Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ****

    Věru těžké hodnocení, kdy škála pěti hvězdiček je v tomhle případě příliš úzká pro vyjádření pocitů. Na jedné straně je Alenka Tima Burtona určitě mainstreamová, kdy se bez diskuze projevuje silný vliv studia Walta Disneye na konečnou podobu filmu. Tahle Alenka je zkrátka mnohem epičtější než její literární předloha a odpovídá klasickému modelu boje dobra se zlem, s typizovanými pohádkovými postavičkami. Studio si tenhle mustr už mnohokrát vyzkoušelo a měnit ho kvůli fanouškům Lewise Carrolla určitě nebude. Takže Alenka bojuje s drakem a nevyhne se milostnému motivu. Na druhou stranu je zbytečné vyčítat Timu Burtonovi, že podlehl komerčním svodům a zaprodal svou uměleckou vizi studiu Walt Disney. V americkém pojetí je totiž režisér pouhý řemeslník, majitelem díla a skutečným tvůrcem je fakticky producent, který si může diktovat. Nevíme, jak by Alenka vypadala, kdyby vznikla jako nezávislý film, ale nejspíš by byla nepoměrně méně výpravná a možná by vůbec nevznikla. Tim Burton by ji snad mohl produkovat, pokud by šlo výhradně o animovaný snímek. I v téhle studiové verzi je na co se dívat, výtvarná stránka vůbec není špatná a je tam řada vynikajících vychytávek. Dětem se s největší pravděpodobností líbit bude a o ně jde především, vždyť Lewis Carroll ji napsal jako pohádku pro děti. Kdo chce umělecký přesah a dospěláckou verzi, sáhne po Švankmajerovi. Kdybych měl Burtonovi vyčítat disneyovštinu, pak té disneyovské verzi z roku 1951 musím dát rovnou odpad. Skutečností je, že ten myšlenkový přesah a nejednoznačnost v nejnovějším zpracování Alenky chybí, ale jde každopádně o výpravnou a vděčnou podívanou. Celkový dojem: 75 %.(11.3.2010)

  • Bluntman
    *

    Rozporuplné přijetí ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ je sice dáno převážně tím, nakolik ji kdo shledává (ne)burtonovskou, ale v tom dle mého nespočívá podstata problému nejslabšího filmu Tima Burtona. Sice by se mohlo zdát, že po účtujícím krvavém holiči je výběr dané látky pouhým přešlapováním, ale spíš jde o snahu posunout se někam výrazně dál. Koncept je totiž založen ne na tom, že se výstřední postavy dostávají do pro ně neznámého světa, který na ně není připraven, ale na navracení se na staré, v tomto případě ale "neznámé" místo. Obrat tentokrát spočívá v záměně mužského melancholického hrdiny za ženskou hrdinku, která se teprve učí chodit v burtonovském světě, a v závěrečném postavení ideologie předchozích režisérových filmů na hlavu, protože na místo toho, aby se kritizoval kapitalismus a konzumerismus, tak se jede vstříc ke světlým kapitalistickým zítřkům. Jenže, a v tom pro mě ALENKA selhává nejenom jako adaptace, ale i jako film sám o sobě, nemá prokreslený fikční svět a stejně tak žádnou vnitřní logiku, postavy nejsou dostatečně motivované nebo mění motivaci zrovna podle toho, jak se to snímku hodí. Především je to celé špatně odvyprávěné, s překvapivě nezdařile inscenovanými scénami, jež měly být nejspíš variací/parafrází některých kanonických z předchozích Burtonových podvratných poct určitému žánru/kinematografickému období. Formální struktura ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ vychází nikoliv z disneyovské klasiky či mnoha adaptací Carrollových knih, ale původního ČARODĚJE ZE ZEMĚ OZ; ovšem vyprávění se tříští do sledu 3D efektů, které neslouží vyprávění. Ve své nefunkčnosti a při ohledu na filmografii tvůrce, s níž je tohle dílo v rozporu minimálně s ideologickou stránkou a v konceptu, na rozebírání a diskuzi podnětné dílo.(6.3.2010)

  • Arbiter
    ****

    Věnujte každému svět. Přimějte je, ať ho hledají, akceptují a žijí. Nesmyslná pravidla, se kterými se zpočátku filmu Alenka potýká v rychlokurzu života mladé slečny si nezadají s nesmyslnými pravidly nesmyslné země, která je fakticky opravdová. Hlavně asi právě svou nesmyslností, jakoby obtisknutou a pomíchanou. Země karet a šachů. Země kde na hranici mohlo stejně dobře stát dlouhé zrcadlo. Holka se poučí, najde sama sebe a díra-nedíra závěr rychlokurzu zvládne za jedna. (Divím se, že si při proslovu nemusela odškrtávat jména blízkých, kterým vysvětlila jejich patetické životy.) Cesta za seberealizací pravda krásná a imaginaci probouzivší. Ale hopkající dětsko ve mně neprobudila. Jednotlivosti bravo. Herecké výkony olala. Ale málo wierd, groteskní, kouzelné a absurdní - formou, ne obsahem. Závěr poměrně epic. Jen ten Burton malinko zklamal. Off with his head! 3,6*(3.7.2010)

  • Malarkey
    ***

    I Sám Tim Burton tehdy řekl, že se mu Alenka netočila dobře. Je hezká, až přenádherná, ale není z ní cítit Tim Burton. Tenhle film prostě nemá jeho srdce. A když film nemá srdce, je mi z toho smutno. A to i přesto, že jinak je tahle Alenka nádherně barevná plná jak úžasných momentů, tak 3D scén, které v ne3D prostředí vyzní bohužel úplně do prázdna.(8.3.2010)

  • Faustka
    *****

    „Proč je havran jako psací stůl?“ Tim Burton je stále tím rozpustilým klukem i když mu(nám též) čas neúprosně odkrajuje. Tak proč si nedopřát trochu toho rozmaru, když to štědří producenti i digitální technologie umožňují. Alenka v říši divů je zábavná, hravá, pestrobarevná, potřeštěná, prostě ta „nejúžasnoucnější.“ Mrňousové jí budou zbožňovat a velcí budou vzteky zarývat nehty do sedadel, aby tuto „kýčovitost“ přetrpěli. I když možná… :))(16.8.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace