Režie:
George LucasScénář:
George LucasKamera:
David TattersallHudba:
John WilliamsHrají:
Ewan McGregor, Natalie Portman, Hayden Christensen, Ian McDiarmid, Samuel L. Jackson, Jimmy Smits, Frank Oz, Anthony Daniels, Christopher Lee (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Rozpolcenost mezi loajalitou ke svému učiteli Obi-Wanu Kenobimu a vábením Sithů nakonec způsobuje, že se Anakin Skywalker obrací zády k Jediům a přeměnou v Dartha Vadera dokončuje svou cestu do temnot... (Bontonfilm)
Videa (2)
Recenze (1 568)
Pomsta Sithů je nepochybně jedním z vrcholů Star Wars a sledovat přerod Anakina v Darth Vadera patří k tomu nejzajímavějšímu, co sága nabídla. I když jsem ho Lucasovi úplně nesežral - to přepnutí do módu vraha dětí (i když je to kvůli záchraně milované manželky) bylo trochu moc. Audiovizuálně opět opulentní, ale chtělo by to ubrat na nezáživných kecech o politice a souboje s jinak cool světelnými meči pro mě budou asi vždycky určitým zklamáním. ()
Je konec jednoho velkého snu, který jeden člověk přetvořil v nádhernou sérii filmů, které znamenají kultovní záležitost. Skončila doba Hvězdných válek... Co bude dál? Doufám, že se brzy objeví fenomén podobných rozměrů, ale nikdy to již nebudou TY úžasné a krásné Hvězdné války. Třetí (seštý) díl zakončuje nekonečný cyklus, kde bojuje dobro a zlo, a to v nejlepším možném balení, které servíruje Geroge Lucas. Bavte se a uvědomte si, že je to naposledy... A long time ago, in galaxy far far away... ()
Kdybych měl sestavot jakýsi pomyslný žebříček nových epizod a všech epizod, tak tato by byla mezi novými první a mezi všema druhá nejlepší. Pro svou temnost,také,ale především pro mě nádherný politický podtext " Tak je to vždycky -- ztráta svobody za velkého potlesku" . Nejen toto me naprosto ohromilo, Byl jsem nesmírně zvědavý jak si Lucas poradí s přechodem na původní epizody, které jsem viděl před cca 15lety a to tedy smekám.Opět se mě nejvíce herecky líbil Samuel.L.,ale v zavěsu jsou jak Christopher Lee, tak Hayden!!. Natálka, tak to je prdelka, to je jasný.Opravdu povedená pomsta Lucase všem pochybovačům. ()
Temná strana síly tomu sluší. Přesto si ani zpětně nemyslím, že dává větší smysl těm předchozím; právě naopak ve světle (pardon stínu) tohoto dílu o to více vyplouvá na povrch jejich naprostá zbytečnost. Obrovskou chybou je nevyrovnané tempo. Úvodních patnáct minut strhne monumentální bitva, poté následuje nudná hodina se škrobenými ochotnickými dialogy a nakonec se to v poslední hodině přepne ve vážné drama s přesvědčivými (pouze v rámci Star Wars universa samozřejmě) postavami. Velká škoda je, že přerod Anakina ve Vadera působí nevěrohodně a uspěchaně. Představa, že tato psychicky labilní postava by měla být tím samým ztělesněním živoucího charismatu z původní trilogie je směšná. Slabší momenty zachraňuje stylově přehrávající Ian McDiarmid. Největším faux pas je, že ač by to mělo být vzhledem k tragickému podtextu (nejen) citově vypjaté, tak naprostý opak je smutnou pravdou. Na plátně se sice děje něco technicky působivého, ale citově zcela chladného. ()
Galerie (212)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation, Lucasfilm Ltd.
Zajímavosti (148)
- Když Anakin (Hayden Christensen) pozoruje Padmé (Natalie Portman), jak si češe vlasy, je v jednotlivých scénách Anakinův stín vrhán různými směry. (Atrekan)
- Vzhledem k delší časové prodlevě (pět let) mezi natáčením trilogie nastal problém se změnou hlasu dospívající Natalie Portman (Padmé), a proto herečka musela některé své dialogy předabovat. (Roman.Ticka)
- Steven Spielberg, Francis Ford Coppola, Robert De Niro, Elijah Wood a Liam Neeson sa prišli pozrieť na natáčanie filmu. (klayman)
tento film, který se z celé hexalogie může zprvu jevit jako nejpovrchnější akční nápor, je doslova uzavřením kruhu, zcelistvěním obrovského mýtu a položením posledního a zároveň i základního kamene cyklické stavby. filmy Star Wars ságy nikdy nemohou fungovat zcela samostatně, vypovídají všechny jakoby jedním jediným dechem, dýchají zároveň jediným párem plic, metaforicky řečeno. ty nejcennější významy jsou odvoditelné jen z celku a já z odstupem času nalézám nepřeberné myšlenkové bohatství i v této jediné epizodě, když samozřejmě zohledním předešlé a následující. žádný mně známý film si v mýtické a politické rovině nezadá právě s E3. to je vrstev, až z toho zrak přechází, hloubky, že nedohlédne, a pravdy, že nevyčerpá. tečka. mytologie je vystavěna. víc netřeba říct. přesto budeme všichni jistě rádi za každé doplnění, rozvíjení a nové myšlenky, které nám může přinést expandované univerzum. zvlášť teď, kdy je báze, na které fenomenální svět George Lucase stojí, konečně dotvořena. ale to bude vždy už jen dodatkem k tomuto šestijedinému opusu /// hledat nějaké významné cézury mezi jakousi starou a jakousi novou trilogií je po uzavření ságy již naprosto scestné. žádné trilogie totiž už dávno neexistují, existuje jen hexalogie, která je kompaktním, naprosto koherentním celkem. jde o pořadí jednotlivých filmů, ne o pořadí jednotlivých trilogií. hexalogie je jednotná stylově, narativně i žánrově a nelze jí adekvátně chápat jinak než jako jeden jediný dlouhý mýtus. záměrně nepíšu vyprávění, aby nikdo nepojal dojem, že nám zde může jakkoliv napomoci naratologie. napínavé dějové zvraty a posuny upoutají, ze zjevné příčiny, jen napoprvé. ale už jen úspěch šestice filmů je jasným důkazem, že jejich merit je třeba hledat mnohem hlouběji. ne však jen v oslnivé dokonalosti triků, jejichž lesk s léty vyprchá. zbývá hledat jej v tématech a významech, v mytologické rovině, popřípadě také v té politické, a především v budování celistvého, propracovaného a fungujícího diegetického světa, protože jen tento postup stvrdí mytologický charakter celku filmů a dodá jim na uvěřitelnosti a přesvědčivosti. a diegetické světy (s výjimkou takových abnormalit jako je třeba Star Trek) fungují po lineární časové ose, a proto je také nejpřiléhavější je právě takto vnímat. pokud začneme sledovat od prostředka, dospějeme patrně na konci k témuž výsledku, ale budeme muset vynaložit značné úsilí, abychom si všechny souvislosti poskládali (a tím opravdu nemyslím zjevné banality, jako kdo byl čí otec a tak, ale naopak nejskrytější motivace postav, které opravdu dává pochopit jedině celek, a které dodnes mnoho diváků nedovede odhalit a kroutí hlavou nad tím, proč postavy jednají, jak jednají). a při tomto úsilí se pochopitelně může snadno stát, že nám toho mnoho unikne, zvlášť u tak překombinovaných fabulí plných desítek postav, desítek frakcí, různorodých zájmů a motivací. tím spíš, že to všechno je separované od našeho světa a povědomé jedině díky propracované indexikalitě. nejsou to jen postavy, ale i divák, který jednou do tohoto fantastického, takřka soběstačného světa vstoupí, musí sledovat archetypální kruh opisující téma karteziánských protiv hmoty a ducha, téma vztahu svobody volby a předurčenosti, s nimiž to vpravdě není tak černobílé, jak se může v první chvíli zdát, téma vůle, jaká nezná mezí. mimo toto tvoří Star Wars univerzální výpověď o zneužitelnosti politické moci, o politické zvůli a tyranii. poskytuje nadčasový a tedy vždy aktuální model o pádu svobody, o slepotě lidu a kolektivní vině za způsobené utrpení. () (méně) (více)