Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    ***

    Franklin J. Schaffner viac ráz počas svojej kariéry zadaptoval bestseller niektorého slávneho spisovateľa a pohyboval sa pritom v rôznych žánrových plochách - napríklad v prípade Pierra Boulleho a jeho Planéty opíc šlo o science-fiction a zároveň alegóriu ľudskej civilizácie, vo filmovej verzii románu Robina Cooka Sfinga o odpočinkový dobrodružný thriller. Z veľkej časti autobiografický Motýlik Henriho Charrièra však už bol priveľkým sústom a potvrdil mi mierne pochybnosti ohľadom Schaffnerovej režijnej metódy. Z dnešného pohľadu konzervatívny prístup fungoval v prípade Planéty opíc, ktorá je okrem niekoľkých momentov prevažne statická, zaberá relatívne krátky časový úsek a stojí mimo hercov na dialógoch a kostýmoch (respektíve maskách). V Schaffnerových odľahčenejších filmoch zasa na seba strhávajú pozornosť rýchlo sa meniace lokality, s tým súvisiace napätie a zmeny nálad. V Motýlikovi sa však ako problematický ukázal aspekt, s ktorým Schaffner až tak často nepracoval, a to je vývoj postavy. McQueenova fyzická premena je len povrchnou zásterkou toho, že sa skutočný charakter Motýlika nijak výrazne nemení a vnútornú prázdnotu zapĺňa len hercova charizma. Desivosť výjavov krutosti dementuje častý humor a vyvoláva tak rozpačité pocity. Záver, ktorý sa snaží dojímať nás nad dvoma starnúcimi mužmi je už len naťahovaný a rozhodne som z neho nemal pocit, že by som si týmto nikdy nechcel prejsť. A to by som zrejme mal mať. Stranou formy by som nemal väčšie negatíva až na už spomínanú konzervatívnosť, prejavujúcu sa i tu - jedinou relatívne zaujímavou je scéna nočného úteku, ktorá sa aspoň trochu snaží pracovať s viacerými plánmi (a ide jej to na výbornú, preto zamrzí, že je jediná). Nízkemu hodnoteniu definitívne napomohol i záverečný predtitulkový komentár. 55%(12.5.2015)

  • lesumir
    *****

    Steve McQueen na svoje útěkářské role z The Great Escape a The Getaway nezanevřel a opět se do pouští do něčeho podobného, kdy opět prchá před zákonem a opět je naprosto výborný, parťáka mu dělá ve své nejlepší roli Dustin Hoffman a celkově nemám filmu co vytknout. Jeden z mála šestihvězdičkových filmů! Franklin J. Schaffner je klasickým příkladem univerzálního režiséra.(12.3.2009)

  • Sawy
    ***

    Pro mě celkem zklamání.Podle zdejšího hodně vysokého hodnocení jsem čekal naprostou pecku,jeden z nejlepších filmů všech dob,ale mě to nějak nezaujalo.Film je to určitě dobrý,Steve McQueen a Dustin Hoffman jsou skvělí,ale mě se to prostě vůbec nedotklo a na ty nejlepší filmy z vězeňského prostředí to podle mě nemá.Možná to bylo způsobeno dvou a půl hodinovou délkou,chvílemi jsem se dost nudil.65 %(20.9.2009)

  • Webb
    ****

    [7/10] (Allied Artists, Corona-General, Solar) (Technicolor /// Produkce: Robert Dorfmann, Ted Richmond, Franklin J. Schaffner /// Scénář: Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr. podle románu Henriho Charrièra /// Kamera: Fred J.Koenekamp /// Hudba: Jerry Goldsmith /// Nominace na Oscara: Jerry Goldsmith (hudba)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](15.1.2008)

  • kinej
    ****

    Motýlek má jednu nevýhodu. A tou je skvělá knižní předloha. Ta, ač její autor není žádný umělec, je nesmírně čtivá a rozsáhlá. Scénáristé Motýlka museli mít opravdu těžkosti s vyškrtáváním všeho toho neuvěřitelného, čím si autor údajně prošel. Film je dobrý. Nelze například neocenit výpravu. Ačkoliv se film natáčel na Jamajce, Hawaii a ve Španělsku, působí prostředí věznic opravdu pekelně, tak jak jsem si ho představoval v knize. Převedení toho, co se do filmu vešlo je zfilmováno slušně, čemuž vévodí například pasáže ze samotky. Ale ve filmu mi chybí větší psychologická hloubka postav. Louis Dega, ač skvěle zahraný, je jen nečitelnou komickou postavou a síla Steva McQueena spíše spočívala v jeho charismatu, než v jeho herectví. Není to úplně ono.(3.7.2009)

  • - Steve McQueen si již podobnou roli zahrál ve filmu Velký útěk (1963), ve kterém se opět několikrát pokusil o útěk z vězení. (facojurka)

  • - Kritici knihy autorovi často vyčítali nepravdepodobnosť. Charriér stále trval na svojom a hovoril: „Nič som neprifarbil, všetko je úplne pravdivé." (gogo76)

  • - Dustin Hoffman založil specifický projev Louise Degy na základě chování a vystupování scenáristy filmu Daltona Trumboa. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace