Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Steve McQueen jako nepoddajný vězeň Motýlek se svérázným tetováním a Dustin Hoffman jako slabší, intelektuálně založený padělatel peněz Louis Dega, vytvořili hlavní herecké úlohy v nezapomenutelném filmu režiséra Franklina J. Schaffnera. Vypráví příběh mužů, kteří jsou za své zločiny odsouzeni na doživotí a deportováni do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, kde si odpykávali trest nejhorší zločinci. Tamní podmínky byly nelidské, režim tvrdý a naděje na únik prakticky neexistovala. Po svém příjezdu trestanci uslyší od ředitele tábora: „Ode dneška patříte trestní správě Francouzské Guayany. Odsouzenci na osm a více let zůstanou po odpykání trestu v Guayaně na práci jako kolonisté po dobu původního rozsudku. Národ vás odepsal. Francie vás vyvrhla.“ Právě v pracovním táboře se Motýlek spřátelí s vězněm Degou. Myšlenka na útěk je jediné, co ho udržuje při životě. Po jeho prvním neúspěšném útěku se po čase pokusí uprchnout z tábora společně… Film byl natočen podle pamětí bývalého trestance a galejníka Henriho Charriera (1906–1973), exteriéry vznikaly v tropických krajích Střední Ameriky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (695)

classic 

všechny recenze uživatele

V súčastnosti, a to ste si museli určite všimnúť, že hollywoodski filmári si nerobia ťažkú hlavu s extrémne rýchlou výrobou filmov, kde nedbajú ani tak na kvalitu, ako skôr na kvantitu, ale aj teraz sa nájdu dobre nakrútené snímky, len bohužiaľ sú obalené digitálnym hávom, ktorý nad nimi čoraz intenzívnejšie preberá kontrolu, keď sa tým pádom utápajú sami v sebe, ako keď sa alkoholik utápa v alkohole, tak takýto nejaký význam visí nad dnešnou kinematografiou, a vtedy sú herci iba obyčajnou dekoráciou... Táto nemilá výčitka, kritika, ale 100% neplatí pre 45 ročného M.O.T.Ý.Ľ.A, na ktorého sa je teda radosť pozerať, a to vo všetkých ohľadoch. Skúsený režisér, ktorý sa zaskvel takými filmami, ako sú pôvodná Planéta Opíc, či vojnový PATTON, čiže Franklin J. Schaffner mal to šťastie, že bol obklopený nielen perfektnou, ústrednou dvojicou McQueen/Hoffman, ktorí sú jednoducho úžasní, najmä Steve stelesňuje VÄZŇA Henriho Charrièreho nadmieru vierohodne, strhujúco až sugestívne, že sa tým pádom trošku stráca iný odsúdenec, intelektuálny Louis Dega, s tvárou chameleónskeho Dustina. Už sledovanie úvodných, mohutných záberov, za doprovodu deportácie trestancov, ktorí mieria na veľkú loď, ktorá ich odvlečie do CHLÁDKU na Diabolské ostrovy do Južnej Ameriky, je sama o sebe - geniálna, majstrovská, vskutku pamätná _ , ale aj štábom : Fredova kamera, Bobov strih a Jerryho hudba i Franklinova réžia pridávajú tejto sekvencii veľký ROZMER, autenticitu a reálnosť, ktorá tu bude mať častý výskyt, a vôbec moja najobľúbenejšia je viete, aká scéna ? Celá, celučičká pasáž s Málomocným chlapíkom v džungli... Také zimomriavky som nemal ani nepamätám kedy naposledy ? _ Nakrútila sa nespochybniteľná dobrodružná klasika, ktorú blížiaci sa REMAKE asi pekne znesvätí ? Myslím si, že áno ?! PS: TRUMBO sa predviedol pri písaní vo svojej čírej kráse ! ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[7/10] (Allied Artists, Corona-General, Solar) (Technicolor /// Produkce: Robert Dorfmann, Ted Richmond, Franklin J. Schaffner /// Scénář: Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr. podle románu Henriho Charrièra /// Kamera: Fred J.Koenekamp /// Hudba: Jerry Goldsmith /// Nominace na Oscara: Jerry Goldsmith (hudba)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vymaž si z hlavy naději a masturbuj co nejméně. Bere to sílu." Dle mého názoru by vězení nemělo být dovolenkovým táborem, kam se klienti rádi vracejí a to na Ďábelských ostrovech je přesně dle mého gusta. Horší je to s Henri Charriérem. On totiž ve své knize tvrdí, že je nevinný a to bych mu pak fandil v útěku až bych si vykřičel hlasivky. Jenže porota nepochybuje o tom, že je vrah a v takovém případě mé neméně hlasité fandění bude patřit ostraze. K filmu se tedy snažím přistoupit jako nestranný divák a musím se přiznat, že tamní vězeňský systém mi příliš zábavy nepřinesl, brodění se bahnem taky nebylo nic příjemného a ta tolik opěvovaná touha po svobodě to u mne na víc než tři hvězdy nevytáhla. ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Tomuto filmu by možná nejvíc slušel remake, jenže představa, že by McQueena nahradil třeba Tom Sugar nebo jiná present days stár, mi vyvolává nepříjemné chvění v krajině břišní. Mimo jiné, zde je asi nejlepší příležitost vzkázat všem, kteří klidně napíšou: Knihu jsem nečetl.... No a co ti v tom brání, pitomče? ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Jestliže Velký útěk byl veden v až podivně pozitivním a "pohodovém" duchu, Motýlek je naopak velice tíživá a depresivní podívaná, jenže ne po celou dobu trvání, čímž se dostávám k takřka jedinému záporu - nevyrovnanosti, resp. fragmentaci dojmového působení. Film má části, kde to vypadá, že McQueen všechny uhrane svým charizmatem, jindy je beznadějně ztracen, pak zažívá přímo cestovatelská dobrodružství (btw nezvládnuté masky lidí zasažených leprou!), do toho má šílené sny a u konce nás čeká němá, skoro až poetická sekvence. Každá pasáž je výborná, ale také trochu povrchní (např. kdyby se řeklo, že McQueen byl na samotce jen měsíc, divák by nepoznal rozdíl apod.), ovšem možná právě ten kontrast mezi nimi bude pro někoho to nejlepší pojítko komplexního filmu. Tak jako tak, moc pěkných 8/10 ()

Galerie (84)

Zajímavosti (26)

  • Problémom okrem rozkrádania bola i miestna znamenitá marihuana, ktorej časť štábu holdovala, čo pracovnej morálke neprispievalo. (gogo76)
  • Kritici knihy autorovi často vyčítali nepravdepodobnosť. Henri Charrière stále trval na svojom a hovoril: „Nič som neprifarbil, všetko je úplne pravdivé." (gogo76)

Související novinky

Reklama

Reklama