VOD (1)
Série(9) / Epizody(173)
Obsahy(2)
Komik Jerry a jeho tři cyničtí přátelé se umí zasmát úplně obyčejným i absurdním věcem. „Seriál o ničem“, který se do historie sitcomů zapsal zlatým písmem. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (64)
ak si Seinfelda (po prvý krát v živote) pozrie stredoeurópan v 20-tych rokoch 21. storočia, nezabaví a nenasmeje sa tak schuti, ako Američania na začiatku 90-tych rokov 20. storočia, ale to, že si to pozrie celé, je zrejme postačujúcim dôkazom toho, že aj keď nie je tak kultúro-tvorný a kultový v našich končinách a s odstupom času, ako na druhej strane Atlantiku pred 30 rokmi, má niečo "do seba", to čaro nenútenosti, tú "neznesiteľnú ľahkosť bytia", ktorá sa vám dostane pod kožu a na chvíľu túžite byť súčasťou tej bezproblémovej štvorice kamarátov uprostred bezkonfliktného vibrujúceho new yorčíku... obľúbil som si všetky postavy, prvé miesto má, samozrejme a očakávateľne, kramer, ale aj tak patetické a neobľúbiteľné charaktery, ako George či samotný Seinfeld, sú nejakým zvláštnym (a ktovie, či vôbec zamýšľaným, alebo iba riadením osudu šťastnou náhodou dotvoreným) spôsobom podané tak, že si ich zamilujete. čo je však pre stredoeurópana v roku 2021 asi najzaujímavejším výsledkom sledovania Seinfelda je uvedomenie si, že Friends sú iba plagiát :) vydarený a geniálny, ale plagiát... ()
Těžko se zcela nezaujatě přistupuje k seriálům, které před sebou tlačí přívlastky jako revoluční nebo nadčasový. Nutno však říct, že Seinfeld z mého pohledu tohle břemeno maximálně ustál. Jeho sledování byl skutečně zážitek, který se především z hlediska amerického sitcomu naskytne opravdu jednou za čas. Mě si především získal v těch detailech, ve kterých zobrazoval ty drobné životní situace, pro který získal onen přívlastek „show o ničem.“ Fascinovalo mě totiž, s jakou elegancí kráčel na té pomyslné čáře mezi absurditou a realističností. Jak dokázal rozehrát zápletku z naprostého mála. Tomu nahrávaly i skvěle vybalancované postavy Jerryho a jeho přátel. Za těch devět let totiž jen málokdy autoři zradili jejich návyky a myšlenky, i když jejich chování nebylo vždy zcela společensky únosné. To je něco, co mi přijde naprosto fascinující, jelikož mám pocit, že se často stává, že hodně hrdinů se v průběhu seriálu mění podle divácké poptávky. Jerry, Elain, George i Kramer však stále byli těmi stejnými postavičkami s konzistentním chováním a pohledem na svět. Samozřejmě, při tak obrovském množství epizod se to neobešlo bez horších i lepších nápadů. Seriál dosáhl svého vrcholu i pomyslného pádu. Za sebe jsem si nejvíc užíval éru mezi třetí až sedmou sérií, která přinesla naprosto úchvatné dějové linky a šlapala jak dobře namazaný stroj. Osobně jsem strašně nadšený, že jsem tento seriál viděl. V rámci takových těch stojatých vod amerických situačních komedií, jejichž vrcholnou zápletkou obvykle je, kdo se dá s kým zrovna dohromady, je to skutečně jeden z právoplatných milníků žánru. ()
Nedává mi smysl popularita Simpsonů a nepopularita Seinfelda. Vždyť co byli Simpsonovi pro svět animáků, to byl Seinfeld pro svět sitcomu. Nebyl to pochopitelně první průkopník, to bylo I Love Lucy, vhodná metafora na americkou kinematografii by byla - co byl ve filmových dramatech Občan Kane, to bylo I Love Lucy. Seinfeld byl takový Kmotr. Ti také nejspíš dnes nebudou úplně doceněni. Jeden moudrý muž (Isaac Newton) jednou řekl:"Pokud jsem prozřel dál, bylo to díky stání na ramenou obrů." A teď si představte, když se na takového obra navěsí spousta ziskuchtivých a někdy i akorát ambiciozních miniobrů. Obr je nemilosrdně zašlapán do země a už není tak impresivní a obrovský, jak býval. Musíme se vžít do lidí roku 1989 a dále, kdy byl Seinfeld "nambr van", kdy válcoval televizní žebříčky, kdy každý jeho díl dychtivě sledovala určitě alespoň půlka (kr)Ameriky. Světu tehdá dominovaly tzv. famsitcomy/famcomy (rodinný sitcom, kde se děj soustředil na rodinné členy, častokrát byl i více přístupný dětskému publiku), s výjimkou Ženatý se závazky, který dva roky před Seinfeldem rozčeřil stojatou vodu nekontroverzních (pokud se zrovna nekonala "speciální" epizoda, kdy někdo ve famcomu propadl např. droze, ale i tak na konci epizody byl zachován status quo) rodinných sitcomů. Pak přišel Seinfeld. Sitcom o ničem, na což tuším v 5. sérii dokonce dojde, že ho Jerry s Georgem také zrealizují a natočí repliku po replice "pilot" (koukněte se na Pulp Fiction, pokud nevíte, co to znamená!). Přehoupl se žebříček hodnot, podobně jako v Die Hard z roku 1988 zde nejsou ústřední postavy nejhodnější, pijí, kouří, lžou (zde to často až hraničí s Hotýlkem Johna Cleese) a vůbec se chovají tak, jak by televizní vzory neměly. Prvních pár sérií se drží i observační stand-up výstupy, kdy Jerry komentuje na něco, "s čím přišel do styku", často propojeno s dějem epizody. Ostatní postavy jsou nápodobně okouzlující - tedy vyjma Kramera, na toho musím mít extra náladu, jeho pitvoření a lhaní a podvádění a při snaze napomenutí dělání "UÁÁÁ!" a strčení ruky před obličej mi přijde falešné a nebaví mě, jen ze začátku mě bavila jeho fyzická komika, kterak dokázal upadnout na spousty vtipných způsobů. Jerryho už jsem nakousnul, jsem s ním asi nejvíce sžitý, celkově je asi nejsympatičtější ze všech, což mu ale nebrání vyvádět sviňárny a odhazovat s každým dílem holku k vodě (na milion a jeden způsob - chlapské ruce, že nosí pořád stejné oblečení, že jí hrášky po jednom, že neochutná polévku, atd. atd. atd.) George je kapitolka sama o sobě - konstantní loser, ale klofnul pro mě nejsympatičtější holku (hned po Elaine) - Susan. I tak má své momenty, zejména co ho zaměstná George Steinbrenner. Elaine aka Julia Luis-Dreyfus je skutečně pastva pro mužské oči, člověk jí hned promine, že kupříkladu po zprávě, že je její přítel v nemocnici, si ještě koupí popcorn a jujyfruits. A jako v dnešní době mládeží koluje "Ledžendery" a "Ósam", tak i mnoho hlášek a památných slov se nezapsatelně vrylo do paměti diváků, ať už například "yada, yada" "NO SOUP FOR YOU" "Master of your domain" či jiné. Inu, 9 sérií je 9 sérií. V době psaní tohoto komentáře mám dokoukáno do S08E03 a nepřestává mě to překvapovat svou vtipností, i když zpětně zjišťuju, jak moc velký vliv to mělo na současné sitcomy (už jen ta obrovská plejáda herců, jen z Přátel se jich tam objevilo asi 5, každý nějak samostatně, nejlepší asi pan Hackles coby Kramer z fiktivního pilotu). Nebo že v epizodě Čínská Restaurace je ten číňan, co je obsluhuje stejnej člověk, co obsluhuje v The Big Bang Theory. A pak je tu ještě ten druhý Jerryho soused. Hello, Newman. () (méně) (více)
Musím říct, že "Show Jerryho Seinfelda" je sitcom, který si mě musel získat. Po první sezóně jsem ho na dlouho odložil, ale když jsem mu po letech dal šanci a dostal se do dalších a dalších sezón, bylo vidět, jak se zlepšuje, jak je zábavnější, jak je lepší a lepší a jak si vás postavy více získávají. A konec byl skvěle zvládnutý bez zbytečných emocionálních výlevů. ()
Z mojí zkušenosti až příliš často zaznívá věta "tenhle seriál je o ničem." U Seinfelda je to ovšem pravda, a to záměrně. V seriálovém světě prakticky ojedinělý, Seinfeld zůstává celých devět sezón o ničem, chybí mu jakýkoli konzistentnější motiv, jedná se zkrátka o každodenní, banální život jednoho neurotického stand-up komika a jeho tří stejně vadných a ujetých přátel. Jeho kouzlo pak spočívá ve smyslu pro detail a kontinuitu, a z toho plynoucí neuvěřitelné množství running joků. Ať už se jedná o všeljaké charakterové nešvary, přezdívky a podobně, Seinfeld svoje postavy miluje a hýčká navzdory jejich mnohdy nesnesitelným osobnostem, nikdy je nezradí v zájmu líbivosti, a proto za celou dobu nesklouzne do průměru či středoproudu. Důkazem toho budiž kupříkladu finiš sedmé řady, který je dost možná tím nejhnusnějším sitcomovým momentem všech dob. Jerry je papírově ten nejnormálnější a "nejlepší" člověk party, přesto za 180 dílů vystřídá nějakých 70 přítelkyň, a je schopný opouštět je z nejmalichernějších důvodů (man hands anyone?). Jediná ženská ve skupině, krásná a roztomilá Elaine (v božském podání Julie Louis-Dreyfus), je mnohdy tím největším chlapem (sázka o masturbaci, soup nazi). Tlustý, plešatý a sobecký George potom soutěží s výstředním příživnickým čahounem Kramerem o titul zevla století. Do toho se přidává obrovská plejáda recurringů, kteří dovedou v jedné větě ovládnout scénu (Mrs. Costanza či David Puddy vytanou na mysl jako první), a výsledkem je nekončící přehlídka svéráznosti, sobeckosti, otravnosti, především ale skoro vždycky dobré zábavy plné meta humoru. Před sledováním jsem byl vůči seriálu předpojatý, Jerryho stand-up se mi nikdy nezamlouval, a paradoxně i tady je to ten nejslabší prvek (a hlavní důvod toho, proč se bráním pětihvězdě, tím druhým je potom katastrofálně špatné finále,byť je stejně nekompromisní, jako celý seriál). Říci však o Seinfeldovi to, že je průměrný, prvoplánový nebo nepropracovaný, to je strašlivá ignorance. PS, rád bych napsal pár slov na závěr, tady jsou: Mulva! Jujyfruits! Witchee Woman! Twist Off! Shrinkage! Hello, Jerry! Hello, Newman! Yada yada yada! aaaand Stellaaaaa! STELLAAAAAA!!! ()
Reklama