Reklama

Reklama

Ghost in the Shell

  • Japonsko Kōkaku kidōtai (více)
Trailer

VOD (1)

„V blízké budoucnosti se korporátní sítě dostávají až ke hvězdám, elektrony a světlo proudí vesmírem. Pokrok v komputerizaci však ještě nevyhubil národy a etnické skupiny…“ V roce 2029 jsou počítačové implantáty v kyborgicky upravených tělech samozřejmostí a Japonsko se stalo jedním velkým městem, které je zasíťováno tokem informací. Vyšetřovatelka Motoko, napůl člověk, napůl stroj, řeší případ zločinné umělé inteligence, která vznikla v počítačové síti zvláštní obdobou evolučních procesů. Následuje nejen mocenský boj nadnárodních organizací, ale také boj o hranice těla, ducha a soustrojí… Mimo Akiry (1988) je Ghost in the Shell bezesporu nejslavnější filmová adaptace na základě komiksové předlohy vůbec. Dle anime z konce 80. let autora a ilustrátora Masamune Širóa ji natočil režisér Mamoru Ošii, který se rovněž postaral o povedené pokračování snímku, zvané Ghost in the Shell 2.0 (2008). Původní dílo z roku 1995 na jednu stranu vydatně čerpalo z tzv. kyberpunku, literárního směru, který ustanovili spisovatelé jako Bruce Sterling, William Gibson či Philip K. Dick. Na stranu druhou ale Ghost in the Shell zásadním způsobem ovlivnilo další, podobně laděná díla, jako Matrix, A.I. Umělá inteligence, Dredd, Avatar či Ex Machina. Ošii se scenáristou Kazunori Itóem s detailní bravurou vykreslili realistický svět až znepokojivě blízké budoucnosti, v níž se odvíjí hypnoticky pojatý příběh o samé podstatě lidskosti, při němž si nelze nevzpomenout na dědictví uměleckých sci-fi jako Solaris či 2001: Vesmírná odysea. Na svébytném výrazu existenciálního filmu se zásadním způsobem podepsal rovněž hudební skladatel Kendži Kawai, jehož skladby, v čele s "Making of a Cyborg", jsou neopakovatelnou ukázkou směšování tradice a moderny. To platí i pro výtvarné ztvárnění Ghost in the Shell, dobově pokrokové, snoubící kreslenou animaci s digitálními efekty. O kultovním postavení snímku svědčí fakt, že roku 2017 vznikl v mezinárodní koprodukci hraný remake stejného jména, stejně jako existence bobtnající franšízy, která zahrnuje filmy, televizní minisérie, komiksy či počítačové hry. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (425)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejhlubokomyslnější anime jaké jsem viděl...zatím (dodatek - překonáno pouze druhým dílem;)). Sci-Fi...a jednou možná poselství budoucím generacím. Každopádně je to kus scénaristického mistrovství, s na svoji dobu neskutečnou animací. Kenji Kawai a Mamoru Oshii budou navěky velebeni jako géniové, kteří přenesli Majora Kusanagi z papírových stránek na filmové plátno. Je to trochu symbolické, že díky všem těm torrentům a DCčkům a nevím čemu všemu ještě, má Major opravdu přístup všude...And where does the newborn go from here? The net is vast and infinite. 2501%;) ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Promiň, Scarlett, ale ani tobě se nepodařilo americkou předělávku dostat na aspoň trochu konkurenceschopnou úroveň vůči původní japonské verzi. O remaku jsem napsal, že mu chybí kyperpunková duše, Mamoru Ošii dokázal filmu vtisknout jak kyberpunkovou vizáž, tak i filozofii. Filmů, které by dokázaly kyberpunkový svět předvést se ctí, je jen hrstka a Ghost in the Shell mezi nimi zaujímá čestné místo. Se čtyřmi hvězdičkami nemám nejmenší problém, jen tu pátou se mi dávat nechce, protože s výtvarným pojetím mangy jsem měl vždycky trochu problém. Velké celky tam vynikají precizností, ale kresba postav na mě působí rušivě. Celkový dojem: 85 %. ()

