Režie:
Jiří Sequens st.Scénář:
Jiří Sequens st.Kamera:
Miloslav HarvanHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, František Filipovský, Gustav Nezval, Helena Růžičková, Luba Skořepová, Jaroslav Mareš, Jaroslav Raušer (více)Epizody(13)
-
Přísaha (E01)
-
Malý a velký vrah (E02)
-
Lady Macbeth z Vinohrad (E03)
-
Otisky prstů (E04)
-
Černé rukavice (E05)
-
Případ lichého střevíce (E06)
-
Lodní uzel (E07)
-
Telegram z Neapole (E08)
-
Turecké náušnice (E09)
-
Kaprova smrt (E10)
-
Hra (E11)
-
Špion přijede v sedm (E12)
-
Svědomí (E13)
Obsahy(1)
Třináctidílný seriál kriminálních případů ze třicátých let 20. století podle povídek Jiřího Marka. Pražská "mordparta" policejního rady Vacátka bojuje s podsvětím. Ani ten nejrafinovanější zločinec nemá šanci uniknout dedukčním schopnostem inspektorů Mrázka (František Filipovský), Brůžka (Josef Bláha) a Boušeho (Josef Vinklář). Jejich práci si ze svého postu kriminálního rady hlídá Karel Vacátko (Jaroslav Marvan). Se stejným obsazením vznikly v letech 1970 - 71 čtyři celovečerní filmy - Pěnička a Paraplíčko, Partie krásného dragouna, Vražda v hotelu Excelsior a Smrt černého krále. V roce 1986 byl jako volné pokračování natočen seriál Panoptikum Města pražského. (mibara)
(více)Videa (20)
Recenze (273)
Český detektivní seriál z období první republiky je tak úctyhodným dílem, že se stal doslova kultem. Když se řekne rada Vacátko, je všem okamžitě jasné o koho jde a zároveň se vybaví zbytek osazenstva. Případy typické na svoji dobu a v jistém smyslu i obdivuhodné. Policejní zbor ze 'čtyřky' a honosná galerka jakoby se ve všem doplňovali. Každá epizoda je uzavřená a tak je možnost sledovat případ od případu. Seriál poutavost nezapře. Škoda, že ke konci vypadá, jakoby vyjížděl z vlastních kolejí. Prostě se už ze svého zajetého konceptu vybočovalo a tak je snad dobře, že se dál již nepokračovalo. Seriál jakoby nestárnul. Byť se v současnosti krimi seriály tváří přeci jen poněkud jinak, rada Vacátko stále dokáže oslovit. ()
Seriál, ktorý pozerať je jedna radosť, aj napriek tomu, že jednotlivé zápletky sú nášmu divákovi vopred známe. Dve veci mi tu ale neskutočne vadia, takže nemôžem prižmúriť oči. Po prvé: Úplne všetky ženy vyzerajú ako zo 60-tych rokov (niektoré majú dokonca natupírované vlasy!), pritom sa v seriáli skloňuje kríza ostošesť, z čoho zákonite súdim, že tvorcovia chceli evokovať obdobie po roku 1929. V seriáli odohrávajúcom sa teda v 30-tych rokoch sa na veľké prekvapenie diváka producírujú dámy a slečny, z ktorých žiadna jakživ nevidela prvorepublikové filmy. Koľko atmosféry by do toho celého vniesli naondulované vlnky! Áno, nosili ich aj dobové prostitútky. Buď bol seriál výrazne podfinancovaný, buď mal zlých kostymérov a kaderníkov alebo to každému bolo úplne jedno (najskôr to posledné). Po druhé: Nápad zapojiť krčmové pesničky bol obludný, najmä preto, že sa neuveriteľne vtieravým spôsobom vnucujú, sú odspievané od A po Z ako nejaký kultúrny program zájazdového divadelného predstavenia (chýbajú ešte 5-minútové klaňačky). Toto nie je ani kabaret, ani opereta, toto je krimi, kde všetky dlhočizné "spievanky" zabíjajú vzácny čas a svedčia jedine o nedostatku zdravého úsudku tvorcov. Dokonca i voľba hudobného štýlu sa minula účinkom. Ak by boli úryvky z piesní použité menej nápadne, mohlo to atmosféru skutočne obohatiť, ale - máme Pepíka Zímu, tak to využime, nech to stojí čo to stojí. No, to je na mord, že, pane rado. ()
Herecky famózní, ale scenáristicky a režijně velmi nevyrovnaný a často k smrti nudící krimiseriál natočený koncem 60. let, časově ovšem spadající do doby první republiky, a to někdy téměř organicky, někdy dost pitomě. Liškova hudba je kongeniální, stejně jako titulky -- bez nich by to nebylo ono. Odvázat se, vystoupit z kruhu -- tahle potřeba tvůrcům chyběla a vlastně celý seriál uzavřela do našeho malého, pseudočeskopražského prostředí. Měšťácké koukání pro měšťáčky, nebo spíš ospaléé důchodce. On Jiří Marek nebyl Karel Čapek, že, a ani Josef ne. A Sequens byl poslušně mýdlovitý "režisér". ()
Nezapomenutelný seriál s nezapomenutelným obsazením, jelikož se tam mihl každý, kdo v tu dobu žil a něco v Československu znamenal. Celá série má tak trošku naivnější... ehm... "vzhled". Ta naivnost je i v mnohých případech, které tak vypadají spíše tragikomicky, neuvěřitelně. Líčení dob před Mnichovem je ale neochvějně přesné a rada Vacátko vždycky ve formě. ()
neuznaná zaujímavosť:Milý uživateli, tebou zaslaná zajímavost k filmu Hříšní lidé města pražského (TV seriál) (1968) byla zamítnuta z důvodu: zaslaná zajímavost byla shledána jako nepatřičná Text tebou zaslané zajímavosti: V Hříšních lidech Města pražského hrala v 8-mej časti slovensku prostitutku Jana Hlaváčová,ktorá okradla defraudanta v podaní Miloša Kopeckého. Tá istá herečka hrala v novšom pokračovaní-tj v Panoptiku Města pražského v 8-mej časti manželku rady Korejse. ()
Galerie (301)
Zajímavosti (79)
- Syn skutečného rady Vacátka (jmenoval se Josef Vaňásek) pravidelně chodil na natáčení a pozoroval práci filmařů. Vacátko mu prý připomínal otce gestikulací a intonací. (FireTight)
- Lékař v nemocniční laboratoři (Ladislav Potměšil) popisuje bazofilní tečkování červených krvinek jako příznak otravy olovem, laborantka zatím prověřuje otravu olovem přímo. Důvod pro ověření je ten, že bazofilní tečkování není projev jen otravy olovem, může se objevit i u alkoholiků, při některých hematologických chorobách, nebo při chronické otravě jinými těžkými kovy, např. arsenem nebo rtutí. (Formol)
- Kastelána (Adolf Minský) v postsynchronech nadaboval Josef Kemr. (sator)
Reklama