Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ****

    „Čo si o tom myslíš ty?“ – Snažím sa veľa nemyslieť.“ Švéd Håfström (DUCH JAZERA, IZBA 1408) klame telom: predstaví nám mladistvého delikventa bez nervov, vyžívajúceho sa v násilí, pretože ho doma fyzicky mláti otčim. Neprispôsobivý chlapec sa po vzore najlepších filmových väzenských eposov dostáva na súkromnú chlapčenskú školu s prísnymi pravidlami, kde poriadok neudržiavajú učitelia, ale študenti medzi sebou. Tu sa mladík spriatelí a zaľúbi, ale tiež si pohnevá konzervatívnych jedincov, ktorých sila je v presile. Keďže si však chce udržať priateľstvo a lásku a túži doštudovať (pretože sám nie je nadšený zo Zla v sebe), zatína zuby a prijíma tresty, tvrdohlavo však odmietajúc najponižujúcejšie... Režisér výborne (znova) buduje atmosféru a (zasa) vynaliezavo pracuje so slabšími hercami. Tentokrát (resp. vtedy, keďže oba hore spomenuté tituly prišli až po ZLE) má však k dispozícii aj kvalitnejší scenár a práve ten prekvapuje. Hoci sa zdá, že mladík zatvorí školu po vzore Laurie Strodeovej z HALLOWEENU: H20 a pustí sa do čistenia, v skutočnosti... ale dosť prezrádzania. FRAJER LUKE pre mladú generáciu. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/1089/(21.7.2009)

  • emma53
    *****

    Mám ráda filmy ze severu a Ondskan byl pro mě víc než odměnou. Nádherně zpracovaný film a jak už tady někdo napsal, byla jsem jak přikovaná a čekala, zvládne to Erik ...nebo ne ...? Tahle otázka mně visela na rtech po celou dobu až do senzačně vygradovaného konce. Přestože herci pro mě byli poměrně neznámí, tak před nimi smekám pomyslný klobouk. Úžasný zážitek, který zcela jistě nevypadne z mojí paměti. Komentář bych ráda uzavřela tím, co napsal Ernest Hemingway "Svět láme všechny, ale mnozí jsou potom na zlomených místech silní." - to pro mě vyplynulo ze závěru tohoto nad očekávání výborného filmu.(4.1.2012)

  • Djkoma
    ****

    Mikael Hafström ve svém první důležitém snímku dokazuje své kvality a dobrou práci s herci. Andreas Wilson v hlavní roli snímku Zlo představuje z počátku divákem nenáviděnou a odpudivou postavu, která se dokáže velmi rychle (a logicky) změnit v úplný opak, který si zachová svou kamennou tvář a sílu v pažích. Vcelku pomalý, ale dobře dávkovaný snímek představuje šikanu starších žáku na mladších. Nehnané do extrému, ale rozhodně chvílemi mrazivé a mnohem blíže skutečnosti než jiné podobné snímky (Klass...).(11.5.2008)

  • Superpero
    *****

    Nevim no. Na žádnou internátní školu jsem nikdy nechodil, ale že by tam normálně procházelo že jeden týpek dá druhýmu 23 ran pěstí do obličeje (až z toho tamten fluše krev) před všema profesorama a těm by to bylo úplně šumák mi přijde trochu přehnaný. Je to ale perfektní film. Hrozně profesionálně natočenej a holywoodsky působící v tom dobrém slova smyslu. Jinak se mi hrozně líbilo, jak hlavní hrdina před bitkou vždycky řekne co jim přesně udělá. Taková libová satisfakce za to všechno, čím si chudák musel projít.(31.10.2009)

  • liborek_
    ****

    "Drž tu vidličku pořádně, Eriku! Pojďme si po večeři promluvit. Jen my dva... " Tak tady to někde začalo, tady se z mladého sympatického chlapce postupně zrodilo monstrum, které ve škole brutálně tyranizovalo spolužáky, mlátilo je do krve a nenávistně vzdorovalo autoritám. Kvůli zlu, které Erik páchal, byl také nemilosrdně vyhozen ze školy a jen díky obětavé milující matce dostal poslední šanci: Elitní chlapeckou školu, ve které, jak posléze hlavní hrdina zjistí, vládnou podivné zákony a nepsaná pravidla, kde třídní příslušnost a bohatství hrají nezanedbatelnou roli ve hře o "přežití", kde důstojnost dostává na frak a brutalita nejstarších studentů, šikanujících mládence z nižších ročníků, zůstává kantory a ředitelem ústavu naprosto nepovšimnuta. V tomto okamžiku se ve filmu začíná docela jiskřit - je naprosto nevysvětlený přerod Erika - tyrana z počátečních minut filmu do nové podoby Erik - vzdorný ochránce morálky.... V tomto smyslu mi absolutně nevadí nereálnost prostředí školy, s její lhostejností kantorů, vyučováním eugeniky, absence práva apod.. Neznám do detailu společenské poměry Švédska padesátých let a netuším, do jaké míry je kniha, podle níž film vznikl, skutečně autobiografická, přesto je pro mě mnohem nepochopitelnější změna Erikovy osobnosti, než přehlížení "pepřenky" nebo "octového úderu" ze strany personálu školy. Takový model agresivního chování zřejmě opravdu nemá s realitou nic společného. Když si však odmyslím těch prvních pár minut, kdy Erik byl na té "špatné straně", je Ondskan strhující a skvěle natočené drama, které šlape ve vysokém tempu celou dobu bez slabších momentů až k závěru, kdy je vyvrcholení trochu pokaženo velmi efektním, přesto ale nevhodným způsobem. Ondskan je dráždivý film - nutí diváka přemýšlet s Erikem, jak čelit tyranii studentské rady, zejm. sadistickému Silverhielmovi, nutí diváka lačnit po pomstě. Erik však volí jinou taktiku: trošku nepochopitelně má naděláno do kalhot z případného vyloučení a hraje roli vzdorného avšak pasivního hrdiny ghandiova typu. (SPOILER!) Nejednoho diváka jistě napadne hned od začátku - zvlášť, když Erik touží být právníkem - řešit problém právní cestou, nebo aspoň minimálně přes ředitele školy. Pokud se s touto možností od začátku nepočítalo, proč se najednou v závěru filmu objeví jako deus ex machina?? Příchod rodinného právníka na scénu je velmi efektní, ale nesouvislý s dosavadním Erikovým přístupem. S už zmíněnou přeměnou Erikovy osobnosti pak také souvisí finální "Nejsem jako ty, Silverhielme" a pomsta nevlastnímu otci - nepochopil jsem tuto změnu charakteru... (KONEC SPOILERU!) Přes tyto vady na kráse je Ondskan příliš dobře natočený film, který nastoluje hodně otázek o šikaně a agresivitě vůbec. Podobně jako třeba ve filmu Kdyby.. lze uzavřený prostor elitní školy se svými vlastními zákony chápat jako symbol pro jednu celou skupinu problémů - šikanou počínaje a gleichschaltungem v čisté podobě, jak ho zavedli nacisté, konče (viz např. Napola). Strhující film, který jde sledovat jen se zatajeným dechem.(2.10.2008)

  • - Natáčení probíhalo ve Stockholms län (v Gjörvells Castle v Jakobsbergu, Stockholmu a Östermalm). (Tygrys)

  • - Ve scéně kdy jede Eric vlakem můžeme spatřit holčičku s panenkou, kterou si zahrála režisérova dcerka Emma Håfström. (Tygrys)

  • - V čase 09:06 je v odrazu bočního okénka auta vidět kamera. (imagoo)