poster

Kostka

  • Kanada

    Cube

  • Slovensko

    Kocka

Horor / Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller

Kanada, 1997, 90 min

Režie:

Vincenzo Natali

Kamera:

Derek Rogers

Hudba:

Mark Korven

Scénografie:

Jasna Stefanovic
(další profese)
  • FlyBoy
    ****

    V kocke...sa snúbi minimalistická oslava klaustrofobickej drezúry a matematická deštrukcia demarkačnej pudovosti. Táto mnohoznačná, machinačná hra o prežitie si po celú dobu udržuje neobyčajnú vypätosť, bez okolkov ospravedlňuje nevyhranené finále a hrdo si preberá nálepku mind-fuck. Zrádny labyrint, životné výpočty...vyvražďovačka s presahom.(17.3.2013)

  • Gilmour93
    ****

    Takhle nějak prý bude při státních maturitách probíhat zkouška z matematiky.. V kostce: neotřelý námět, originální zpracování, stísněná atmosféra na druhou a brilantní nápad s pojmenováním a hlavně souladem povah všech sedmi zúčastněných s charakterem různých světových věznic. Nebýt některých příliš ochotnických výkonů, bylo by to to nejdokonalejší pravidelné šestistěnné těleso, které znám. Ohledně samotného původu Kostky panuje mnoho dohadů (přednebí a předpeklí v jednom, mučící Rubikova kostka mimozemšťanů, vládní experiment), ale já si myslím, že to všechno byly jen střeva jedné z hracích kostek, které by Rimmer někomu nacpal do nosu a praštil s ním o stůl tak, až by mu vystřelily z uší. To by se mi líbilo, ale on s nimi nakonec hodil jen pětku a dvojku..(17.2.2010)

  • Lima
    ***

    Je vidět, že pokud je k dispozici zajímavý a originální scenář, klidně stačí, aby se celý film odehrával třeba na záchodě a divák bude spokojen. No, to jsem možná přehnal, ale asi tak jako tvůrce tohoto filmu, když přišel s nápadem situovat celý film do jedné krychle. A ono mu to vyšlo! Za celých devadesát minut mi nedal šanci se nudit a čtyři* nedám jenom proto, že se mi hodně nezamlouval konec.(19.10.2003)

  • Madsbender
    **

    Enigmatická stiesnená metafora, ktorá zostáva na pol cesty a v skutočnosti ma desí niečím úplne iným, než by mala. Relatívne originálny námet, lacné spracovanie. Vadí-nevadí. Mne osobne nie, keďže výrazne napomáha minimalizmu a psychologickému rozkladu uprostred mechanizmu Kocky. Postavy. Ich rozvrhnutie, vrátane profesie, vedomostí a funkcie (ak im ju pomyselne pridelíme) v útrobách labyrintu sú extrémne umelé. Po celú dobu som pociťoval čoraz silnejšiu vypočítavosť v zmysle ako natiahnuť námet na celovečerný film, keď predurčenie charakterov a ich daností viedlo k vykonštruovaným odhaleniam, ktoré ani neskrývajú neomalenú snahu dobrať sa ďalšej dejovej záhybky a priblížiť sa predvídateľnému finále. Trochu si zaspoilerujem, takže kto nevidel, nech ďalej nečíta. Napríklad Rennes (Wayne Robson) sa prejaví ako notorický útekár, avšak v zápätí musí zomrieť, aby ostatní prišli o nádej na rýchly únik. Študentka Leaven (Nicol de Boer) sa zasa prejaví ako geniálna matematička, ktorá postupne prichádza na spôsob fungovania Kocky. Mohol by som ešte pokračovať - neskôr objavia geniálneho autistu, vďaka ktorému sa vyhnú všetkým pastiam a nakoniec zistia, že jeden z nich je architektom vonkajšieho plášťa, takže vie, ak sa dostanú na okraj, nájsť východ. Niekto to môže brať ako zámerný kľúč "tých hore" ako ujsť - v tom prípade obsahuje veľa zámerných nejasností, ale ešte viac pravdepodobne nie až tak zámerných nelogickostí a náhod. Ja sa skôr nazdávam, že Natali jednoducho nevedel, ako ďalej rozvíjať námet, a tak sa uchýlil k najjednoduchšiemu riešeniu, ktoré sa ukázalo ako veľmi zlé, ale hororovým fanúšikom postačujúce. Ak to dokážete prehliadnuť, vaša výhra, ja žiaľ nie. Preto si myslím, že vo svojom vnútri samotná Kocka funguje na princípe hodu kockou; potom je dej aj logika fikčného sveta irelevantná. Atmosféru to však občas má a tiež musím brať v úvahu, že tu účinkujú neherci. 40%(28.10.2014)

  • Oskar
    ****

    Matematika mě děsí. Příklady typu "jede-li vlak určitou rychlostí a bába s trakařem jinou rychlostí, jaké je rodné číslo strojvůdce?" mě v dětství budily ze sna. Kostka zhmotnila mou představu pekla. Být zavřený v šestibokém tělese a unikat z něj jen na základě znalosti matematických zákonitostí by se možná líbilo úchylnému geometrovi. Já bych rezignovaně spáchal harakiri logaritmickým pravítkem nebo bych se strachy odmocnil. Děsivý film. 80%(14.5.2008)

  • - Všechny postavy jsou pojmenovány po věznicích: Quentin (San Quentin, Kalifornie), Holloway (Anglie), Kazan (Rusko), Rennes (Francie), Alderson (Alderson, Západní Virginie), Leaven a Worth (Leavenworth, Kansas). (Piggsy)

  • - Všechny rébusy ve filmu jsou vymyšleny profesorem matematiky a skutečně fungují. [Zdroj: měsíčník Cinema] (Locksley)

  • - Postavy navíc představují samotnou povahu věznic, například: Kazan (mentálně postižený), je v Rusku rozvrácená věznice. Rennes ("učitel") bylo vězení, které se stalo vzorem pro mnoho dnešních věznic. Quentin (detektiv) je znám svou brutalitou. Holloway je ženská věznice, a Alderson je vězení, kde je samotka běžným typem trestu. Leavenworth se řídí pevně danými pravidly (Leavenina matematika), a nová věznice je společně vlastněna a stavěna (Worth, zaměstnán jako architekt). (Piggsy)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace