Hlavní postavou příběhu je prominentní chicagský právník Martin Vail, sebevědomý a samolibý muž, který si nedělá žádné iluze o své práci a bez výčitek v soudní síni manipuluje fakty i lidmi. Na dobročinném večírku u biskupa Rushmana se setká se svým bývalým nadřízeným, státním návladním Shaughenessym a jeho asistentkou, svou bývalou milenkou Janet Venableovou. Krátce poté je biskup ve své rezidenci brutálně ubodán a policie zatkne zkrvaveného mladíka, který se jim pokoušel uprchnout. Je to devatenáctiletý ministrant Aaron Stampler, u něhož policie navíc našla biskupův prsten. Vail, který cítí, že podobný případ by mohl přispět k jeho prestiži, se rozhodne mladíka ve zdánlivě jednoznačném jednání bezplatně hájit.
Navštíví ho v cele, kde mu vystrašený mladík vypráví, že se popral s vrahem, že před policií prchal ze strachu a že kvůli občasným ztrátám paměti neví, jak se prsten ocitl v jeho kapse. Tvrdí, že vrahem byl druhý ministrant Alex, neví však, kde je a kam zmizela přítelkyně Linda. Psychiatrička Molly Arrington začne na Vailovu žádost zkoumat Aaronův duševní stav a podaří se mu dosáhnout odložení jeho výpovědi u soudu. Jeho asistentka zjistí, že biskup byl zapleten do spekulací s pozemky a připravil své společníky, mezi nimiž byl i Shaughnessy, o spoustu peněz. Navíc se podaří najít Alexe, který přizná, že v biskupově pokoji hledal videokazetu s nahrávkou sexuálních orgií, ke kterým biskup nutil jeho, Aarona a Lindu. Vail kazetu získá a otřeseně sleduje šokující záznam. Vyčte Aaronovi, že mu lhal, ale mladík dostane záchvat zuřivosti, omdlí a potom přizná, že když se dostane do úzkých, ovládne ho jeho druhé já, zlý Roy, který prý biskupa zabil. Psychiatrička potvrdí, že mladík by mohl trpět schizofrenií. Vail podstrčí videokazetu Janet, která ji u soudu využije jako důkaz, že Aaron měl k vraždě motiv. Z řeky je vylovena zavražděná Linda. Blíží se den soudního jednání, o kterém Vail věří, že bude jeho dalším vítězstvím. Tentokrát však všechno dopadne zcela jinak.(oficiální text distributora)
Phobia
Spíše kriminální drama ze soudní síně než thriller; i přes pozvolnější tempo však udrží diváka v napětí, jak to celé vlastně bylo a jak to dopadne. Nemůžu říct, že bych byla vyústěním překvapená, ale jiný konec by mě nejspíš zklamal, jsem s ním tedy spokojená. Richard Gere rozhodně nepatří k mým oblíbencům, ovšem role samolibého právníka mu sedla jako ona pověstná prdel na hrnec. Edward Norton byl v obou rovinách zcela přesvědčivý a jeho hereckému výkonu není co vytknout (docela mě mrzí, že jsem film neviděla v původním znění, Edwardův český dabing mi zvláště v závěru přišel příliš pištivý na to, aby vše vyznělo patřičně mrazivým způsobem). Fajn film, ikdyž k dokonalosti mu přece jen něco chybí: jde o dobře odvedené řemeslo, které postrádá punc originality, jedinečnosti - snad ve své době dokázal tím závěrem šokovat, jenže za ta léta byla natočena spousta dokonalejších filmů s údernějším finišem. 79%(23.3.2009)
LiVentura
Mě se tento film velice zamlouval co do obsahu i konečné scény s ústředním psychopatem, který hrál velice vysokou hru a vyhrál nad příliš úzkoprsým a panovačným právníkem, jež viděl ve svém klientovi jediné, další případ, který musí vyhrát a vyhrál, žel v tomto případě k neprospěchu společnosti!!! Jedná se o velice inteligentní zápletku, která spočívá v morálních zásadách advokátů, jejich ochotě říkat pravdu a jejich přístupu k spravedlnosti, měl by shlédnout každý začínající právník.....a zamyslet se! Mravní kodex by měl existovat nejen u lékařů!!!!(29.7.2007)
lamps
Hodně silné 4*. Thrillery odehrávající se převážně v soudní síni sice výrazně zavánějí nudou, ovšem já s nimi mám tu nejlepší zkušenost a jejich sledování mě vždy baví. Prvotní strach navíc patří k těm lepším snímkům z této kategorie. A to i přes stokrát omílanou zápletku, která tu je ale výborně zpracována a výrazně podpořena opravdu skvělým výkonem psychopatického Edwarda Nortona. Ten tu doslova zazářil a podle mě dodal pojmu filmový psychopat zase trochu jiný rozměr. Ovšem pochvalu si zaslouží i Richard Gere, který v hlavní roli také nezklamal a postavu arogantního advokáta vystihl velmi dobře. Dialogy v dané míře snesitelné a smysluplné, a byť je příběh dost zdlouhavý a plyne si spíše pěkně pozvolna, dobře se na to kouká a po shlédnutí jednoznačně převažují pozitiva v podobě herců a také režie.(7.9.2011)
Bachy
Sedl jsem si k filmu hodně unaven a přemýšlel, zda mám dokoukat Kostku a nebo vydržet 2 hodiny u Richarda, který mě nikdy moc nezaujal. Rozhodl jsem se pro Kostku, ale nějak jsem se nemohl odtrhnout od TV a když přišel na scénu Edward Norton, tak jsem položil hlavu na polštář s tím, že se na to kouká dobře, tak proč ne? A ten pocit mi vydržel celý film, vcelku nadprůměrné. Typický 4hvězďák. Líbilo, překvapilo a Kostku dokoukám jindy.(16.3.2008)
Rocky62
Filmy z právnického prostředí jsem nikdy nemusel, ale po dobrých zkušenostech se snímky jako je Philadelphia či Vyvolávač deště jsem tomuto tématu přišel na chuť. K Prvotnímu strachu jsem přišel jako slepý k houslím, takže o to víc jsem si na něm nesmírně pochutnal. Dynamické tempo, které nechladne až do závěrečných titulků drží film vysoko nad vodou. Uchvátilo mě téměř vše, hudba s mysteriózním nádechem, výkon E. Nortna, promyšlený děj a hlavně vynikající závěr. Nějaká chybka by se našla, ovšem v tomhle případě jí snad i rád přehlédnu. 85%(12.1.2011)