poster

Motýlek

  • USA

    Papillon

  • Francie

    Papillon

  • Československo

    Motýľ

  • Československo

    Motýlik

Drama / Krimi / Životopisný

USA / Francie, 1973, 151 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    ***

    Franklin J. Schaffner viac ráz počas svojej kariéry zadaptoval bestseller niektorého slávneho spisovateľa a pohyboval sa pritom v rôznych žánrových plochách - napríklad v prípade Pierra Boulleho a jeho Planéty opíc šlo o science-fiction a zároveň alegóriu ľudskej civilizácie, vo filmovej verzii románu Robina Cooka Sfinga o odpočinkový dobrodružný thriller. Z veľkej časti autobiografický Motýlik Henriho Charrièra však už bol priveľkým sústom a potvrdil mi mierne pochybnosti ohľadom Schaffnerovej režijnej metódy. Z dnešného pohľadu konzervatívny prístup fungoval v prípade Planéty opíc, ktorá je okrem niekoľkých momentov prevažne statická, zaberá relatívne krátky časový úsek a stojí mimo hercov na dialógoch a kostýmoch (respektíve maskách). V Schaffnerových odľahčenejších filmoch zasa na seba strhávajú pozornosť rýchlo sa meniace lokality, s tým súvisiace napätie a zmeny nálad. V Motýlikovi sa však ako problematický ukázal aspekt, s ktorým Schaffner až tak často nepracoval, a to je vývoj postavy. McQueenova fyzická premena je len povrchnou zásterkou toho, že sa skutočný charakter Motýlika nijak výrazne nemení a vnútornú prázdnotu zapĺňa len hercova charizma. Desivosť výjavov krutosti dementuje častý humor a vyvoláva tak rozpačité pocity. Záver, ktorý sa snaží dojímať nás nad dvoma starnúcimi mužmi je už len naťahovaný a rozhodne som z neho nemal pocit, že by som si týmto nikdy nechcel prejsť. A to by som zrejme mal mať. Stranou formy by som nemal väčšie negatíva až na už spomínanú konzervatívnosť, prejavujúcu sa i tu - jedinou relatívne zaujímavou je scéna nočného úteku, ktorá sa aspoň trochu snaží pracovať s viacerými plánmi (a ide jej to na výbornú, preto zamrzí, že je jediná). Nízkemu hodnoteniu definitívne napomohol i záverečný predtitulkový komentár. 55%(12.5.2015)

  • Šakal
    *****

    knihu jsem četl ( hltal ) jedním dechem a přestože tento Schaffnerův snímek kvalit předlohy nedosahuje, tak zároveň jedním dechem dodávám, že se jedná o jedno z nejzdařilejších převedení knihy na filmové plátno. Zásadní podíl na výsledné podobě celého snímku mají 2 osoby. Dustin Hoffman a především vynikající Steve McQueen, jemuž jsem tu nesmírnou touhu po SVOBODĚ věřil do poslední kapky. Darabontovo Vykoupení z..... je velkolepý lidský snímek , ale pro mě navždy zůstane number one tento snímek ... ( a nejenom pro fakt, že byl jednoduše první, ale hlavně pro tu obrovskou touhu po SVOBODĚ.(4.1.2007)

  • Orlau32
    *****

    Báječný film. Jeden z nejlepších, jakých jsem z vězenského prostředí viděla. V "BUNUSU" na DVD je zajímavá ta okolnost, že se tam můžete setkat osobně v části "FILM o FILMU" s opravdovým "MOTÝLKEM" s panem Henrim Charriérem, který dirigoval stavby vězení, ukazoval jak a co bylo a tím pomáhal režisérovi J.Schaffnerovi vytvořit tak jedinečné dílo. Člověk, který toho tolik prožil za 14 let věznění v těchto příšerných podmínkách, měl ještě tolik životních sil, aby se do tohoto močálového kraje plného krokodýlů a jiné havěti vrátil a vedl ruku všem hercům k dokonalému dílu. Jen se divím, že tento film dostal jenom 1 Oscara za hudbu.(21.9.2007)

  • klerik
    ****

    Väzenské drámy sú mojou slabosťou, len škoda, že kniha je oveeeeeeľa obšírnejšia. Je síce celkom logické, že to museli skresať - a urobili to celkom dobre - ale predsa je to slabší zážitok ako na papireri. Herecké výkony su však vyhrotené na maximum a aj napriek odchylkám, som mal pocit akoby postavy vypadli z knihy...(9.3.2006)

  • Matty
    ***

    „Vypadá to tak… tak beznadějně“ Motýlek měl všechny predispozice stát se filmem, ke kterému se budu rád vracet: silné „vězeňské“ téma, Dustin Hoffman, solidní knižní základ, oscarový režisér… a taková pitomost z toho. Série občas zábavných výjevů, které nedrží při sobě. Zdlouhavé scény, neobratně gradované, jakoby předznamenávaly příchod něčeho velkého, třeba závěrečné katarze, která se nedostavuje. McQueen zde nemá co hrát víc než kde jinde. Na začátku špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný, na konci špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný. Nepřál jsem si, aby přežil, nepřál jsem si, aby zemřel, byl mi úplně ukradený. U knihy jsem si alespoň říkal „tohle je fakt humus, něčím podobným projít“ a přál si, aby z toho „Motýlek“ vyváznul živý. Schaffner se sice snaží o nepřikrášlené vykreslení děsivých podmínek, jenže ty uťaté hlavy, breberky ve vodě a malomocní vesničané dnes již nikoho nevyděsí. Něco málo zachraňuje Goldsmithova hudba a Hoffman, opět úplně jiný než v kterékoliv předchozí roli a opět strhávající většinu pozornosti na sebe. Motýlek je možná nadčasový tématem, ale ne tímhle nedomrlým hollywoodským zpracováním, které nedokáže skutečně tnout do živého. 55% Zajímavé komentáře: kleopatra, genetique, Andreas, Bukiet(24.6.2008)

  • - Ačkoli se příběh udává jako pravdivý, spousta Francouzů z Francouzské Guayany většinu o Henrim Charrierem ve filmu popírá. Motýlek byl jistě vězněn na Ďáblových ostrovech, odkud utekl. Kniha i film prezentují Ďáblovy ostrovy jako skalnaté útesy, ve skutečnosti se skály pozvolna ztrácejí v moři. (Kulmon)

  • - Dalton Trumbo, scenárista filmu, si zahrál malou roli ředitele věznice na Ďáblových ostrovech. (J.A.K.)

  • - Steve McQueen si již podobnou roli zahrál ve filmu Velký útěk (1963), ve kterém se opět několikrát pokusil o útěk z vězení. (facojurka)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace