poster

Mnichov

  • USA

    Munich

  • Francie

    Munich

  • Slovensko

    Mníchov

  • Velká Británie

    Munich

Drama / Thriller / Historický

USA / Kanada / Francie, 2005, 164 min

Předloha:

George Jonas (kniha)

Scénář:

Tony Kushner, Eric Roth

Hudba:

John Williams

Hrají:

Eric Bana, Daniel Craig, Ciarán Hinds, Mathieu Kassovitz, Hanns Zischler, Ayelet Zurer, Geoffrey Rush, Gila Almagor, Michael Lonsdale, Mathieu Amalric, Moritz Bleibtreu, Valeria Bruni Tedeschi, Meret Becker, Marie-Josée Croze, Yvan Attal, Ami Weinberg, Lynn Cohen, Hiam Abbass, Rad Lazar, Ohad Knoller, Jig'al Na'or, Robert John Burke, Makram Khoury, Omar Metwally, Brian Goodman, Moshe Ivgy, Patrick Kennedy, Alexander Beyer, Liron Levo, Richard Brake, Mehdi Nebbou, Lisa Werlinder, Mousa Kraish, Faruk Pruti, Renana Raz, Sasha Spielberg, Guri Weinberg, Lyès Salem, Joram Voelklein, Félicité Du Jeu, Abdelhafid Metalsi, Hichem Yacoubi, Djemel Barek, Sami Samir, Ori Pfeffer, Souad Amidou, Jalil Naciri, Baya Belal, Mahmoud Zemmouri, Karim Saleh, David Ali Hamade, Xavier Bonastre, María Casal, Ben Youcef, Laurence Février, Martin Ontrop, Amos Lavi, Hicham Nazzal, François Guillaume, Amrou Al-Kadhi, Bijan Daneshmand, Raffi Tabor, Karim Saidi, Rim Turkhi, Saïda Bekkouche, Kevin Collins, Shmulik Calderon, Alon Aboutboul, Hagit Dasberg, Yehuda Levi, Carim Messalti, Ula Tabari, Hisham Suliman, Omar Mostafa
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    ***

    Mnichov je asi dobře natočený, což nemám problém přiznat, ale zároveň jsem se u něj strašně, ale opravdu strašně nudil. A nebyla to nuda typu "má to hluchá místa, ale vyplatí se čekat", byla to nuda typu "zabijte mě, prosím, ukončete moje trápení": Nevím, co říct víc. Snad jen, že jsem ho do konce dokoukal až asi napotřetí, což se mi stává opravdu minimálně. Tenhle film se mi neodsuzuje lehce, protože chápu jeho na Spielberga neobvyklou hloubku, ale nad 50% se nedostanu. Ani kdybych opravdu hodně chtěl.(21.10.2011)

  • Renton
    *****

    Scénář: Eric Roth, Tony Kushner .. Steven Spielberg přišel v roce 2005 se dvěma výjimečnými snímky. První byl komorní adaptací klasické sci-fi knihy War of the Worlds, ten druhý právě vstupující do českých kin podle knihy Vengeance: The True Story of an Israeli Counter-Terrorist Team pojednávající o odplatě za teroristický útok na Olympiádě v Mnichově 1972, kterou ve scénář přetavili Eric Roth (Forrest Gump) a Tony Kushner (Angels in America). Od uvedení snímek provádí vlna nevole a to od všech zúčastněných stran a doprovází ji přívlastek kontroverzní a znovu také přívlastek nespielbergovské. Z mého (nestranného) pohledu se o nijak kontroverzní dílo nejedná a o slově „nespielbergovské“ se kromě toho, že je to hloupost, nebudu více vyjadřovat! Spielberg se k obecnému problému vztahu židů a Palestinců postavil někam doprostřed, neboť neodsuzuje přímo některou ze stran, spíše poukazuje, že část viny si nese každá strana zvlášť a rozběhnutý kolotoč nenávisti a vražd, dlouhý už několik století, jen tak něco nezastaví. A masakr sportovců v Mnichově, podobně jako jiné teroristické akce a protiakce jsou jen smutné kapitoly tohoto předlouhého příběhu. Tento konkrétní příběh sleduje osud skupiny vybraných agentů, kteří dostaly za úkol vykonat odplatu za olympijský masakr. V popředí příběhu se ocitá agent Avner, kterého velmi přesvědčivě ztvárnil Eric Bana, byť po herecké stránce nezaostává nikdo z onoho týmu. Režisérovo pojetí se opět soustředí na rodinné vztahy, které dává hodně do popředí, ať už hrdinovu rodinu, nebo vztahy ostatních k rodině a domovu. Samotné zpracování je fantastické, zejména brilantní je dobová výprava a stylizace. Spielberg se za léta obklopil týmem výtečných lidí, ať už je to kameraman, střihač, hudební skladatel, či produkční nebo trikový tým a na výsledku je to znát. Ze začátku velmi často používá záběry, v nichž se přes dobovou autentickou televizi dovídáme další informace a velmi dobře to navozuje pocit zasazení do doby sedmdesátých let. Poté, až nastoupí odplata zobrazuje každé město v jiném typickém barevném tónu. Nechybí vykreslení mnoha emocí a pocitů z vykonávané práce, ať už rozpaky před prvním zabitím, následující odhodlání po konečný pocit strachu a otázek, zda a jaký to celé mělo vlastně smysl. Mnohé scény nepostrádají výborně budované napětí a často jsou velmi syrové a realistické.. Film se mi velice líbil, jde o intenzivní zážitek jenž nutí k zamyšlení a jelikož se nejedná o film pro diváka, který se chce bezduše bavit, své místo má a jsem rád, že vzniknul. 95%.(8.2.2006)

  • DaViD´82
    *****

    Mnichov rozhodně není kontroverzní (pokud tedy nejste fanatismem zaslepený příznivec jedné ze stran), neříká žádné objevné věci a ostatně nejde ani nijak do hloubky izraelsko-palestinského konfliktu. Spíše se pohybuje po "hladině" a proslovech na téma domov. Přesto to neznamená, že jde snad o špatný snímek. Dokonce právě naopak a tím, že Spielberg zvolil na sebe dost netypický způsob vyjadřování (dokonce to působí, že film více ovládá Kaminského kamera) je to velice zajímavé. Autoři také předpokládají, že se v událostech o Mnichovu aspoň trochu orientujete čili spoustu jmen či zkratek nevysvětlují, což je dobře, jelikož vás snímek nevede za ručičku.(5.2.2006)

  • petero
    ****

    Skvelá atmosféra a pôsobivé vo väčšine prípadoch aj drsné scény zvláda Spielberg opäť na jedničku. Neistota a strach je prítomný všade. Skupinka protiteroristického komanda, ktorý sú samozrejme len obyčajný ľudia, skočí s menším zaváhaním po odplate, po čase však začnú pochybovať či táto nebezpečná akcia má vôbec význam a aký bude ich život potom?(24.2.2006)

  • Kaka
    ***

    V posledních dvou letech začínám mít dojem, že Spielberg konečně plně dospěl. Zmizely sladké happy endy, zmizel sentiment a definitivně je pryč i rodinná atmosféra provoněná popkornem. Mnichov mně však přes všechnu svoji vážnost a nepopiratelnou sílu tolik neoslovil. Technicky naprosto vymazlená pochoutka, která je však chladná jako kus ledu a to je věc, kterou nemíním tolerovat. Eric Bana je vynikající a scénář jakbysmet. Bohužel je celý příběh podán natolik nezáživnou formou, že se nelze dost dobře vcítit do postav a přenést se do jejich světa teroristů a špionáže. Akce je brutální, chladná a v jistých aspektech připomene například Schindlerův seznam. Technicky tradičně dokonalé s brilantním nasvícením a celkovým uspořádáním mizanscény. Jediné mé výtky se tak váží k občasné nepřehlednosti a nedostatku emocí. Dvě vady na kráse, dvě hvězdičky dolů.(6.7.2006)

  • - Tony Kushner nejdříve odmítl spolupráci na scénáři, protože si myslel, že na svůj filmový debut je film příliš kontrovezrní a komplikovaný. (HellFire)

  • - Na začátku scény, ve které se tým pokusí zavraždit Salameha v Londýně, projde Eric Bana kolem divadla. Jeden z plakátů poutá na film Americké graffiti (1973). (HellFire)

  • - Když se Avner (Eric Bana) a Ephraim (Geoffrey Rush) loučí před letištěm, je možné všimnout si, že i když je obloha modrá, silnice jsou mokré. Spielberg preferuje v závěrech mokré silnice, což bylo možné spatřit již ve filmu Chyť mě, když to dokážeš (2002). (vyfuk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace