poster

Šílený Max: Zběsilá cesta

  • Austrálie

    Mad Max: Fury Road

  • USA

    Mad Max: Fury Road

  • Slovensko

    Mad Max: Zbesilá cesta

  • Slovensko

    Šialený Max: Zbesilá cesta

  • Velká Británie

    Mad Max: Fury Road

  • Nový Zéland

    Mad Max: Fury Road

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Thriller

Austrálie / USA, 2015, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Karlos80
    *****

    Bizarní, monstrozní a doslova a do písmene šílené (ujeté) ve všech směrech a ohledech. Tahle epicka, nadupaná akční a audovizuální parádička (skutečně velkolepá pocta všem těm klasickým 70/80's béčkovýmpost-apokalypťákům) v čele s klasickým Mad Maxem, kterému ted určitě stoupne sledovanost, šlape jak hodinky a ani na vteřinul díky téměř nonstop-akci (neuvěřitelně kreaitvní, nádherné kaskaderské kusy) nenudí. Tomuto filmu (správnému trashy) nechybělo prakticky vůbec nic (samozřejmě někdo může namítnout, že film mohl mít propracovanější dějovou zápletku, lepší vývoj postav, že tam byly i některé věci které nedávaly moc smysl, pokud ale máte z tohoto soudku už něco málo nakoukáno, tak nadtím jen mávnete rukou a sami uznáte, že tohle vše nikdy není tou hlavní podstatou-prioritou u těchto a podobných filmů). "Zběsilá cesta" je neuvěřitelně špinavý a hlavně pak zábavný film, film který předčil veškerá moje očekávání, a troufám si říct že je to jeden z nejlepších (nebo spíš nejpovedenějších) filmů ve své kategorii, všem trash-maniakům mohu tento kousek vřele doporučit. Dlouho jsem neviděl nic podobného a asi zas dlouho neuvidím jak se zdá, na odreagování a výplach mozku ideální kousek:-) Jo, i já tu musím zmínit toho šíleného magora s elektrickou kytarou šlehající plameny (doprdele co to bylo? mimochodem fakt skvělej nápad - kdy tímto aktem se film už teď zařadil mezi nesmrtelné a pamětihodnotné!) to se jentak nevidí, parádní vsuvka a hurá do akce, která nikdy nekončí!(13.5.2015)

  • verbal
    ****

    Jirka Miler to i v požehnaném věku pořád ještě má, a když někdo po tom úchylném gerontovi hodí pár míčů, je schopen spáchat to nejperverznější postatpo porno s postiženými Australského automotoklubu, jaké kdy bylo k vidění. Duševně tentokrát zcela zdravý Tomáš Tvrdýy je sice přítomen pouze jako masturbující komparz v pozadí a zdaleka nemá ten pohled ani šmrnc šíleného Mela, ale i tak je to neuvěřitelná mela, kde se dvě hodiny jen drsně přiráží nárazník na nárazník, lačně se deflorují chladiče a pneumatiky, do zmutovaných obličejů lepkavě cákají ropné produkty a Karlík Teron je šukatelný i jako kluk. Dost se divím, že zdejší artoví panicové tolik hřímají nad absenci děje. Vždyť pokud byste nahradili auta a mutanty nagelovanými gayi, má to přesně tolik komplikovaných příběhů a zápletek, jako jejich oblíbená kulisa k milování s pravačkou. Já jakožto motorista jsem tedy leštil šaltrpáku jako zběsilý!(28.5.2015)

  • JFL
    *****

    Bude to znít jako stařecké mrmlání, ale takovéhle filmy se prostě dneska už netočí, a právě v tom lze hledat klíč k zaslouženému unisono nadšení, které "Fury Road" provází. Nový "Šílený Max" představuje se zázemím dnešních technologií realizovaný film z dávno minulé éry - stylem vyznívá jako esence osmdesátkových australských brakovek rozprostřená do podoby epické fresky po vzoru vrcholu éry autorského Hollywoodu sedmdesátých let. "Fury Road" prostě je Millerova "Apocalypse Now" či "Heaven's Gate". V propagační kampani neustále zdůrazňované přízvisko "vizionářský režisér" tentokrát nebylo planou floskulí, ale adekvátním konstatováním, a to ve všech významech slova. Miller se ukazuje nejen jako tvůrce s do detailů promyšlenou vizí, ze které spřádá portrét osobitého a do nejmenších detailů promyšleného postapokalyptického světa, ale současně jako tvůrce zcela propadlý své blouznivé vizi, jejíž záře je současně pohlcující i fascinující. Proto také ačkoli je "Fury Road" stejnou mírou variací původní trilogie i jejím pokračováním, zůstává bytostně osobitá a solitérní. A tak ačkoli fanoušci budou identifikovat různé podobné prvky mezi trilogií a novinkou, film se nikdy nevydá cestou moru současné popkultury, quotespottingu. Není tu žádná recyklace, žádné pomrkávání na fanoušky, žádné odkazy k jiným filmům a popkultuře, ba dokonce ani žádné franšízové elementy. "Fury Road" není exkluzivní a elitářská jako soudobé blockbustery, které podkuřováním různým diváckým segmentům vytvářejí enklávy pravověrných. Miller do naondulovaných a přesofistikovaných vod soudobého mainstreamu vypustil svou běsnící bestii, která si s hřmotem pekelného stroje razí cestu přes všechny poučky o návycích cílových publik, komerční trendy, producentský kalkul a vůbec se neohlíží na to, jak vypadá soudobý blockbuster a co v něm údajně funguje a proč. Film stejně jako jeho svět je současně rozklížený, vyšinutý a přesto zcela koherentní a funkční. Archetypální tříaktový koncept vyprávění je zde převálcován jednou permanentní konfrontací a non stop vypětím (až pak první záběr, kde postavy nejsou v pohybu, či bezprostředním ohrožení a jen spolu mluví, působí jak z jiného světa). Z útrob zdegenerovaného macho žánru akčního filmu vyrůstá matriarchátní podobenství, kde mužské figury překvapivě stojí ve vedlejší roli. A to vše je zasazené do pulzujícího světa, který nenahlížíme zvenku, ale jsme do něj vrženi a mimoděk, doslova na okraji zorného pole zatímco nás postavy ve frenetickém tempu nesou dále, nahlížíme jeho praktické fungování, ale především jeho komplexní mystiku, která vzešla ze všudypřítomného šílenství a bolesti. Miller v jednom rozhovoru uvedl, že měl rád onen pocit, kdy jako malý vyšel z kina a připadal si, že vylezl z horské dráhy a že se na ni chce hned vrátit. Zatímco sezónní blockbustery posledních let se přes diváky jen přehnaly, ale záhy z nich zůstala jen matná vzpomínka na horizontu, "Fury Road" diváky v plné rychlosti nabere a stejně jako hlavního hrdinu je paralyzované a vystrčené před kapotu prožene vřavou vize svého tvůrce. Jestliže postapokalypsa dříve vháněla novu krev do žil archetypálním hrdinským příběhům a pachuť dávno minulé a časem odváté éry westernů či rytířských příběhů nahrazovala opojným příslibem, že právě v budoucnosti s pádem civilizace znovu přijde doba hrdinů (podrobněji zde), pak "Fury Road" ve zkáze světa stejným způsobem znovunastoluje platnost mytologického eposu. Ačkoli zdejší vyprávění vykazuje styčné body s Iliadou a Odysseou, současně svou matriarchální rovinou odkazuje ještě k dávnějším tradicím. Ačkoli pak evidentně podrývá machismus a patriarchát, současně při tom v souladu s řečenou revitalizací archetypů přináší oslavu hrdinství a mužnosti. Jejich zdejší podoba ovšem není toliko klasická, nýbrž stejnou mírou mýticky absolutní ale i postfeministicky komplexní. Když utichne ryk motorů a rozplyne se kouř z výbuchů, ukáže se tragičnost i paradoxnost heroismu nejen Maxe, ale především druhého hlavního hrdiny, jenž se poblázněn mýtem patriarchátu hnal jako běsný vlčák války vstříc branám Valhaly, ale opravdového hrdinství dosáhl až když se oprostil od otcovské figury a přijal role pomocníka a ochránce po boku matek. Neméně komplexně „Fury Road“ pojímá i ženy, které zde po vzoru legendárních matriarchátních společenstev zosobňují nejen život a plodivou či regenerativní sílu, ale také vystupují jako bojovnice. Při tom ale nejsou omezené na jednorozměrný ideál drsňáckých bohyň války. Stejně jako mužské postavy mají každá svůj vlastní příběh a motivace, jež jsou v náznacích patrné z vyprávění, a právě ty podmiňují jejich hrdinství, které je díky své uvěřitelnosti a motivovanosti o to působivější. --- k dalším aspektům filmu viz recenzi pro Cinepur(16.5.2015)

  • dobytek
    **

    Na úvod bych měl asi napsat, že do kina jsem fakt nešel, takže jsem film viděl v dost hrozný kvalitě. Jak plno lidí psalo, že trailery je navnadily, tak mě teda naopak spíš odradily. Tušil jsem, že z toho nakonec vyleze asi bezduchá akční blbina. Ale všichni píšou, jaká je to bomba, tak jsem si řikal, že se teda podívám nejdřív v hrozný kvalitě, a jestli to fakt bude tak skvělej film, tak snad do toho kina i půjdu. No teď už vim, že určitě nepůjdu. Pro mě to bylo dost velký zklamání. Některý ty akční scény se docela povedly, ale co se týče nějakýho příběhu, tak je to úplná kravina srovnatelná třeba s Pancéřovou holkou. Partička špinavejch divnolidí a čisťoučkejch modelek jezdí hovnocucem po poušti a okolo nich pořád něco bouchá a střílí se. Ale tak pořád je to lepší, než úplně strašnej třetí díl. Mad Maxovská série holt asi měla radši zůstat jenom u prvních 2 dílů. 40%(30.5.2015)

  • Djkoma
    *****

    Po letech film bez kompromisů. Akční jízda plná šíleností, odvážných nápadů, neustáleho pohybu všech objektů před kamerou a barevnost, které by se snad mohla vyrovnat jen ta původní černobílá verze. Tohle je peklo na kolech v poušti, kde smrdí ohoželá kůže, benzín a divák si stříká na obličej stříbrný sprej a touží po Valhale... a já ji našel tady. Hodně lidí básní o starém Maxovi, ale tohle je jeho zralá, komplexní, promyšlená verze. Tenhle svět chci vidět znovu.(23.12.2015)

  • - Definitivní nápad na čtyřku dostal George Miller ve chvíli, když se v roce 1998 procházel po hollywoodském bulváru. Došlo mu, že největší komoditou pár let po apokalypse budou užiteční lidé. Proto je čtyřka nejen o staronovém Maxovi, který přišel o všechno a potuluje se pouští, ale hlavně o partě, která si říká Pět manželek.  Miller všechno rozepsal a rozkreslil, ale nepočítal s 11. zářím, australskou finanční krizí a mnoha dalšími aspekty, které jeho projekt v očích hollywoodských producentů odsunuly do kouta. (PavelVanekArt)

  • - Bavič Sean Hape (iOTA), který ve filmu hraje zběsilého kytaristu jménem Coma The Doof Warrior, uvedl: „Vědel jsem, že George Miller měl pro mou postavu vypracovaný příběh. Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne) našel Comu v opuštěné jeskyni a ujal se ho. Postupem času se z něj stal hudebník. Já jsem si tento příběh trošku přikrášlil. Má verze je, že Coma byl nalezen s hlavou své mrtvé matky. Když se ho Immortan Joe rozhodl zachránit, Coma si z hlavy ušil masku, kterou oblékal, když táhl do boje. Uctíval tím památku zemřelé matky." Hudebníkova kytara byla na přání režiséra plně funkční.
    (Linkyc)

  • - Kamión s cisternou je prenasledovaný skupinou vyzbrojených vozidiel, ktorú vedie Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne). Okrem toho, že dôjde ku kontaktu kamiónu so spomínanými vozidlami, musí čeliť piesočnatej a kamenistej pustine a v neposlednom rade sa jeho kolesá brodia cez bahnisté polia. Po tom, čo Charlize Theron a Tom Hardy spolu s kamiónom uniknú gangu sa ocitnú na okraji, už bývalého, tzv. Green Place. Tu je možné vidieť odstavený kamión a jeho kolesá, resp. gumy a ich dezén, ktoré vyzerajú, ako keby boli nanovo obúvané. (RatBoj)