poster

Motýlek

  • USA

    Papillon

  • Francie

    Papillon

  • Československo

    Motýľ

  • Československo

    Motýlik

Drama / Krimi / Životopisný

USA / Francie, 1973, 151 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lima
    *****

    Steve McQueen projde během filmu takovou fyzickou proměnou, že když vidím jeho propadlé tváře a zchátralé tělo, jsem ochoten uvěřit, že ta léta na samotce skutečně strávil. Celý film působí syrově a velice věrohodně. Když si odmyslím Darabontův Shawshank a Zelenou míli, je Motýlek nejlepší film z vězeňského prostředí, co kdy vznikl. Fakt, že vznikl podle skutečného příběhu, jeho kvalitu ještě umocňuje.(13.4.2003)

  • Ej Hlemýžď
    ****

    Film je docela dobrý, dá se klidně zhlédnout opakovaně. K ohodnocení 5 hvězdičkami mi brání namlsání tou knihou, kterou jsem přečetl dříve, než film vznikl, a tedy poněkud nepatrným zklamáním. Málokdy je však film stejný či lepší než kniha. Takže film ke zhlédnutí doporučuji, ale přečtení knihy ještě více.(7.11.2012)

  • Sawy
    ***

    Pro mě celkem zklamání.Podle zdejšího hodně vysokého hodnocení jsem čekal naprostou pecku,jeden z nejlepších filmů všech dob,ale mě to nějak nezaujalo.Film je to určitě dobrý,Steve McQueen a Dustin Hoffman jsou skvělí,ale mě se to prostě vůbec nedotklo a na ty nejlepší filmy z vězeňského prostředí to podle mě nemá.Možná to bylo způsobeno dvou a půl hodinovou délkou,chvílemi jsem se dost nudil.65 %(20.9.2009)

  • castor
    ****

    Doživotně odsouzený za vraždu a silně obrýlený padělatel peněz. Oba ve značném fyzickém a psychickém vypětí. Jak v případě postav na plátně, tak i obou herců – Hoffmana a McQueena. Vysoké teploty, vlhko, potřeba velké ztráty na váze. Navíc si oba herci prý úplně nesedli. Jeden druhému záviděl vzhled a fyzickou zdatnost, druhý prvnímu zase mimořádný herecký talent. Hoffmanova postava má tragikomický rozměr, naplněný lidskou jímavostí. McQueenův nepoddajný vězeň pak působí velmi naturalisticky. Místy tak oba nabízejí výborné momenty, jako celek je však chtě nechtě dlouhý a příběh působí těžkopádněji, než by bylo zdrávo. Jsem rád, že jsem konečně viděl, v trvalejší stopu ale moc nevěřím.(20.4.2015)

  • Matty
    ***

    „Vypadá to tak… tak beznadějně“ Motýlek měl všechny predispozice stát se filmem, ke kterému se budu rád vracet: silné „vězeňské“ téma, Dustin Hoffman, solidní knižní základ, oscarový režisér… a taková pitomost z toho. Série občas zábavných výjevů, které nedrží při sobě. Zdlouhavé scény, neobratně gradované, jakoby předznamenávaly příchod něčeho velkého, třeba závěrečné katarze, která se nedostavuje. McQueen zde nemá co hrát víc než kde jinde. Na začátku špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný, na konci špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný. Nepřál jsem si, aby přežil, nepřál jsem si, aby zemřel, byl mi úplně ukradený. U knihy jsem si alespoň říkal „tohle je fakt humus, něčím podobným projít“ a přál si, aby z toho „Motýlek“ vyváznul živý. Schaffner se sice snaží o nepřikrášlené vykreslení děsivých podmínek, jenže ty uťaté hlavy, breberky ve vodě a malomocní vesničané dnes již nikoho nevyděsí. Něco málo zachraňuje Goldsmithova hudba a Hoffman, opět úplně jiný než v kterékoliv předchozí roli a opět strhávající většinu pozornosti na sebe. Motýlek je možná nadčasový tématem, ale ne tímhle nedomrlým hollywoodským zpracováním, které nedokáže skutečně tnout do živého. 55% Zajímavé komentáře: kleopatra, genetique, Andreas, Bukiet(24.6.2008)

  • - Steve McQueen si již podobnou roli zahrál ve filmu Velký útěk (1963), ve kterém se opět několikrát pokusil o útěk z vězení. (facojurka)

  • - Ačkoli se příběh udává jako pravdivý, spousta Francouzů z Francouzské Guayany většinu o Henrim Charrierem ve filmu popírá. Motýlek byl jistě vězněn na Ďáblových ostrovech, odkud utekl. Kniha i film prezentují Ďáblovy ostrovy jako skalnaté útesy, ve skutečnosti se skály pozvolna ztrácejí v moři. (Kulmon)

  • - Film byl natočen již čtyři roky po vydání stejnojmenné autobiografické knihy. Ihned po jejím vydání jak úřady, tak i lidé, kteří autora Henriho Charrièra znali, její průběh zpochybnili. Dnes již je takřka jisté, že Motýlek si příběh přivlastnil, upravil a vymyslel na základě nejen svého osudu, ale i příběhů několika spoluvězňů (na to je pěkná narážka v Arnaudově Krkolomném srázu, vydaném osm let před Motýlkem). Již jen z toho důvodu, že na samotný Ďáblův ostrov nikdy poslán nebyl. Na působivosti knihy ani filmu tyto skutečnosti však mnoho nemění. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace