Reklama

Reklama

Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů

  • USA Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (více)
Trailer

Rozpolcenost mezi loajalitou ke svému učiteli Obi-Wanu Kenobimu a vábením Sithů nakonec způsobuje, že se Anakin Skywalker obrací zády k Jediům a přeměnou v Dartha Vadera dokončuje svou cestu do temnot... (Bontonfilm)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 569)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Sědel jsem takhle jednou s kamarádem Marmangem v kině na třetím díle nových hvězdných válek a po pěti minutách říkám: "Tak se zvedej, jdem!" A on: "Teprve to začalo ..." Ale dokoukali jsme to. Jojo .. pomsta šitů... Ach, Padmé, ty jsi tak krásná. To je tím, že tě tolik miluji. Ne, to je tím, že já tolik miluji tebe... Nikdy jsem nebyl velkým příznivcem Star Wars a tenhle díl se mi líbil nejméně. Hvězdné války nikdy neoplývaly hlubokými intelektuálními dialogy, ale tady se tvůrci vážně překonali. Hlavním důvodem natočení SW III je přeměna Anakina v Darth Vadera. Více bych však věřil, že si Anakin po zhlédnutí reklam koupí ten či onen prášek na praní, než že se přidá k temné straně síly po tom, co zažije v tomhle "uměleckém kusu". Přeměna je jednoduše naprosto nepřesvědčivá. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

tento film, který se z celé hexalogie může zprvu jevit jako nejpovrchnější akční nápor, je doslova uzavřením kruhu, zcelistvěním obrovského mýtu a položením posledního a zároveň i základního kamene cyklické stavby. filmy Star Wars ságy nikdy nemohou fungovat zcela samostatně, vypovídají všechny jakoby jedním jediným dechem, dýchají zároveň jediným párem plic, metaforicky řečeno. ty nejcennější významy jsou odvoditelné jen z celku a já z odstupem času nalézám nepřeberné myšlenkové bohatství i v této jediné epizodě, když samozřejmě zohledním předešlé a následující. žádný mně známý film si v mýtické a politické rovině nezadá právě s E3. to je vrstev, až z toho zrak přechází, hloubky, že nedohlédne, a pravdy, že nevyčerpá. tečka. mytologie je vystavěna. víc netřeba říct. přesto budeme všichni jistě rádi za každé doplnění, rozvíjení a nové myšlenky, které nám může přinést expandované univerzum. zvlášť teď, kdy je báze, na které fenomenální svět George Lucase stojí, konečně dotvořena. ale to bude vždy už jen dodatkem k tomuto šestijedinému opusu /// hledat nějaké významné cézury mezi jakousi starou a jakousi novou trilogií je po uzavření ságy již naprosto scestné. žádné trilogie totiž už dávno neexistují, existuje jen hexalogie, která je kompaktním, naprosto koherentním celkem. jde o pořadí jednotlivých filmů, ne o pořadí jednotlivých trilogií. hexalogie je jednotná stylově, narativně i žánrově a nelze jí adekvátně chápat jinak než jako jeden jediný dlouhý mýtus. záměrně nepíšu vyprávění, aby nikdo nepojal dojem, že nám zde může jakkoliv napomoci naratologie. napínavé dějové zvraty a posuny upoutají, ze zjevné příčiny, jen napoprvé. ale už jen úspěch šestice filmů je jasným důkazem, že jejich merit je třeba hledat mnohem hlouběji. ne však jen v oslnivé dokonalosti triků, jejichž lesk s léty vyprchá. zbývá hledat jej v tématech a významech, v mytologické rovině, popřípadě také v té politické, a především v budování celistvého, propracovaného a fungujícího diegetického světa, protože jen tento postup stvrdí mytologický charakter celku filmů a dodá jim na uvěřitelnosti a přesvědčivosti. a diegetické světy (s výjimkou takových abnormalit jako je třeba Star Trek) fungují po lineární časové ose, a proto je také nejpřiléhavější je právě takto vnímat. pokud začneme sledovat od prostředka, dospějeme patrně na konci k témuž výsledku, ale budeme muset vynaložit značné úsilí, abychom si všechny souvislosti poskládali (a tím opravdu nemyslím zjevné banality, jako kdo byl čí otec a tak, ale naopak nejskrytější motivace postav, které opravdu dává pochopit jedině celek, a které dodnes mnoho diváků nedovede odhalit a kroutí hlavou nad tím, proč postavy jednají, jak jednají). a při tomto úsilí se pochopitelně může snadno stát, že nám toho mnoho unikne, zvlášť u tak překombinovaných fabulí plných desítek postav, desítek frakcí, různorodých zájmů a motivací. tím spíš, že to všechno je separované od našeho světa a povědomé jedině díky propracované indexikalitě. nejsou to jen postavy, ale i divák, který jednou do tohoto fantastického, takřka soběstačného světa vstoupí, musí sledovat archetypální kruh opisující téma karteziánských protiv hmoty a ducha, téma vztahu svobody volby a předurčenosti, s nimiž to vpravdě není tak černobílé, jak se může v první chvíli zdát, téma vůle, jaká nezná mezí. mimo toto tvoří Star Wars univerzální výpověď o zneužitelnosti politické moci, o politické zvůli a tyranii. poskytuje nadčasový a tedy vždy aktuální model o pádu svobody, o slepotě lidu a kolektivní vině za způsobené utrpení. () (méně) (více)

