Reklama

Reklama

Inventura Febia

(seriál)
Krátkometrážní / Dokumentární
Česko, 2011

Režie:

Fero Fenič, Jan Němec, Vladimír Drha, Petr Slavík, Robert Sedláček (více)

Scénář:

Fero Fenič, Jan Němec, Vladimír Drha, Petr Slavík, Robert Sedláček (více)

Hudba:

Martin Němec

Hrají:

Václav Klaus, Jiří Bartoška, Miroslav Sládek, Josef Zíma, Karel Gott, Helena Vondráčková, Marta Kubišová, Václav Havel, Otakar Vávra, Lída Baarová (více)
(další profese)

Epizody(52)

Recenze uživatele Marthos k tomuto seriálu (4)

Otakar Vávra a Lída Baarová (2011) (E08) 

Dvě epizody z cyklu GEN mají po letech, která od jejich natočení uplynula cennou dokumentární hodnotu, v níž máme možnost spatřit alkoholem zdevastovanou Lídu Baarovou a vyrovnaného pragmatika Otakara Vávru. Ten v krátkém náhledu panoramatizuje svůj život i tvůrčí dráhu, vypráví historky o svých přátelích, s hrdostí ukazuje vyznamenání a řády, jež získal a s ironií sobě vlastní podotýká zásadní stanovisko vůči své osobě: "Nejvíc mi vyčítají, že jsem po každém převratu pracoval dál. To je právě ta chyba. Nejlepší by bylo, kdybych byl vždycky zavřený a vůbec nejlepší by bylo, kdybych byl popravený." Aneb proč Otakara Vávru vnímat nejen jako režiséra, ale také jako člověka chybujícího. ()

Rudolf Hrušínský a Miroslav Horníček (2011) (E13) 

Jedny z nejlepších epizod Feničova GENU se tentokrát pozastavují nad neobyčejně košatými profesními a lidskými osudy dvou nejvýraznějších hereckých individualit dvacátého století. Šteindlerův pohled na rozvětvený klan Hrušínských je vlastně vzácným zachycením postupného zrání jednotlivých členů slavné herecké dynastie a de facto i epitafem nejstaršího nositele tohoto jména, který svůj nezaměnitelný výraz vtiskl do mnoha profesí a nejen díky jevišti a filmu se stal opravdovou legendou. Typicky klaunovská melancholie naopak zaznívá z Horníčkova portrétu, jehož sice vidíme ve vzácných chvílích klidu a štěstí po boku své milované ženy, obklopeného nejrůznějšími zálibami, ale také s daleko zasunutým smutkem nad ztrátou jediného syna. Zachycení obou Mistrů krátce před jejich odchodem, ať už skutečného nebo uměleckého života, je bohužel tradičním pravidlem tohoto cyklu. ()

Helena Růžičková a Ljuba Hermanová (2011) (E24) 

Portréty dvou předních ženských hereckých stálic spojuje i přes přítomný věkový rozdíl sveřepá a až obdivuhodně vytrvalá snaha vzdorovat nepřízni osudu. Zatímco u Ljuby Hermanové převažuje jakoby marnivá touha být stále atraktivní dámou i v pokročilém věku, takřka antická tragédie Růžičkových vyvěrá ze zcela odlišných sfér, jimž předchází souběžně komentovaný katastrofický scénář. Ani jedna z nich ovšem neztrácí humor, elán, odhodlání a naději. O to teskněji působí fakt, že obě protagonistky zemřely necelý rok po natočení svých zpovědí. Na každý pád ale odešly jako velké bojovnice a jako vzor ostatním podobně postiženým ženám. ()

Svatopluk Beneš a Lubomír Lipský (2011) (E49) 

Společným jmenovatelem Benešova a Lipského portrétu je obdivuhodná psychická i fyzická vytrvalost, s kterou i v pokročilém věku obdarovávali a v případě druhého jmenovaného stále obdarovávají další generace vděčných diváků. A zdá se, že klíčovým mezníkem v životě obou umělců je šťastné manželství, které plnilo funkci stabilního zázemí a neměnné jistoty. ()

Reklama

Reklama