poster

Okres na severu (TV seriál)

Drama

Československo, 1981, 11 h 17 min (Minutáž: 46–58 min)

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Moučka, Jiřina Švorcová, Petr Svojtka, Jarmila Švehlová, Renáta Doleželová, Josef Bláha, Jiří Štěpnička, Martin Růžek, Alois Švehlík, Josef Bek, Zdeněk Řehoř, Jan Teplý st., Jiří Holý, Petr Haničinec, Lenka Termerová, Lída Roubíková, Milan Novotný, Jaroslava Obermaierová, Karolina Slunéčková, Mirko Musil, Josef Langmiler, Zdeněk Kutil, Petr Oliva, Roman Hemala, Josef Mixa, Miriam Hynková, Ilja Prachař, Jiří Vala, Soběslav Sejk, Věra Koktová, Ota Sklenčka, Václav Mareš, Svatopluk Beneš, Václav Fišer, Miloslav Homola, Josef Patočka, Jan Šváb, Jiří Zahajský, Vladimír Zoubek, Ferdinand Krůta, Břetislav Slováček, Josef Čáp, Svatava Hubeňáková, Karel Koloušek, Viktor Maurer, Vít Pešina, Libuše Štědrá, Karel Urbánek, Zora Jandová, Jan Přeučil, Adolf Filip, Dalimil Klapka, David Vejražka, David Prachař, Jiří Adamíra, Eva Klenová, Vladimír Ráž, Zdeněk Ornest, Eva Svobodová, Jana Paulová, Čestmír Řanda st., Oldřich Musil, Jiří Knot, Jaroslav Kotrba, Vlastimil Slezák, Jan Kuželka, Josef Chvalina, Otakar Brousek st., Karel Houska, Bedřich Prokoš, Václav Švorc, Karel Peyr, Vladimír Krška, Jana Břežková, Jiří Plachý ml., Jiří Krampol, Ladislav Pešek, Václav Sloup, Zdeněk Žák, Petr Štěpánek, Bohuslav Ličman, Josef A. Stehlík, Karel Hovorka st., Miroslav Vladyka, Milan Mach, Jiří Hálek, Josef Velda, Vlastimil Hašek, Václav Kaňkovský, Jaroslav Mareš, Rudolf Vodrážka, Svatopluk Skládal, Luděk Čtvrtlík, Jiří Wohanka, Čestmír Řanda ml., Jarmila Krulišová, Antonín Molčík, Blanka Blahníková
(další profese)
  • Kri-kri
    **

    Tak nevím, ale na můj vkus je v tomto seriálu až moc schůzování, zdlouhavých politických a funkcionářských tlachání a neustálý boj o koryta. Zato velmi málo (v porovnání třeba s Ženou za pultem) se tu řeší mezilidské vztahy a to jak rodinné, tak i v pracovním kolektivu. Co mi strašně leze na nervy je ta všudypřítomná dramatická hudba, která je vnucována vyloženě do všech scén a navozuje dojem, že sledujete detektivku či přímo krimi. Nejtrapnější je při scéně, kdy Haničinec u vrátnice čeká na Moučku a pokaždé, když kolem něj někdo projde zatroubí fanfára. Kamera taky není nijak převratná, zvlášť ve scénách, kdy Bláha vozí Moučku autem je snímána stále ze stejného úhlu. Na druhou stranu tu hraje plno dobrých herců, což alespoň částečně seriál zachraňuje. Koukat se na to dalo, každopádně víckrát vidět nemusím a když, tak snad až tak za 10 let, až zapomenu, o čem to vlastně bylo. Z normalizačních seriálů je tento jeden z nejnudnějších. Slabší průměr 45%.(31.8.2016)

  • sportovec
    ***

    Vystupňovaná alegorická idyličnost domu lásky, kde ve jménu územního pracoviště ministerstva pravdy každý každého má tak nějak po svém rád - asi jako Vejřík Pláteníka - , je ve skutečnosti dokonalou perzifláží práce stranické předlistopadové dramatické tvorby. I zde lze nalézt některé až zlidovělé, byť pozapomenuté scény: mj. i tu o tom, jak moc si vedoucí tajemník musí dávat pozor na to, co říká, aby bezděčně neubližoval lidem. Stejně tak za zmínku stojí rozverný vztah obou heterosexuálních tajemníků zidealizovaného okresního kremlu. Duplicita a absurdnost těchto orgánů je natolik zřejmá, že ani několikanásobná cenzura vědomou problematičnost tohoto Dietlova díla nedokázala potlačit. V tehdejších stranických kruzích, zejména na okresní a krajské úrovni, proto tato hanobící oslava aparátníků vyvolala mimořádnou nelibost. .(25.8.2007)

  • Payushka
    odpad!

    Totalni bizar a nejhorsi serial jak Jaroslava Dietla, tak Sokolovskyho (i kdyz, zatim jsem nevidela Gottwalda, ze...). Ackoliv jsem netusila, ze to jeste jde, tak dramatickych zoomu pribylo - cimz se nahrazuje klasicke dramaticke vypraveni. V dusledku je pak serial obcas smesny, vetsinu stopaze ale nudny (staticke porady na ulici nebo v budovach UV KSC neberou konce). Oproti jinym "cernym" serialum od Dietla jsem mela ale jeste dva problemy. Zaprve herci - dosud jsem nenarazila na tak pekelne nesympatickou partu jako tady. Hral Moucka nekdy neco jinyho nez uvedomeleho komunistu? Zvladnul Blaha i nekdy postavu, ktera by nebyla urvanej buran? Do toho se pridava priserna a s prominutim blba matka Svorcove (byt mi v Zene za pultem vubec nevadila), hystericka Termerova a vypatlana sekretarka Dolezelove. Druhy problem s tim mozna souvisi - zrejme se do takovehle agitky pustil jen "urcity typ" lidi. Jiste, Dietl musel ohnout hrbet a napsat to vsechno tak, aby to proslo komisi. Ale at mi nikdo netvrdi, ze tam skvele poschovaval kritiku rezimu. Protoze vzdycky, kdyz se takova kritika objevi, je nasledne umlacena "argumenty" a jeji cele vyzneni je a la "to jste si trosinku popletli". Dva priklady: Stepnickuv odmitac Platenika, ktery ho kritizuje za zakroceni proti lidem, kteri v roce 68 "nezvladli situaci" - kritika je zminena, ale Stepnicka zacne hrat cim dal vetsiho blbecka, az slepy divak musi uznat, ze ten Platenik ma prece pravdu. Nebo: ke konci Platenik jasne rekne, ze potrebuje protekci pro kamarada. Ze by to ukazovalo, ze pred X lety kdo nemel kamose v trafice nebo v masne, nedostal ABC nebo svickovou? Ale kdepak, Platenik to prece mysli vsechno dobre, takze na protekci vubec neni nic spatneho.(30.11.2014)

  • Pavelpi
    ***

    Je jasné,že seriál byl psán na míru tehdejším poměrům,ale přesto je v něm mnoho pravdivého,co se v tehdejší době dělo.Je například pravda,že když někdo zavolal,že v domě bydlí ten a ten funkcionář,tak ty popelnice přednostně vyváželi.Ale když koukám na herecké výkony,řekl bych,že nejsou špatné.Proto rosvěcím tři hvězdičky.(15.4.2011)

  • Drom
    ***

    V řemeslně dobře zpracovaném třináctidílném televizním seriálu sledujeme hrdinu z lidu, zasloužilého soudruha Pepika Pláteníkojc, kterak se střídavými úspěchy věrně imituje povedenou agitační nástěnku. Ať již v soukromí domova nebo na veřejnosti. Děj se točí kolem petrochemické továrny, kol které se motá kdejaký oportunista. Avšak náš hrdina vždy bezpečně třídního nepřítele rozpozná svým zkušeným zarudlým okem a na nejbližší schůzi jej nekompromisně odhalí. Seriál hojně oslavuje poctivou práci a vzdává se jí čest na každém kroku, ale pro jistotu se nikde moc nepracuje, protože kdo nic nedělá, nejlíp kecá. Náš hrdina se setkává s rozličnými charaktery známými i z jiných serialů. Dozvíme se tak, kde se poprvé potkal Trautenberk s hajným a co dělali před tím, než nakradli na podkrkonošskou vilu. Také se ukáže, že se Pláteníkova žena tajně schází s bývalým koncernovým ředitelem Hanychem kdesi za pultem, zatímco její nic netušící manžel mu zařizuje tlačenku zpět na původní flek. A dokonce se provalí, že floutek Marek, když sprostě opustil mentálně slabou Bohunku, neodešel do Boleslavi, ale v Brodu pod smyšlenou identitou svádí počestnou Plateníkovu sekterářku, zneužívaje své dcery. A ještě mnohé další osudy jsou odhaleny, než marxismus a leninismus zvítězí nad lží a nenávistí. P.S.: Otázka za 10000,- Kč - jmenujte alespoň jednu ženskou postavu seriálu, která není kráva ... tududum tum...(24.6.2016)

  • - Film se natáčel v Kralupech nad Vltavou, zímní stadion je Nikolajka v Praze. (Ludja)

  • - Zatímco ve 2. díle "Přelíčení" při soudním přelíčení má postava Hanycha (Petr Haničinec) křestní jméno Jiří, ve 3. díle "Korunovace" při svatební veselce jej Pláteník (Jaroslav Moučka) osloví jménem Karel. (velkyvezir)

  • - Na svatbě Michaly (Jarmila Švehlová) a Jana (Petr Svojtka) zní instrumentální verze skladby „I Could Have Danced All Night“ z muzikálu „My Fair Lady“. (Robbi)