Obsahy(2)
Tlačítko "REC" stiske mladá televizní reportérka a její kameraman, kteří natáčejí noční směnu v místní požární stanici. Po chvíli přijímají hasiči tísňovou výzvu staré ženy, která je uvězněna ve svém domě. Když dorazí na místo, ozve se strašidelný křik. Tím začíná dlouhá noční múra a unikátní dramatická televizní reportáž. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 517)
Po Cloverfieldu přichází další film natočen amatérskou kamerou alá Blair Witch a opět je to jízda. Tentokrát se mi zdá atmosféra ještě hutnější a celkově jsem u toho byl mnohem více napjatej. A přitom příběh už jsme viděli stokrát a prakticky víte co bude následovat a jak to skončí. I přes tento fakt, mě ale ty události vždycky dostali a to určitě díky svému originálnímu pojetí. Kamera se stejně jako u Cloverfieldu pořád klepe,vypadává zvuk nebo obraz a všude okolo toho řvou zombíci. A ještě se to navíc odehrává celé v jediné budově, což také přidá na atmosféře. Prostě napínavý od začátku do konce, stopáž krátká, tempo smrtící. Na 5* tomu ale trochu chybí. V půlce filmu se na pár minut atmosféra a tempo trochu vytratí (i když to byl možná záměr trochu zpomalit) a napodruhý už to asi nebude taková jízda. Napoprvý to ale jízda je. ()
Další příspěvek do soutěže Edy Hrubeše, tentokrát z katalánské Barcelony. Nejdřív udělá menší virvál neposedná důchodkyně (typický činžákový konflikt ohledně týdenního úklidu na patře), načež naběhne hygienik v ochranném obleku (že by hledal dres Realu Madrid?) a zombie orgie v uzavřeném prostoru tak mohou nerušeně začít. Do posledního dechu vše snímá kameraman Pablo, profík každým coulem, který by nepřestal točit ani s vykousnutou krční tepnou. Španělský horor se v posledních letech začíná stávat nejen evropským pojmem.. ()
Tak takto si predstavujem pohľadnicu z Barcelony, Woody! :-) Uf, toto je jasný zápis do mojej osobnej hororovej TOP 10. A na vysoké priečky. Najintenzívnejšia žánrová pecka od... odkedy vlastne? Brilantne využitý blairwitchovsko/cloverfieldovský koncept, výborní (ne)herci a náramne šikovné dávkovanie informácií, ktoré jednak robí z účastníkov plnokrvné postavy a jednak celý film bravúrne graduje. Až k záverečnej scéne s "nočným videním", ktorá splachuje do zabudnutia dokonca aj finále Mlčania jahniat. Takto som sa naposledy bál pri Tých druhých. Tí Španieli sú diabli! ()
[REC] je návrat k podstatě zombie subžánru, k společensko-kritické reflexi, kdy dění sledujeme z pohledu kameramana dokumentujícího nastalou situaci - stejně jako v Reevesově CLOVERFIELD anebo ve stejném (sub)žánru u Romera v DIARY OF THE DEAD._____ Expozice je dostatečně dlouhá na to, abychom se seznámili s postavami a byli uvrženi do akce, a tentokráte se nedokumentuje proto, že jsou tím lidé posedlí - jako v CLOVERFIELD - či proto, že se jedná o filozofické vyjádření - jako v DIARY OF THE DEAD, ale z toho důvodu, že se tohle musí zaznamenat, jinak by tomu nikdo neuvěřil a nikdo jiný to za ně neudělá._____ [REC] se navrací do dob NIGHT OF THE LIVING DEAD a těchhle klasik žánru, když nám ukazuje, že ti, kteří nás mají chrání - ať už policisté anebo vědci - nás nakonec oddělají. Stylistická promyšlenost, která ale působí autenticky a vytváří si zajímavá alibi na kompoziční nedostatky je obdivuhodná, atmosféra filmu pohlcující a lekačky natolik efektivní, že jsem se z nich vzpamatovával ještě dlouhou dobu. Možná lepší než CLOVERFIELD, který se musel přizpůsobovat na žánrové požadavky katastrofických filmů. Španělsko mi poslední dobou dělá vyloženou horrorovou radost... ()
Ruční kamera je sezónně IN, zombíkům a satanášům se vzteklinou se daří už pár dekád, čili proč to nesloučit v celek, že... Navíc v celek obstojně fungující a v závěru velmi solidně vygradovaný. Co mu podkopává nohy podobně jako americkému Monstru je okázalé hraní na efekt a násilné zdůrazňování toho, že vše je točeno TEĎ, AUTENTICKY, BEZPROSTŘEDNĚ. Výsledkem je nucenost, předvidatelnost a na nervy lezoucí hysterie, kteréžto šmouhy však nedokáží jinak pozitivní dojem zahrdlit. [Rec] se dá sledovat s chutí a s lehce shovívavým úsměvem, nicméně vyzařuje z něho jakási sympatická aura. Beru... ()
Galerie (52)
Photo © Filmax
Zajímavosti (27)
- Režiséri Jaume Balagueró a Paco Plaza si zámerne vyberali hercov, ktorí neboli populárni, aby snímok vyzeral viac realisticky a taktiež hercov, ktorí boli dobrí v improvizácii. (WalterIK7)
- Jednotlivé scény byly natáčeny v chronologickém pořadí. (Vlado666)
- Manuela Velasco (Ángela) je i ve skutečnosti televizní reportérka. (KucC)
Reklama