poster

Vetřelec: Covenant

  • USA

    Alien: Covenant

  • USA

    Prometheus 2

    (neoficiální název)
  • USA

    Alien: Paradise Lost

    (pracovní název)
  • Velká Británie

    Alien: Covenant

  • Slovensko

    Votrelec: Covenant

  • Kanada

    Alien: Covenant

  • Nový Zéland

    Alien: Covenant

  • Austrálie

    Alien: Covenant

Sci-Fi / Thriller / Horor

USA / Velká Británie, 2017, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • bestlama
    **

    Když jsem se ve svém věku rozhodoval, co dál dělat. Chození na dementní filmy do kina, byla jasná volba. Ač jsem doteď všude proklamoval, že nový Vetřelec nemůže být špatný, protože to vypadá jako skvělý a kulervoucí film, tak jsem se očividně mýlil. On to vlastně vyloženě není špatný film. Pokud pominete nesympatické postavy, příběh jak přes kopírák, dementní rozhodování se všech postav, tentokrát i špatného Fassbendera, tak je to i dobrý film. Zůstala hudba, krev, vnitřnosti a výprava. Na Vetřelce jsem byl tak nažhavený, že jsem si i poprvé vypnul v kině telefon. Očividně hrát Pasians by byla sázka na jistotu a nemusel bych dvě hodiny tlačit hovno v zatáčce, protože bych si mohl v klidu odskočit. Děkuji za znepříjemnění kina a děkuji, že se pan Scott konečně po těch propadákových tržbách poučí a odevzdá Vetřelce do správných rukou. Třeba Blompkamp by si to i zasloužil, určitě by z toho nesmíchal jednu velkou sračku, která si hraje na to, čím není. Ale míchat dva filmy dohromady a nevědět, který vlastně chci je jako jmenovat se ZlýFénix a dělat, že rozumím hororům.(20.5.2017)

  • -bad-mad-wolf-
    **

    Čim vejš se škrabete, tím delší následuje pád (když to zvoráte). Aneb čim dokonalejší něco je, tím víc je vidět poškrábanej lak. Vetřelec je dokonalý organismus. Stačí málo a je z něj kripl. --- Dobře, po delší době se zase trochu rozkecam. Svým způsobem jsem krystalický člen cílovky tohohle filmu. Všechny vetřelčí filmy jsem: viděl mnohokrát; utratil tisíce za různé originální nosiče s nimi; měl tu čest vidět je v kině; na první dva díly psal retrorecenze/glosy; na Promethea vyrazil do IMAXu. A co je důležité - všech pět předešlých filmů mám rád. Některé méně, jiné víc, ale mám - a prvního Vetřelce považuju za jeden z nejlepších filmů všech dob. Covenant chce svým věrným dávat a pracovat s motivy, jejichž náznaky jsou tu už od kořenů série (nezapomínejme, že jedna důležitá linie v prvním Vetřelci byla ta s androidem Ashem, který vetřelce obdivoval). Bohužel, když si objednáte nejlepší menu v restauraci, neznamená to, že vám ho kuchař dobře připraví. Covenant několik highlightů má: první sekvence s neomorfy je parádně gradovaná a vyschízovaný stres z ní teče proudem... až do chvíle, kdy si vzpomenete, že ti lidé na plátně nejsou banda retardovaných středoškolaček, nýbrž speciální tým, jenž má kolonizovat cizí planetu. Hahaha, ty vole. Prometheovi se nemalá část publika vysmívala za scénu se sundaváním helem v místě, kde by se sundavat rozhodně neměly. Tady si parta, probuzená z hibernace, dovolí doslova během několika minut kompletně vyměnit cílovou planetu kolonizace (protože "nikdo nechce jít znovu spát") a při prvotním průzkumu nové destinace vyrazí nalehko rovnou od začátku. Následně vůbec nikoho nevzrušuje, že narazil na zjevně mimozemský život, který nějakým způsobem zkřížil cestu posádce lodi Prometheus (o jejímž osudu nikdo nic neví). Když do hry vstoupí android David, rozjede se kecací linie v útrobách budov vyspělé mimozemské civilizace (všemi - včetně filmu samotného - kompletně ignorované); určitě není vyloženě hloupá, nicméně v žádném ohledu nepřekvapí a její vývoj je silně předvídatelný. V téhle části filmu dost hapruje časová i prostorová kontinuita - fakt by v opuštěné kamenné budově nikdo neslyšel křik umírající kamarádky? Nevylíhnul se náš očekávaný první vetřeleček podezřele rychle? Eh... docela zbytečné béčkové přešlapy, ale dobře, na tohle kašlu, nikoho to nezajímá - co mě ovšem zajímá víc, je téměř nulová práce s postavami. David a Walter OK, to je klíčová kolize filmu (ve fyzické formě; klíčovým konfliktem je ve skutečnosti střet přirozené nedokonalosti s uměle vytvořenou dokonalostí), ale co zbytek? Proč se posádka chová jako banda zpovykaných pitomců? Proč naopak zachovává ledový klid ve chvílích, kdy objevuje MONUMENTÁLNÍ a VYVRAŽDĚNOU civilizaci? Nikomu není věnován prostor a Danielsové máme fandit jen proto, že jí na začátku umře manžel, se kterým chtěla chajdu u rybníka na cizí planetě? Co ty kecy androidů o lásce k ní? Kde má opodstatnění? V jednom krátkém monologu a jedné ukousnuté ručičce v rámci silně chaotického nočního souboje? Je toho moc a zároveň strašně málo. Zkratkovitost je bohužel místy natolik ve formě, že se film stává nechtěně směšným. Pro mě osobně je jejím nečekaným vrcholem právě samotný vetřelec, nastoupivší na scénu v závěrečné dvacetiminutovce. Vejce, facehugger, vetřelec zrozen, vetřelec hopkající po lodi, mrtvý vetřelec (vše z předchozí věty během několika minut). Následuje další vetřelec, mord ve sprše, "epický" fight, další mrtvý vetřelec (opět pár minut). Hele, nechoďme kolem horké kaše a řekněme si to na férovku: Covenant doplácí na slasherovitou stupiditu a prázdnotu svých postav, ignoraci potenciálně působivých prvků, zkrat(k)ovitost, nedůstojný přístup a pohrdání univerzem, jenž stojí na hrůze a neuchopitelnosti neznáma. A právě tady je konečná stanice - Covenant rezignuje na tajemno, místy až polopaticky vysvětluje a vše, co mohlo další porce tajemna přinést, okázale zahazuje. Čistě subjektivně mám navíc nemalý problém s tím, kterak je osvětlen vznik slavného monstra (a moc nechápu, jak tohle chce někdo naroubovat na původní vetřelčí sérii). Můžete si plácat něco o aktualizaci tématu a vývoji filmové řeči, ale tohle nevyperete. Abych řekl pravdu, při závěrečné řeži, v níž poletuje CGI loď s CGI vetřelcem, jsem si dávno přál, aby už film skončil. Neskončil, ještě chvíli to zkoušel a ve finále přinesl zbytečný twist, prokouknutelný od chvíle, v níž se perou dva "stejní" androidi. U všech předchozích Vetřelců (včetně Promethea) jsem si naopak před koncem říkal něco jako "sakra ne, dejte mi ještě něco, haste ještě chvíli mou žízeň po tomhle temným vesmíru!" Jdi do hajzlu, Covenante. Ospravedlnit tě může jen případná výjimečnost pokračování. Závěrem ještě pár věcí, které se mi líbily: Delikátní soundtrack Jeda Kurzela, zdatně recyklující motivy made by Jerry Goldsmith. Neomorfové jsou mrazivě hrůzná stvoření a scéna, v níž jeden z nich hoduje na těle mrtvé dívky, zatímco její zdánlivě netknutá hlava plave v nedaleké kašně (či co to bylo), je jedinou, mající potenciál na zásek v paměti. Momentka s krásně brutální poetikou. Vizuál se místy snaží navazovat na vizuál vetřelčích filmů, což je fajn. Herci zdatně hrají (často sice dementní postavy, ale hrají je dobře) a rozpočet dodal kvalitní triky, přestože nestřídmost v závěru trochu smrdí přemírou CGI. Linie s androidem Davidem přináší určitý potenciál, který by mohl být v budoucnu jistě zužitkován, přestože mu nejsem vděčný za způsob, jakým odpovídá (byť snad ne definitivně) na otázky ze světa engineerů a vetřelců. Scéna zrodu legendárního monstra sama o sobě má své kouzlo, především díky nezvykle zvolené hudbě. Zbytek je PŘINEJLEPŠÍM průměrným sci-fi hororem, nebo spíše docela dobrým, avšak nedobře uchopeným nápadem, jemuž vráží do zad kudlu kontext přechozích filmů. Jako takový by ode mě možná dostal 5/10. V kontextu série, do níž patří a jíž chce ovlivňovat... brutálně subjektivní 3/10. P.S. Dalo by se sáhodlouze spekulovat na téma pozice Covenanta v celém vetřelčím vesmíru, přičemž málokdy bylo těžší dosáhnout oné mýtické "objektivní pravdy". Četl jsem spoustu zasloužené kritiky, nicméně četl jsem i několik pozitivních ohlasů, jimž se dá dát za pravdu (doporučuju komentář Douglase). Kultovní univerza jsou zkrátka natolik svébytná a mají natolik ortodoxní fanoušky, že jsou nové přírůstky přijímány nikoliv pouze pro vlastní kvality, nýbrž taky na základě přístupu a věrnosti látce. Potenciální vítěz by měl mít oboje...(18.5.2017)

  • Kaka
    **

    Jestli si tohle pustí James Cameron, musí se jen škodolibě uculovat, jak mu podobné prvky jakou jsou v Covenantu fungovaly v jeho klasice Alliens před 30ti lety minimálně o dvě třídy lépe. Jedinné co Scott překonává a vychází ze stínu předchozích dílu je opojný vizuál a výprava. Jinak velké zklamání. Scénář vycucaný z prstu, hrdinové bez šťávy, Vetřelce málo a android hrající na flétnu - wtf ? Scott cpe filozofii a rádoby myšlenkové přesahy někam, kam vůbec nepatří a nebo ok, ale jinačí formou. Paradox je, že on sám by to měl vědět nejlépe, protože dal tomuhle spektakulárnímu monstru život. Opět výsadková loď, signal od osadníků na neznámé planetě, vojácí nedbající na hrozby a zajeté bezpečnostní postupy, jatka, záchranný modul, těžká technika, přetlaková komora. S nějakými menšími odchylkami a přesmyčkami v podstatě to stejné opakující se pořád dokola. Příští díl prosím dostaňte Vetřelce na Zemi, pusťte ho do měst a udělejte třetí světovou, ať máme konečně po 20ti dílech nějaké ozvláštnění.(21.5.2017)

  • xxmartinxx
    **

    Dvě hvězdičky jsou podhodnocení, ale jsou zcela oprávněné podhodnocení. Ridley Scott natočil film, který vypadá, jako by nadšený debutant vykrádal Vetřelce (předně na úrovni kopírování ikonických scén), přitom se ale odmítl odvázat a užít si hororovou zábavu, ale rozhodl se to prokládat polopatickými existenciálními otázkami. Kdyby to opravdu bylo dílo začátečníka, budu snad smířlivý, ale vůči tomuhle? Že postavy jsou ještě o řád hloupější než v Prométheovi, je nakonec ten menší problém. Jeden Marťan holt jaro nedělá.(15.5.2017)

  • hirnlego
    ***

    Nemůžu se rozhodnout, jestli je horší tohle, nebo Prometheus a ani nad tím nějak nemám chuť přemýšlet. Prometheus měl začátek, tohle má Davida, no. Konečný hodnocení stejný. Slovy kolegy na předpremiéře v Lucerně: "Jestli další díl nebude komedie a nebude to točit del Toro, tak už na to seru." Teda točit to může kdokoli asi už.(18.5.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace