poster

Šílený Max: Zběsilá cesta

  • anglický

    Mad Max: Fury Road

  • slovenský

    Mad Max: Zbesilá cesta

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Thriller

Austrálie / USA, 2015, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JFL
    *****

    Bude to znít jako stařecké mrmlání, ale takovéhle filmy se prostě dneska už netočí, a právě v tom lze hledat klíč k zaslouženému unisono nadšení, které "Fury Road" provází. Nový "Šílený Max" představuje se zázemím dnešních technologií realizovaný film z dávno minulé éry - stylem vyznívá jako esence osmdesátkových australských brakovek rozprostřená do podoby epické fresky po vzoru vrcholu éry autorského Hollywoodu sedmdesátých let. "Fury Road" prostě je Millerova "Apocalypse Now" či "Heaven's Gate". V propagační kampani neustále zdůrazňované přízvisko "vizionářský režisér" tentokrát nebylo planou floskulí, ale adekvátním konstatováním, a to ve všech významech slova. Miller se ukazuje nejen jako tvůrce s do detailů promyšlenou vizí, ze které spřádá portrét osobitého a do nejmenších detailů promyšleného postapokalyptického světa, ale současně jako tvůrce zcela propadlý své blouznivé vizi, jejíž záře je současně pohlcující i fascinující. Proto také ačkoli je "Fury Road" stejnou mírou variací původní trilogie i jejím pokračováním, zůstává bytostně osobitá a solitérní. A tak ačkoli fanoušci budou identifikovat různé podobné prvky mezi trilogií a novinou, film se nikdy nevydá cestou moru současné popkultury, quotespottingu. Není tu žádná recyklace, žádné pomrkávání na fanoušky, žádné odkazy k jiným filmům a popkultuře, ba dokonce ani žádné franšízové elementy. "Fury Road" není exkluzivní a elitářská jako soudobé blockbustery, které podkuřováním různým diváckým segmentům vytvářejí enklávy pravověrných. Miller do naondulovaných a přesofistikovaných vod soudobého mainstreamu vypustil svou běsnící bestii, která si s hřmotem pekelného stroje razí cestu přes všechny poučky o návycích cílových publik, komerční trendy, producentský kalkul a vůbec se neohlíží na to, jak vypadá soudobý blockbuster a co v něm údajně funguje a proč. Film stejně jako jeho svět je současně rozklížený, vyšinutý a přesto zcela koherentní a funkční. Archetypální tříaktový koncept vyprávění je zde převálcován jednou permanentní konfrontací a non stop vypětím (až pak první záběr, kde postavy nejsou v pohybu, či bezprostředním ohrožení a jen spolu mluví, působí jak z jiného světa). Z útrob zdegenerovaného macho žánru akčního filmu vyrůstá matriarchátní podobenství, kde mužské figury překvapivě stojí ve vedlejší roli. A to vše je zasazené do pulzujícího světa, který nenahlížíme zvenku, ale jsme do něj vrženi a mimoděk, doslova na okraji zorného pole zatímco nás postavy ve frenetickém tempu nesou dále, nahlížíme jeho praktické fungování, ale především jeho komplexní mystiku, která vzešla ze všudypřítomného šílenství a bolesti. Miller v jednom rozhovoru uvedl, že měl rád onen pocit, kdy jako malý vyšel z kina a připadal si, že vylezl z horské dráhy a že se na ni chce hned vrátit. Zatímco sezónní blockbustery posledních let se přes diváky jen přehnaly, ale záhy z nich zůstala jen matná vzpomínka na horizontu, "Fury Road" diváky v plné rychlosti nabere a stejně jako hlavního hrdinu je paralyzované a vystrčené před kapotu prožene vřavou vize svého tvůrce. Jestliže postapokalypsa dříve vháněla novu krev do žil archetypálním hrdinským příběhům a pachuť dávno minulé a časem odváté éry westernů či rytířských příběhů nahrazovala opojným příslibem, že právě v budoucnosti s pádem civilizace znovu přijde doba hrdinů (podrobněji zde), pak "Fury Road" ve zkáze světa stejným způsobem znovunastoluje platnost mytologického eposu. Ačkoli zdejší vyprávění vykazuje styčné body s Iliadou a Odysseou, současně svou matriarchální rovinou odkazuje ještě k dávnějším tradicím. Ačkoli pak evidentně podrývá machismus a patriarchát, současně při tom v souladu s řečenou revitalizací archetypů přináší oslavu hrdinství a mužnosti. Jejich zdejší podoba ovšem není toliko klasická, nýbrž stejnou mírou mýticky absolutní ale i postfeministicky komplexní. Když utichne ryk motorů a rozplyne se kouř z výbuchů, ukáže se tragičnost i paradoxnost heroismu nejen Maxe, ale především druhého hlavního hrdiny, jenž se poblázněn mýtem patriarchátu hnal jako běsný vlčák války vstříc branám Valhaly, ale opravdového hrdinství dosáhl až když se oprostil od otcovské figury a přijal role pomocníka a ochránce po boku matek. Neméně komplexně „Fury Road“ pojímá i ženy, které zde po vzoru legendárních matriarchátních společenstev zosobňují nejen život a plodivou či regenerativní sílu, ale také vystupují jako bojovnice. Při tom ale nejsou omezené na jednorozměrný ideál drsňáckých bohyň války. Stejně jako mužské postavy mají každá svůj vlastní příběh a motivace, jež jsou v náznacích patrné z vyprávění, a právě ty podmiňují jejich hrdinství, které je díky své uvěřitelnosti a motivovanosti o to působivější. --- k dalším aspektům filmu viz recenzi pro Cinepur(16.5.2015)

  • viperblade
    *****

    Zhlédnuto v kině. Pravděpodobně bych nechodil tak daleko, abych řekl, že Mad Max: Fury Road je nejlepším filmem roku 2015, nicméně v TOP 3 určitě bude. Zpočátku mi dělalo problém se do tohoto filmu "dostat" (nevím, jestli jsem neměl náladu, ale pamatuju si, že jsem zpočátku málem v kině usnul) jenže pak přišel přejezd přes údolí a od té doby jsem věděl, že takovýhle akční nářez jen tak v kinech neuvidím. Rozhodně jeden z filmů, které musím vidět ještě jednou, abych si uspořádal myšlenky. Zatím ale 90 % s tím, že Charlize Theron totálně ukradla tento film týpkovi, jehož jméno je i v názvu tohoto filmu a to je něco, co se jen tak nevidí.(16.12.2015)

  • T2
    *****

    Rozpočet $150miliónovTržby USA $154,058,340Tržby Celosvetovo $378,858,340 Tržby za predaj Blu-ray v USA $40,501,162Tržby za predaj DVD v USA $19,825,441ABNORMÁLNE NESKUTOČNÉ ŠIALENSTVO!!! toto nie je film, toto je nová modla akčného žánru, nedýchal som, toto sa vymyká všetkému možnému a nemožnému, čo sme doteraz videli, dokonalé vo všetkých stránkach, drsné, veľkolepé, epické, špinavé do mrku kosti, herecky brilantné, dych berúca jazda od začiatku po koniec, kamera a hudba idú ruka v ruke v precíznej brilantnosti, 3D efekt si našiel po dlhšej dobe opäť svoj účel! FILM ROKA 2015, George Miller jedine Oscar za réžiu, nič iné si nezaslúži __/videl v kine 3D verziu: 100%/__ 3D jednoznačne odporúčam dá to filmu dosť na vrch __/videl v kine 2D verziu 2x: 100%/__ __moja recenzia(19.5.2015)

  • KarelR
    *****

    Nadfilm. Čekal jsem hodně, ale nečekal jsem, že mě Miller rozemele až tak nekompromisním a přesně vybalancovaným akčním náhulem. Šílený Max nejenže dorovnává energii a nápaditost trailerů. On ji ještě v pohodě převyšuje a servíruje živelné drama, ve kterém se opravdu bojíte o hrdiny a uhýbáte s nimi před každým zápalným kopím. Tom Hardy je jako tradičně boží, Charlize Theron už dlouho nedostala tak dobrou postavu a kupodivu zaujmou i lepé modelky a Nicolas Hoult. A to jsem ani nezačal řešit záporáky, kteří jsou děsiví, fascinující i pamětihodní zároveň. Že vás zajímá hlavně akce? No dobře. Ta kombinuje živelnost Bojovníka silnic s nejluxusnější moderní trikařinou, takže ujíždění z A do B nikdy nemá slabé místo. V podstatě tedy dvě hodiny zíráte na plátno a nechápete, jak mohl Šílený Max vůbec vzniknout – obzvlášť v době bezpohlavních popcornových omalovánek. Važme si ho, větší koule mělo v posledních letech jen máloco. A jedním dechem doufejme, že si na sebe vydělá a stane se inspirací pro mnoho nastupujících filmařů. Kde se Miller těch 30 let sakra flákal?!? (10/10)(13.5.2015)

  • Cervenak
    *****

    Ja by som Millerovi dal Oscara za réžiu. Celkom vážne. Pol roka sa srať v africkej púšti, kde je 50 v tieni, s týmito arogantnými hercami a všetkými tými rárohami... a nakoniec z toho zostrihať taký nadupaný hypermoderný akčný film, v ktorom v dokonalej skratke fungujú aj motivácie a emócie... fakt veľký, ba priam obrovský rešpekt.(20.5.2015)

  • - Známy austrálsky herec Bert Newton bol jeden z prvých, ktorých režisér George Miller obsadil do filmu. Natáčať sa malo v Broken Hill, kde sa nakrúcal aj Šialený Max 2: Bojovník ciest (1981). Avšak dažde úplne zmenili vzhľad púštnej krajiny, a tak sa producenti rozhodli presunúť natáčanie do nehostinných končín Namíbie. Tento fakt oddialil začiatok natáčania, a preto sa uprostred roku 2012 rozhodol Bert Newton z produkcie vycúvať a dať prednosť divadlu, presnejšie novej adaptácii hry Annie. (beso74)

  • - Prvý film o Šialenom Maxovi, v ktorom sa neobjaví Mel Gibson. (m.a.t.o.)

  • - Vo filme bolo použitých viac než 2000 vizuálnych efektov – najčastejšie zahŕňali zmenu osvetlenia, zmeny počasia, terénu, kompozície horizontu či digitálne upravenú oblohu. (Rorschach_SK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace