Reklama

Reklama

Epizody(3)

Dramatický příběh slibného mladého herce zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Standa v sobě totiž skrývá velké tajemství. Pro někoho traumatizující handicap, pro něj však překvapivá cesta ke kariéře. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. (Česká televize)

(více)

Recenze (153)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Taky jsem si nejdřív říkal, že příběhů o temných padesátých letech už bylo natočeno dost, než mi došlo, že to pořád není důvod nenatočit o těch stejných letech něco z jiného pohledu. Snad tenhle po technické a dobové stránce poctivý, v mnoha dějových zvratech však lehce nelogický seriál přivede diváky k případu Vítězslava Vejražky, rozhodně však ukazuje, jak ošidné je vyjednávat s ďáblem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně hodně solidní dobové drama, které z komunistů po právu zase dělá svině, které jsou a vždycky budou. Navíc Jan Cina tu svojí roli herce zahrál prakticky dokonale. Nicméně se nemohu zbavit dojmu, že celý námět by si zasloužil spíš film, než třídílnou minisérii. První dva díly šokují tím, co všechno si komunisti dovolili, ale je to pořád tak jako dokola. Vyplatí se ale počkat na závěr, protože třetí díl nejen, že nabízí perfektní filmové napětí, ale navíc diváka šokuje závěrem, u kterého mi dokonale zatrnulo. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Statisticky vygenerovaný kýč, který nemá náznak rukopisu. A to není špatně jen kvůli nějakým autorským ideálům, ale jednoduše proto, že tohle nic není jak číst a jak vnímat - je to natočeno jako cokoliv, takže to nemá na základě čeho navázat komunikaci. Hraje Cina špatného herce, nebo špatně hraje herce? Kdo ví. Jeho postava je nečitelná, ne ale ve smyslu ambivalence, ale naprosté prázdnoty, protože neopouští rámec melodramatické zkratky ani po čtyřech hodinách. Proč to má tři díly, když to nedojde dál než za pointu první epizody? Kdyby u ní zůstalo, byla by zbyla nějaká iluze, že to o něčem bylo. Ty repetice vypadají na konci směšně a na závěru trojky jsem se dost nasmál. Jestli tohle je nejvíc, na co se ČT zmůže, tak to je fakt smutný. Potenciál byl obrovský, provedení nula. PS: Sice to je film s protagonistou gayem, ale to by nebyli vynalézaví čeští filmaři, aby nenašli "naprosto organický a přirozený" způsob, aby mohla nejvíc ukázat Boková, která když vylézá z vany, tak na ni musíme hodně dlouho a v celku koukat - pokud je řeč o nějakých ČT kvótách, tak tohle je jim bližší. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Mám novou šanci a nevzdám to! Já se nechci zakopat jako ty, já v životě něco dokážu!“ A jak řekl, tak také udělal…Opravdu mě to chytlo až na se závěrem prvního dílu, to ale nic nemění na tom, že mi tahle 3dílná minisérie utekla jako voda a povětšinu času mě bavila. Dobová atmosféra šedi, strachu, bezvýchodnosti a k tomu onen cejch, který si rodina vláčela stále s sebou, byly působivé, ale zas ne tolik, abych u toho vydržel v souhrnu skoro 4 hodiny. Ten důvod byl jinde. Ano, řeč je o perfektně napsané, a ještě lépe zahrané hlavní postavě bezpáteřní svině snažící se přežít za jakoukoliv cenu a neustále se přitom pohybující na tenkém ledu, který může kdykoliv prasknout. A ačkoliv ani Finger, Boková, Jastraban nebo Maximová nehrají špatně, Jan Cina si krade veškerou pozornost pro sebe a mě moc bavilo sledovat vývoj Standy Láníka. Ano, nějaké ty zápory se najdou, ať už jde o určité méně uvěřitelné situace, místy až úsměvnou démonizaci či silné nadužívání zlověstné hudby, ale i navzdory řečenému dám rád solidní 4*. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Perfektní překvapivá hutná záležitost. Všechny tři díly jsou velmi silné, za mě vede ten druhý. Hlavní postava je skvěle vymyšlená, napsaná a zahraná (Jan Cina úžasný a musel být požitek si takovou postavu zahrát), ale i všichni ostatní jsou výborní. Třetí díl už sice s divákem hraje trochu nefér a místy se tomu hůře věří (lehká vzpomínka na režisérův starší počin Spravedlnost), ale nakonec jsem to sežral i s návijákem. Tohle já rád. Výborná je i hudba a technické řešení. Od Babího léta z roku 2001 je to konečně další český hraný film či seriál, kterému můžu dát plné hodnocení. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Bebjakova tvorba nie je dokonalá (seriáli zrejme lepšie, ako celovečeráky), no aj tak mám na ňu slabosť. “Herec” je snímok o “chameleónovi” hrajúcom na všetky strany, ktorý cez mŕtvoly, bez vnímania následkov, slúžil vlasti. Tri epizódy po 80 minút mi prídu zbytočne veľa .. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Technicky dokonalé včetně kostýmů, exteriérů, interiérů, dobové atmosféry a i hereckých výkonů. Nicméně příběh je trošku vykonstruovaný a chvílemi až "překonstruovaný". Možná by tomu pomohlo, kdyby si to tak úporně nehrálo na realitu, ale vzneslo se do náznakui stylizace. Takhle jsem tomu chvílemi přestával věřit. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Obsazení i herecké výkony mi přišly kvalitní a vlastně mě i celkem bavilo na to koukat a sledovat, kam se to celé vyvine - s tím, že některé dějové zvraty mě překvapily (jiné mi ale přišly hodně předvidatelné). Za sebe mám ale problém s tím časovým zasazením děje - osobně mi tyhle moderní filmové návraty do historie nedávají smysl a považuji je veskrze za zbytečné (takto jsem kupříkladu před lety vnímal i snímek 3 sezóny v pekle zasazený do podobné doby) - jednak se podle mě vlamují do dávno otevřených dveří a bojují dávno vyhrané bitvy a jednak podle mě naše přítomnost přetéká bezpočtem dostatečně zajímavých námětů (zastávám dokonce názor, vyjádřený částečně v manifestu Dogma 95, že film by se měl odehrávat v přítomnosti, tedy v roce, ve kterém je natočený - byť si uvědomuji, jak výstředně musí na většinu lidí působit). Za sebe tedy osobně říkám této sérii ne; navíc mi to nepřijde filmařsky zas tak invenční, jak zde někteří tvrdí. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Láník ! Hlavně to neposerte ! '' ---- S neustálými odchody hereckých legend do filmového nebe si, čas od času říkám, safra kdo zaplní ta prázdná místa? Je řada jmen průměrných herců, ale málo těch vyjímečných. Myslím si, že Jan Cina má už od mlada hodně dobře našlápnuto být jednou hereckou legendou. Jeho projev sleduji už delší čas a je opravdu uvěřitelný a naprosto suverénní. Padesátá léta považuji za nejodpornější období našich dějin. Zkurvení komunisté pod taktovkou z Moskvy tu na našich nejlepších lidech páchali neskutečná svinstva a zatímco třeba léta padesátá byla v USA ve znamení technologického pokroku, vývoje, výzkumu a zvyšování životní úrovně, u nás to bylo čiré peklo. Soused udával souseda, domovník lidi z baráku, neustálé schůze a všechny ty kecy o budování, posilování míru, pětiletky, překračování plánu... Hnus, hnus, hnus. Je logické, že ta doba nabízí nekonečno dramatických momentů vhodných k sepsání či zfilmování. Tady se toho chopili dosti zručně a do tří dílů nám tvůrci rozprostřeli příběh, který je dramatem, politickým thrillerem a čistokrevnou akcí. Hlavně poslední díl udržoval solidně v napětí, byť tam těch akčních příhod bylo na tak malý prostor v rámci uvěřitelnosti trochu až moc a za to strhávám hvězdu. Jinak tomu ale prakticky nelze co vytknout, herecké výkony všech byly vynikající. Nesedly mi moc ty dokumentární vkládané snímky, vždy mne u barevného filmu ruší když do toho najednou někdo šoupne něco evidentně jiného a navíc bez barvy. Zvláštní byla mrazivá hudba, jako by se do filmů z padesátek vůbec nehodila, přesto nerušila. A byl jsem vděčný, že nikdo neměl potřebu do filmu v rámci zřejmosti pouštět budovatelské písně aby divák věděl, že je to fakt z padesátých let... Souhlasím s některými komentujícícmi, že těch ,,homo'' scén se na nás poslední dobou valí trochu moc. Jasně je nová doba, shazujeme sochy mořeplavců, menšiny (někde už většiny) rozpouští policii a mají své komunity, máme intersucho největší za 500 let (aha vlastně už zase ne), do toho ta nemocná holčička Gréta a všechny ty sexuální menšiny co mají potřebu být tolerovány ve své vyjímečné odlišnosti... Všechno beru, jsem už stará struktura, ale přeci jen prosím filmaře aby ubrali. Vadilo mi to v Šarlatánovi, trochu mi to vadilo i tady ty vášnivé homo scény. Vycházejme z toho, že homosexuálové jsou stále menšinou. Ne, fakt mi tato skupina spoluobčanů nevadí , ale myslím si, že většina - majorita, nepotřebuje v každém filmu vidět jejich intimní dovádění i když je to teď moderní. Ve finále to totiž může působit zcela opačně a některé lidi to místo prudkého návalu hřejivé tolerance může začít čím dál více sštvát... ---- Obávám se, že Honzovi Cinovi teď zase bude chvilku trvat, než v něm národ uvidí nějakého hodného prince a vůbec bych se nedivil kdyby mu někdo na ulici v rámci slučování filmové role se skutečnou identitou pořádně rozbil hubu (což bych mu pochopepitelně nepřál :- ). Mohlo by jej ale hřát, že je to důkaz, že toho svého herce dal na jedničku. Dávám za 5 zlatých šperků. * * * * * ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Jan Cina v této čtyřhodinové nemilosrdné jízdě potvrdil, že právem patří k nejlepším hercům své generace. Ne nadarmo se tento snímek jmenuje Herec. Režisér Peter Bebjak se této třaskající látky zmocnil s obrovskou suverénností a Herec překračuje jakákoli česká omezující měřítka. Režisér s pomocí výtečného kameramana Martina Žiarana vytvořil hutnou atmosféru stalinistického Československa, kdy si nikdo nemůže být jist, zda nepadne do rukou obávané Státní bezpečnosti. Martin Finger a Adrian Jastraban tu hrají dost odpudivé postavy, ale králem je tu zmíněný Jan Cina, který během necelé čtyřhodinové stopáže nesleze z plátna. A to ani nemluvím o mrazivém závěru, který vám patřičně plivne do obličeje. Jasný český král letošního roku. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Další průměrná televizní inscenace o tom, jak byla 50. léta strašná. Scénář všechny jasně rozdělí na oběti a svině, jediné překvapení je na konci prvního dílu, pak už se tvůrci spokojili s variováním úvodní epizody. K tomu zní návodná hudba, aby bylo jasné, jak dramatické to asi mělo být. Vlastně si nejsem jistý, zda moje hodnocení není až příliš velkorysé (50%). ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Řemeslně není co vytknout. Výprava je přesvědčivá. První díl, kdy postupně houstne atmosféra ,se zadírá pod kůži a divák doslova cítí stahující se děs nejšílenějších padesátých let. Pak však příběh pokračuje přímo modelovým vršením hrůz a tragédií, které dopadají na hlavní hrdiny. Podpořeno trapně návodnou dramatickou hudbou, která duní dlouho dopředu, aby divák pochopil, že teď fakt přichází drámo...  Pokud jsem někdy nechápala pojem „misery porn“, tahle minisérie mi ho vysvětlila dostatečně. Přestože se herci poctivě snaží a předvádějí, že hrát umí, ve druhém a třetím díle jsem se už vršení katastrof jen cynicky smála. Bylo toho přespříliš a mnohé pohnutky, hlavně ústředního hrdiny, mi zůstaly zahaleny mlhou. SHRNUTÍ: Esence padesátých let tak trochu v padesáti odstínech krvavě rudé.  ()

claudel 

všechny recenze uživatele

V padesátých letech by asi nikdo z nás žít nechtěl, o tom není pochyb. Dusná, tíživá a depresivní doba, která nenechala nikoho v klidu ani ty, kteří drželi otěže moci. A tudíž každý dělal co mohl podle svého vědomí, svědomí a morální integrity, aby přežil. Stěží někomu něco vyčítat nebo ukazovat prstem, mluvím tedy za sebe, když jsem tu dobu nezažil. Herec tohle temné období naší historie vykresluje věrně a bez příkras. Bylo mi až fyzicky špatně, ale ambivalentně zase až euforicky očima filmového fanouška. Herec je totiž mistrně napsán, natočen a především zahrán - trojlístek Cina, Boková a Maximová jsme považoval na Českých lvech za černé koně, protože kdyby letos nebyla taková konkurence, tak minimálně Cina by musel bodovat. Dlouho tvrdím, že to nejkomplexnější talent a každým dalším počinem to potvrzuje. Neskutečný výkon, smekám, ale smekám přede všemi, poněvadž se mi líbili úplně všichni, i ty nejmenší role. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto TV seriálu)

Ovocné mušky to má ve vyjadřování postavy, jinak naprosto výborné, Jenky Bokové ("Kouřila jsem jako malá Hitlerovi..."- padesátá léta- nevím, nevím jestli by tohle padlo?...a také zlý soused by na mě udělal odpornější dojem, kdyby se aspoň v úvodních pasážích prezentoval spíše úlisněji než cholericky, ale to jsou blbinky. Výborný Jan Cina a vynikající Milka Vášáryová. Judit Bardos mě osobně potěší vždy (tuto šarmantní bytost můžeme vídat v kvalitních počinech, je to šikovnica!), Martin Finger i zbytek obsazených je rovněž kvalita. Pěkná kamera, hudba, atmosféra, režiséru Bebjakovi seriály jdou. Část diváků se zajisté vyjádří ve smyslu, že filmy o naší politické minulosti jsou otravné, únavné, zbytečné. Hloupost. Zapomenout, nemusí vždy nutně znamenat posunutí se dál. Naopak připomínat, může být ku prospěchu věci, aby se mrzké dějiny neopakovaly. Tohle by totiž nechtěl zažít ani současný, blahobytem a "mírovou nudou" rozcapený, levičácký naiva, který si ve své omezenosti zrovna myslí, že by to mohlo být děsně príma. Sklaplo by mu rychle! No a co se týče homosexuálních scén, které se na nás vyvalily jak v bijáku ze Šarlatána, tak v rychlém běhu z tohoto Herce, takto: přestože s homosexuální orientací nemám problém, v řadách těchto, v drtivé většině, velmi příjemných lidí mám několik letitých a několik velmi blízkých přátel, včetně trvalých párů, však byla bych s tím častým a realistickým znázorňováním jejich intimních scén malinko opatrnější. Nejde o konzervatismus z mé strany, ale mám obavu, aby to nemělo účinek kontraproduktivní. Domnívám se (navíc to už sleduji), aby to obrazu LBGT komunity ještě víc nenaložilo. Je fakt, že lidé se bojí toho, čemu nerozumí, však společnost je tak polarizovaná, agrese stoupá, zkrátka já bych na pilu příliš netlačila. Můj názor. Je to samozřejmě normálka, ovšem stále 4%, čili proč zbytečně popichovat i ty chápavé, tolerantní liberály, které už to některé taky začíná docela prudit. Jinak se těším na další díly. Po druhé části: vynikající! Sice jsem tohle napsala i přímo ke druhé části, ale neodpustím si to nezmínit i v hodnocení celkovém: nevím nakolik se scénáristé drželi reálné předlohy a snad tohle nikoho nepohorší, u druhé části mě totiž zarazila nápadná podobnost v určitých bodech s nechvalně proslulým hercem Vítězslavem Vejražkou, který tímto způsobem pro STB sváděl ženy (jestli i muže, to si nevybavuji). Rovněž je vodil do bytu, který byl odposloucháván, natáčen a sledován z vedlejšího bytu sviněmi svinskými, činil tak od roku 1949 dobrovolně a zavařil, hajzl, řadě lidí. Pochopitelně z toho měl prospěch. Mimochodem, vychrápal se i s vlastní tetou, čili skutečně na zvracení... ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

KOMENTÁŘ OBSAHUJE MENŠÍ SPOILERY: Musím říct, že jsem byl již od začátku prvního dílu překvapen silnou pochmurnou atmosférou ze které ty šedivá padesátá léta přímo čisela. Společně s dějem to bylo tak poutavé, že jsem se do sledovaní hravě ponořil. Velmi negativně na mě působila postava komunistickéo souseda, kterou Adrian Jastrban překvapivě zahrál až nechutně dobře a šel z něho mráz po zádech. Odhalení pointy, že hlavní postava Standa svou sexuální orientaci využívá ke spolupracI s STB, kdy na zákázku odhálí homosexualititu vlivných lidí a tak se posouvá v kariéře dál bylo překvapivé a zajímavé. Navíc závěr první epizody přinesl i naturalistické ztvárněním znásilnění Anežčiny sestry zlým soudedem a gay scény zároveň. Oboje pro mě bylo poměrně šokující a nepříjemné ale natočeno celkem působivě, což se na české poměry musí ocenit. S takovým nadupaným koncem jsem s napětím čekal co přinese pokračování. . Škoda, že rozjeté zápletky z prvního dílu ve druhém trochu ustupují do pozadí a jde spíš jen o další variaci na dění z minula, kdy se Standa opět stává návnadou. Ale atmosféra byla pořád tak hustá a závěrečná pasáž tak silná, že jsem dychtivě čekal i na zakončení a byl dost zvědav co přinese. To začalo ještě drsněji než předchozí časti. I když mi Standa předtím nebyl skoro vůbec sympatický, tak musím říct, že mi ho při drsném výslechu a pak trapení v sauně bylo i líto. Když se rozhodl se sestrou a jejími přátely emigrovat tak jsem mu i věřil. I když ta emigrantská akce byla zase trochu zpíchnutá horkou jehlou a lehce naivní. Ale závěr s odhalením, že se Standa neštítíil ani udat vlastní sestru mě celkem zasáhlo a šokovalo. Wow efekt tedy minisérie v konečném důsledku určitě měla a mohu zcela upřímně říct, že jsem se od ni místy až nemohl odtrhnout. Jan Cina se určitě předvedl jako velký talent současné herecké generace a Jenovéfa Boková vlastně taky, takže by snesla i větší prostor. Ale když se na to kouknu s několikahodinovým odstupem a trochu vystřízlivěný musím říct, že je zde trochu snaha šokovat za každou cenu za účelem vyvolání domnělé senzace a divácké atraktivity. Ovšem aby například zakončení nejen překvapilo ale bylo i uvěřitelné, chtělo to ještě dohrát Standovu psychologii nebo herecké ztvárnění. Takhle nemůžu uvěřit tomu, že by byl schopný takhle udat i vlastní sestru. Takže je to opět s výhradami ale na poměry ČT rozhodně obstojná práce. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

50.léta našim filmařům jdou a Herec je dalším důkazem. Hnusná atmosféra strachu z všudypřítomného práskání je tu cítit na každém kroku. Samotný charakter hlavního hrdiny je vykreslen na jedničku a svou pokřiveností do dané doby zapadá, na čemž má lví podíl i sugestivní výkon Jana Ciny. Příběh sám o sobě ale občas trochu hapruje. Jde zejména o kontakty s Stb a samotnou práskačskou práci, ve které se na můj vkus až příliš často objevovaly nedovysvětlené díry. Nicméně i tak se jedná další záležitost, ze které mrazí a která by si zasloužila promítat dítkám školou povinným 75% ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Blbý to určitě není (hlavně technicky a herecky), ale, nemůžu si pomoct, na konci je z toho zase jen další předpisová vyprávěnka o strašidelných 50.letech.. To už ale jaksi všichni dávno víme a člověk si říká jestli by už pomalu nebylo na čase začít točit filmy o té době, které by vyprávěly příběhy komplexnější, hlubší, takové co by se dostaly pod tu prvoplánovou slupku dábelských stbáků, výslechů, odposlechů, udavačů atd... ()

Reklama

Reklama