Režie:
Jan PrušinovskýKamera:
Petr KoblovskýHudba:
Ivan AcherHrají:
Jan Kolařík, Zuzana Zlatohlávková, Ondřej Kokorský, Simona Lewandowska, Tereza Volánková, Ivana Hloužková, Slávek Bílský, Vojtěch Hrabák, Roman Slovák (více)Série(2) / Epizody(16)
Obsahy(1)
Dobré ráno, Brno! je osmidílný televizní seriál Jana Prušinovského, který si tentokrát vybral prostředí živě vysílaného ranního pořadu, o němž vypráví s obrovskou nadsázkou. Pořad Dobré ráno to nemá jednoduché. Je to ranní show, jejímž posláním je připravit diváky do nastávajícího dne pomocí dobré nálady. Každý ho zná, ale málokdo na něj soustředěně kouká. Pro několik šťastlivců bývá tento pořad odrazový můstek k další kariéře a pro většinu hrob... Když na Špilberku zhasne noční osvětlení, rozsvítí se v režijní místnosti studia České televize na druhé straně města červené světýlko a společně s ním se rozzáří i oči ostříleného televizního režiséra Mirka Kurše. Se svou televizní rodinou, vlastní už dávno nemá, každý sudý týden bojuje o přízeň vstávajících diváků, kteří spouštějí své televizní přijímače, aby zahnali ranní chmury. Že rána nejsou vždycky dobrá, to ví Mirek, milovník piva a žen, moc dobře. Přes nepřízeň techniky, lidského faktoru, přírodních i hromadných katastrof chce ale všem těm, kteří to potřebují, společně s moderátorkou Radkou a jejím kolegou Cyrilem pravidelně naživo popřát – Dobré ráno, Brno! (Česká televize)
(více)Recenze (181)
Obsazení skvělý, následná smršť rozhovorů s Kolaříkem očekávatelná, brňáckost nenásilně podaná např. i v půvabném železničářském úvodu 7. dílu. Bezkolečkovost Dobrého rána má silné plus v absenci neživotných šustivých dialogů a naivních typizací, mínus pak v samoúčelnosti hoven v kabelce, rutinních kuřeb na pracovišti apod. Vlastně v žádném dílu nesmí chybět nějaký dějově výrazný buď fekální nebo oplzlý motiv. Samoúčelné je to ale možná jen zdánlivě, mámť tu venkoncem podobný zážitek jako s dejvičáckým Dabing street, totiž divácké rozpaky v průběhu a náhlé vyjevení smyslu celku v posledních (zde dvou) dílech. Vyjevení jaksi nehmatné a éterické, dodávám pro případ, že by nějaký všetečka po mně chtěl toho smyslu výklad. ()
Prušinovskému náramně svědčí, že má o Kolečko míň, a poslední dobou jednoznačně ukazuje, kdo byl v dřívějším tandemu pissálků lopatistických seriálů a filmů vkusný a vtipný kreativec, a kdo slizký bulvární trapák za každou cenu. Toto je osobitá, místy třeskutá a veskrze příjemně sarkastická sonda do rekta Českého koncesionářského bandity s perfektním štatlovým Genius loci a s novým nekorunovaným králem nonšalantního brněnského mámtovpičismu – old kosem Kolaříkem. Ale taky ostatní ansámbl, aji Mucha, byl zjevně pičlivě vybraný, veskrze uvolněný a vůbec těžce v ólrajtu, a té afektované, místy až děsivé maďarské barakundě napřesdržku jsem ani na chvíli neuvěřil, že to jen hrála. Ta to musí mít od přirození. Po dlooouhé době vkusný a originalní shitcom z našich lůzrů a hnojů, tudíž velmi doufám, že nějaká ta roztomilá karikaturka příliš nepodráždila některému z korektních soudruhů z předsednictva hemoroidy a bude to utěšeně pokračovat! ()
