poster

Vetřelec: Covenant

  • USA

    Alien: Covenant

  • USA

    Prometheus 2

    (neoficiální název)
  • USA

    Alien: Paradise Lost

    (pracovní název)
  • Velká Británie

    Alien: Covenant

  • Slovensko

    Votrelec: Covenant

  • Nový Zéland

    Alien: Covenant

  • Kanada

    Alien: Covenant

  • Austrálie

    Alien: Covenant

Sci-Fi / Thriller / Horor

USA / Velká Británie, 2017, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eodeon
    ***

    zhnusení, zvrácenost a svinstvo. no nebyly to právě libé pocity, které ve mně film zanechal. jenže přesně o to tu šlo. mnozí se v reakcích vůči filmu ohrazují s tím, že prý jde jen o prachobyčejný slasher, čili formát, jaký není hoden kultovních předchůdců, a další se snaží kritiku mířenou z tohoto směru odrážet. mám-li si v tom souboji zvolit stranu, kloním se k názoru, že Covenant opravdu má zřetelné rysy slasheru, ale jiné, než o kterých se (nejčastěji?) hovoří. tak předně, Scott se vrací k modelu, kde monstrum není v centru, ať už dění nebo optiky kamery, ale existuje kdesi na periferii a slouží spíše jako prostředek k navýšení atmosféry znejistění, znepokojení a posléze děsu. to je imho dobře. stejně jako těch pár slasherů, na které jsem během sbírání diváckých zkušeností narazil, se i Covenant vyznačuje nepokrytou předvídatelností, postavy opouští rozum a pod vlivem traumatických okolností přestávají jednat racionálně, a tak jedna po druhé umírají v předepsaném pořadí pro zděšení jedněch a potěchu druhých. myšlenku podporuje také odbytá charakterizace postav, s čestnou výjimkou androida. pravda, úvahami nad genezí nového života, tímto dědictvím silně mytologizovaného a diváky povětšinou nepochopeného Prométhea, se slashery typicky nevyznačují. a odtud už se odvíjí jedinečnost Covenantu. celý film jako kdyby svým významem a vyzněním adoptoval Davidův pohled na lidský život. v dřívějších filmech série byly sympatie k postavám klíčové. měl-li si film náležitě užít, divák musel soucítit (a notně tomu napomáhala přirozená inklinace k divácké identifikaci); o to víc, když postavy čelily smrti, s každým dalším dílem zřetelnější a brutálnější. s každým dalším dílem se hodnota lidského života o něco víc snižovala, až se v Covenantu vytratila úplně. tohle už je snad dokonalý misantropický nihilismus. navíc velmi nevstřícný vůči divákům, jelikož se brání jakékoliv estetizaci, která by umožnila všechen ten slizký černý hnis zarámovat coby umělecké vyjádření 'krásně tematizující ošklivost' - kontrastuje autentické přírodní lokace se škaredými digitálními monstry (od dob nepřesvědčivého digitálního xenomorfa z Fincherova třetího dílu série se změnilo zjevně jen málo), klade vedle sebe nádherné a vznešené záběry na hvězdné lodě, nadýchaná mračna v planetární atmosféře a obrazy navržené podle klasických děl dějin umění (viz Böcklinův Ostrov smrti, případně Gigerův hommage této malbě, Pravda vystupující ze studny Jean-Léona Gérôma a další) s vykuchanými obludami z Davidova kabinetu kuriozit, perverzními polibky dvou androidů a ohořelými mrtvolami (Scottova hrůza ze smrti uhořením bude nejspíš patologická, jestli si mohu dovolit soudit coby amatérský psychoanalytik), a hlavně, co mě iritovalo zdaleka nejvíc - neustále skáče mimo kýžený rytmus, tempo se náhodně střídá, bez jakéhokoliv klíče, tlumené vleklé pasáže nastupují namísto hektických akčních v naprosto nevhodnou dobu (podobně jako poznámky v závorkách v tomto komentáři) a adrenalinová akce přichází nejenže nečekaně, to by samo o sobě bylo v naprostém pořádku, ale hlavně bez přímé návaznosti na... cokoliv. i když ale znám Scottovu filmografii relativně dobře, nedovedu posoudit, zda to vše představuje vynalézavý záměr, nebo zda je výsledná podoba filmu dílem náhodné shody různých tvůrčích faktorů. Scotta mám totiž zaškatulkovaného coby velmi nadaného filmového režiséra (ve smyslu režisér-řemeslník, nikoliv nutně (i) režisér-autorský umělec), ovšem naprosto ignorantského při volbě látky ke zpracování. občas se mu do rukou dostane skvělý materiál a pak vznikají mistrovská díla jako původní Vetřelec nebo Blade Runner, většinou se však bůhvíproč nadchne pro mizerný, kýčovitý námět a jen díky své profesionální zdatnosti vznikají sice ideově velmi problematická až nevěrohodná, celkově vzato však ne vždy zcela promarněná díla. Covenant bohužel jednoznačně spadá do této druhé, rozsáhlejší podmnožiny Scottovy tvorby. a i když se nejsem schopen přemoci a uznat jej za zdařilý film, přiznám mu tolik, že část svého účelu přeci plní - podařilo se mu (přinejmenším ve mně) znovu vzbudit zájem o celé to vetřelčí [nebo, chcete-li, vetřelecko-predátorské (+možná i -bladerunnerovské)] fikční univerzum s celou jeho rapidně se vyvíjející (novou) mytologií. je kuriózní, jak Scott a jemu oddaní scenáristé pracující na této sérii prequelů naprosto nezvládají (pře)tlumočit odkazy a inspirace v existujících mytologických systémech do smysluplné pastiše, zato se jim však (relativně, protože výhrad by se našla spousta) daří budovat (v přeneseném slova smyslu) mytologii novou, fikční a fantastickou, a s ní právě i zájem o vetřelčí univerzum a jeho další směřování.(30.12.2017)

  • EvilPhoEniX
    ****

    Enjoyable shit!! Covenant má lehce delší rozjezd než bych si přál a úvod není příliš vtahující, každopádně 15 členná posádka už ze začátku dá hororovému divákovi najevo, že o vysoký Bodycount zde rozhodně nebude nouze a taky, že není. Jakmile se posádka vydá navštívit novou planetu začíná hutně atmosférické, šťavnatě brutální ( konečně slušně využité Rko), vizuálně strhující a husí kůži místy vyvolávající inferno, které nepoleví až do vrcholného finále, které trvá okolo půl hodiny a splňuje nejpřísnější kritéria pravého hororového fandy. Michael Fassbender a Katherine Waterston naprosto úžasní, bílý xenomorph jedna z nejatraktivnějších kreatur, kterou jsem kdy měl možnost na plátně vidět, potěší i Baby Alien a nečekané finální rozuzlení. Celkově to má slušné koule hlavně když na plátně řádí Vetřelec. Nebýt pomalejšího úvodu šel bych i na plný počet.( Intoušové a detailisté zřejmě budou brblat, ostatní by mohli být spokojeni). Zajímavost: Na vetřelce byl jeden senior nažhavený tak, že i za cenu, že nemůže chodit jej musel vidět. Zřejmě si chtěl zopakovat kino premiéru jako před 38 lety. Story 8/10, Atmosféra 9/10, Gore 8/10, Vizuál 10/10, Akce 8/10, Napětí 8/10,Humor 2/10. Zábavnost 8/10, Lekačky 3/10.85%(15.5.2017)

  • Zeck
    ****

    Ryzí průměr, který k vyššímu hodnocení přiměje snad jen nostalgie (můj případ). Postavy jsou mizerné, Scott nedokázal polidštit a přiblížit ani jednu jedinou a nejvíc lidsky a emočně se projeví snad jen suchý kalkulující robot. Divák k postavám do konce filmu (do jejich smrti) nepronikne, natož aby si k nim našel vztah. Celá posádka působí dojmem irelevantního stáda dobytka, který se stejně porazí, tak proč se zabývat takovou blbostí a alespoň náznakem ji představit. Člověk tedy nemá tušení, kdo právě zařval, protože hystericky řvané jméno slyší poprvé a držku od začátku filmu nezaznamenal. Následná vybíjená je pak díky tomu jen audiovizuálním gore zážitkem, rozhodně ne nic hlubšího, co by se dalo snad vzdáleně prožívat. Příběh, který posunul ještě průměrnější Prometheus se zde doslova zabil během deseti vteřin v jednom flashbacku, čímž dal Ridley jasně najevo, že nějakou důmyslnou zápletku a bližší pohled na Space Joyckeye má u prdele a bude uspokojen tradiční vyvražďovačkou jak přes kopírák. Divákovi tedy muselo postačit již dávno překonané krvavé líhnutí se vším všudy a až trapně recyklované souboje o to, kdo koho vypustí do vesmíru první. S nějakou kontinuitou a logikou žánru se zde taky nikdo neobtěžoval. Vetřelci se ve všech předešlých dílech líhli minimálně po desítkách hodinách, tady za pár minut, v dřívějších dílech rostli podobnou dobu, tady během pár vteřin od vylezení z hrudníku doslova před očima. Pokud k samotnému Vetřelci nemá už co říct ani tvůrce série Scott a předvede průměrnou prefabrikovanou šestku bez nápadu se "šokujícím" koncem, který se nedá neodhadnout půl hodiny dopředu, přenechal bych sérii Cameronovi, který dvojkou udělal filmový kult z jednoho nadprůměrného sci-fi, nebo to už definitivně zabalil. Alien už patrně vyčpěl a pomalu mu vysychá i ta kyselina, takže sice kousne a umí šplhat, ale to umí i opice. Na druhou stranu je tohle snad jediná vážná a krvavá sci-fi série pro dospělé, a to je nutno ocenit v dnešní době nekonečných dementních sci-fi dystopií pro děti. Potenciální pokračování by mohlo mít koule, chce to ale schopného scénáristu, ne řemeslného plagiáta již stokrát viděného. 65 %(28.5.2017)

  • Segrestor
    ****

    Je třeba se smířit s tím, že atmosféra někdejších vetřelců je tatam. Scott přináší novou verzi podle starého scénáře, který obohatil zádumčivým tlacháním dvou adroidů o jejich elektronických snech, avšak pryč je i napětí a hrůza z monster. Spíš se zaobíráme vznikem finální podoby xenomorfa, jako kdyby to bylo nějak extra důležité. Takže, zatímco ve Vetřelci 1979 se jen naklonili nad vajíčko a vzali si příšeru na loď a tam s ní bojovali, zde se děje to samé, jen se sáhodlouhou přestávkou mezi "nakažením" a exportem na loď. Načež samozřejmě samotná naháněčka v chodbách korábu nemá prakticky ve srovnání žádný grády, jedná se jen o rutinní akci. Z vetřelce jde strach asi jako z babičina štrůdlu. Po akci ultimátního mimozemšťana ve filmu LIFE zde Scott se svým zabijákem blatantně selhává. Vetřelec je sice mrštný, ale celkem neschopný a křehký. A hloupý jako ostatně celá posádka. Budiž to tím, že je to ještě mladík, že za pár let, kdy začne obtěžovat posádku Nozdroloma, už trochu nabude formu, nemluvě o kadenci útoků v Aliens 1986.(19.5.2017)

  • B!shop
    ***

    Na rozdil od ostatnich se mi Prometheus libil, takze jsem se tesil i na Covenanta, i pres slabsi ukazky a ve vysledku v tomhle pripade spis zklamani. Dej sice docela solidne navaze na predchozi dil a vsechno je to o poznani temnejsi, triky a celkove vizualni stranka jsou ocekavane bez chyby, ale tim klady vicemene konci. Samotnej dej je tezce tuctovej, velkej zaverecnej zvrat mi byl jasnej uz tak od dvou tretin filmu. Herci jsou banda nesympatickejch blbu, takze mi u vsech bylo naprosto ukradeny, kdy chcipnou (v pripade tohohle filmu skutecne spis kdy nez jestli, Ridley se s tim nemaze) a co se tyce androida, Fassbender hraje sice stejne dobre jak minule, ale tady mi uz lez lehce na nervy. No a poslednim hrebickem do rakve jsou samotny vetrelci, krome zaverecnyho frajera vypadaj vsichni dost prapodivne az usmevne, i kdyz chapu, ze jsme v prequelu, takze tu chtel asi Ridley ukazat jakejsi vyvoj. Celkove tak vlastne prumerny, hezky krvavy a vicemene nenudici sci-fi, ale od Ridleyho a potazmo cely fransizy Vetrelcu proste cekam vic.(2.5.2018)

  • - Jeden z trailerů na film je udělaný jako reklamní kampaň pro nového androida Waltera (Michael Fassbender) s webovou stránkou meetwalter.com. Tato stránka skutečně existuje a můžete na ní zjistil více o tomto androidu. (vyfuk)

  • - V jednej chvíli sa uvažovalo o tom, že film bude prequel k snímke Prometheus (2012). Nakoniec však filmári zmenili názor. (glorious)

  • - Ve filmu je řečeno, že Xenomorfové jsou vynálezem androida Davida (Michael Fassbender), ale v prvním filmu kapitán Dallas řekne, že Pilot je zkamenělina („Looks like it's been dead a long time. Fossilized“) což znamená, že Pilot musel být mrtvý tisíce let, tedy ještě před událostmi ve filmu Prometheus (2012) a David tudíž nemůže být originálním tvůrcem Vetřelce. (Jan.Kanak)