Režie:
Steven SpielbergScénář:
Robert RodatKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Hanks, Edward Burns, Tom Sizemore, Jeremy Davies, Vin Diesel, Adam Goldberg, Barry Pepper, Giovanni Ribisi, Matt Damon, Dennis Farina, Ted Danson (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Hrůzy války velkolepým způsobem ožívají ve skvělém válečném dramatu Stevena Spielberga. Snímek začíná invazí spojeneckých vojsk na pláži v Normandii, k níž došlo 6. června roku 1944. Kapitán Miller (Tom Hanks) a členové druhého praporu Rangers se snaží zajistit předmostí pláže. Během invaze jsou zabiti dva bratři. Třetí už dříve padl v boji v Nové Guineji. Jejich matka, paní Ryanová, má obdržet všechna tři úmrtní oznámení v jeden den. Náčelník generálního štábu armády Spojených států George C. Marshall dostane příležitost alespoň trochu zmírnit její zármutek poté, co zjistí, že existuje ještě čtvrtý bratr, vojín James Ryan, který zmizel kdesi ve Francii. Osmičlenný oddíl kapitána Millera dostane rozkaz najít vojína Ryana a přivést ho zpátky k jeho matce. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (1 484)
Spielberg protahuje diváka absolutním peklem vylodění v Normandii viděným optikou amerických vojáků a ať už naturalisticky zprostředkovává atmosféru válečného chaosu nebo přibližuje pocity unavených, vystrašených a demoralizovaných vojáků tváří v tvář mnohdy zbytečné smrti jejich spolubojovníků a kamarádů, dělá to s vypravěčským a audiovizuálním řemeslem sobě vlastním a výsledkem je bez debat jeden z nejlepších a nejsilnějších (a nejluxusněji obsazených) válečných filmů vůbec. ()
Steven Spielberg je perfekcionalista. Režisér, ktorý dokáže výborne spracovať každú tému, ktorej sa chopí. Vojnový snímok "Zachráňte vojína Rayna" je ďaľšou jeho filmovou lahôdkou. Jeho profesionálny prístup a prvotriedne herecké obsadenie ťahajú tento film vysoko nad priemer. A úvodnú sekvenciu - vylodenie v Normandii - považujem za vôbec tú nejlešiu akčnú-vojnovú scénu, čo som kedy videl. Neuveriteľne dobre natočené. **** ()
Tam, kde jiný Spielbergův film, Schindlerův seznam, končí, tam, na válečném hřbitově, začíná (a také končí) Ryan. Scéna je to v obou případech "dojemně Spielbergovská" a nemyslím to jako lichotku. Vykrádání sebe sama a nejen sebe, je, začínám se s každým dalším filmem od něj domnívat, Spielbergův trademark. Jen změna tématu ho dokáže osvobodit od opakování se. A snad i proto témata střídá. Ale abych ho jen nehaněl, kulometně dělostřelecké peklo na pláži s takovými sympatickými detaily jako změna ozvučení pod a nad hladinou, hvízdající a zvonící kulky, vybuchující granáty - všechna čest - je velkolepé. Trošku se ovšem bojím, že jde o nechtěnou oslavu války, její adrenalinovou estetizaci, její představení jako svého druhu extrémní sport. Člověk spíš propadne touze zkusit si vylodění v nějaké válečné FPS než jakémukoliv jinému pocitu. +++++ Po vylodění... nesmyslná mise, ve které se hlavní hrdinové potulují po okolí Carentanu a neustále se ptají: "Není tu Ryan?", a občas to prokládají různými řečmi či bojem, to už není příliš velká zábava. Nicméně během těch mnoha minut mě napadlo, co že mi to tak na Spielbergovi vadí. On nedůvěřuje svému divákovi. +++++ Nevěří, že ho může dojmout náhlá smrt postavy, proto musí umřít obklopena přáteli a volat maminku. Nevěří, že si divák všimne detailu, který se rozhodne do filmu vložit, proto na něj okatě upozorňuje a ještě ho několikrát zdůrazní pohledy protagonistů. Vede prostě své diváky za ručičku. U jeho filmů se divák nemusí vůbec bát, že by mu něco uniklo, že by musel mít mozek a smysly vybičované na maximum. Kdepak, i závažná témata divákovi natráví jak ptačí rodiče potravu ptáčatům. Rozmělňuje své filmy bezvýznamnými epizodkami, drobnostmi, které ho zřejmě kdysi zaujaly a chce se o ně teď podělit. Natahuje tak stopáž svých filmů k prasknutí. Napjaté situace s oblibou řeší dojemnými proslovy... Ještě si tento svůj dojem ověřím u jeho filmu Amistad. +++++ Ryan se nás snaží přesvědčit o nesmyslnosti a hrůze války, ale vzato kolem a kolem, válka nám tu vychází jako ta nejlepší příležitost k projevení odvahy, chlapskosti, kamarádství, nejúčinější stroj na dospívání v muže. Protiválečný je deklaratorně a na úrovni, která koresponduje s divákem odkojeným válečným mainstreamem, jen se dopuje větším množstvím slzení, zajímavých epizodek a vytrikovaností. Slabé ***. ()
V tomto případě nemá smysl opisovat běžně známá fakta a postřehy. Naše generace měly to vzácné štěstí, že nemusely válku zažívat a poznávat zblízka. Drsný pohled do tváře války v těch jejích anatomických detailech, o kterých pamětníci zpravidla vůbec nemluví; patří to totiž k největším lidským důvěrnostem, které si ponecháváme sami pro sebe. Zdánlivý naturalismus filmu je pouze protokolově pojatým realismem, jež zbavuje hrůzy těchto mezních situací jakéhokoliv konvenčního a zplošťujícího pozlátka. Není to však veškerý obsah: zbývá také místo pro ideu a povznesení; v případě této války pro ideu velkou a pro povznesení skutečně katarzní. Tom Hanks tu k FORRESTU GAMPOVI přidal další ze svých mimořádných uměleckých výkonů. Strasti a hrůzy této války přitom zaostávají - zní to hrůzně, ale je to pouze přesné - za tím, co se dělo na východní frontě i v případě našich vojenských jednotek. To vzácné štěstí - žít v míru, štěstí, pokoji a klidu - by mělo vydržet; to je asi to, co napadne každého, kdo zhlédne tento příběh hrůzy a vykoupení. ()
Špičkový válečný film 90. let. Po technické stránce dokonalý. Kaminski se svou kamerou vrhl doslova doprostřed válečné vřavy, a tak může Spielberg divákům lehce zprostředkovat nelidský souboj vyplašených pěšáků se smrtí. Hlavní hvězdou je zkrátka a dobře úvodní masakr na Omaha Beach. Naštěstí se příběh může opřít o zajímavé (a prakticky neřešitelné) téma a výborné herce, takže po pětadvaceti minutách předčasně nekončí ()
Galerie (64)
Zajímavosti (156)
- Kostýmová dizajnérka Joanna Johnston chcela pôvodne použiť dobové uniformy pre primárnych vojakov, ale zistila, že autentické uniformy z druhej svetovej vojny boli príliš nákladné na nákup a údržbu. Takže bolo vyrobených 3 500 vojenských uniforiem na mieru, ktoré mali vystrojiť všetkých hercov stvárňujúcich vojakov počas celého filmu. Len pre postupnosť dňa D bolo vyrobených 2 000 zbraní, z ktorých 500 dokázalo vystreliť slepé náboje, zatiaľ čo zvyšných 1 500 boli repliky gumy. (Raccoon.city)
- Ministerstvo pre záležitosti veteránov Spojených štátov po uvedení filmu zriadilo špeciálne číslo 800, aby sa vyrovnalo s masívnym nárastom hovorov od traumatizovaných veteránov, ktorých sa film dotkol. (Raccoon.city)
- Scenár Roberta Rodata poslal jeho agent Spielbergovi. S veľkým šťastím bol scenár zaslaný aj hercovi Tomovi Hanksovi (Kaptán Miller). Spielberg aj Hanks, ktorí v tom čase spolu nikdy nepracovali, si zavolali navzájom, keď zistili, že čítajú rovnaký scenár, tak sa rozhodli, že na filme budú spolupracovať v ten istý deň. (Raccoon.city)
Reklama