Pomalý rozjezd, u kterého by mě nepřekvapilo, že někdo seriál vzdá (i zde je aktuálně vidět, že epizody první řady 1-3 jsou modré, zbytek červený), ale kvalitní koncovka. Nebo možná jen zpětně zjišťuji, že můj oblíbený styl humoru je aktuálně - crazy, unhinged, mental (evidentně nejspíš comfort zone Jana Prušinovského). Jak jinak taky popsat bláznivý děj a chování postav, který si nezadá se zahraničními sitcomy? To dokládá i závěr první řady, který ctí kontinuitu a následky ne nepodobně jako tomu bylo např. u Seinfelda. Rád bych v textu vzdal hold dvěma postavám (resp. herečkám) - prvně je to Zuzana Zlatohlávková, která mi byla sympatická a povědomá, ale nemohl jsem ji zařadit (vzpomněl jsem si přitom na Zuzanu Onufrákovou, které jsem fandil v dnes již pomalu archivní Redakci) - a v tom jsem při návštěvě její Wiki stránky zjistil, že se jedná o tu samou osobu. Jsem rád, že jsem na ni opět narazil. Druhak je to Tereza Volánková, kterou jsem sice z dřívějška neznal, ale bavila mě stejně dobře, nejvíce asi její kuřátka, kulíšci, myšičky, (beránci!) atd. Tím samozřejmě nechci podtrhávat zbytek ansámblu, ostatně bylo vynikající, že do děje byl zahrnut celý štáb včetně například osvětlovačů nebo zvukařů. Ono celkově byl seriál pozdvihnut na vyšší úroveň, jelikož se jedná o pořad založený na sice fiktivním pořadu, ale podle mustru reálného pořadu a na reálné televizní stanici. Sice jsem určitě nepobral úplně všechny parodované reálie, ale obě dvě řady (u kterých to nejspíš i díky celkem uzavřenému konci zůstane) mě bavily dobře. ()
Prušinovského humor zaobalený do charakterové taškařice snažící se rozstřílet poslední zbytky serióznosti ČT. A nebo spíš zasadit do kulis Brna neformální seroš, který se čistě náhodou točí kolem napůl bizarního pořadu Dobré ráno. Na této polovině hřiště to celkem funguje, ale jinak jsem čekal o něco více. Samozřejmě, hodně lidi zde bude chválit to, že to ČT vůbec pustila a "střílení" do vlastních řad, ale podle mě je zde vidět jasný kalkul a tandem s tvůrci jede na plno. ()
Někde mezi třemi a čtyřmi... Přitěžující okolností budiž, že se nacházíme v zatuchlých vodách českého televizního hnojiště, v němž jsou za naše koncesionářské poplatky tvořeny všelijaké hnoje, přičemž tento hnůj je sice vtipný, ovšem vtipný ve stylu: "Hele, jaká pakáž je placená za svou nekompetentnost a neprofesionálnost - to je prča, jaký hovada si platíte, co?" Hííí, řehtejme všichni v stejném rytme! Asi jako když si Most! dělal ""srandu"" z cikánů a tranzistorů. Na první plochou dobrou vtipné, ale s ideologickým ublinknutím, které nechává nepěknou pachuť na patře. Trochu zavánějící melancholií a nostalgií (hlavně v postavě rejži), ale nahajpované pipinkami, kokešem a Pražáky, asi jakože strašně kůůůl. No, ani ne. ... Edit: S odstupem roku a druhým shlédnutím před 2. sérií hodnotím o jeden pupík nahoru, casting je naprosto perfektní a vůči ostatní český tvorbě i ty dialogy dávají smysl a plynou docela lidsky a uvěřitelně. S nadhledem je to mnohem vtipnější. ()
Galerie (316)
Photo © Česká televize / Radek Miča
Zajímavosti (30)
- V několika dílech se na tramvaji objeví číslo linky 20. Pravděpodobně se muselo jednat o linku speciálně vypravenou pro štáb, jelikož v době natáčení v Brně jezdilo pouze 12 pravidelných linek. Tramvajová linka č. 20 však v Brně kdysi jezdila, a to od roku 1978 do roku 1995. (Ivousx.y)
- V seriálu se objevuje pořad Dobré ráno (od r. 1998). (TomasSlach)
- V epizodě si můžeme na zdi vedle zasedací místnosti všimnout dvou plakátů. Jeden je na seriál Trpaslík (od r. 2017) a druhý na Snědou tíseň ze seriálu MOST! (od r. 2019). (Leopard105)
Reklama