Reklama

swamp 

všechny recenze uživatele

Vizuálně nabušené cyber-anime, které se snaží o jakousi filozofickou hloubku, čímž divákovi lehce zabraňuje nechat se zcela pohltit nádherným světem, protože toho je zkrátka hodně a neznalý divák (teda, mluvím za sebe) se trochu ztrácí. Zatím dávám hvězdičky čtyři, ale to neznamená, že po několikátém dalším zhlédnutí (ke kterému určitě dojde) hodnocení nenavýším. ()

Rover 

všechny recenze uživatele

Ghost in the Shell je pro mě rozporuplný film. Na jednu stranu obdivuju krásnou animaci, na druhou se trochu ztrácím v ději a nedokáže vše kloudně pochopit. Některé dialogy mi přijdou zbytečné, jiné geniální. Líbí se mi, že na tak krátký film si tvůrci dovolili zařadit množství dlouhých záběrů na pulsující město budoucnocti, které jsou výtvarně velmi inovativně ztvárněné, každá akce vyvolá reakci a každý záblesk světla či nepatrný pohyb má nějakou příčinu i důsledek. HUDBA: Kenji Kawai - to nejlepší, co tenhle film, pro mně, může nabídnout. Minimalisticky užité perkusní nástroje spolu s výborným sborem vycházejícím z japonské tradiční hudby. Strhne na sebe veškerou pozornost a nenechá člověka bez odezvy v podobě husí kůže... ()

mcb 

všechny recenze uživatele

Recept anime+scifi+filosofie by snad nikdy nemohl dopadnout špatně. Špičková vuzuální stránka podkreslená velmi podmanivou hudbou na pozadí hlubokomyslné cesty za svou vlastní podstatou. Přihoďme k tomu pár mnohoznačných scén a dialogů, vyrojme symboly za každým rohem a hned se vám vyrýsuje kult, po kterém bude několik "pseudoznalců scifi" vykládat Matrix jako nestoudnou vykrádačku. Ale pravda je jinde. Ghost in the Shell je kompaktním uzavřeným dílem, které je na povrch nesmírně komplikované (jak by ne, když se řeší otázky o smyslu lidské existence), ale onu komplikovanost nám víceméně utváří skrz pár prohozených dialogů, které divákovi nabízejí množství nejednoznačných otázek a odpovědí, díky nimž vám stoprocentně nahodí brouky do hlavy. Určitě se tu vyskytuje řada geniálních scén a atmosféra je více než libová, ale když se snažím, jak chci, jako výsledek dostávám japonského Blade Runnera 2.0, se vším všudy. S podobnou myšlenkou a s totožným audiovizuálním stylem. Je to perfektní film, ale uznávám, že nemusí každému na první pohled sednout... ()

Galerie (79)

Zajímavosti (11)

  • Pro zvýšení realističnosti odjel štáb mimo Japonsko, aby mohl testovat různé zbraně a způsob, jakým ničí různé předměty. Vidět je to obzvláště v závěrečném souboji, kdy střelba do kamene nevydává žádné jiskry, které jsou do mnohých jiných filmů dodávány pro dramatický efekt. (Harroc)
  • Dlouho dobu se spekulovalo, v jakém městě se příběh odehrává, protože ve filmu se o tom nemluví. Spekulovalo se, že jde o Tokio, ale režisér řekl, že město je vytvořené podle Hong Kongu. Navíc pivo San Miguel, které pijí některé postavy, je velmi oblíbené právě v Hong Kongu. (Harroc)
  • Kód běžící na začátku filmu na pozadí reprezentuje zakódovaná jména filmového štábu. (gauron666)

Související novinky

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

13.09.2023

Největší středoevropský filmový festival sci-fi filmů a kultury Future Gate odstartuje svůj jubilejní desátý ročník 26. září v pražském kině Lucerna a následně se přesune do Brna. Kromě hlavní… (více)

Duch anime vládne Hollywoodu

Duch anime vládne Hollywoodu

18.04.2008

Šéfové velkých studií očividně věří, že Speed Racer sourozenců Wachowských (Larry a Andy) bude hit (a s přihlédnutím k vynikající trailerové kampani tomu začínáme věřit také). Jinak si nejde… (více)

Program FILMASIE

Program FILMASIE

20.11.2005

Hlavním bodem programu prvního ročníku festivalu asijských filmů FILMASIE, který se uskuteční ve dnech 1. 7. prosince 2005 v pražských kinech Světozor a Aero, bude Jižní Korea. Tu budou zastupovat… (více)

Reklama

Reklama