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jedna z filmových legend říká, že mezi třemi nejvlivnějšími filmaři 70. let, tzn. mezi Spielbergem, Coppolou a Lucasem byl zásadní rozdíl v přístupu ke světu filmu. Zatímco Spielgerg a Coppola filmem doslova žili, do vysílení sledovali ve filmových klubech představení uznávaných filmových klasiků, hluboko do noci vášnivě diskutovali s podobně postiženými o kinematografii a snažili se svět filmu někam posunout, Lucas byl nadšeným čtenářem pokleslých komiksů, divákem televizních space oper 50. let a filmová teorie mu byla bytostně cizí. Zato dokázal lépe než kdokoli jiný vystihnout podstatu popkultury a proměnu filmového diváka od 40. do 70. let minulého století, kdy se věk průměrného návštěvníka kinosálu stále snižoval. Zároveň docházelo díky sociologickým procesům a zbohatnutí společnosti ke změně pohledu na film. Plně se projevila infantilizace a vítězil koncept rodinného filmu zprůměrovaného k nižšímu standardu, aby ho pochopily co nejširší vrstvy potenciálních diváků. Tak vznikly Hvězdné války, kdy se pohádka obalila kosmickou technikou a žvásty tehdy populárního hnutí New Age. Lucas to celé natočil co možná nejvíc barvotiskově v infantilním duchu a naivně a právě proto to mělo tak pronikavý úspěch. To, co má úspěch, přitahuje pozornost a snahu o napodobování a v jisté fázi, kdy se stane kultem, už je prakticky nezpochybnitelné a samo o sobě to má punc kvality bez ohledu na podstatu. Viděl jsem první tři filmy slavné série ve věku, kdy už mi přišly motivy i zpracování a zejména ta "myšlenková nadstavba" k smíchu. Jinak to má ten průběh, že poprvé to vidíte tak v 8-9 letech a pak se železnou pravidelností, která se blíží někdejšímu vysílání ruského Mrazíka v naší televizi, opakovaně, takže s tím vyrůstáte a má to pro vás emocionální a nostalgickou hodnotu. I kdybych na tom vyrůstal, stal bych se prakticky s jistotou spíš příznivcem seriálu Star Trek, který přes svou šablonovitost, naivitu a myšlenkovou základnu, která vychází z multikulturalismu, představuje poctivý kousek žánru sci-fi. Hvězdné války mají s žánrem sci-fi společné jen ty vesmírné kulisy. Je to pohádková fantasy, která není ani chytrá ani objevná ani skvěle zrežírovaná. Pozdější 3 díly série jsou nabité triky, bombastické, ale stejně a spíš víc infantilní a navíc v nich ani není ten sebevědomý ironický nadhled, který čiší z každého šklebu Hana Sola. Ten v podání Harrisona Forda trošku připomíná daleko výrazněji uplatňovaný nadhled Indiany Jonese. Osobně mi celá série nemá co nabídnout a i když mezi jednotlivými filmy jsou pochopitelně významné nuance, to, co mi vadí, jako je zběsilé máchání zářivkami, žvatlání o síle a roztomiloučcí plyšáci okolo coby mimozemšťané, jsou typické pro všechny díly. Proto tento komentář platí pro všechny kousky série Hvězdných válek. Celkový dojem: 20 % za kulisy. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Úvodom rečnícka otázka. Ste naozaj väčšina tak slepí, že nevidíte priemernosť E3 ? Alebo ju len nechcete vidieť? Áno E3 je lepšia než E2 a E1 ale na staré E4-6 sa nechytá ani náhodou. A to je o temer 30 rokov mladšia. Pomsta Sithov má prekvapivo dobrý scenár (stromček - toto si zapamätajte). Hudba Johna Williamsa je výborná ale to sa predsa považuje za samozrejmosť. Vizuálna stránka (a to nemyslím len Natalie) je veľkolepá, čo je však v dnešnej dobe tiež akosi štandard a povinnosť. A poďme k osvete. Predovšetkým je potrebné uvedomiť si, že stromček ovešaný smetím nikdy nebude vianočný. Inak povedané keď dobrý scenár má odporne stupídne dialógy (a to nemyslím len Amidaline vyznania ale 90 % dialógov) nikdy mu to nevydá na dobrý film. Réžia G. Lucasa je ...no ako to povedať .... kontroverzná :-))) . Postavy sú ploché, inak si neviem predstaviť prečo sú mi temer všetky ukradnuté a ani skúsení herci nie sú vo svojich rolách presvedčiví. Christensena nepovažujem za herca ale za manekýna, Natalie Portmann vo svojej Padmé nemá čo hrať vzhľadom k debilným vetám ktoré jej Lucas vložil do úst, Samuel L. Jackson má málo replík i málo priestoru takže vlastne nijak nedominuje scénam ako by sme čakali po jeho "tarantinovských" rolách. Ak však môžem niekoho pochváliť je to Ewan McGregor, ktorý chvala bohu nebol "obdarený" až takými "múdrosťami" ako ostatní. Najlepším "hercom" sa tak stáva digitálny Yoda san. Tie vychvaľované šermiarske súboje sú dosť zdĺhavé. Ako odchovanec Iaidó môžem povedať, že keď sa stretnú dvaja majstri meča a rozhodnú sa bojovať, trvá to pár sekúnd kým jeden alebo obaja nepadnú. Čo ma pobavilo je, že Joda san si neutne pri haso pravé ucho :))))) E3 má navrch tú smolu, že som po ňom v rozčulení doma ešte zapol Kitamurovu výbornú konverzačku Aragami a moja hlavná výtka - dialógy sa ešte znásobila. 7/10 ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ak nie si na mojej strane, si môj nepriateľ.“ - „Iba Sith uvažuje čierno-bielo.“ Strhujúce uzavretie Lucasovho univerza a najlepší diel prequel trilógie, v ktorom sa so strašidelnou bezmocnosťou vystresovaného diváka uzatvárajú v predchádzajúcich dvoch dejstvách (a "starej“ trilógii) naznačené udalosti. Je to temné (Rozkaz 66, Mace Widu), záver logicky zacvakne na svoje miesto (rozdelenie batoliat, útek do močiarov), herecké výkony adekvátne stemneli (najmä Christensen sa ukázal v parádnom svetle) a vizuálna stránka je tradične bez diskusie. ()

Galerie (212)

Zajímavosti (148)

  • Nechvalně proslulý Rozkaz 66 byl veřejně známý, nebyl však považován za nic podezřelého, protože měl být pouhou formalitou, která nikdy nebude naplněna, navíc byl zaveden i podobný rozkaz, který v případě nouze umožňoval odstranit z funkce Nejvyššího kancléře. Účelem této série rozkazů bylo pokrýt veškeré možné eventuality a nouzové situace. (vojtaruzek)

Související novinky

Obi-Wan seriál nabírá obsazení

Obi-Wan seriál nabírá obsazení

29.03.2021

Produkce na seriálovém Obi-Wanovi bude již brzy zahájena a společnost Lucasfilm tak před malou chvílí oznámila kompletní obsazení. Vedle již potvrzených Ewana McGregora a Haydena Christensena se tak… (více)

Fanoušci se dožadují nové verze Pomsty Sithů

Fanoušci se dožadují nové verze Pomsty Sithů

29.05.2020

Báli jsme se toho, a už je to tady. Jen co HBO Max svolila, aby režisér Zack Snyder dokončil Ligu spravedlnosti ke své spokojenosti, požadují nyní fanoušci řadu dalších děl, které napoprvé podle nich… (více)

Obi-Wan našel scenáristu a režisérku

Obi-Wan našel scenáristu a režisérku

29.09.2019

Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy již delší dobu slibovala, že do světa Star Wars hodlá brzy přivést více ženských autorek. Na filmové frontě se jí to zatím tolik nedaří, vzhledem ke změně strategie… (více)

Star Wars v televizi?

Star Wars v televizi?

07.08.2016

Kdo by zapomněl na Star Wars: Underworld? Ještě než George Lucas prodal Lucasfilm, objednal si 50 scénářů k epickému seriálu, který měl navázat na Epizodu III. Projekt se nikdy nerozjel a nakonec se… (více)

Reklama

Reklama