Reklama

Reklama

Volha

(seriál)
  • angličtina Volga
TV spot 3
Česko, 2023, 6 h 20 min (Minutáž: 72–80 min)

Režie:

Jan Pachl

Předloha:

Karel Hynie (kniha)

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Kryštof Hádek, Tomáš Jeřábek, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Eliška Křenková, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Bohumil Klepl, Martin Pechlát (více)
(další profese)

Epizody(5)

Obsahy(1)

Standa Pekárek má v životě tři přání: řídit volhu, jezdit pro redakci humoru a lidové zábavy a vozit Goťáka. Pětidílná minisérie Volha je adaptace stejnojmenného románu Karla Hynie napsaná neobyčejným, bizarním a přesně odposlechnutým jazykem. Lze ji vnímat jako svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných „historek z natáčení“. Současně je však portrétem svého hlavního hrdiny – omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků – jak si nakrást benzín, zfalšovat počet ujetých kilometrů, podvést manželku, zbavit se konkurence. Logicky se pak stává rovněž spolupracovníkem StB (s krycím jménem Volha), který bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky a pasažéry. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (244)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

I přes poněkud pomalejší a krkolomnější začátek je Volba projekt, na který snad nejenom já budu dlouho vzpomínat. Fantastičtí herci, výtečná práce s postavami (kterých je skoro jak na kostele, ale kromě lidového a trošku jednoduššího vychcánka Pekárka se všechny celou dobu vyvíjejí) a na poměry ČT poměrně mimořádná výprava, to všechno jsou aspekty, s nimiž se může tahle dobovka chlubit. Nic nelze vytknout asi ani režii a kameře, takže mé jediné větší výtky jdou směrem ke scénáři, přičemž největším problémem zůstává snad až příliš uspěchaný konec a nějaké ty dějové zkratky, výsledkem je ale silně nadprůměrná a emocemi nabitá minisérie, na kterou se při další repríze velice rád podívám znovu. Celá recenze zde. 85 %. ()

alchac 

všechny recenze uživatele

Ještě ráno po zhlédnutí posledního dílu těchto Osudů nedobrého bonzáka Pekárka za české normalizace si mohu hlavu ukroutit nad tím, jak je možné, že cos tak úžasně cynického (ve smyslu cynismu dle definice Sira Humphreyeho), a to vč. půvabného dějinného zúčtování s jedinou sympatickou postavou seriálu posledním dílu, v ČT vůbec prošlo, neb s ohledem na zprávy z denního tisku by jeden řekl, že zrovna v jejím případě jde o instituci, kde pro Pekárky není pomalu kam flusnout. Samozřejmě to, že všichni máme svého bonzáka platilo, platí a asi i platit bude bez ohledu na aktuální režim, přičemž zrovna nyní se mi taktéž zdá, že osoby přezvědné se po letech probouzejí ze zimního spánku. Tak jsem zvědav, jestli se ještě za pár let vůbec dočkáme reprízy. Ačkoliv jelikož Pekárek je od „P“, možná to úplně beznadějné není. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Tak tady je co komentovat...Protože první díl jsem otráveně vypl před koncem a vůbec se nedivil, když se po něm Volha málem ocitla v černých číslech. Každopádně jsem sledoval tu veřejnou debatu okolo seriálu  a i  podle  zlepšujícího se hodnocení jsem se rozhodl dát seriálu ještě šanci, i když na mě působil už od začátku hodně rozporuplně.  Mám docela slabost pro tyhlety české filmařské návraty do dějin 20.století, především do období komunismu. Ale tady jsem byl trochu zmatený z mixování  pravých a skutečných  osob  a fikce s realitou. Volha se nevydala směrem k většímu  odkazování na pravé osobnosti ČST,  ani cestou čisté fikce jako Vyprávěj.  Trochu mu přišlo, že hodně lavíruje mezi sondou do televize, dramatem, komedií a čistou parodii s karikaturama (slovenský lampasák, snaživý Zajíček). I  když ta doba byla asi směšná sama o sobě, tak mi přišlo jako by seriál chtěl pochytat několik zajiců najednou, nebo nevěděl, čím přesně chce být. Nebo mohla být chyba ve mně.   Pak je tady ta diskutovaný výskyt  vulgarismů, kde se podle některých názorů seriál opět hodně přibližuje realitě, což mě dost překvapilo, ale asi bych se taky obešel bez sexu a oplzlých řečí v tak velké míře.  Co mě ale především donutilo ke sledování byly velmi překvapivé herecké výkony Jeřábka (v kladné a nekomediální poloze) a Klepla, do kterého bych to vůbec neřekl. Ale jeho linka  jemného homosexuální režiséra mě zaujala a Klepl se do něho naprosto skvěle převtělil. A Jeřábkova linka režiséra lavirujícího mezi bratrem v emigrací, disidentem, udržením práce a starostí o dceru byla přímo skvělá a Jeřábek to taky zahrál krásně opravdově a civilně. Někdy jsem se díval dál, jen proto, abych se dozvěděl, jak budou osudy těchto dvou postav pokračovat. Naopak na osvědčeného Hádka, kterého mám normálně rád, jsem si tady musel trochu zvykat, vlastně stejně jako na celou jeh postavu.  Původně mi přišlo, že to dokonce hraje až ochotnicky, ale na konec přesně tohle podání ke Standovi Pekárkovi asi  dokonale zapadlo, jak zmiňují některé ostatní názory. Protože Standa Pekárek? To je prostě fenomén postavy, která nemá žádný charakter. Prázdná nádoba, která se naplní podle toho, co potřebuje doba.  Asi není náhoda, že svému synovi věnoval zrovna Švejka, i když to byl vlastně Škvorecký..D Za všechno hovoří závěr, kdy jde cinkat klíčema, protože Gott cinká taky. Myslím, že scénárista a Hádek provokativně vystihli typickou čeháčkovskou postavu. Hlavně, že máme dvě auta a barevnou televizi.  Hádek míří (už ve čtyřiceti) k velké herecké lize a Standa Pekárek je možná významnější postava než by se mohlo na první pohled zdát. Možná že za pár desítek  let bude brána stejně reprezentativně jako v současnosti právě ten Švejk.  A konec, chtěl třeba  starej Pekárek svým svérázným způsobem zachraňovat vztah se synem byl i díky maskam podanej taky parádně.  I když Kryštof bude mít asi napořád hlas jako hošík, a ne jako fotr.  Ale nakonec mi i to jeho ,,hovádko´´ Pekárek sedlo. A z Dvořáka tady jde místy docela slušný mrazení. Nakonec to nebyla až tak úplně špatná retrovka, i když opět musím zopakovat, že v této oblasti bych našel silnější favority, třeba před lety skvělého Herce nebo legendární Vyprávěj. I když Volha zase zpracovává komunismus trochu jinou formou a má zřejmě  úspěch, takže proč ne. A postava Standy Pekárka je zdá se docela fenomén a jen tak na něj asi nezapomenu a jak už jsem napsal...Jeřábek a Klepl mě dostali, třesu, pánové. Ale vlastně i Vám, Kryštofe. Takže ať žije Standa Pekářek! Na to už musí bejt člověk velkej king. A nezapomenťe: To chce klid a nohy v teple - Od čeho jsme Pekárci? () (méně) (více)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem víc. 1)  Minisérie je herecky dobře obsazená, herci vcelku přesvědčivě zobrazují příslušné postavy a charakterové typy. Stejně tak reálie, pokud si pamatuji, odpovídají době (s vyjímkou odbavení na hranicích při cestě do Vídně, tam bylo pár nesmyslů). Dobová atmosféra je výstižná. Scenárista a režisér 45letý Jan Pachl si dal záležet na hodnověrnosti prostředí, tím spíše, že poměry vzhledem ke svému věku sám nezažil._____ 2)  O to více pak mrzí, že si neuhlídal i fabulační stránku. Jak píše komentátor Verbudrak (odpad): Problém tohoto seroše spočívá v tom, že se zde veškerá péče vyplýtvala na rekvizity... a na filmovou práci už tak nějak nezbylo. Především postrádám děj - zápletku, katarzi a takové věci. Seznam Hynieových vzpomínek zní atraktivně a lákavě, ale tvůrci jakoby zapomněli na to, že filmem sdílený zážitek musí mít jiné parametry, než obsahuje osobní vzpomínka. Celé to zní jako zajímavé vyprávění pamětníka, ale ne jako atraktivní film. Vidíme spíše jen popis stavu, jakési živé obrazy, jejichž úkolem je ukázat děj. Divák ho vidí, ale neprožívá._____ 3)  Moc mě neuspokojuje ani režijní práce, hudba a dramaturgie - první a poslední díly byla dost nuda, zejména dost odbytý konec. Změna režimu nabízela spoustu zajímavých zvratů v osudech, které byly jenom naznačeny během několika minut._____ 4)  Na rozdíl od zcela lživých (ale krásných) Pelíšků či seriálu Vyprávěj, kdy milosrdná paměť otupila hořkost zážitků a ponechala jen milé neurčité a především dnes už nebolestivé vzpomínky, poskytuje Volha realistický vhled do poměrů. Tak nějak to fakt bylo, mohu potvrdit._____ 5)  40letý Kryštof Hádek odvedl, jak je u něj dobrým zvykem, fantastický výkon při stylizaci své postavy. Jeho Pekárek má své, chtělo by se říci, až kladné stránky. Jeho názorový svět se teprve  postupně utváří v souladu s jeho zážitky. I on potřebuje trochu dozrát, aby byl vzorovou ukázkou dobového šmejda, do jakého plně dorostl v posledním díle._____ 6)  Co říci? Najedl jsem se, ale moc jsem si nepochutnal._____ 7)  Výstižný koment: Marigold****, rikitiki*****._____ 8)  Sapér Vodička říká Švejkovi, že se sejdou po válce U Kalicha. Já říkám vám: sejdeme se U Klokoně. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kdo chválí Volhy bídu, je zrádce a nepřítel lidu!“ Z projevu na XVII. sjezdu KSČ: „Bohužel, soudruzi, naše politbyro i oddělení cenzury zaspalo a na ČSFD se vyrojilo mnoho ztroskotanců a samozvanců, dehonestujících krásnou dobu normalizace i budování socialismu našimi dělníky, rolníky a pracující inteligencí. Nejen mandelinku bramborovou nám zde vysadili zlí imperialisti, ale i další škodnou, například jakéhosi Pachla. Jeho dekandentní, depresivní a vulgární (!) seriál Volha na ČSFD v rudých číslech?! Soudruh Stalin se musí obracet v hrobě! A soudruh Lenin vedle něj! Pardon. V mauzoleu. Se obracet.“ OKÉNKO StB SVODKY: [][] Co o seriálu říkají lidi v hospodě? // Domovní důvěrnice v důchodu: „Volha je šit. To dnes to stojí za pendrek, zlatý časy, kdy vládl pendrek!// Soudružka Chudobka: „Jděte s tím do háje! Je to štvavý seriál a měli by ho zakázat!// Standa Pekárek: „Hádek je borec, vole, trefil mě přesně. To je na lva. Rejžo, třesu![][] Povídej byly pohádky z mechu a kapradí, učesané a optimistické. Volha jede blátem. A mně je úzko. Z množství sviní a prospěchářů, kteří jen převlékli kabáty, ale i z pamětníků, kteří tenkrát „pouze“ drželi hubu a krok, ale dnes neunesli tíhu svobody a zodpovědnosti sami za sebe, zamačkávají nostalgickou slzu a tvrdí: „Tenkrát bylo líp.“. Nebylo. Zadrátované hranice, závadné knížky, zakázané písničky, svině estébáci, mravní bahno, schůzování, udávání... a slušní lidé se svědomím ve vězení. Pane Pachl, palec nahoru za veselé připomenutí smutné a temné doby. ()

Galerie (297)

Zajímavosti (34)

  • V kanceláři řídících pracovníků StB visí portréty Vladimira I. Lenina a Felixe Dzeržinského. (ČSFD)
  • Postavy v seriálu jsou fiktivní – až na dvě výjimky. Jedna role se jmenuje Pavel Landovský a druhá Karel Gott. (Česká televize)

Související novinky

31. Český lev - výsledky

31. Český lev - výsledky

09.03.2024

Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

15.01.2024

V pondělí 15. ledna 2024 dopoledne byly na tiskové konferenci České filmové a televizní akademie (ČFTA) odhaleny nominace v rámci 31. ročníku předávání cen Český lev. Na začátku tohoto ceremoniálu… (více)

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

04.01.2024

Ve čtvrtek 4. ledna byly Sdružením české filmové kritiky oznámeny nominace pro 14. ročník výročního předávání Cen české filmové kritiky, které by tentokrát měly vyzdvihnout výrazná česká… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Reklama

Reklama