Reklama

Reklama

Ghost in the Shell

  • Japonsko Kōkaku kidōtai (více)

„V blízké budoucnosti se korporátní sítě dostávají až ke hvězdám, elektrony a světlo proudí vesmírem. Pokrok v komputerizaci však ještě nevyhubil národy a etnické skupiny…“ V roce 2029 jsou počítačové implantáty v kyborgicky upravených tělech samozřejmostí a Japonsko se stalo jedním velkým městem, které je zasíťováno tokem informací. Vyšetřovatelka Motoko, napůl člověk, napůl stroj, řeší případ zločinné umělé inteligence, která vznikla v počítačové síti zvláštní obdobou evolučních procesů. Následuje nejen mocenský boj nadnárodních organizací, ale také boj o hranice těla, ducha a soustrojí… Mimo Akiry (1988) je Ghost in the Shell bezesporu nejslavnější filmová adaptace na základě komiksové předlohy vůbec. Dle anime z konce 80. let autora a ilustrátora Masamune Širóa ji natočil režisér Mamoru Ošii, který se rovněž postaral o povedené pokračování snímku, zvané Ghost in the Shell 2.0 (2008). Původní dílo z roku 1995 na jednu stranu vydatně čerpalo z tzv. kyberpunku, literárního směru, který ustanovili spisovatelé jako Bruce Sterling, William Gibson či Philip K. Dick. Na stranu druhou ale Ghost in the Shell zásadním způsobem ovlivnilo další, podobně laděná díla, jako Matrix, A.I. Umělá inteligence, Dredd, Avatar či Ex Machina. Ošii se scenáristou Kazunori Itóem s detailní bravurou vykreslili realistický svět až znepokojivě blízké budoucnosti, v níž se odvíjí hypnoticky pojatý příběh o samé podstatě lidskosti, při němž si nelze nevzpomenout na dědictví uměleckých sci-fi jako Solaris či 2001: Vesmírná odysea. Na svébytném výrazu existenciálního filmu se zásadním způsobem podepsal rovněž hudební skladatel Kendži Kawai, jehož skladby, v čele s "Making of a Cyborg", jsou neopakovatelnou ukázkou směšování tradice a moderny. To platí i pro výtvarné ztvárnění Ghost in the Shell, dobově pokrokové, snoubící kreslenou animaci s digitálními efekty. O kultovním postavení snímku svědčí fakt, že roku 2017 vznikl v mezinárodní koprodukci hraný remake stejného jména, stejně jako existence bobtnající franšízy, která zahrnuje filmy, televizní minisérie, komiksy či počítačové hry. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (403)

Lima 

všechny recenze uživatele

Vizuální masterpiece, který mi svojí náladou místama připomínal BLADE RUNNERa. Má ten samý lehce depresivní feeling, metropole budoucnosti je stejně vizuálně působivá. Animace je opravdu jedinečná, velmi vynalézavá a první půle mi svojí atmosférou a spíše lehkým plynutím děje připadala jako filmová báseň s velkým důrazem na detail. Hudba Kenji Kawaie je jemná, meditativní a do nálady snímku nádherně zapadá. První půli filmu jsem si labužnicky vychutnával, v té druhé jsem se ztrácel v přemíře dialogů, ve kterých cyborgové řešili obligátní problémy na téma "může mít stroj duši" a "co to vlastně duše je?" a a děj působil lehce zamotaně. Druhá půle filmu vysoce nastavenou laťku neudržela a konec je neuspokojivý. Náhle naskočily závěrečné titulky a ve mně zůstaly smíšené pocity. Takže jenom za čtyři*, možná, že po druhém shlédnutí změním názor. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Stačí se jenom dívat a naslouchat, zbytek přijde sám. Což mi však nebrání napsat alespoň, co konkrétního se mi na Ghost in the Shell líbilo. Líbila se mi úžasně rozanimovaná prostředí, pulzující snově přetechnizovaným životem. Líbila se mi hlavní hrdinka, líbila se mi její velká kukadla. Líbily se mi dynamické akční sekvence s výborným ozvučením. Líbilo se mi, že celý film trval pouhých osmdesát minut a přitom netrpěl dějovou nahuštěností, naopak si dovolil několik poetických sekvencí dávajících nám čas na přemýšlení. Líbila se mi ústřední myšlenka filmu, jež měla nepochybně mamutí vliv na „inspiruj se kdekoliv“ Matrix. Líbila se mi propracovaná psychologie všech postav, líbilo se mi jejich logické chování. Jednoduše se mi líbily pocity, které ve mně GITS vyvolal. 95%Zajímavé komentáře: Lima, berg.12 ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Vizuálně naprosto úchvatný kousek, což Japoncům v podobně laděných filmech, vysloveně jde. Komplikovanější je to s příběhem, který rozhodně není z řady těch jednodušších. A formou vyprávění tomu také vůbec nepomáhá. Měl jsem problém se orientovat na příběh o kyborzích, když jsem zíral na to neuvěřitelné precizno v animaci. A nepomohla tomu ani skutečnost, že po první méně kecací půlce se rozjela druhá půlka, která to všechno začala tak nějak vysvětlovat. Člověk pak očekává nějakej peckoidní, kulervoucí závěr a on je vlastně poměrně tichej a k zamyšlení. Tak hodně, že jsem při nádherné meditativní hudbě v titulcích (která ostatně běžela i v celém filmu) jen němě zíral a přemýšlel, co to všechno vlastně mělo znamenat. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejhlubokomyslnější anime jaké jsem viděl...zatím (dodatek - překonáno pouze druhým dílem;)). Sci-Fi...a jednou možná poselství budoucím generacím. Každopádně je to kus scénaristického mistrovství, s na svoji dobu neskutečnou animací. Kenji Kawai a Mamoru Oshii budou navěky velebeni jako géniové, kteří přenesli Majora Kusanagi z papírových stránek na filmové plátno. Je to trochu symbolické, že díky všem těm torrentům a DCčkům a nevím čemu všemu ještě, má Major opravdu přístup všude...And where does the newborn go from here? The net is vast and infinite. 2501%;) ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Z tohohle filmu jsem si já osobně odnesla pár zajímavých poznatků (které ovšem spousta lepších znalců kinematografie, než jsem já, nejspíš už dávno ví). Matrix není zas tak originální, jak jsem si myslela. Animovaný film může být hodně nevhodný pro děti, obrovsky akční a s náznaky hlubších myšlenek. Přestože mě styl (kyberpunk), děj ani "filozofie" tohohle filmu nenadchla tolik, jako většinu diváků, musím mu přiznat velkou originalitu, krásnou atmosféru, poetičnost (i všechny akční scény jsou zajímavým způsobem melancholické) a pěknou hudbu. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (11)

  • Dlouho dobu se spekulovalo, v jakém městě se příběh odehrává, protože ve filmu se o tom nemluví. Spekulovalo se, že jde o Tokio, ale režisér řekl, že město je vytvořené podle Hong Kongu. Navíc pivo San Miguel, které pijí některé postavy, je velmi oblíbené právě v Hong Kongu. (Harroc)
  • Kód běžící na začátku filmu na pozadí reprezentuje zakódovaná jména filmového štábu. (gauron666)
  • Pro zvýšení realističnosti odjel štáb mimo Japonsko, aby mohl testovat různé zbraně a způsob, jakým ničí různé předměty. Vidět je to obzvláště v závěrečném souboji, kdy střelba do kamene nevydává žádné jiskry, které jsou do mnohých jiných filmů dodávány pro dramatický efekt. (Harroc)

Reklama

Reklama