Režie:
Jaroslav DudekScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Jindřich NovotnýHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Chudík, Miloš Kopecký, Eliška Balzerová, Josef Abrhám, Hana Maciuchová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Jana Štěpánková, František Němec (více)Série(2) / Epizody(20)
Obsahy(1)
Seriál nás provází osudy protagonistů spjatými ze všech úhlů pohledu s oddělením ortopedie. Do příběhu vcházíme ve chvíli, kdy do místní nemocnice je po autonehodě přivezen těžce raněný známý hokejista, reprezentant Přemysl Rezek, na oddělení primáře Sovy nastupuje mladá lékařka Alžběta Čeňková, právě sloužící, nezapomenutelný doktor Štrosmajer svérázně "chválí" sestru Huňkovou a primář Sova na rodinné oslavě začíná mít vážné obavy o svého syna Karla... A to zdaleka není celý výčet postav a událostí, které nás čekají v jednom z nejlepších Dietlových seriálů, podpořený skvělými hereckými výkony a vydařenými dialogy... Seriál měl původně třináct dílů, po velkém úspěchu pak bylo dotočeno dalších sedm. Roli primáře Sovy původně rozehrál Karel Höger, kterého po jeho úmrtí během natáčení nahradil právě Ladislav Chudík. (pfa)
(více)Recenze (414)
Na okapu si udělaly hnízdo vlaštovky, Karel už zase pije, doktoři se před návštěvami skrývají ve sprchách a cigarety pálí dřív, než si stihnou sundat gumové rukavice...no a místo žhavého sexu na svobodárně se poslouchají gramofonové desky. Nejvíc mě vždy iritovala postava doktorky Králové, která neví, co chce. ()
Upachtěný režimní seriál, ukazující dle společensko-politických pravidel té doby na epizodkách >ze života< jedné okresní nemocnice >problémy< socialistického zdravotnictví. Socialistické soužití, soudružské vztahy, jasný záporák Cvach, nemorální kariérismus, řeč a moudrost dělného lidu a tak dále a tak dále - no ano, soudruzi umělci, ukažte nám ten život v husákovském socialismu, ale jen to co vám vrchnost dovolí... Nechápu tu zdejší adoraci, byť samozřejmě hlavní protagonisty téhle vylhané story zosobnili nejpopulárnější herci té doby. A ty dvě hvězdičky zde jsou opravdu jen za ty dobré herecké výkony některých z nich... ()
Stěží najdete lepšího představitele specifického žánru jménem český televizní seriál, než jakým je "Nemocnice". Když pominu skvělé herectví Mistra Kopeckého a jiných, tak nejvíce na tomto seríálu oceňuji, že v době tuhé normalizace, kdy se točil jeden politicky zaměřený blábol za druhým, se "Nemocnice" úspěšně vyhnula "soudruhování" a politickému agitování. Dá se na to koukat i dneska, aniž by se člověk nasral. ()
Celý seriál především stojí na dokonalém scénáři Jaroslava Dietla, kdy je poznat, že i ty nejmenší detaily práce chirurgů občíhnul a nechal si vysvětlit, aby je zapracoval do scénáře. Použil pak uvěřitelné lidské osudy a příběhy, a hlavně nečernobílé, ale životné postavy - dokonce ani primář Sova není až takový klaďas, jak časem zjistíme. Vynikající herci, až na pár výjimek. Občas mi tam ale vadí určitá klišé, jež sem tam problesknou, i určité tehdy tendenční postupy, takže na plný počet bodů to není. ()
Jednotlivé postavy byly velmi dobře zahrané, ale bohužel to vše kazily všelijaké ty schůze SSM apod. To se ale nemůže moc tvůrcům vyčítat, když byla doba taková, jaká holt byla. Stačilo mi vidět seriál jen jednou a utkvěli mi v paměti především Miloš Kopecký a Ladislav Chudík, kteří vyloženě excelovali. Nijak však netoužím vidět seriál znovu jako celek. Spíš si rád připomínám jednotlivé scény. ()
Galerie (131)
Photo © Česká televize / Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (153)
- Prelietavý doktor Blažej (Josef Abrhám) sa v deji zblížil s plachou sestričkou Inou, ktorú stvárnila Andrea Čunderlíková. Z romániku sa vykľula láska, z ktorej vzišlo dokonca spoločné dieťa. V seriáli sa Blažej svojej žene priznal, ako sa veci majú, rozviedol sa a začal nový život po boku Iny. Skutočný životný príbeh Josefa Abrháma bol takmer totožný so svojou filmovou postavou. Osem rokov tvoril pár so speváčkou Naďou Urbánkovou, zoznámenie s mladučkou Libuškou Šafránkovou mu zmenilo život. Dva roky udržoval pomer s oboma dámami, kým sa Urbánková o jeho „druhom živote“ dozvedela od svojej kaderníčky. Veľmi zamilovaná, ale teraz aj nesmierne sklamaná a zúfalá Naďa Urbánková sa Abrháma nechcela len tak vzdať. Dokonca sa mala z nešťastnej lásky pokúsiť o samovraždu. Lenže Abrhám sa definitívne rozhodol pre Šafránkovú a Urbánkovú opustil. [Zdroj: Pluska] (Raccoon.city)
- Pôvodná scéna, keď sa primár Sova (Karel Höger) ospravedlňoval svojej kolegyni Čeňkovéj (Eliška Balzerová), že ju bral z dešpektom, sa mala odohrávať za chladnej noci, ale začalo pršať a režisér chcel natáčanie zrušiť a pokračovať až prestane pršať. Karel Höger navrhol, že by scénu mohli odohrať pod dáždnikmi s čím režisér súhlasil. Keď sa záber pretáčal už s Ladislavom Chudíkom, s dáždnikmi sa už nepočítalo. A práve, keď sa začala natáčať tá istá scéna, znovu začalo pršať a scéna sa opäť odohrala po dáždnikmi. Eliška Balzerová sa po rokoch vyjadrila, že dážď im spustil zosnulý pán Höger, aby sa presne takto pripomenul. (Raccoon.city)
- S trochou zveličenia možno povedať, že seriál bol ideologický dokonca aj prostredím, v ktorom sa odohrával. Tematika uzdravenia a liečenie chorôb je totiž zapísaná v samotnom kóde normalizácie – texte "Poučenie z krízového vývoja v strane a spoločnosti po XIII. zjazdu KSČ". Istá forma propagandy pritom bola v diele čitateľná aj bez metafor. Najkrikľavejším príkladom je zobrazenie socialistického zdravotníctva. Medicínske termíny a operačné scény sú aj podľa slov odborníkov zobrazené v seriáli veľmi verne, celkové fungovanie nemocnice tak vierohodne nepôsobí. Svet, v ktorom sa dostane rovnakej starostlivosti straníckemu funkcionárovi i zlodejovi, ktorý spadol zo strechy, a v ktorom nie sú potrebné úplatky na zabezpečenie najlepšej starostlivosti, je bližšie ukážke z propagandistickej brožúry než realite Československa sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Úplne nemiestne potom z dnešného pohľadu pôsobia „vypchávkové“ scény o Socialistickom zväze mládeže či plnení socialistických záväzkov. (Raccoon.city)
Reklama