Režie:
Alexandre AjaKamera:
Maxime AlexandreHudba:
François-Eudes ChanfraultHrají:
Cécile de France, Maïwenn, Philippe Nahon, Oana Pellea, Andrei Finti, Franck Khalfoun, Gabriel Spahiu, Bogdan Uritescu, Jean-Claude de GorosObsahy(1)
Horor Noc s nabroušenou břitvou je děsivý příběh dvou dívek, které bojují o přežití s šíleným psychopatem. Spolužačky Marie a Alexia jsou nejlepší kamarádky. Aby se mohly v klidu připravovat na univerzitní zkoušky, rozhod-nou se strávit víkend na odlehlé usedlosti Alexiiných rodičů. Uprostřed noci zastaví u domu dodávka a na dveře zaklepe neznámý muž. Otec Alexie otevře a s prvním zasvištěním břitvy se pro obě dívky idylický víkend změní v nekonečnou noc plnou teroru. Alexia je neznámým šílencem spoutána a unesena. Podaří se Marii zachránit kamarádce život? Nebo se také dostane do rukou brutálního vraha?
Horor Noc s nabroušenou břitvou je natočený ve stylu diváckých hitů jako byl Texaský masakr motorovou pilou nebo 3:15 zemřeš. Producentem filmu je slavný francouzský režisér a scenárista Luc Besson (Brutální Nikita/Nikita, Leon, Pátý element/The Fifth Element, Johanka z Arku/The Messenger: The Story of Joan of Arc, Utržený ze řetězu/Unleashed). V jeho produkci vznikly úspěšné filmy jako jsou série Taxi, Kurýr/The Transporter. Nocí s nabroušenou břitvou se vrací k hrůze a napětí, kterou disponovaly klasické horory 70. let. Režisér Alexandre Aja rafinovaně stupňuje tísnivou a děsivou atmosféru až k šokujícímu vrcholu. V hlavních rolích excelují Cécile de France (Cesta kolem světa za 80 dní/Around the World in 80 Days), Maïwenn (Pátý element/The Fifth Element, Leon) a Philippe Nahon (Purpurové řeky/Les Riviéres pourpres, Bratrstvo vlků Hon na bestii/Le Pacte des loups). Noc s nabroušenou břitvou získala ocenění ve čtyřech kategoriích na Katalánském MFF ve Španělsku a získala si velkou pozornost na Festivalu fantasy filmů v Amsterodamu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (516)
Vždycky, když někde někdo píše o slasherovém žánru a množství vyteklých tekutin a vyhřezlých orgánů v určitém filmu shazuje jako čajíčkovou záležitost, mě napadá, zda by dotyčný v případě, že by se nachomýtl u havárie a měl poskytnout první pomoc, dřív omdlel, pozvracel se nebo vzal roha. Napadalo mě to dávno předtím, než jsem se na svých pracovištích začala přesvědčovat na vlastní oči, do jakého stavu je schopná lidská bytost dostat sebe nebo druhé. Takže se nedá tak úplně říct, že by se jednalo o můj oblíbený žánr, i když bádání, co na tom ostatní vidí, nepostrádá na zajímavosti. Nicméně jsem se snažila nedat předsudkům šanci a atmosféra zoufalství kombinovaného s odhodláním mě u obrazovky držela poměrně dlouho bez reptání. Ovšem pointě musím poděkovat za zprostředkování pocitu bezmocného ležení na zemi poté, co vás někdo půl hodiny kopal do koulí. Ne že by můj smysl pro logiku věci byl kdovíjaký, ale tady dostal výstavní hysterický záchvat, válel se, kopal a ječel: "Já chci nějakej smysl a vysvětlení a chci a chci a chci!" Sakra, scénáristi, ujasněte si už jednou rozdíl mezi šokujícím vyvrcholením a donebevolající pitomostí nebo aspoň svoji nemohoucnost oslaďte dostatečným počtem cukrátek, která tomu nevděčnému rozmazlenému spratkovi zavřou hubu. A ze mě laskavě nedělejte blbce, já to většinou úspěšně zvládám sama. P.S. Jen tak mimochodem, román D. Koontze Intensity, z kterého film volně vychází, podobnou debilní pointu nemá. Možná by nebylo od věci nezkoušet být kreativní za každou cenu... ()
Atmosférická kombinácia exploitationu, snuffu, slasheru a hixploitationu s prvotriednou réžiou neznámeho a mladučkého francúzskeho zajačika, na ktorého z diaľky pozerá šedá eminencia filmu, rozporuplný Luc Besson. Násilie najhrubšieho zrna, sex, skvelá kamera, brutálne scény (beh lesom, orálny sex), vynikajúce komorné herecké obsadenie a šokujúci záver, ktorý si z nás zrejme robí srandu. ()
Pointu jsem větřil už v úvodu, ale vzhledem k tomu, jak byl příběh podáván, jsem usoudil, že je nesmysl, aby byla má teorie správná. Ale ejhle, já jsem se trefil a tím si to Aja dokonale pohnojil. Rozhodně mu nedokážu upřít schopnou režii (první půle je, co se týče stupňování napětí, excelentní) a rozhodně by mě moc zajímalo, jak dokázal některé scény natočit (to snad pomalu ani nejde bez reálných obětí:). Neskutečně krutá řezničina, plná upřímného strachu, která má bohužel tak lajdácky vystavěnou pointu, že mám chuť dát dvě hvězdičky. Ale chvílemi jsem napětím nedýchal, takže za tři... ()
V rámci New French Extremity Horror jde o poctivý zářez břitvou, který funguje i po letech. Dvě kamarádky na cestě k rodičům jedné z nich netuší, jaké hrůzy je na farmě čekají. Buranský vrah, kukuřičné pole a potoky krve. A když se Alexia ocitne svázaná řetězy ve vrahově dodávce, rozhodne se ji Marie zachránit za každou cenu. Vraždy jsou krvavé a nekompromisní, větší sílu ale má budování atmosféry. Pro mne z tohoto hlediska jsou nejlepší dvě scény - benzinová stanice a skleník. Napětí mají samozřejmě i momenty z domu, když do něj vstoupí vrah, ale...film jsem viděl v kině, a tak jsem většinu pozapomněl. K mé smůle jsem si však pamatoval, kdo za vraždami stojí, čímž pro mě zmizelo kouzlo překvapení a intenzita atmosféry nebyla tak vysoká. Hodnocení ale ponechávám a těším se na další nejnovější Ajův film. ()
Suverénně nejlepší vyvražďovák. Napětí začne od první vteřiny, pak na pár minut přestane, ale potom společně se strachem tvoří stálici pocitů, které jsem při sledování zažíval. Hlavní postava je nejen krásná, ale absolutně netypicky se chová zcela logicky a rozumně. Vrah je sympaťák. Haute tension je počinem také naprosto nepředvídatelným (a to nepočítám jen závěr). Významné plus má u mě snímek i za hudbu, jak za geniální podkresovou, tak i dvojnásobné zaznění písně New Born od Muse (v době, kdy tuhle kapelu přecijenom neznalo zdaleka tolik lidí jako dneska). Vynikající byla obzvláště poprvé, kdy se na ni povedl bravurní střih. Pointa je dokonale překvapivá, i když nedává smysl. I v tom ale tentokrát jsem schopen nalézti krásu. A mimochodem, možná trochu spoilerík, ale při jedné z vražd, která mi udělala hroznou radost, se pozná, že film není točený v Hollywoodu... ()
Reklama