po shlédnutí kompletního seriálu. Pro mě je to skutečně velká encyklopedie česko-slovenské hudby zasazená do totalitní doby, tedy přínos ve dvou rovinách. Některé díly byly opravdu na 100%, ale pár jich zase bylo o dost slabších. Tu kvalitu ale beru především podle hudby, která tam zazněla. Pro mě je bigbít synonymem pro rock, hard rock, rock and roll, heavy metal, punk, rozhodně ale ne pro folk, písničkáře apod. Pokud se tam objeví kapely jako Oceán apod., je to pro mě spíš odpad. Jako velké minus je třeba hodnotit téměř absenci našeho největšího rockera Jirky Schelingera - byla o něm jen velmi krátká zmínka a nepochopitelně ukázky z jeho popových buble-gumů, aniž by pustily jeho pravý bigbít. První část seriálu byla pro mě rozhodně zajímavější, neboť i hudba šedesátých let je prostě nepřekonatelná (obecně). 70. léta ještě po hudební stránce ujdou, ale 80. léta to už za moc nestojí. Chyběla mi zde i zmínka o tehdy dost populární skupině Kern. Celkově tedy opravdu výborný seriál, ale hodnocení musím snížit na 90% (cca první polovina kolem 100%, druhá kolem 80%, ovšem některé díly jsem se i nudil a trápil, ty bych hodnotil stěží 60%). 28.11.10. ()

Reklama

Dvojirakri 

všechny recenze uživatele

Upřímně, nebýt tohoto dokumentárního seriálu, neměl bych možná dnes co poslouchat. Jsem ročník ´87 takže jsem dobu kterou pokrývá nezažil a z kapel které jsou v něm zmiňované dnes už funguje pouhá hrstka. Možná že jsem zaznamenal jeho vysílání už v dobách puberty, ale tehdy mnou cloumaly bandy a žánry populární v té době, četl jsem Spark, valil všelijaký metal a opovrhoval jeho kořeny, inu jako každý mladý a blbý tvor. Časem jsem se ale metalu tak přeposlouchal že už jsem to neunesl a musel "vysadit", necítil jsem se nikdy jako pravá "metla", jen mi ta hudba byla blízká kvůli mým depresivním stavům, neuměl jsem si to ale dát do souvislostí a svoji diagnózu zlehčoval. Stále jsem ale hodně četl, a kdesi se dozvěděl o kdysi populární kapele Flamengo a jejich jediné desce Kuře v hodinkách. Album jsem si stáhnul a jal se poslouchat. Ten den jsem ho sjel ještě asi dvakrát, pak objevil seriál Bigbít a tím se mi otevřel zcela nový svět! Metal byl v mých uších najednou příliš hřmotný, těžkopádný, buranský. Díky Bigbítu jsem objevil takové skvosty o kterých dnešní mladí nemají páru jako třeba Rebels, Progres 2, Collegium Musicum, Blue Effect, Stromboli, Už jsme doma, Krásné nové stroje, atd, atd... Dnes už si metal pouštím jen velmi zřídka. Deprese zmizely. Spark nekupuju. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Stačí mi jediná epizóda (Hammel & Varga a spol.), aby som tomu napálil plný počet. Jasné, poniektoré epizódy ma možno zaujmú menej, poniektoré vôbec, ale to bude spôsobené účinkujúcimi. Formát je však skrátka prvotriedny: žiadne sprievodné slovo, len to z archívnych relácií (a že tu tých obhliadnutí je!) a potom už len spomienky spomienky spomienky tých najpovolanejších, pretože priamo zúčastnených. Perfektná koláž, približuje dobu, jej atmosféru a spomína opierajúc sa o fakty! Čo viac si priať? (hej, knihu... snáď sa raz takej komplexnej a poctivo pripravenej publikácie, ideálne s niekoľkými CD ako zvukovou prílohou, dočkáme) ()

cure 

všechny recenze uživatele

Projekt robený s obrovským prehľadom v hudbe, v ktorom sa vyjadrujú nielen kritici, ale najmä samotný hudobníci, čo mu dáva punc autentickosti. Oceňujem tú neuveriteľnú námahu a piplačku to dať celé dokopy, ale stálo to za to. A hlavne sa to urobilo v čase, keď sa ešte veľa hudobníkov mohlo k danej dobe vyjadriť. Do budúcnosti ide o hudobný dokument ťažko vyčísliteľnej hodnoty. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (3)

  • Garantem celého projektu byl legendární hudebník Radim Hladík a odbornými poradci se stali hudební publicisté Aleš Opekar a Vojtěch Lindaur. (Olík)
  • K vytvoření neologimsu „bigbít“ se hlásí dvě bigbítové legendy Pavel Sedláček a Petr Kaplan. Důvod by ten, že slovo rock 'n' roll bylo v socialistickém Československu na indexu, stejně jako tato hudba. (sator)
  • Seriál získal cenu TýTý za rok 1998 pro nejlepší pořad dle kritiky. (Olík)

Reklama

Reklama