Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)Obsahy(2)
Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (2 106)
POZOR, SPOILERY! - Lidstvo vykoupené proti své vůli obětí lidí nejchytřejším termitem Alexandrem Velikým a k překvapení samotného boha. Pravda a láska nemůžou zvítězit nad lží a nenávistí, protože pravda lásce překáží. Termit to ví. KONEC SPOILERŮ. Tomu říkám životní optimismus. Komiksový optimismus. Silné ****. ()
Výjimečný comics se velmi věrně otiskl na plátno. Nic víc, ale ani o moc méně. Film je samozřejmě trochu chudší, byť neoklešťuje Mooreovu vizi o žádné zásadnější myšlenky. Ale čte za vás, efektně zhmotňuje a rozhýbává a přitom občas něco málo vypustí a něco zjednoduší - vlastními podněty ovšem nepřispěje vůbec (nemluvíme-li o naleštěném videoklipovém zpracování). Filmovým Watchmenům nejvíc škodí že nemají svébytný dramatický tvar, jsou jen ekvivalentem předlohy, v níž podrobné pročítání kapitolu po kapitole nebylo tak úmorné a monotónní. Asi bych víc ocenil opravdovou "adaptaci", kdy stejný příběh zvládne strhnout na papíře i ve filmu. Tady nakonec jasně vítězí papír, film je jen sympatickým odleskem. ()
Strážci jsou přesně to, co bych od Zacka Snydera nečekal, tedy žádná jednoduchá, povrchní a sezónní záležitost (300), představují odlišný pohled na superhrdiny, řeší co se stane, když společnost dosáhne svého a nadpřirozených strážců už zdánlivě není zapotřebí. Hrdinové jsou odpadlíci zvedající se ze země a nemusí to být ani kdovíjak vznešeným způsobem, film vykresluje jejich psychologii i duševní filozofii bez mýtů. Strážci mají naprosto úžasnou ponurou a depresivní atmosféru, díky které delší stopáž není překážkou, nýbrž naopak žádaným prodloužením unikátního, temného zážitku. Jsou v každém detailu prožitým, emocionálně působivým i myšlenkově vyspělým filmem s extrémně líbivým (audio)vizuálem... 9/10 ()
// "October 12, 1985. Tonight, a comedian died in New York." Následující řádky nejsou joke. Strážci - Watchmen jsou naprosto strhující velkolepá podívaná, a je mi naprosto ukradený, jestli za to může víc geniální předloha, nebo Snyderova vizuálně dechberoucí adaptace. Ten film, tak jak jsem ho před chvílí asi potřetí v životě viděl, je beze srandy komiksovej i filmovej milník, kterýmu se ve vší serióznosti může rovnat fakt jen máloco, a letošní Endgame mezi to určitě nepatří. Tam, kde totiž ostatní potřebují 20+ filmů, aby neřekli nic nového, stačí tady tři hodiny, aby bylo sděleno kompletně vše, s patřičným rámcem, vlastním historickým kontextem, i okázale působivými akčními hody. Není divu, že po tomhle stropu chtěl Snyder zkusit s DCEU něco trochu jiného, komornějšího, a mnohem osobnějšího. V Batman vs. Superman se mu to málem povedlo znovu dotáhnout k dokonalosti. Věčná škoda, že pak jeho vize zanikla a my dostali ten clusterfuck v podobě Justice League. Mohla se znova přepisovat historie. Anyway, jestli na tohle dokáže někdo navázat, je to Lindelof s HBO za zády. Už za pár hodin budeme znát výsledek... ()
Sotva by šlo říct, že by tento film natočil někdo jiný lépe. Ty zpomalené záběry, co máme Snyder a já tak rádi, učinily film jakýmsi studijním materiálem. Díky dlouhým strnulým záběrům lze jakoby celou scénu podrobně prozkoumat a vycucat z ní maximum. Pro ortodoxní vyznavače komiksové předlohy pohodlná cesta k důkladnému porovnávání. A k filmu obecně není třeba co dodávat. Film je poněkud netradičním zpracováním příběhu o superhrdinech. Nevím jestli je někde prostor pro komentáře k bonusovému DVD filmu Watchmen, ale rozhodně bych doporučil to zhlédnout celé najednou. Film dostane větší hloubku a navíc zjistíte něco o zákulisí skutečných superhrdinů z reálného světa. ()
Galerie (236)
Photo © Warner Bros., Paramount Pictures / Clay Enos
Zajímavosti (96)
- Rorschach (Jackie Earle Haley) povie vo filme asi najslávnejšiu vetu kráľa Leonida z predchádzajúceho filmu Zacka Snydera 300: Bitva u Thermopyl (2006): "Never surrender" ("Nikdy sa nevzdávaj"). (Metou)
- Modrá barva, kterou vyzařuje Dr. Manhattan (Billy Crudup), je takzvané Čerenkovovo záření. A to proto, že elektronové částice, ze kterých je složen, se pohybují v optickém prostředí rychleji, než je fázová rychlost světla pro toto prostředí. Pohyb vyvolává záření, které trvá po dobu, kdy jsou částice rychlejší než světlo. (Charpy)
- Přezdívka Sůvy (Patrick Wilson), v původním znění Nite Owl, byla inspirována názvem kavárny v Los Angeles, do které autor komiksové předlohy Alan Moore chodil na kávu. (Beckett51)
Reklama