poster

Torpedo Run

Válečný

USA, 1958, 98 min

  • Lacike
    ****

    Dalsi ponorkovy film z 50tych rokov v ktorom nahana chrabra posadka USA ponorky nepriatelsku lod. Tentokrat je okorenena o osobny motiv. Skoda len, ze k nemu dôjde tak skoro. Mohli nechat kapitana trochu dlhsie polemizovat o vykonani rozkazu. Po jeho vykonani sa film zmeni na variaciu honu z Bielej velryby. Len namiesto kapitana Achaba tu je zdeptany kapitan ponorky a namiesto velryby tu je japonska lod. Aj v tejto casti film skvele funguje vdaka kvalitnym vykonom Glenna Forda ako kapitana ponorky a Ernesta Borgninea ako jeho zastupcu. Zvysok hercov je len do poctu. Pochvalit musim technicku stranku. Samozrejme je uz davno prekonana a modely lodiciek v akvariu pôsobia roztomilo. Ale v ramci dobovej konkurencie su triky minimalne o triedu kvalitnejsie a u mna dokazali bez problemov navodit pocit napätia pri bojovych scenach. Môze za to aj pouzita taktika pri bojoch, ktora väcsinu filmu pôsobila zmysluplne a ked uz kapitan zacal konat emocionalne a hlupo, tak to v ramci jeho psychickeho rozpolozenia davalo zmysel. Takze ja som spokojny. Vysledkom je skvela dobova zanrovka. 8/10.(19.3.2016)

  • Martin741
    ****

    Posadka US ponorky tu nahana japonsku lietadlovu lod a vo filme ma rozkaz ju potopit. Pochopitelne, tento rozkaz je okoreneny o osobny motiv. A nad tymto osobnym motivom rozmysla legendarny Glenn Ford /Gilda 1946/. Okrem Forda sa tu objavil aj Ernest Borgnine a slusna Diane Brewster- zvysok hercov som jaxi nepoznal. Nechybaju pasaze, kde kapitan Glenn Ford rozmysla o vykonani rozkazu- a zdali sa mi dostatocne dlhe a a aj dialogovo a uvahovo na urovni. Potom sa film uz meni na akeho Moby Dicka 2, akurat bez kapitana Achaba / abez Orsona Wellesa samozrejme/. Bojove sceny na urovni a napatia bolo dost : 85 %(13.6.2017)

  • Mol
    *****

    HAVE YOU EVER FELT ANYTHING THIS COLD? YES, BRIGHTON IN AUGUST! Neskutečná ponorková jízda. Ford hraje mazanýho lišáka, který si ví rady za každé situace a potápí lodě rychlostí, jakou pětileté dítě baští lentilky. Ernest mu zdárně sekunduje a kromě vzpomínkovejch pasáží jede film celou stopáž až na doraz. Film mě poučil v jedné věci a to že na ponorkách musí mít přídavnou nádrž na kafe. Jinak to není možný.(15.5.2015)

  • rikitiki
    ***

    Od filmu natočeného ve spolupráci s americkým námořnictvem a ministerstvem obrany nemůžeme čekat nejednoznačné vyznění, úvahy na téma: kdo jsou dobří a kdo špatní hoši, a jak se má vést válka. Překvapivě, patrně nechtěně, se právě tohle americkým vojákům podařilo. Samozřejmě, oni si mysleli, že natočili film o osobní odvaze, přátelsví mužů zocelených bojem a plnění povinnosti pro vlast. ______ Režie je zpočátku neohrabaná, hlavně ve scénách, kdy velitel ponorky vzpomíná nad fotografiemi na předválečnou idylku s manželkou a rozkošnou dceruškou. Tyhle scény vklíněné do válečného filmu působí vysloveně toporně. _______Pak ale začne boj uvnitř klaustrofobického prostoru ponorky, která se honí za japonskými loděmi a sama čelí nebezpečí v podobě protiponorkových min a bomb. I když se většina filmu odehrává ve stísněném podpalubí a snad polovinu konverzace obstarávají číslovky, když námořníci hlásí kurz, polohu nebo rychlost torpéd, je příběh napínavý a má rychlé tempo. A to přestože jsem některým manévrům nerozuměla a četné bojové scény byly vlastně záběry na modely lodiček v akváriu. _____ Jenomže pak se kapitán rozhodne KOUSEK DĚJE torpédovat japonskou válečnou loď, kterou má jenom mizivou šanci trefit, zato s velkou pravděpodobností, že potopí doprovodnou loď převážející jako lidský štít stovky amerických civilních zajatců a já se ptám: tohle má být hrdina, který obětuje osobní štěstí na oltář povinnosti, nebo válečný zločinec s vymytým mozkem? Protože není žádný důvod na Shimaru střílet zrovna v tomhle rozestavení, které je očividně nevýhodné. _____ Z velitele se pak stává novodobý kapitán Achab, který se za Shimaru honí jako za Moby Dickem a neohlíží se na bezpečí své ani své posádky. _____ Umanutost a šílenství. /5. 8. 14./(5.8.2014)

  • Pohrobek
    ***

    Film je poutavým příběhem o naprosté nadřazenosti povinnnosti, avšak i o zajímavém a složitém vztahu mezi kapitánem Doylem a jeho prvním důstojníkem (Ernest Borgnine), pro nějž je jeho kapitán velkým vzorem, což však neznamená, že nemůže mít na různé věci poněkud jiný názor. Film je plný záběrů vybuchujících lodí, podmořských náloží, min i torpéd, což bylo příčinou zasloužené oscarové nominace.(21.1.2005)

  • - První snímek natočený anamorfickými objektivy společnosti Panavision, avšak v titulcích je uveden ve své době známější proces CinemaScope. (Trainspotter)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace