poster

Synové a dcery Jakuba skláře (TV seriál)

Drama / Historický

Československo, 1985, 12 h 45 min (Minutáž: 13x55 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Alois Nožička

Hrají:

Luděk Munzar, Eva Jakoubková, Jaroslav Moučka, Slávka Hozová, Radovan Lukavský, Jana Štěpánková, Petr Kostka, Jana Preissová, Jiří Krampol, Ota Sklenčka (vyp.), Daniela Kolářová, Marta Vančurová, Jaromír Hanzlík, Svatopluk Skopal, Petr Čepek, Stella Zázvorková, Jaroslava Obermaierová, Hana Maciuchová, Uršula Kluková, Zdeněk Martínek, Bronislav Poloczek, Ladislav Frej st., Josef Větrovec, Evelyna Steimarová, Miroslav Středa, Petr Haničinec, Boris Rösner, Václav Sloup, Světlana Nálepková, Břetislav Slováček, Zdeněk Žák, Oldřich Vízner, Jana Andresíková, Milena Steinmasslová, Julie Jurištová, Jan Hrušínský, Jiří Štěpnička, Radoslav Brzobohatý, Svatopluk Matyáš, Lenka Kodešová-Skopalová, Josef Bláha, Jaroslav Cmíral, Jiří Holý, Josef Patočka, Jiřina Štěpničková, Václav Kaňkovský, Vladimír Bičík, Jan Faltýnek, Zdeněk Řehoř, Pavla Maršálková, Jana Vaňková, Ondřej Kepka, Jiří Němeček, Vlastimila Vlková, Milan Riehs, Gabriela Osvaldová, Ludmila Roubíková, Robert Vrchota, Jindřich Narenta, Jiří Havel, Libuše Štědrá, Karel Houska, Rudolf Vodrážka, Otto Lackovič, Ladislav Šimek, Milan Neděla, Libuše Geprtová, Jindřich Hinke, Ivanka Devátá, František Kovářík, Marie Rosůlková, Bedřich Prokoš, Mirko Musil, Antonín Navrátil, Čestmír Řanda st., Karel Augusta, Jan Kuželka, Věra Koktová, Klára Jerneková, Antonín Molčík, Roman Hemala, Jan Vágner, Jiří Samek, Jan Pohan, Jiří Sedláček, Karin Babinská, Jana Janatová-Havlátová, Jan Vokurka, Alexander Kučerenko, Andrea Malá
(další profese)
  • ivamka
    ****

    Když to srovnám se současnými seriály, je to jednička. Dobově zasazený seriál a Luděk Munzar zde zestárnul o padesát let asi. Moc dobře zahrané a divím se, že i komunisti pustili ukázku toho, jak se to mlelo od počátku dějin. Škoda, že nenatočili pokračování ve stylu Vyprávěj. Bylo by to mnohem pravdivější. Hodně mně zajímá jak jsou na tom skláři dnes. Krásné ukázky výroby skla.(7.8.2013)

  • 6thSun
    ***

    Když hraje Kostka (ročník 1938) syna Luďka Munzara (1933), něco asi není úplně v cajku. Nejstrašidelnějším momentem je ale snaha (v té době 16ti letého) Ondřeje Kepky naverbovat svého tatínka (opět Munzar) do komunistické partaje...Kepka to říká tak sugestivně, že se mně udělalo fyzicky nevolno. A pokud vám v Nemocnici na kraji města vadily (zdánlivě) nekonečné záběry na průběh operací, zde je to prováděno ještě útrpněji, k tomu detailní pohledy do rozžhavené pece, což opravdu není balzám na oči. Dalo by se to sice přetáčet, jenže švenky na horký sklenářský oranž jsou zákeřně rychlé a nečekané, že je snad lepší na to nekoukat vůbec. Tři hvězdy dávám za několik tradičních Dietlových perel, jako třeba když se Munzar dozví, že musej všichni naverbovat do I. světový války, popadne pivo, vychlastá ho na ex, zařve "Když je to kyselý, tak ať je to jako vocet!", načež s půllitrem mrdne vo zem a všichni huťský kolem něj pak udělají to samý. To jsem měl husinu i na bradavicích.(2.1.2013)

  • Marooned17
    odpad!

    Možná někteří herci podali své životní výkony, a možná se Jaroslav Dietl snažil o vyváženější pohled, než jen ten komunistický. Možná je to zajímavá rodinná sága. To ale nic nemění na celkově neblahém ideologickém vyznění seriálu, který lže o důležitých tématech moderní české historie jako je První republika, dělnické hnutí či vztah Češi - Němci.(8.1.2010)

  • dr.fish
    ****

    Seriál pro mne po letech překvapením. Škoda, že zhruba od roku 1945 (tímto rokem měl skončit) už nemá grády a ztrácí na tempu. Téměř k neuvěření je to, že až zas tak neagituje a komunisté jsou líčeni s neskrývanou střízlivostí až kritikou. I když postavy jsou černobílé, děj je maximálně zjednodušen, tak už to v seriálech bývá. Přesto je znát, že si s dějovou linkou dal Dietl práci. Doba o které je řeč přináší spoustu nepříjemných dějinných zvratů, které ve svobodné době scénárista vítá, ale v totalitě to komplikuje situaci. Jak se stavět k Rakousku- Uhersku, sudetským Němcům, Mnichovu, Únoru, aby se to Soudruhům líbilo a zároveň to nebyla sračka? Tvůrci do toho šli odvážně a prsama, až jsem se chvílemi divil, že jim to dovolili natočit. Agitka tam je, ale daleko daleko míň, než jsem čekal. Poválečných dějin se tvůrci očividně zalekli a raději řešili jen rodinné problémy. Vcelku ale nemám námitek. Stojí za vidění alespoň jednou.(30.3.2011)

  • elle
    ****

    Seriál má i slabší momenty, ale většinou je nadprůměrně udělaný a postytuje více možných pohledů jak na komunizmus, tak na odboj, česko-německý problém v pohraničí a na Krampola. Jde jednak o životní roli Krampola a pak pozoruhodný jev, kdy se za komunizmu podařilo natočit, jaký zločin bylo brzdit činorodého, bytostného podnikatele, který bohatne prací a chutí pracovat a ne politikařením, chytračením a podvody. Příjemným pohledem byl i slabošský kariérista Petra Kostky a sklářská esa Luděk Munzar jako Jakub Cirkl a jeho nástupce Jaromír Hanzlík. Nesnášlela jsem toho komunistického proroka a to, že si nakonec Cirkl pro tu legitimaci šel.(30.10.2007)

  • - V seriálu byly pece vytápěny plynem a přívodní potrubí bylo zakryto dřevem. (jenik71)

  • - Světlana Nálepková měla v roli předepsáno řízení historického automobilu, což ji činilo jisté potíže, a proto ji musel Bronislav Poloczek během pauz při natáčení vysvětlovat tzv. meziplyn, bez kterého nešla v autě zařadit rychlost. (cundak)

  • - Sklářská huť v Tasicích, kde se natáčelo, pochází z roku 1796. Je jedna z nejstarších v Evropě. Dnes je přístupná jako skanzen. (jenik71)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace